Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 2838 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28565
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (17009)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11556)
Hodnotenie: (28 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (66)  [Verzia pre tlač] Tlač

Test Honda VT 750 Shadow Spirit - aj tiene majú svoju dušu

 Zdieľať

Pridané: 31.05.2007 Autor: Jaro Harly Jerga
Čitatelia: 39309 [Testy a predstavenia - Test]

Asi žiadna kategória motocyklov tak nepodlieha módnym trendom ako čoper/kruizer.

V 90. rokoch minulého storočia kráčali čopre a kruizre takpovediac ruka v ruke a všetko vyzeralo fajn. Príchodom nového tisícročia však nastal boom kruizrov. Všetky značky sa postupne venovali už len tejto triede a na čopre akoby sa bolo pozabudlo. Každý chcel všetko veľké a široké, a tak niektorí výrobcovia s produkciou podlitrových čoprov úplne prestali. Tento rok, zdá sa, svitá na lepšie časy. Svetlo sveta uzreli dva nové čopre, trochu podobné a trochu odlišné. Jeden z nich som mal možnosť vyskúšať na vlastnej koži.

Novému čopru z dielne Hondy dali názov Spirit. Dalo by sa povedať, že sa jedná o pokračovateľa Black Widow naviac vybaveného vstrekovaním, vyšším výkonom, kardanom a novým menom, no najviditeľnejšia zmena sa udiala na úplnom začiatku. Teda na začiatku motocykla. Honda sa rozhodla, zrejme po vzore amerických indiánov jazdiacich na „ozajstných“ čoproch, osadiť dopredu 21-palcové koleso.

Už na prvý pohľad pôsobí Spirit dosť nízko a o tom, že zdanie nemusí vždy len klamať, sa uisťujem hneď po nasadnutí, aj keď v tomto prípade by sa dalo hovoriť skôr o čupnutí si na motorku. Uhladený dizajn, žiadne módne výstrelky či zbytočné doplnky tu nenájdeš. Jasným dôkazom toho je aj, v skutku minimalistické sedlo spolujazdca, či absencia hocakých odkladacích priestorov. Dvojsedlo je totiž uchytené na pevno. Sedlo jazdca ponúka, aspoň zo začiatku, pohodlné sedenie.

Test Honda VT 750 Shadow Spirit - prístrojovka

Prístrojovka je rozdelená do dvoch častí. Kontrolka rezervy a zapnutého diaľkového svetla sú integrované do základne, v ktorej sú uchytené riadidlá (spolu so štokmi sa tvária customovo). Tieto svojim tvarom len umocňujú pocit uvoľnenia, ktorým Spirit navonok pôsobí. Tachometer spolu s ostatnými kontrolkami sú súčasťou nádrže. Tá, so svojimi pätnástimi litrami pri priemernej spotrebe 4,3 l/100 km poskytuje zaručený dojazd 300 km, čo je pri tomto type motocykla asi také optimálne denné maximum.

Trochu cviku chcelo umiestnenie nôh na stupačky. Ich poloha mi robila z prvu dosť problém, pretože sa mi špičky nôh stále zakliesnili medzi stupačku a páčku brzdy či radiacu páku. Problém sa však časom odstránil sám. Poloha stupačiek zvádza k natiahnutiu nôh dopredu a ich opretie lýtkovou časťou o stupačku. Pocit je to príjemný, ale stačí menšia nerovnosť na ceste či nepredvídaný uhýbací manéver a tvoj členok v sadre bude na teba ešte dlho spomínať.

Moderná doba sa však nezaprie a pri prvom dotyku s pochrómovanými časťami zisťujem, že sú to plasty.

 PLASTY
PLASTY

Okrúhle spätné zrkadlá poskytujú dobrý prehľad o dianí za jazdcom, a tak niet najmenšej prekážky prečo nevyraziť.

Jazda v meste

Chvíľu hľadám, kam zasunúť kľúč. Na hlave riadenia som našiel len zámok riadenia a spínaciu skrinku v priestore medzi zadným valcom a nádržou. Po prvom „nakopnutí“ sa trochu neveriacky obzerám smerom k výfukom. Na to že sú sériové, ponúkajú príjemnú zvukovú kulisu. Veľké 21-palcové koleso na mňa pôsobí trochu nedôveryhodne, ale presuny po meste mi nerobia problém, práve naopak. Využívam každú možnú príležitosť nechať motor „odkašľať si“ v úzkych uličkách, kde sa ten zvuk krásne rozlieha a priťahuje pohľady okoloidúcich. Pri nízkych rýchlostiach sa spočiatku cítim trochu neisto. Je to spôsobené hlavne tým nízkym posedom. Ale všetko chce čas. Na presuny mestom stačia pohodlne prvé štyri rýchlostné stupne. Aj na päťke sa síce dá ísť pod 60, ale tým pádom strácaš nárok na plynulú akceleráciu. Pri takomto pokuse dochádza k efektu kockatého benzínu (ako tatramatka po záruke) alebo inak povedané, motor sa zakucká a z vreciek ti vypadnú všetky drobné na kofolu. "Choroba", ktorou trpí asi väčšina, ak nie celá populácia čoprov a kuizrov sa prejavuje aj tu, pri prejazdoch nerovností na vozovke ktorými sú najčastejšie kanály. Chrbtica by o tom vedela rozprávať. Viem, že naplánovať inžinierske siete je vec zložitá, ale spraviť z jazdného pruhu šachovnicu, to chce ozajstného profíka. Ale Spirit sa nenechal zahanbiť a ukázal mi, že kľučkovať v meste preň nie je žiaden problém. Najlepšie sa však cíti na križovatke v prvej rade, kde dáva všetkým jasne najavo, kto je tu pánom.

Čoper je však o voľnosti a bezstarostnosti, a tak opúšťam mesto.

Šport a turistika - už viem, prečo sú drsní

Nechce sa mi lámať hlavu nad tým, akú trasu si vybrať a tak sa zapisujem do štartovnej listiny Tajného preteku. Itinerár s vyznačeným okruhom ukladám do tankvaku a teším sa na príjemných 200 - 250 slnečných kilometrov. Moja radosť však po prvých 100 kilometroch dostáva zabrať a pri najbližšej možnej príležitosti si dávam prestávku. Tak preto sa im hovorí „drsní motorkári“? Neviem, či to bolo pre mňa nezvyklým posedom, ale tŕpnutie sedacích svalov mi dosť kazilo pôžitok z bezstarostnej jazdy. Po malej pauze ale pokračujem ďalej v nádeji, že to už bude len lepšie. Nebolo. Ani nie po 50 kilometroch to tu bolo zas. Ale zaťal som zuby a rozhodol zastaviť len na vyznačených miestach v itinerári. Asi ešte nikdy som sa tak netešil domov ako vtedy. Po absolvovaní 300 kilometrov som toho mal tak akurát a tešil som sa na vaňu plnú peny a teplej vody. Večer pred spaním si ešte hovorím, že zo mňa „drsňák“ asi nebude.

Ráno vstávam s pocitom prehratého boxerského zápasu. Ale vraví sa, že klin sa klinom vybíja, a tak skáčem do textilu a odhodlaný to dnes vrátiť budím Spirita. Cesty prázdne, asfalt dobrý, ideálne podmienky na odvetu. Prvé štyri rýchlosti len tak preletím, päťku tam radím s tým, že dole to tak skoro nepôjde. Motor však vôbec neprotestuje, ide hladko a aj pri 130 má ešte dosť síl. Rýchle prejazdy zákrut motorke nerobia príliš dobre, čo dáva patrične najavo malými „mexickými vlnami“. Ak ale z rýchlosti trochu uberiem, stávajú sa zákruty hračkou. Na bolesti z predchádzajúceho dňa úplne zabúdam, vystriedal ich totiž pocit radosti z jazdy.

Vôbec neľutujem, že to sedlo spolujazdca je tam viac menej len ako doplnok, pretože toto je zážitok len pre jedného. Na škodu je však už spomenutá absencia odkladacích priestorov, takže na povinnú výbavu si musíte nájsť miesto v niektorom z možných doplnkov.

Konkurencia

Je tu Kawasaki s novinkou VN 900 Custom (tá má na rozdiel od Spirita lúčové kolesá, a kvôli väčšiemu objemu aj vyšší výkon a krútiaci moment), je tu aj malý DragStar (ale iba v krujzrovej verzii), potom osemstovkový Marauder či Harley-Davidson Sportster (ale to už je iná finančná trieda). Spomínané stroje sa od seba odlišujú, nie sú úplne priami konkurenti - záleží od chutí a potrieb kupcu.

Záver

Zarytí čopráci možno budú namietať, že na čopri sa dá spraviť aj oveľa viac kilometrov, ja si však myslím, že jazda na motorke má byť o radosti nie o sebazaprení a tých 300 kilometrov je také optimálne denné maximum. Či už máš chuť sa len tak previezť, prevetrať hlavu, alebo sa rozhodneš osedlať Spirita bočnými kapsami a vyraziť na výlet určite ti bude dobrým spoločníkom nielen pri kochaní sa krajinou ale aj pri svižnejšej jazde. Cena je 265 000 Sk, rovnako stojí aj staršia klasická verzia Shadow.

Plusy a mínusy

Dizajn, motor, priaznivá spotreba, kardan, radosť z jazdy nepohodlné sedlo na dlhšie trasy, nevhodné sedlo a stupačky pre spolujazdca, žiadne odkladacie priestory

Názor druhého redaktora:

Tomáš Hajduch (Tomáš Hajduch - Awia):

Test Honda VT 750 Shadow Spirit - aj tiene majú svoju dušu

Aj keď nie som žiadnym fanúšikom čoprov, na Shadowa sa dosť teším. Sadám na neho v podvečer a hneď vyrážam na dlhú cestu mimo mesto. Na posed som si musel chvíľku zvykať, ale potom to prišlo, šoková terapia:

  1. Jazdí to. Áno, papierových 34 kW nijako neohúri, ale krútiak je slušný a Shadow je tak naozaj veľmi svižným účastníkom premávky. Svedčia o tom aj tváre vodičov plechoviek, ktoré neustále obieham.
  2. Sedí to. Napriek podvozku a prednému kolesu takpovediac v nedohľadne Shadow vynikajúco sedí na ceste. Rezať zákruty bola pasia, takže nový obchvat Ožďan dostáva košom a my si užívame zákruty na starej ceste.
  3. Nežere to. Hmmm, môže mať nová motorka vypálenú kontrolku rezervy? Tá nádrž nevyzerá veľká... Zvolen za mnou, Detva, Lučenec. Rimavská Sobota a kontrolka svieti. Kalkulačka hlási spotrebu 4.43 litrov na sto a za mnou 270 km v slušne svižnom tempe.
  4. Bolí to. Žiaľ, aj jeden negatívny šok. Teda neviem či to bol šok, lebo som to aj trochu čakal. Čoprácky posed je postavený tak, že celá váha jazdca sa sústreďuje na zadok. Po 200 km začína bolieť, od 250 začínajú pracovať “mravce“ a nad 300 km začína lokálna anestéza :-)

Shadow ma tak viac menej príjemne prekvapil. Hneď nasledujúci deň vyrážame na výlet vo dvojici. Priestor pre batožinu na Shadowe nenájdeš a tak na nádrž putuje tankvak. Sedlo spolujazdca je naozaj sparťanské a naviac mierne sklonené dozadu. Spolujazdec to tak má dosť ťažké a keď trafíš nejakú tu mestskú „jamku“ bude ti ďakovať. Ak pomýšľaš nad jazdou vo dvojici ber radšej klasickú verziu.

Záver

Shadow Spirit je verný svojmu menu. Naozaj má dušu. Neoslovil ma možno praktickosťou, ale čímsi iným. Sadal som na neho s úsmevom, jazda bola príjemná a naviac pútal pozornosť okolia. Nie je práve najpohodlnejší, ale ak si naplánuješ každých 100 km prestávku na kávu, myslím, že s úsmevom prejazdíš aj celé Slovensko na šupu.

Plusy a mínusy

motor, dizajn (nablýskané predné koleso), priaznivá spotreba, kardan nepohodlné sedlo jazdca aj spolujazdca, prehliadnuteľná kontrolka rezervy, žiadny priestor na batožinu

Foto: Jaro Harly Jerga, Dadi, Tomáš Hajduch - Awia.

Motocykel na test poskytla spoločnosť Honda Slovakia, s. r. o.

Foto:
 Honda VT750 Shadow Spirit 2007 Kawasaki VN900 Custom 2007 Suzuki M800 Intruder 2007 Yamaha XVS650A DragStar Classic 2007 Obrázok nieje k dispozícii
Pridaj obrázok
Všeobecné informácie:
Výrobca:HondaKawasakiSuzukiYamahaHarley-Davidson
Model:VT750 Shadow SpiritVN900 CustomM800 IntruderXVS650A DragStar ClassicXL 883 Sportster Custom
Rok:20072007200720072007
Kategória:Chopper/CruiserChopper/CruiserChopper/CruiserChopper/CruiserChopper/Cruiser
Motor:
Typ motora:vidlicový dvojvalec (4T)dvojvalec (4T)vidlicový dvojvalec (4T)vidlicový dvojvalec (4T)vidlicový dvojvalec (4T)
Objem:745 ccm903 ccm805 ccm649 ccm883 ccm
Max. výkon:45.6 k (33.5 kW) / 5500 ot.54.4 k (40.0 kW) / 6000 ot.53.3 k (39.2 kW) / 6000 ot.40.0 k (29.4 kW) / 6500 ot.
Max. krútiaci moment:65.1 Nm / 3500 ot.82 Nm / 3500 ot.69 Nm / 4000 ot.50.1 Nm / 3000 ot.74.6 Nm / 3500 ot.
Kompresný pomer:9.6:19.5:19.4 : 19.0:18.9:1
Vŕtanie x Zdvih:79.0 x 76.0 mm88.0 x 74.283.0 x 74.4 mm81.0 x 63.0 mm76.2 x 96.8 mm
Palivový system:vstrekovanievstrekovaniekarburátorvstrekovanie
Rozvod:SOHC (3V)SOHC (4V)SOHCSOHC (2V)
Chladenie:kvapalinoukvapalinoukvapalinouvzduchomvzduchom
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 5-stupňovámanuálna 5-stupňovámanuálna 5-stupňovámanuálna 5-stupňovámanuálna 5-stupňová
Sekundárny pohon:kardanremeňkardankardanremeň
Zdvih vpredu:150 mm140 mm
Zdvih vzadu:103 mm98 mm
Brzdy vpredu:jednokotúčovájednokotúčovájednokotúčovájednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vpredu:296 mm300 mm298 mm0 mm
Pneu vpredu:90/90-21M/C 54S80/90-21M/C 48H130/90-16 M/C 67H160/90-16 (67S)100/90-H19
Brzdy vzadu:bubnovájednokotúčovábubnovábubnovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:180 mm270 mm200 mm0 mm
Pneu vzadu:160/80-15M/C 74S180/70-15M/C 76H170/80-15 M/C 77H170/80-15M (77S)150/80-B16
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:230.5 kg249 kg247 kg229 kg255 kg
Hmotnosť s náplňami:264.4 kg
Výška sedla:652 mm685 mm700 mm710 mm744 mm
Rázvor:1653 mm1645 mm1655 mm1625 mm1524 mm
Dĺžka:2424 mm2405 mm2370 mm2450 mm
Šírka:837 mm895 mm920 mm930 mm
Výška:1107 mm1120 mm1125 mm1105 mm
Svetlá výška:140 mm145 mm142 mm
Objem nádrže:14.6 l20 l15.5 l16 l12.49 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Spotreba paliva:4.8 l/100km3.94 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 228 kmcca 237 km

Pridané: 31.05.2007 Autor: Jaro Harly Jerga Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (28 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (66)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria