Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1970 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 26235
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (15849)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (10386)
Hodnotenie: (7 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (8)  [Verzia pre tlač] Tlač

BMW RR Days 2013 v Brne - BMW S1000RR vs. HP4

 Zdieľať

Pridané: 27.08.2013 Autor: Milan Mikulík - mikulec
Čitatelia: 7982 [Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]

Čo je lepšie? S1000RR alebo jej vymakanejší klon HP4 so svojím semi-aktívnym podvozkom? Dalo by sa o tom teoretizovať, ale my sme mali možnosť aj praktickej porovnávačky na okruhu.

V chladnom ráne sadám na motorku a štartujem smer Brno. Znova ako vždy ide všetko štandardne „Brnensky“. Totiž vždy keď idem na okruh do Brna, tak sa niečo, skoro vždy všetko, komplikuje.

A inak tomu nie je ani tentoraz. Za mestom vchádzam do hustej hmly, ktorá je mokrejšia ako dážď. Na diaľnici pred Brnom už pozorujem hnusné mraky nad okruhom - aké typické pre mojej jazdenie. V Brne je samozrejme uzavretý kus diaľnice a cesta mestom je úplne úžasná. Nielenže som už premokol a uschol, určite zmoknem aj na okruhu a ešte aj budem meškať. No to meškanie sa snažím eliminovať a valím v rámci „talianských“ rýchlostných limitov.

Konečne som na okruhu a chvála bohu ešte neprší. Bežím sa ohlásiť a vybrať si predom zaistené jazdy na S1000RR a HP4. Najprv zisťujú, že neevidujú našu platbu. Vybavovačky okolo toho ma ale vôbec nemôžu rozhodiť. Na takéto komplikejšn som už pripravený. Ale keď mi dajú pásku na jednu jazdu na S1000RR a nálepku na celodenné jazdenie na mojej moto, tlak mi začína mierne stúpať a chuť jazdiť rapídne klesať. Celý čas som sa neskutočne tešil na sľúbenú HP4. Vysvetľujú mi prečo to tak je, ja to aj chápem, ale nechcem sa s tým zmieriť. Malé lobby zo strany FMoto nakoniec dokázalo nemožné. Vybukovaná HP4 je nakoniec na jednu jazdu voľná. Ale, na trať musím vyraziť do ....okamžite.

BMW HP4

Nestíham nahodiť ani kameru, dostávam krátku inštruktáž od technika čo všetko mám ponastavované, čo môžem a čo radšej nemám meniť. Pálim na okruh, z novučkých pneu v cukublesku miznú papierové nálepky a ja som ani nezbadal a už aj valím s kolenom na zemi. Kedy zahrejem tie prižofky? Kedy si aspoň trochu zvyknem na úplne cudziu moto? Kedy sa trochu rozjazdím na okruhu?

No popravde, na okruhu som nebol ani nepamätám a ešte som nešiel ani na S1000RR. Takže som fakt nečakal nejaké výkony z mojej strany. Vzduch aj trať sú studené, taktiež nové gumky, trochu mojej urážlivej povahy a na nejaké dobré povozenie som mohol zabudnúť. To by som ale nesmel sadnúť na HP4. Schválne nepíšem žiadne synonymá, pretože by som jej ich vedel dať toľko, že vždy to ďalšie je lepšie ako to pred tým.

Prvé kolo som prešiel, dajme tomu ešte ako tak decentne, ale už keď vychádzam z poslednej točky do cieľovej rovinky, objavujem o čom tu je kontrola trakcie. Áno, už bežná vec, ale tu je posunutá znova o kus ďalej. Schovávam sa za malú kapotku, šúlec držím na doraz a len tam kopem kvalty. Zrazu tabuľa 200 metrov, hamstujem po brzdách a pred zatáčkou zisťujem, že musím pridať. To je čo toto? Absko nastavené na „závodnej“ úrovni dovoľuje neskutočné brzdenie a pritom sa neprihlasuje, že už zasahuje. Prvá točka po cieľovke ma vždy na mojej moto trochu rozhodila. Je tam nejaká nerovnosť, ale teraz som ju asi netrafil. Vlastne ani pri brzdení sa predok tuším vôbec neponáral. A aj pri akcelerácii to je akési neutrálne. V duchu mi to vŕta v hlave a pritom si idem tempo, pri ktorom pred každou točkou rozmýšlam, kam to pichnem, keď nedobrzdím. Dobrzdil som vždy a úplne bez problémov som trafil to čo som chcel. Niekedy som brzdil aj priveľa. Prepínam pár funkcií, ktoré zmenili kontrolu trakcie a pár nastavení. Motorka je ešte o niečo rejsovejšia, ale stále mám taký blbý pocit, že som tu zbytočný. Všetko robí za mňa elektronika. Je pravda, že o tom viem, nie je to také že len sedím, radím, brzdím, točím šúlcom a sem tam sa trochu nakloním, ale mám pocit, že ak by tu sedel hoc kto, tak pôjde svoje maximá hneď v druhom kole. Samozrejme v tretom ešte lepšie a tak ďalej.

Semi-aktívny, elektronicky nastaviteľný podvozok je strašná „ppčofka“. Pracuje neskutočne. Prenastavuje sa a upravuje všetko podľa telemetrie tak, až sa zamýšlam nad tým, že či to je vôbec možné. Pripadá mi to nepochopiteľné, lebo môj mozog nevie spracovať ako tie algoritmy fungujú a medzi tým elektronika podvozok preladila asi „stotisíckrát“.

Po dvadsať minútovke zosadám a stále neviem či sa jazda na HP4 páčila, alebo som sklamaný, že kam smeruje vývoj v tejto oblasti motošportu. Na jednej strane som totiž unesený s toho, čo všetko sa dá spraviť, aby bola jazda na moto nielen rýchlejšia, ale hlavne bezpečnejšia, ale na druhej strane som trochu sklamaný, že kritériá kvality kladené na jazdca nie sú až tak náročné.

BMW S1000RR

Stále mi to blúdi po šedej kôre mozgovej aj keď už sadám na S1000RR. Neuveríte, ale táto jazda ma bavila. Znova fungláče od Pirelli, stále studený asfalt, „menej elektroniky“ a „obyčajný“ podvozok a mňa to baví. Idem o poznanie pomalšie oproti HP4ke, dostávam viac poza uši keď niečo trošku prepísknem a je to o niečo náročnejšie. Zle sa to píše, lebo to sú neskutočne subjektívne veci a záleží na uhle pohľadu, ale všetky tie elektónkové veci na HP4 mi na jednej strane pomáhali, lenže na druhej trošku nudili.

Tak si kladiem tú istú otázku ako na začiatku. Je lepšia nová HP4 od svojej o niečo slabšej setre S100RR? Určite je HP4ka lepšia. Je ľahšia, má pár zmenených vecí a hlavne má iný podvozok. Semi-aktívny podvozok. No a ten posúva túto motorku úplne niekde inde, ako je ostatný celý motosvet.

Lenže mne stále vŕta v hlave, že keď sa tie motorky takto vylepšujú, stále vedia viac a viac, koľko to bude trvať a prestane to byť o nás motorkároch? Je to len taká filozofická otázka, jasne že by som chcel radšej HP4, už len preto, že to je vďaka tomu podvozku o niečo bezpečnejšie. Aj keď sa teda trochu znižuje hranica kritérií kladených na jazdca a oproti S1000RR si musím priplatiť 3 750,- Ojris. Lebo mám taký silný pocit, že síce som sa pri jazde na nej zdal trochu nepotrebný,lenže každým ďalším kolom na okruhu, by som si dovolil viac a viac a určite by som našiel nejakú hranicu, za ktorou by ma to začalo hódne baviť....

Ako vlastne funguje semi-aktívny podvozok?

Semi-aktívny podvozok od spoločnosti Sachs, ktorým je HP4ka osadená, každých 11 milisekund monitoruje rýchlosť, zdvih tlmičov, náklon, polohu plynovej rukoväte, tlak v brzdovom systéme a zdalo by sa, že aj náladu jazdca. O prenastavovanie sa potom postarajú elektromagnetické cievky, ktoré otvárajú, alebo zatvárajú malé dierky v tlmičoch a podľa prietoku oleja sa teda mení nastavenie. Samozrejme spolu s týmto nastavením pracujú aj základné módy motorky. Rain, Sport, Race a Slick, ktoré pri prepnutí zmenia charakter motora, ale zmenia aj základné nastavenie pruženia. S toho vyplýva, že vlastne na jazdcovi zostáva len držať plyn na doraz, sekať tam kvalty a sústrediť sa len a len na čo najrýchlejší čas. Motorka urobí ostatné za vás. A ešte to je aj pohodlné :-)

Foto:
 BMW HP4 2013 BMW S1000RR 2013
Všeobecné informácie:
Výrobca:BMWBMW
Model:HP4S1000RR
Rok:20132013
Kategória:SuperšportSuperšport
Motor:
Typ motora:radový štvorvalec (4T)radový štvorvalec (4T)
Objem:999 ccm999 ccm
Max. výkon:193.1 k (142.0 kW) / 13000 ot.193.1 k (142.0 kW) / 13000 ot.
Max. krútiaci moment:112 Nm / 9750 ot.112 Nm / 9750 ot.
Kompresný pomer:13.0:113.0:1
Vŕtanie x Zdvih:80 x 49.7 mm80 x 49.7 mm
Palivový system:vstrekovanie, hrdlo 48 mmvstrekovanie, hrdlo 48 mm
Rozvod:DOHC (4V)DOHC (4V)
Chladenie:kvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:reťazreťaz
Zdvih vpredu:120 mm120 mm
Zdvih vzadu:130 mm130 mm
Brzdy vpredu:dvojkotúčová radiálna 4 piestikovádvojkotúčová radiálna 4 piestiková
Priemer bŕzd vpredu:320 mm320 mm
Pneu vpredu:120/70 R17120/70 R17
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:220 mm220 mm
Pneu vzadu:200/55 R17190/55 R17
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:169 kg178 kg
Hmotnosť s náplňami:199 kg204 kg
Výška sedla:820 mm820 mm
Dĺžka:2056 mm2056 mm
Šírka:826 mm826 mm
Objem nádrže:17.5 l17.5 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h:2.9 s
Spotreba paliva:5.8 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 226 km
Poznámka:
Poznámka:CENA 08/12 - 20 200,- EURCena 08/12 - 16 450,- EUR

Pridané: 27.08.2013 Autor: Milan Mikulík - mikulec Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (7 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (8)  [Verzia pre tlač] Tlač

Body a Trasy v tomto článku:

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria