Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1944 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28800
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17135)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (11665)
Diskusia Diskusia k článku (7)  [Verzia pre tlač] Tlač

Poradíme, pomôžeme: 19. časť: Repasovanie drobných poškodení

 Zdieľať

Pridané: 22.03.2006 Autor: Vadim
Čitatelia: 28901 [Technika - Dobré Rady]

Často čítame otázky smutných majiteľov motoriek, ktorí sa pýtajú, ako sa dajú opraviť drobné poškodenia ich miláčikov, vzniknuté bežnou prevádzkou, nešetrným zaobchádzaním alebo pádom.

Seriál článkov - Poradíme, pomôžeme:

Nie som „majster tisícich remesiel“, aby som poznal recept na opravy všetkého druhu, ani nemám v úmysle robiť reklamu firmám, zaoberajúcim sa opravami, alebo propagovať nejakú konkrétnu motokozmetiku, ale napriek tomu ťa chcem upozorniť na niektoré malé triky. Tvoji svetaznalí kamaráti ma určite doplnia.

Poškodenia motocykla môžu vzniknúť na jeho častiach:

  • Plast: zlomeniny, odreniny, škrabance, praskliny
  • Oceľ – pochrómovaná: prehnutia, mechanické poškodenia chrómu, korózia, nanesené hrubé nečistoty - hlavne na výfukoch
  • Farebný kov (hliník, dural): zlomeniny, chýbajúce časti
  • Lak (metalíza): škrabance, mušky, nálepky, poškodenia laku po oprave
  • Koženka, koža: odery, vysušenie, vyblednutie
  • Elektroinštalácia: predrané, preseknuté, vytrhnuté káblovanie, alebo zoxidované spoje
  • Guma – tesnenia, manžety, prachovky: deformácie, praskliny
  • Organické sklo: škrabance, praskliny
  • Lanká: zlomeniny, amputácie

Plast

Výrobcovia motocyklov používajú väčšinou materiál, ktorý je dobre opracovateľný a zvárateľný. V prípade, že plast zvárateľný nie je, ešte stále netreba hádzať flintu do žita, pretože plast je možné aj lepiť. Pri oprave plastových dielov dokáže skúsený odborník skutočné zázraky: Vyrovnávať pokrivené, zahladiť poškrabané, nahradiť chýbajúce, zosilniť oslabené, a tak podobne. Väčšina amatérskych pokusov končí fiaskom. A aj keď má kutil domáci pocit, že zvíťazil, často ide iba o zbožné želanie, ktoré sa ukáže márnym, pri lakovaní dielu. Na krásnej lesklej nalakovanej ploche vidieť všetky nerovnosti, v horšom prípade zvráskavenia, alebo bublinky a v najhoršom prípade vám váš podomácky zrepasovaný výtvor pri prvom väčšom pnutí urobí jedno veľké a depresívne PUK.

Oceľ – pochrómovaná

Všetci veľmi dobre vieme, že oceľ podlieha korózii. Pred týmto neduhom ju môžeme chrániť všakovakými relatívne ľahko opraviteľnými nátermi, alebo nástrekmi, alebo galvanicky – pochrómovaním. Výhodou chrómu je jeho vysoká odolnosť všetkému možnému. O to väčší problém nám vznikne, keď sa tenká vrstva chrómu naruší: oprava je nemožná! Každý mechanický zásah viac poškodí, ako pomôže, preto treba dať poškodený diel znovu pochrómovať. Výfuk vám síce chrómovne nezoberú, ale šikovné a snaživé motofirmy si poradia aj s touto prekážkou. A keď už spomíname výfuky – koncovky (tlmiče) výfukov väčšiny športových motocyklov sa dajú bez väčších problémov opraviť, resp. vymeniť plášť. Problémy s pochrómovanými povrchmi nám odpadnú, keď oceľ nahradíme nerezom. Ten po poškriabaní stačí preleštiť. Navyše je húževnatejší a pevnejší, ako väčšina ocelí. Jeho nevýhodou je mierne hnedý odtieň.
Na pripečence na výfukoch je určená vata, ktorá sa nazýva NevrDull a produkuje ju viacej firiem. Dostať ju v motoobchodoch.

