Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 804 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28800
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17135)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (11665)
Hodnotenie: (20 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (51)  [Verzia pre tlač] Tlač

JAWA 250 - model 353 - Omladzovacia kúra 1/3

 Zdieľať

Pridané: 30.06.2014 Autor: Carlos
Čitatelia: 29999 [Vaše stroje - Moja úprava]

Rozhodol som sa, že sa s vami podelím o radosť z renovácie jednej staršej motorky. - JAWA 250 - model 353 - r.v. 1958

Ahojte motorári a motorkárky,

Rozhodol som sa, že sa s vami podelím o radosť z renovácie jednej staršej motorky. Nie, nie som veteránista, akoby si mnohí teraz mysleli. Nikdy som k tomu nejak veľmi nemal sklony a v podstate ani nemám. Ja sa rád na motorke vozím. A samozrejme sa v nej aj rád vŕtam, čo mi ale tá moja, na ktorej sa vozím, moc neumožňuje. Okrem základnej údržby na nej nie je moc čo robiť. Za tých 30 rokov, čo jazdím na moto ma nikdy ani len nenapadlo, že raz budem skladať veterána.. (lebo cestovať na veteránoch sa nejak moc nedá..) a nevedel som si predstaviť, že nejakého budem raz renovovať iba tak pre zábavu... Ale pekne po poriadku. Ako k tomu prišlo?

Takto som ju videl prvýkrát na Bazoši v inzercii.. Padla mi do oka na prvý pohľad.:-)
Takto som ju videl prvýkrát na Bazoši v inzercii.. Padla mi do oka na prvý pohľad.:-)

Moja drahá mala tento rok štátnice a už na jeseň minulého roku ma upozorňovala, že bude zahrabaná v knihách a že bude mať na mňa málo času. Tak som si povedal, že si musím nájsť nejakú zábavku. A pritom mi na nete do nosa brnkol inzerát, že je na predaj stará JAWA 250. Na fotke vyzerala dobre, cena bola fajn, tak som sadol do auta a išiel som až kamsi za Detvu po ňu..
Samozrejme, že v tej chvíli som dostal od kamaráta avízo, že jedna je aj kdesi v Beckove, tak aby jednej nebolo samej smutno, tak som kúpil aj tú... Obe boli samozrejme pojazdné, aj keď s naštartovaním boli veľké problémy.

A tu už stoja obe fešandy u mňa v garáži.. no nie je to nádherný pohľad?
A tu už stoja obe fešandy u mňa v garáži.. no nie je to nádherný pohľad?

A od toho dňa som viac nemohol zaparkovať do garáže auto... A hneď som aj začal s prípravou na veľkú omladzovaciu kúru. Predpokladám, že ako článok to moc dlhé nebude, lebo stokrát viac napovedia fotky z popisom ako dlhé litánie.
Začal som samozrejme so zháňaním náhradných dielov a súčasne s rozoberaním tej mladšej krásavice...

Začínam s odstrojovaním. Nefotil som úplne všetko, lebo v tejto fáze som mal skutočne dosť zasvinené ruky..
Začínam s odstrojovaním. Nefotil som úplne všetko, lebo v tejto fáze som mal skutočne dosť zasvinené ruky..

Dolu nádrž, sedanku, bočné plechy, kastlíky, lanká a bowdeny... je to skrátka piplačka najmä ak sa vám 50 ročné veci rozpadajú v rukách..
Po zmontovaní všetkých plechových dielov zisťujem poškodenia. Bude treba aj niečo vyvárať, prípadne nitovať. To všetko samozrejme až po dôkladnom opieskovaní všetkých dielov. Toto som zveril kamarátovi Milošovi do Veľkých Ripňan, čo tam má veľkú lakovňu.. Samozrejme, že iba pieskovanie, nakoľko všetci vieme, že autá a motorky sa komaxitovať nedajú.
Ostáva predo mnou stáť kostra na dvoch kolách zo stojanom.

Rozoberanie samotné sa blíži k záveru. Som fascinovaný nad jednoduchosťou niektorých konštrukčných riešení...
Rozoberanie samotné sa blíži k záveru. Som fascinovaný nad jednoduchosťou niektorých konštrukčných riešení...

Ešte kolesá, rozobrať a zdemontovať kyvnú vidlicu a ide sa do pieskovne. Po opieskovaní dostáva bedničku s plechmi môj kamarát Milan, ktorý už obliekol do nového šatu nejednu staršiu mašinu. Pracuje totižto ako autolakýrnik a na kvalite jeho roboty je to náležite vidieť.. Samozrejme nádrž ide ešte predtým aj so zopár dielmi do chrómovne, ale tú som bohužiaľ musel nájsť až v Čechách. Ako to u nás býva zvykom, chrómovňa v Starej Turej s dlhoročnou tradíciou nemá záujem o chrómovanie veteránov.. Netuším z akých dôvodov...

A tu po 3 týždňoch konečne veci z lakovne. Za to patrí vďaka mojmu kamarátovi Milanovi. Ten je v lakovaní ozajstný expert...
A tu po 3 týždňoch konečne veci z lakovne. Za to patrí vďaka mojmu kamarátovi Milanovi. Ten je v lakovaní ozajstný expert...

Samostatnou kapitolou celej renovácie je motor. Ten som sa rozhodol zveriť do rúk odborníka, ktorému som ale pri všetkom pomáhal. Za tým som ale musel vycestovať do Čiech, do dedinky Zaříčany pri Čáslavi. Tam má moj kamarát Petr dielňu, kde robí veteránov dokonca aj pre Pražské technické Múzeum. Keby ste si niekedy chceli u neho nechať urobiť veterána, tak vedzte, že by ste museli na to čakať nejaké 2 až 3 roky. Mne motor chvalabohu urobil na počkanie.

Pomaly to dostáva tvar. Inak celá generálka motora trvala 9 hodín intenzívnej práce 2 ľudí.
Pomaly to dostáva tvar. Inak celá generálka motora trvala 9 hodín intenzívnej práce 2 ľudí.

V rámci generálky sú všetky časti motora rozobraté, z nich vylisované ložiská a guferá, následne je prevedená povrchová úprava ballotinovaním, čo je pieskovanie mikroskopickými sklennými guličkami. Samozrejmosťou je výmena rozety, primárnej reťaze a spojkových lamiel.

Výmena primárnej reťaze a spojkových lamiel. Samozrejme, že pri tejto príležitosti som vymenil aj všetky ložiská a guferá.
Výmena primárnej reťaze a spojkových lamiel. Samozrejme, že pri tejto príležitosti som vymenil aj všetky ložiská a guferá.

>

Pridané: 30.06.2014 Autor: Carlos Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (20 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (51)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku: