Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 3145 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28535
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (16995)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11540)
Diskusia Diskusia k článku (22)  [Verzia pre tlač] Tlač

Poradíme, pomôžeme: 18. časť: Čo si objednám u Ježiška pod stromček?

 Zdieľať

Pridané: 30.11.2005 Autor: vadim
Čitatelia: 22986 [Technika - Dobré Rady]

Asi málokto z nás má v úmysle váľať sa po zemi, ale pán s klobúkom, vo
vyzdobenom vozidle značky Moskvič to má na háku a s prehľadom ťa sundá z
motocykla bez ohľadu na tvoje ďalšie plány do života! Aby ti život
neskomplikoval viac, ako je nutné a aby ťa tvoji príbuzní nemuseli
dostrkávať na záchod na vozíčku, alebo kamaráti motorkári na tvoju pamiatku
zapaľovať niekde v kopcoch sviečky, tak si ku svojej novej motorke ešte u
Ježiška objednaj aj kvalitné motorkárske oblečenie.

Seriál článkov - Poradíme, pomôžeme:

Výber oblečenia závisí od toho, akú motorku si sa rozhodol osedlať:

SKÚTER:

Presviedčať poldecákových skútristov o nutnosti vraziť polovicu ceny skútrika do kvalitného motorkárskeho oblečenia je asi márna snaha. Aj štatistiky za posledné desaťročie o vážnych nehodách týchto vozidielok zaryto mlčia. Akurát náš vážený spoluobčan Ibrahim Maiga je v tomto prípade čiernou ovcou. Ale aspoň rukavice by som si predsa len dal. Aj pád v tej najminimálnejšej rýchlosti môže znamenať dôkladne zodratú kožu na dlaniach...

MALÝ MOTOCYKEL (do 125 ccm):

Ja viem, ja viem. 125-ka nie je žiadna smrtonosná zbraň. A asi ju ani nebudeš mať veľmi dlho. Ale aspoň na to najzákladnejšie textilné oteru a vodevzdorné oblečenie s chráničmi ramien, lakťov a kolien by si si mal pár stokorunáčok ušetriť. Veď búrka ťa môže prekvapiť hocikedy a jazdiť kompletne premočený... A tie chrániče má už aj bársktorý skejtbordista.

CHOPPER, CRUISER, CUSTOM:

Tak týmto pánom už ide často o imidž. Pretože používajú otvorené prilby, je veľmi vhodné, aby si svoj „face“ pred vetrom a hmyzom zabezpečili textilnou šatkou. Kožená je síce in, ale zle sa cez ňu dýcha. Do dažďa sú geniálne neoprénové masky. Príjemne zohrejú, zabránia akupunktúrnym kvapkám dažďa dostať sa k drsňákovej jemnej pleti a perfektne sa cez ne nasáva čerstvý búrkový ozón. Imidžové kožené bundy sa už dajú dostať aj s protektormi a to je obrovská výhoda. Tak isto aj džínsy. Ladviňák je nutnosťou, pretože u choppristu nie je vrchný a spodný diel oblečenia nijak spojený.

CESTNÉ ENDURO A TURISTICKÉ MOTO:

Obidve tieto kategórie motocyklov sa používajú na veľkú turistiku. Oblečenie je preto veľmi podobné. Bundy sú trojštvrťové, z vonkajšieho materiálu (ktorého obchodný názov môže byť rozličný) odolného proti vode aj náporu vetra.
A zlepšovateľov, ktorý si myslia, že použijú bratovu lyžiarsku bundu, musím sklamať – musia byť odolné aj voči oteru. Taký protišmykový asfalt totiž dokáže byť oveľa väčšia sviňa, ako sneh! A mať bundu pripečenú k vlastnej koži... Ďalšou dôležitou súčasťou turistickej bundy sú plastové protektory chrániace plecia a lakte. Protektor z pevného molitanu majú na chrbte. Všetky protektory by mali byť vyberateľné. Veľmi príjemnou časťou turistickej bundy je jej odvetranie. Na tých kvalitnejších býva na hrudi, rukách a na chrbte. Aby sa bunda na občanovi nenafukovala ako balón (turistické bundy nesmú byť priliehajúce tak ako kombinézy), majú možnosť sťahovania v páse a na viacerých miestach aj na rukávoch. Tepelná membrána kombinovaná s vyberateľným futrom je absolútnou samozrejmosťou! Má ťažkú úlohu: nič zlé nepustiť dnu, ale všetko zlé vypustiť von. Toto kritérium musia spĺňať aj všetky vrecká, ktorých musí byť veľa-veľa a musia byť perfektne zabezpečené proti vode.
Nohavice majú zvýšený a pružný pás a zips, ktorý ti umožní pripnúť ich k bunde. Môžu byť skombinované s trakmi, ale tie sa dajú aj dokúpiť. Komu nevyhovujú traky, ten musí mať možnosť aplikovať si do nich opasok. Tak isto ako aj na bunde, musia byť všetky zipsy zvnútra aj zvonka chránené látkou, ktorá je niekedy zazichrovaná suchým zipsom. A akoby to nestačilo, tak niektorí výrobcovia istia suchý zips aj patentkami. Určite ale musia mať protektory na kolenách a aj na bokoch. Materiál musí spĺňať tie isté kritériá, ako materiál bundy. V rozkroku určite poteší protišmykový materiál.

CROSS:

U bahňákov je dôležitejšie to, čo je pod oblečením, ako samotné oblečenie. Je to spôsobené tým, že ustavične im hrozí pád. Alebo kamene odletujúce od kolies iných skákajúcich šialencov. Poďme na to, zhora dolu:

  • ochrana ramien: málokedy pomôže proti nepríjemnému (a častému) zlomeniu kľúčnej kosti, ale aspoň utlmí ľahšie nárazy ramien o pevné prekážky
  • hrudník: vyrazený dych, zlomeniny rebier, pneumotorax... Uff! Čím ďalej, tým lepšie. Preto je dôležitá ochrana hrudníka. Veď naraziť ním o čokoľvek je také ľahké...
  • ochrana chrbtice – korytnačka je asi zo všetkých protektorov najdôležitejšia! Nie že by boli poškodenia chrbtice také pravdepodobné, ale následky takéhoto poškodenia sú fatálne. Už v úvode som spomínal to vozenie na záchod!!!
  • lakte: ani jedného z bahňákov nechcem podceňovať – práve naopak, ale najrozlietanejšími časťami tela pri páde sú ruky! A zranenia rúk sú práve preto najčastejšími práve v tomto športe.
  • boky: keď ide do tuhého, tak pred zlomeninou panvy ťa nič nezachráni. Preto asi výrobcovia krosopríslušenstva na ochranu tejto časti tela rezignovali... Teda až na relatívne mäkké výstelky. Asi aby tie deštrukcie panvy prebiehali čo najpohodlnejšie...
  • koleno a holeň: ti často ako prvé sprostredkuje kontakt tvojej telesnej schránky a terénu. Preto potrebuje veľmi pevnú ochranu. Zároveň nesmie byť obmedzená pohyblivosť!
  • vrchné oblečenie: tu si dovolím malý podvodík a zopakujem ti jeden odstavec z tretej časti nášho seriálu: „Nakoniec nám ostáva to najdôležitejšie: IMAGE. Ak je pekne teplúčko, tak odporúčam ľahké, farebné ošatenie posiate logami tvojich nádejných sponzorov. Má to dve výhody: na bielom by hneď každý zistil, koľkokrát si treskol do blata a ani krvavé škvrny by sa na ňom pekne nevynímali. V tmavom si ťa zas poriadne nevšimne žiadna dobrá baba a ani poľovník na postriežke. Ak je chladno, tak len pekne seď doma, lebo od zimy sa trasúci začiatočník = istota prúseru.“

SUPERŠPORT:

V tomto prípade ti naozaj neodporúčam robiť kompromisy. Stopercentne potrebuješ kvalitnú koženú kombinézu. Nemusíš sa ľakať. Veď k ochrane svojho tela nepotrebuješ tú najdrahšiu značku! Pokojne si cenu značkovej kombinézy vydeľ dvomi a dostaneš sa k cene (12 - 13 000 Sk), za ktorú si môžeš kúpiť veľmi kvalitnú, peknú a bezpečnú kombinézu. Nebavíme sa teraz o komplikovanom technickom výrobku, do ktorého nevidíš, ale o vecičke o kvalite ktorej sa môžeš bez problémov presvedčiť už pri kúpe. Tak poďme na to: hovädzia useň 1,2 – 1,5 mm, ktorá nesmie byť tvrdá! Koža musí byť morená, nie lakovaná. Protektory na pleciach, lakťoch a kolenách s holeňami. Protektory by mali byť potiahnuté mäkkým čalúnením zvnútra (kvôli komfortu) aj zvonku (aby sa pri ľahkých pádoch neodrala koža). Pretože kombinéza musí byť dokonale priliehavá, tak na umožnenie aspoň akého-takého pohybu musí mať harmoniku zozadu na rukávoch, na krížoch a stehnách. V podpazuší, rozkroku a zadnej spodnej strane nohavíc je vložená karbon-kevlarová tkanina. Samozrejmosťou sú aj dokonale priliehavé rukávy a nohavice stiahnuté kvalitným masívnym zipsom. Pevnosť zipsu je mimoriadne dôležitá na spoji vrchného a spodného dielu, aby sa ti pri páde vrch, resp. spodok nezroloval a tým ťa prestal chrániť.
Z praktického hľadiska ti odporúčam dvojdielnu kombinézu. Dúfam, že tušíš prečo. Jednodielne sú určené viac pre šport, ako pre bežnú potrebu. V teplých krajoch okolo Bratislavy poteší aj perforácia prednej časti kombinézy kvôli chladeniu. Je to síce paradox, ale na ochladenie v horúčavách ti pomôže, keď si do kombinézy aplikuješ termoprádlo. Menej dôležitý je už hrb. Teda ak je pravdivý slogan: imidž je nanič...

A na záver: všetkým vám želám príjemné sviatky a v budúcom roku suché cesty, plné nádrže a pády len v krčmách pod stoly.

Text: Vadim, BULDOG-SILÁRD, článok vyšiel v SLOVENSKÝCH MOTOCYLOVÝCH NOVINÁCH

Pridané: 30.11.2005 Autor: vadim Zdieľať

Seriál článkov - Poradíme, pomôžeme:

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Diskusia Diskusia k článku (22)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria