Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 494 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

www.foxracing.sk Sumoto Brno DS auto MOTOQUAD Indian - www.klasikmoto.sk

Anketa:

Jazdil podľa teba Marc Márquez na VC Argentíny 2018 v súlade s predpismi:

Spolu odpovedi: 3298
Áno, bolo to v pohode: 48% (1589)
Nie, bolo to ďaleko za: 52% (1709)

Pre vás:

Povinné zmluvné poistenie - vyber si najlepšiu cenu!

Hodnotenie: (7 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (15)  [Verzia pre tlač] Tlač

Na motorke v zime - ako jazdiť

pošli na vybrali.sme.sk

Pridané: 13.01.2017 Autor: Peter Herghott Fischer
Čitatelia: 7417 [Technika - Dobré Rady]

Začiatok motorkovej sezóny sa nezadržateľne blíži! Samozrejme, žartujem, ale zimné motorkové zrazy budú skutočne o chvíľu, preto sa poďme pozrieť, ako sa na tieto akcie bezpečne prepraviť po vlastnej jednostopovej osi.

Seriál článkov - Na motorke v zime:

Tému "Na motorke v zime" sme rozdelil do štyroch článkov:

A nemusíme hovoriť iba o návšteve zimných zrazov, ale aj o častejšom presúvaní do práce a späť, aj keď toto má svoje špecifiká a násobne väčšie nároky na výbavu. Inak povedané, pri víkendovom recesistickom výlete trebárs do Čierneho lesa môžeš veľa vecí riešiť takpovediac improvizovane, pričom sa vieš spoľahnúť aj na otvorené čerpačky či prípadnú pomoc od motorkárov na zraze, ale časté úžitkové jazdenie (do práce, vybavovačky...) je paradoxne náročnejšie - predpokladám, že nikto nechce stráviť denne pol hodiny obliekaním a vyzliekaním, tak zainvestuje do kvalitného oblečenia a krytia na motorke; k tomu treba prirátať neistotu počasia, zvýšenú únavu zo zimy a najmä sústredenia sa cestu, nehovoriac o tom, že plechovkári si od motorkárov už dávno odvykli a správajú sa nepredvídateľnejšie. Áno, vedomie, že si na zimných cestách na motorke stále sám, že po celý čas nemáš koho ľavačkou pozdraviť, je v kombinácii so zazerajúcimi ľuďmi (čo mu hrabe?) dosť frustrujúce.

 Stretko a preteky ľadových medveďov 23. - 24. 1. 2016, Brezno
 Stretko a preteky ľadových medveďov 23. - 24. 1. 2016, Brezno
 Stretko a preteky ľadových medveďov 23. - 24. 1. 2016, Brezno
 Stretko a preteky ľadových medveďov 23. - 24. 1. 2016, Brezno

Aby som nepísal slohové omáčky, dovolil som si zhrnúť najpodstatnejšie rady do bodov:

  • motorku o niečo dlhšie zohrievať, najprv na mieste, potom pomalou jazdou
  • jazdiť rozvážnejšie a pomalšie než v lete
  • zvýšiť pozornosť, pretože sneh a ľad môžu byť kdekoľvek (nafúkaný z poľa, roztopený a následne zamrznutý, ľad spadnutý z kamióna, zo stromov...), nehovoriac o nižšej priľnavosti pneumatík
  • pozor aj na posypový štrk!
  • nechať si väčší odstup, myslieť na dlhšiu brzdnú dráhu
  • v zákrutách pomalšie, menšie náklony
  • pozor na častejší výskyt dier a výtlkov
  • cesta popri rieke je náchylnejšia na námrazu, podobne ako mosty
  • vo všeobecnosti je lepšie sa držať bližšie ku stredu vozovky, býva tam menej neporiadku
  • naopak, v prípade poľadovice je lepšie ísť po kraji, resp. po snehu
  • robiť častejšie prestávky, pretože chlad viac unavuje
  • rátať s tým, že zimné jazdenie opotrebováva motorku viac než bežné letné jazdenie, bude to na nej badateľné
  • nezabúdať na to, že plechovkári s nami v zime vôbec nerátajú - dobré reflexné oblečenie
  • vyhýbaj sa ceste v noci
  • zváž zimné gumy - ak sú pre tvoju motorku dostupné, viď: Test: Zimné vs. letné pneu na moto na snehu
  • nehanbiť sa vzdať to a v prípade zlého počasia si radšej zavolať odvoz!

Cesta domov - Stretko / Preteky Ľadových medveďov 2015, Brezno - Lúčky

Cesta domov - Stretko / Preteky Ľadových medveďov 2015, Brezno - Lúčky
Malé chladné dobrodružstvo
Malé chladné dobrodružstvo
Cesta na Elefantentreffen 2013

S Awiom sme niekoľkonásobnými účastníkmi legendárneho Elefantu a zároveň aj dlhoročnými zimnými jazdcami. Za ten čas sme zozbierali dosť skúseností, z ktorých najzákladnejšia je pravdepodobne tá, že problémom pri zimnom jazdení nie je chlad, ale prípadné mokro. Skutočne sa jazdí lepšie pri mínus piatich a jasnej oblohe, než pri plus desiatich a veternom daždi. Voda, či už padajúca z neba alebo iba držiaca sa na ceste, veľmi zhoršuje jazdenie - nikdy nevieš, či na ceste aj nenamŕza, gumy sú hlboko pod svojou optimálnou teplotou, aj pocitovo ti je chladnejšie. Plexi na prilbe nemá šancu uschnúť, motorka aj ty ste celí od soli... Nepekná situácia.

Cesta na Elefantentreffen 2013 - premočený Brco - čižmy nápor vody neudržali...
Keď v zime prší nie je to veselá situácia...

Ďalším rizikom je rýchla zmena počasia. Jednak je v zime oveľa horšia viditeľnosť (často pod mrakom, sychravo, skôr sa stmieva...), ale najmä môže takmer kedykoľvek začať snežiť, či sa roztápať sneh popri ceste. Keď ideš ráno do práce, napriek predpovediam si nemôžeš byť istý, či počasie na fajront bude vhodné na motorku. A verte mi, nie je nič horšie ako chytiť za úplnej tmy husté sneženie. Vtedy musia ísť všetky benefity vyplývajúce z jednostopového jazdenia bokom (úspora času, lepšie parkovanie, lacnejšia prevádzka), pretože žiaden z nich nie je dôležitejší než vlastné zdravie či život. Napríklad, raz sme sa na Elefantov na motorkách vôbec nedostali až ku hlavnej bráne, pretože husto snežilo a šmýkalo sa. Vtedy sme motorky nechali v priekope, vzali batožinu a stopli si 4x4 džípa. V nedeľu ráno sme sa ku motorkám vrátili - bolo slnečno a úplne sucho.

Vianočná, Pod Tatrami

Elefantentreffen 2009 - Majlanko a jeho tanček
Milan "Majlanko" Kubiš - Elefantentreffen 2009
Na Braunsbergu, 346 metrov nad morom
Mrazivé kráľovstvo...

Nesmieme zabúdať ani na zvýšenú starostlivosť o motorku. Zimné štarty sú pre akumulátor náročnejšie, a niekedy bez ohlásenia úplne kľakne, preto nie je od veci voziť so sebou štartovacie káble a logicky aj nejaké náradie (aspoň palubné), aby si sa ku akumulátoru aj dostal. Cestná soľ je pre motorku veľmi, skutočne veľmi agresívna, a dlhšie zimné jazdenie takmer určite nechá na motorke trvalé stopy. Je vhodné motorku prebehnúť wapkou vždy, keď je po jazde viditeľne špinavá od soli. Čiastočnou prevenciou môžu byť určité konzervanty, ktorými sa postriekajú alebo natrú exponované časti motorky.

Z redakcie vám prajeme šťastné zimné kilometre!

Mrazivé kráľovstvo...

Za Margecanmi... Doteraz boli cesty čisté, iba mokré...
Za Margecanmi... Doteraz boli cesty čisté, iba mokré...
Pred Žipovom
Odjazd

Pridané: 13.01.2017 Autor: Peter Herghott Fischer pošli na vybrali.sme.sk

Seriál článkov - Na motorke v zime:

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (7 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (15)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku: