Anketa:
Redakcia motoride.sk

motoride.sk je nezávislý internetový denne aktualizovaný magazín o motorkároch, motorkách a dianí okolo nich.
Vydáva:
Motoride s.r.o.
Ing. Tomáš Hajduch
Humenská 29
Košice 040 11
IČO: 45 384 088
DIČ: 2022965560
IČ DPH: SK2022965560
tel.: 0903 31 31 36
email: info@motoride.sk, reklama@motoride.sk
Informácie:
- Ročník: 24
- Aktualizácia: denne
- ISSN: ISSN 1336-6491
Redaktori:
- Ing. Tomáš Hajduch alias Awia - správca
- Jaroslav Jerga alias Harly - redaktor, grafika, reklama
- František Zubal alias zeON - redaktor, testy motocyklov
- Roman Juriš alias Romoto - redaktor, fotograf
- Milan Mikulík alias mikulec - redaktor, testy motocyklov
Externá spolupráca:
- Peter Fischer alias Herghott - dlhodobá spolupráca
- Martin Kňaze alias matox - redaktor, testy motocyklov
- Dominik Juriš alias Cacao - fotograf
- Juraj Klačko alias Odin - fotograf
- Peter Cigánik alias Varan - redaktor, testy motocyklov
- Marián Illéš alias Beal - videoredaktor
- Kristián Dudík alias Tino - redaktor
- Ivan Kuzevič alias Ifk0 - offroad
- Jaroslav Bilka alias gilbert - história
- Peter Haršáni alias haro007 - Rally šport, spoluorganizátor pretekov
- zeze - cestovateľ
- MajoKE - cestovateľ
- Pilgrim - cestovateľ
Spolupráca s časopisom MotoReport:

- Alena Dudeková - šéfredaktorka časopisu MotoReport
- Jaroslav Glovičko - redaktor
- Štefan Glovičko ml. - reportáže, fotograf
- Štefan Vatráľ - reportáže, dopisovateľ
- Gabriela Štelcová - fotograf
- Miro Vacula - fotograf
- Kristína Ružičková - fotograf
- Richard Karnok - redaktor
Štatistika návštevnosti
Napísali o nás
Kontakt:
Kontaktný formulár je dočasne kvoli spam-u zrušený. Prosím pošlite nám správu priamo emailom na: info(zavináč)motoride.sk.
Ďakujeme za pochopenie.
Kontaktný formulár je dočasne kvoli spam-u zrušený. Prosím pošlite nám správu priamo emailom na: info(zavináč)motoride.sk.
Ďakujeme za pochopenie.
Podporte nás.

Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!