Farebný kov (hliník, dural)

Pretože tiež podlieha korózii, je zväčša chránený lakom, alebo galvanicky – eloxom. Pri bežnom poškriabaní stačí prebrúsiť veľmi jemným šmirgľom a preleštiť. Zváranie farebných kovov je veľmi chúlostivá záležitosť, ktorú treba prenechať odborníkom. Také kritické súčiastky, ako je napríklad držiak stúpačky by som radšej ani nezváral. Zato disky kolies nie sú pre odborníka väčším problémom. Je dokonca možné nahradiť ich chýbajúce časti. Páčky spojky a brzdy sú často také lacné, že je výhodnejšie kúpiť ich (kópie) nové, ako sa pokúšať o repas.

Lak (metalíza)

Opravy laku sú asi najbežnejšími opravami po menších nehodách. Netreba byť lakomý a opravovať len poškodené miesta. Je výhodnejšie (a často ani nie drahšie) prelakovať celý diel. Pol deci farby vám aj tak nikto nenamieša. Pri bežnom poškriabaní, netreba hneď lakovať, ale stačí prebrúsiť veľmi jemným šmirgľom a preleštiť. Na klasický lak sa nezvykne nanášať priesvitná vrstva. Je to pri malých poškodeniach nevýhodou, pretože sa pri prelešťovaní môžeš dostať až na podkladovú vrstvu. Takže opatrne. Metalíza túto ochrannú vrstvu má a preto sa pri oprave škrabancov dá viacej „tlačiť na pílu“. Lak, ktorý len podľahol zubu času a zmatnel sa dá takmer vždy oživiť do pôvodného lesku. Pretože sa nebavíme o značkách motokozmetiky, ale o možnostiach nápravy, ti odporúčam: Poraď sa so svojim obľúbeným predajcom motodielov. Tato istá rada platí aj na všakovaké mušky, alebo asfaltové škvrny.
V prípade poškodenia nálepiek, ktoré sú prelakované priesvitným lakom (a to je takmer vždy u pôvodného stavu) máš problém – pri oprave nálepky sa nevyhneš ani oprave laku na ktorom je nálepka aplikovaná. Pri nálepkách, ktoré nie sú pod lakom, je postup jednoduchší. V servise si vedia nálepku prekresliť, oskenovať, vyrezať na plotri a znovu nalepiť. Je to podstatne lacnejšie, ako kupovať originál.

Koženka, koža

S poškodenou koženkou nevymyslíš nič iné, ako jej výmenu. Na niektoré typy motocyklov sa vyrábajú náhrady – na tie ostatné ti poťah vyrobí a natiahne šikovný čalúnnik. Na sériovej motorke sa koža nenachádza. Ako doplnok kožu nájdeme prakticky len na motocykloch typu CCC. Na čistenie kože sa mi najviac osvedčilo okrem špeciálnych značkových výrobkov glycerínové mydlo. Na údržbu kože, jej impregnáciu a prevenciu vysušenia sú ideálne prípravky na báze včelieho vosku. Pri odreninách na koži si najprv pomôžeme šmirgľom (zrnitosť podľa potreby, tu ti nemôžem dať paušálnu radu), potom treba zodratú farbu nahradiť liehovým moridlom na drevo (lak na kožu neodporúčam, pretože má len povrchový efekt). Na záver je nutné kožu nahrubo – pretože lieh vysušuje – natrieť včelím voskom. Aj na vyblednutú namorenú (nie nalakovanú) kožu je ideálny rovnaký postup.

Elektroinštalácia

V prípade, že sa ti poškodí káblovanie, riskuješ vážne závady motorky. Dokonca aj jej úplné zničenie. Preto ti odporúčam opravu elektroinštalácie robiť veľmi poctivo a pre istotu ju dať prekontrolovať niekomu študovanému. Napríklad autoelektrikárovi. Ak zmeníš farbu kábla, tak si zarábaš na neskoršie komplikácie. Ak kábel zle zaizoluješ, komplikácie môžu prísť aj okamžite! Zabudni na všakovaké zamotávania káblov a radšej použi cín a letovačku (ja tým moderným scvakávacím vynálezom akosi neverím... Lepšie, ako izolačná páska sa mi ale zdá iný vynález modernej doby: zmršťovacie dutinky. Tie by mali v budúcnosti zabrániť vode vykonávať jej zhubnú činnosť! A keď kontakty a spoje trochu postrašíš vazelínou, tým tiež nemôžeš nič pokaziť. Určite neimprovizuj! Amatérsky opravovaná elektroinštalácia je naozaj najčastejším zdrojom neskorších problémov! Na rýchle a spoľahlivé spájanie káblov na cestách je ideálne mať so sebou zopár elektoinštalatérskych čokoládok

Guma – tesnenia, manžety, prachovky

Nikdy sa nespoliehaj na to, že poškodená guma ešte niečo vydrží. Väčšinou ťa zradí v tej najmenej vhodnej chvíli. Ak je stvrdnutá, vyťahaná, alebo má mikrotrhliny, tak je jednoducho po smrti a niet jej pomoci! Ako improvizovaná prvá pomoc sa mi výborne osvedčila samovulkanizačná páska, ktorá pomôže hlavne pri deravých hadiciach

Organické sklo

Sú medzi nami aj občania ducha mdlého, ktorí si plexištít svojho miláčika (alebo svojej prilby) vyleštia do mliečnej dokonalosti frajerkinou (alebo manželkinou) hubkou na riad. Hlavne zelená drsná časť je mimoriadne účinná. Ale nemusia sa vešať. Ak majú veľa-veľa trpezlivosti, tak dokážu povrchové škrabance za pár hodín odstrániť trpezlivým brúsením a leštením. Ak si však chcú byť istí 100 %-ným výsledkom a nechcú sa otrocky namakať, odnesú výsledky svojho zníženého intelektu do motoservisu a tam zruční opravári napravia svojimi elektrickými leštičkami a špeciálnymi pastami tento defekt. A ešte maličkosť: aj plexisklo sa dá zvárať – už to ale nikdy nebude také, ako predtým...

Lanká

Na záver stručne a jasne: ak chceš mať istotu, že kvôli podobnej halierovej blbosti neostaneš niekde visieť, tak si preventívne kúp sadu laniek (zadná brzda, spojka, plyn) aj s množstvom kombinácií koncoviek, z ktorých vždy skombinuješ také lanko, aké práve potrebuješ. Ak si čo len trochu šikovný, tak tvoji spolucestujúci ani nestihnú cikpauzu s cigaretkou a ide sa ďalej...

Text: Vadim, BULDOG-SILÁRD, článok vyšiel v SLOVENSKÝCH MOTOCYLOVÝCH NOVINÁCH

Pridané: 22.03.2006 Autor: Vadim Zdieľať

Seriál článkov - Poradíme, pomôžeme:

Ďalšie články tohto autora:

Diskusia Diskusia k článku (7)  [Verzia pre tlač] Tlač

Tričko Motoride.sk

Tričko a šiltovka pre všetkých priaznivcov servera MotoRide...
Zasielanie tovaru obnovené!

Tričko

Šiltovka motoride.sk.
Šiltovka

Vtip

Pridal:
Ocu a odki maš monokeľ pod okom? Ty budzeš mac dva, kedz išče raz tvoja frajirka zapomňe gače u našim auce!!

Ďalšie vtipy »