ISSN 1336-6491 | Online: 1924 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29886
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17655)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12231)
Hodnotenie: (32 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (40)  [Verzia pre tlač] Tlač

Fazer oslavuje 10 rokov

 Zdieľať

Pridané: 22.10.2008 Autor: Cacao
Čitatelia: 4712 [Bleskovky - Novinky]

V tomto roku oslavuje svoje desiate výročie jeden z najúspešnejších modelov od Yamahy - Fazer.

Prvý FZS 600 Fazer prišiel na svet v roku 1998 a bleskovo dobyl svetové trhy. Niet sa čo čudovať, pretože rozdiel medzi dvomi modelovými radami v Yamahe bol markantný. Na jednej strane stál XJ 600 S Diversion s 61 koňovým "all-rounderom" a cestovnejšími ambíciami a na strane druhej YZF 600 R Thundercat s mierne vyššou hmotnosťou a športovejšími cieľmi. Šikovné spojenie medzi týmito kategóriami priniesol Fazer. Typ večne nahnevaného pouličného chlapčiska prebral motor od YZFky s mierne skresaným hrebienkom z pôvodných 98 na 95 koní. Toto upravenie výkonu pomohlo krivke krútiaceho momentu. O ukľudnenie sa postarali výkonné brzdy prebraté z litrovej YZF Thunderace.

 Yamaha FZ6 Fazer S2
Yamaha FZ6 Fazer S2

Dnes, o desať rokov neskôr, stále figuruje šesťkilová verzia Fazera vo výrobnom programe Yamahy. Posledná verzia nesie označenie FZ6 Fazer S2, dopredu ju ženie 98 koníkov. Vyrába sa aj miernejší odvar s výkonom 78 koní vhodnejší pre začínajúcich jazdcov či nežné pohlavie. Obe verzie majú rovnaký rám a motor so vstrekovačkou a katalyzátorom má základy v ostrej YZF-R6. Úpravou prešli sacie kanály, vačkový hriadeľ či pružiny vačiek, aby umiernili výkon 117 koní R6 z roku 2003.

 Yamaha FZ6 Fazer S2
Yamaha FZ6 Fazer S2

Pre toho, komu sa zdá šesťstovka slabá, ponúka Yamaha litrovú verziu so 150 koňmi a 106Nm, čo už je solidná streetová beštia alebo turistický spoločník pre dvojicu...

 FZ1 Fazer 2008
FZ1 Fazer 2008

Základné princípy Fazera ako takého sa počas desiatich rokov nezmenili. Vždy išlo o motorku so športovým duchom, na ktorej môže jazdec precestovať minimálne Európu, denne dochádzať do práce a cez víkend si prípadne rekreačne zajazdiť na okruhu. A čo hovoríš ty na túto mašinu?

Pridané: 22.10.2008 Autor: Cacao Zdieľať

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (32 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (40)  [Verzia pre tlač] Tlač

Aprilia-side-03-2025

Moto Guzzi

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »