Anketa:
Športová turistika a Kawasaki VN 900 Light Tourer?!?
ZdieľaťPridané: 12.07.2010 Autor: Cacao
Čitatelia: 18266 [Testy a predstavenia - Test]
Áno, čítate správne. Tentokrát sa pozrieme na tohto cruisera z absolútneho protipólu a pokúsime sa ukázať, že aj na takomto stroji sa dá celkom svižne pojazdiť. To, že športové jazdenie a čoproidná VNka s brašňami nejde dokopy je len uhol pohľadu... Ten vám neberieme...
Keď je človek športovejšie zameraný, predsudkov voči chopprom a cruisrom sa nikdy úplne nezbaví - môj prípad. Do istej miery boli moje obavy oprávnené. Z určitého uhlu pohľadu. Tentokrát predomnou stála nie práve novinka od Kawasaki s označením VN 900 Light Tourer. Hmotnosť na úrovni troch metrákov, oceľ, chróm, obrovské plexi... Čo je na tomto "light"?
Verzia LT
VNky sa vyrábajú už štvrť storočia (najprv s označením Vulcan) vo viacerých modifikáciách - custom, classic a light tourer. O klasikovi na káwe ste si mohli prečítať už minulý rok, kedy si Jaro Harly Jerga užíval pohodičkovú jazdu na "nahej" verzii. Custom má na rozdiel od Classica a LTčka vpredu osadené 21-palcové koleso a je menej nablýskaný. Teraz testované LT-čko vychádza z modelu Classic s nasledovnými doplnkami: analógový otáčkomer, veľký štít, kožené kufre, opierka spolujazdca, padáky a svetelná rampa vpredu. Celkom luxus.
Po dizajnovej stránke sú jednotlivé prvky skombinované s citom, škoda, že lesknúci sa chróm je zväčša nanesený na plastových výliskoch. Poctivé železo nenájdete ani na blatníkoch, či iných krytoch. Kovom sa naopak nešetrilo na masívnejších páčkach, padákoch, držiakoch, oceľovom ráme, ktorý sa opticky tvári ako Hard Tail, ale vo svojich útrobách skrýva centrál.
Dámy a páni usaďte sa, prosím!
Po nasadnutí "do" Kawy sa jazdec cíti ako doma v obývačke. Sedlo je široké a dobre tvarované, dáva veľa priestoru na zmenu jazdeckej pozície, takže jazdca tak rýchlo neunaví. Riadidlá sú prirodzene zahnuté a dobre padnú do rúk. Nachádzajú sa v takej akurátnej výške (pri mojich 182 cm) a nespôsobovali mi problémy pri manipulácii, rezkejšej jazde ani diaľničnom presune. Nižším jedincom odporúčam nastaviť ich sklon, aby sa zbytočne nenačahovali.
Naopak, mínus dávam nízko umiestneným stupačkám resp. plošinám (nohy sú až v príliš uvoľnenej polohe). Ich veľkost je dobrá, ale pri celodennom jazdení často hľadáte rôzne polohy nôh, aby neboli strnuté. Ak chcete mať nohy vystreté, vyložíte si ich na padáky a máte "na saláme". Pri kratších presunoch alebo rýchlejšej jazde mám rád nohy viac pokrčené a bike cez ne cítim lepšie. Ich výška nad asfaltom ma zaskočila na prvom kruháči. Škrt sem - škrt tam. Dostanete sa do ostrejších zákrut a sú na zemi permanentne. Vraj som bol prvý, kto sa sťažoval... Nechcem tomu veriť.
Podvozok a brzdy
Na bežné poprdkávanie krajinkou, jazdu od kofolky ku kofolke s permanentne zaradeným piatym kvaltom sú jednotlivé komponenty viac ako dostačujúce. Bez problémov si taktiež poradia s mestskými nerovnosťami a brzdením v nižších rýchlostiach. Podvozok je relatívne mäkký a nevytrasie posádku na prvých roletách a nerovnostiach.
Ak sa vám však ručička otáčkomera neustáli na jednej pozícii a máte chuť sa trochu vyšantiť, treba pamätať na pár vecí. Rozloženie hmotnosti takéhoto stroja je iné ako u športovejších motoriek a to si vyžaduje viac práce so zadnou brzdou. Nestačí sa spoliehať na predný dvojpiestik Tokico, ktorý kúše do 300 mm kotúča. Aj keď dávkovateľnosť je na slušnej úrovni, občas treba brzdovú páčku zatiahnuť silnejšie. Na toto sme u Kawasaki už zvyknutí. Pri vyšších rýchlostiach a v tiahlych zákrutách je cítiť väčšie vlnenie a odkaz, že sem jednoducho tento podvozok nepatrí, stále je však čitateľný a jazdca nevystraší nepredvídateľným spôsobom. Držať sa v stope si vyžaduje zvyk a dávku predvídavosti.
Takmer vzorné správanie tohto macka som si užil v terchovských zákrutách s dobrým povrchom. Séria zákrut s menšími polomermi, menšie rýchlosti a nejaká tá preklápačka boli vhodným prostredím, ak si uvedomíme, v akej výške je ťažisko VNky. Tento jazdecký štýl mi na light tourerovi vyhovoval oveľa viac ako spomínané nohy na padákoch. Uznávam, že aj to má svoje čaro, ale užiť si dobré zákruty na mašine CCC je výzva.
Motor
Výkon 50 koní z 900 kubíkového véčka nie je v dnešnej dobe žiadny zázrak. Pri spomínanej hmotnosti sa dá o dynamike hovoriť, len keď sedí na motorke iba jazdec. So spolujazdcom a väčším množstvom batožiny dostane dynamika na frak. Tu treba čím skôr pätou zakvaltovať vyšší stupeň a užívať si pohodu s nohami na padákoch.
Nie som taktiež fanúšik 200 koňových strojov, ale pohodlné predbehutie bežných plechoviek na cestách je na motorke základom. Nikoho predsa nebaví vliecť sa v kolóne za kamiónom x kilometrov. Nechcem tým povedať, že motor je zlý. Myslím si, že 90% majiteľov naňho nepovie krivého slova, ale občas si to pýta nejakého koníka navyše.
Prenos výkonu na zadné koleso nie je riešený reťazou ako u predchodcu Vulcan. Či už kardan alebo ozubený remeň (prípad súčasnej VNky) sú vhodné voľby na bezúdržbovú prevádzku motorky. Chod remeňa je tichý a hlavne pasažierom dopraje pohodlie bez akýchkoľvek rušivých cukaní pri zmene zaťaženia.
Pridaná hodnota Light Tourera
Ak sa niekto rozhodne pre verziu LT, určite jeho jazdecké plány siahajú ďalej a rozmýšľa nielen nad krátkymi výjazdami. Základom turistiky je rozmerný čelný štít, ktorý sa dá uchytiť v dvoch výškových polohách. V nižšej som cítil mierne turbolencie na prilbe, pri vyššom uchytení by to malo byť v poriadku. Záleží aj od typu prilby, na CCC si málokto sadá v integrálke ako ja.
Dvojica kožených brašien je elegantná a dizajnovo ladí so strojom, ale ich objem je na dlhšiu turistiku žalostný. Pri kratšom presune počas horúceho dňa som tam ledva dostal kratšiu textilnú bundu bez chrbtového chrániča. Pri zapínaní brašien dostala prednosť praktická stránka a kovové pracky slúžia len ako ozdoba. Pod nimi nájdete klasické ruksakové plastové zapínanie.
Otáčkomer nebýva v tomto segmente samozrejmosťou. Jeho cena ako doplnku je z inej galaxie, ale tu ho máme v sérii. Je rovnako dobre čitateľný ako rýchlomer aj v noci. Prístrojovka poskytuje len základné údaje - trip, celkové kilometre, hodiny a pár kontroliek. Prekvapilo ma zapínanie predných prídavných svetiel, ktoré som našiel na ich korpuse. Nie veľmi praktické, ale nenákladné riešenie. Jazda v noci ale aj celková viditeľnosť motorky je o niečom inom.
K ochrane stroja pri páde pomáhajú padáky, na ktoré sa dajú pohodlne vyložiť nohy. Našťastie sme ich v crash teste neskúšali. Nemôžem ešte zabudnúť na pohodlie spolujazca, ku ktorému veľmi pomáha zadná opierka. Frajerka si ju neskutočne pochvaľovala, rovnako tak aj pohodlné sedlo.
Spotreba
S VNkou sme jazdili po rôznych cestách takmer stále na hranici dovolených rýchlostí. Kombinovaná priemerná spotreba sa pohybovala na úrovni 6 litrov na stovku pri rýchlejšej jazde. Pri pohodových výjazdoch by nemal byť problém dostať sa na úroveň 5 litrov. S plnou 20 litrovou nádržou sa dá na jedno natankovanie spraviť solídna porcia kilometrov.
Záver
Tieto stroje nie sú a nikdy nebudú mojou srdcovkou, ale keď sa človek započúva do melódií Pink Floydu a chce zrelaxovať dušou aj telom, tak VNka je jedným z adeptov na pohodovú ničím nerušenú jazdu. Doplnky oproti modelu Classic sú v hodnote 1.500 eur, za LTčko teda v konečnom dôsledku necháte na pulte 9.695 eur. Nie je to najnižšia suma, ale zákazník vie, čo za dané peniaze dostáva.
Plusy, mínusy
pohodlie, kvalitný štít, vyváženosť | slabší motor, nízko umiestnené stupačky |
Video
Kawasaki VN900 from MOTOproject motoride on Vimeo.
Druhý názor:
Milan Mikulík (Milan Mikulík - mikulec):
No tak ale podívaj sa, koľko pohodlia mi ponúkaš. Sedlo priestranné, rajdy krásne široké s úplne ideálnym sklonom. Plošiny pre nohy ponúkajú omnoho viac úžitkovej hodnoty oproti klasickým stupačkám. Veľké plexi, padáky a brašne mi napovedajú, o čo tomuto stroju asi ide. Diaľková pohodová a hlavne pohodlná preprava. Hneď na diaľnici som si vyložil nohy na padáky, prdel posunul bližšie k nádrži, chrbát som aspoň čiastočne oprel o vyvýšené sedlo spolujazdca, zaradil päťku a už som si len užíval. Motor ma milo prekvapil takým chrapľavým rokerským hlasom, čo sa mi na ňom veľmi páčilo. Vlastne ak by tam bola trochu väčšia rezerva výkonu, nemal by som žiadne námietky.
Brzdy aj odpruženie sú v celku slušne naladené s celým kompletom. Zadnú brzdu som využíval prvorade a prednou som si vypomáhal iba pri razantnom brzdení v kopcoch a v mestskej trhavej premávke.
No a nesmiem zabudnúť na dve dizajnové parádičky. Rýchlomermeter, tak ten je echt gold. Veľmi sa mi páčil jeho retro dizajn. Ten tam je dokonalý. A druhá parádička bol otáčkomer. Malý, decentný, vhodne umiestnený a neskutočne drahý. Ale za tie prachy by som ho tam dal, aj keby som si musel odpustiť svetelnú rampičku.
A celkový názor? U mne dobrý!
pohodlie, dobre fungujúci celok, image | spracovanie brašní |
Text: Cacao, Milan Mikulík - mikulec
Foto: Cacao, Video: MOTOproject
Pozadie/Wallpaper
Motocykel na test poskytla spoločnosť U.M.S. s.r.o.. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4sr a prilbách Suomy.
Foto: | |
Všeobecné informácie: | |
Výrobca: | Kawasaki |
Model: | VN900 Classic |
Rok: | 2009 |
Kategória: | Chopper/Cruiser |
Motor: | |
Typ motora: | dvojvalec (4T) |
Objem: | 903 ccm |
Max. výkon: | 50.3 k (37.0 kW) / 5700 ot. |
Max. krútiaci moment: | 78 Nm / 3700 ot. |
Kompresný pomer: | 9.5:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 88.0 x 74.2 |
Palivový system: | vstrekovanie |
Rozvod: | SOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |
Prevodovka: | manuálna 5-stupňová |
Sekundárny pohon: | remeň |
Zdvih vpredu: | 150 mm |
Zdvih vzadu: | 100 mm |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 300 mm |
Pneu vpredu: | 130/90-16M/C 67H |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 270 mm |
Pneu vzadu: | 180/70-15M/C 76H |
Hmotnosť / Rozmery: | |
Suchá hmotnosť: | 254 kg |
Hmotnosť s náplňami: | 282 kg |
Výška sedla: | 680 mm |
Rázvor: | 1650 mm |
Dĺžka: | 2405 mm |
Šírka: | 895 mm |
Výška: | 1120 mm |
Objem nádrže: | 20 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |
Spotreba paliva: | 5.2 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 288 km |
Pridané: 12.07.2010 Autor: Cacao Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:
- UKONČENÉ PRIHLASOVANIE!!!: Voľné jazdy na motokárovom okruhu v Dunajskej Strede, 11.6.2016
- Taká obyčajná výstava motoriek v Nemecku - Motorradwelt Friedrichshafen 2014
- Ako vzniká kombinéza 4SR RR Edition EVO
- Kráľ na každý deň - Suzuki DL 650 V-Strom 2012
- Video: Test GORE-TEX® oblečenia Held Carese a Torno
- S Kawami na trati - Versys vs. Z1000 - časť 2.
- Antistres na dvoch kolesách - Husqvarna SMS 630
- S univerzálom na trati - Kawasaki Versys
- (KUL)TURISTA - Honda VFR1200F Dual-Clutch Transmission v Alpách
- Jazdenie na biku s nulou na tachometri - prvá tisícka na Versyse
- ... zobraz všetky články od tohto autora