Anketa:
Články - Technika
Zobrazujem články 1 až 15 z cekového počtu: 249.
12.03.2025 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 81937 [Technika - Dobré Rady]

Bezpečnosť na cestách: sezóna 2025 už klope na dvere - dávajte pozor
Od začiatku roka 2025 eviduje polícia už 3-ch mŕtvych motorkárov.
Keď som sa bol včera previezť, tak som na cestách po dlhom čase znovu stretol aj iných motorkárov. Teplota sa už vydriapala na 10 stupňov, a tak ďalšia motosezóna je pred nami.
03.10.2024 - gilbert Čitatelia: 2781 [Technika - Design]

Prieskum trhu doma a v okolí - Retro malorážky - jeseň 2024
Naša najmladšia princezná sa konečne rozhodla zmeniť stav a teda v mojej celoživotnej púti od mladíka motorkára, ktorý brázdil kopanice, výmoly a okolité lúky bez vodičáku, cez tatka stále vlastniaceho v garáži hriechy svojej mladosti, som dospel do štádia, v ktorom sa chcem posunúť ďalej.
06.04.2022 - enagem Čitatelia: 8540 [Technika - Elektrika]

Keď šuster chodí bosý, alebo elektrikár bez elektriky?
Ako väčšina motorkárov, aj ja počas dlhej zimy, keď motorka leží prikrytá pod plachtou v garáži, rád čítam motocestopisy, pozerám motovideá, listujem motokatalógy a obraciam stránky motokalendára s túžbou, aby už zajtra bolo vonku pekne slnečno – teplo.
10.08.2021 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 53599 [Technika - Úpravy motocyklov]

Blog: Prestavba BMW R1150GS RR Enduro by Awia dokončená (sezóna 2021)
Baworské GS je turista s malými OFF ambíciami. Iba málo ľudí trpí utkvelou predstavou že patrí do terénu no a ja nanešťastie patrím medzi nich. A tak jazdím, pretekám, organizujem preteky no a niekedy aj padám... Aj keď tento príbeh začal vlastne úplne inak...
03.11.2020 - KaTeM Čitatelia: 12870 [Technika - Podvozok]

Pneumatiky AVON TREKRIDER AV84/AV85 - skúsenosti
Mnohí z nás riešia nekonečnú dilemu, aké pneumatiky obuť na svoju turistickú motorku. Ja som sa rozhodol, že vyskúšam AVON. Teraz sa s vami podelím o moje dojmy, nakoľko v našich končinách (SK/CZ) som nenašiel skoro nijaké recenzie a skúsenosti na tieto pneumatiky. Medzi našimi motorkármi sú asi trochu "exotikou".
17.08.2020 - Redakcia Motoride.sk Čitatelia: 14974 [Technika - Motor]

Dvojspojkové prevodovky Honda DCT oslavujú 10 rokov: Rozhovor s hlavným konštruktérom Daiom Araiom
Prevodovka DCT sa prvýkrát objavila v športovo-cestovnom modeli VFR1200F, a odvtedy zostáva táto technológia Honda vo svete motocyklov unikátom. Celkom sa v Európe predalo už viac než 140 000 strojov s technológiou DCT a v roku 2019 bolo 45 % všetkých modelov Africa Twin, 52 % všetkých NC750X a 67 % strojov Gold Wings predaných v Európe vo verzii DCT.
09.06.2020 - kemo Čitatelia: 13654 [Technika - Dobré Rady]

Bezpečne na cestách: Ánalýza brzdenia - porovnanie auto vs. moto, bezpečný odstup
V reakcii na video Bezpečne na cestách: Zmysel 50 km/h v obci - rozdiel v brzdnej dráhe 50 vs 80 km/h si dovolím ešte doplniť jednu podstatnú vec pre názornosť.
21.10.2019 - tryskac Čitatelia: 11741 [Technika - Podvozok]

Čosi o motocyklových tlmičoch - ako to funguje
Keď točenie klikermi na prednej vidlici neprinieslo požadované zlepšenie, začal som šmátrať po internete. No v reči nášho kmeňa som prakticky nenašiel nič, čo by hovorilo o tom čo je v tlmičoch a ako to funguje.
13.06.2019 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 64443 [Technika - Dobré Rady]

Splnomocnenie na použitie vozidla do zahraničia v 5 jazykoch
Cestuješ do zahraničia na motorke ktorá nie je tvoja, je napísaná napríklad na firmu, alebo ju máš požičanú. Na niektorých hraniciach to môže byť problém. Priprav si pred cestou toto splnomocnenie a vyhni sa tak problémom.
08.01.2019 - nevo Čitatelia: 11180 [Technika - Úpravy motocyklov]

Need for POWER! Alebo kde sa zastaví maximálny výkon motocyklov?
Tento článok je pokračovaním článku o dosahovaní maximálnej rýchlosti. Keďže reštrikcie a dohody zastavili maximálnu rýchlosť na 299 km/h, je isté, že za posledné roky sa prvenstvo výrobcov uberá iným smerom. A to k maximálnym údajom koní v kolónke výkon.
08.12.2018 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 28204 [Technika - Dobré Rady]

Na motorke v zime: Oblečenie
Zima je pre väčšinu motorkárov „obdobím sucha“ Jazdiť sa ale dá aj keď teplomer padá pod 10 ale aj pod nulu. Ako sa vraví: „Neexistuje zlé počasie, iba zle oblečený motorkár“ :-) V tejto časti seriálu sa pozrieme bližšie na oblečenie.
11.08.2018 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 34878 [Technika - Dobré Rady]

Označovanie moto pneumatík - význam, rozmery, indexy nosnosti, rýchlosti
Na pneumatike nájdeme množstvo označení, čísel, kódov a skratiek. V tomto článku a videu si vysvetlíme význam všetkých z nich.
19.06.2018 - janciii Čitatelia: 12634 [Technika - Dobré Rady]

Scottoiler xSystem - elektronické mazanie reťaze - novinka 2018
V dnešnom článku vám predstavím novinku od anglického výrobcu mazacích systémov pre motocykle. Scottoiler nám na rok 2018 prichystal xSystem.
18.06.2018 - sasos69 Čitatelia: 6314 [Technika - Motor]

Upsizing Moto Guzzi 1200 Sport
Bol som v Mandele na stretnutí Guzzistov a zaujala ma možnosť zväčšenia objemu motora "Big Bore" od spoločnosti Millepercento. Bolo to zaujímavé ale pre človeka nemechanika prakticky neuskutočniteľné.
25.11.2017 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 10873 [Technika - Dobré Rady]

Ako sa jazdí v dunách - Africa Twin Tunisia Adventure
Pýtali ste sa nás ako na to a tak Awia priamo z Tuniska píše: Jazda v tuniských dunách je náročná. Už jazda v piesku je náročná, duny sú potom vysoka škola.
Najsledovanejšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!