ISSN 1336-6491 | Online: 1972 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29864
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17643)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12221)
Hodnotenie: (9 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (10)  [Verzia pre tlač] Tlač

Novinky 2009 v triede off-road 2/3

 Zdieľať

Pridané: 24.01.2009 Autor: Cacao
Čitatelia: 13827 [Testy a predstavenia - Predstavujeme]

Husaberg FE450/570

Značka z krajiny troch koruniek predstavila nové modely už koncom minulého roka. V skratke sme už o novom modeli písali, tak sa teraz poďme na toto enduro pozrieť trošku detailnejšie.

Husaberg prišiel pravdepodobne s najvýraznejšou zmenou v enduro svete za ostatný rok. Nový jednovalec s SOHC rozvodom má valec naklonený nezvyčajne smerom dopredu o 70°. Konštruktéri sa držali niečoho v zmysle „všetko prebytočné musí ísť preč“ a preto tu máme veľmi kompaktnú stavbu oboch agregátov s objemami 449,3 ccm a 565,5 ccm. O centralizácii hmotnosti sa už narozprávalo dosť a pokračujem v tom aj teraz. Hlavným zlepšením je posunutie kľukovej hriadele o 10 cm nahor a o 16 cm dozadu. Tým sa dostala do blízkosti celkového ťažiska stroja a u tohto rotujúceho prvku to je o to dôležitejšie. Už len ako čerešnička na torte je priblíženie šesťstupňovej prevodovky k ťažisku. Len pre zaujímavosť, váhový rozdiel medzi 450tkou a 570 je iba 0,5 kila.

To, že je valec naklonený, ovplyvnilo aj umiestnenie airboxu, ktorý sa momentálne nachádza hneď za otvorom palivovej nádrže. Týmto konštruktéri dosiahli to, že palivová zmes akoby prepadala voľným pádom cez valec. O plnenie palivom sa stará elektronické vstrekovanie Keihin. Z ďalších zaujímavostí stojí za zmienku to, že na stroji je k dispozícii iba elektrický štartér. V Husabergu to s tými zbytočnosťami a hmotnosťou myslia seriózne a vážne – kickštartér bol priťažký.

Oba modely majú rovnaký rám aj komponenty. Rám je vyrobený z chrómmolybdénových trubiek a špecialitkou je podsedlová časť vyrobená z plastu. Aj tu sa zhadzoval každý prebytočný gram. O spolupráci KTM a Husabergu sa vie už hodnú chvíľu, takže použité komponenty značky WP nie sú prekvapením.

Husqvarna

Taliansky výrobca prezentoval tento rok viacero upravených modelov aj v motokrosovom aj v endurovom sektore. Hodíme očkom na každý z nich aspoň zľahka.

Husqvarna CR125 2T

Nová dvojtaktná osminka má byť voľbou mladých jazdcov, ktorí pomýšľajú na vstup do svetového motokrosu. Rám vychádza zo štvortaktných modelov a mal byť ľahší a ovládateľnejší vďaka použitým rôzne profilovaným trubkám. Za zmienku stojí aj použitý tzv. Soft Damp systém odpruženia zadnej kývačky, ktorý zabezpečuje menšie namáhanie rámu a menšie výkyvy reťaze, čo v konečnom dôsledku zlepšuje trakciu stroja.

Husqvarna TC250 4T

Štvortaktnou voľbou v motokrose je nová ľahká 250-ka. Konštruktéri vychvaľujú zníženie hmotnosti motora na 22 kg, ktorá by mala byť najnižšou vo svojej kategórii. V porovnaní s modelovou radou z roku 2008 je motor zmenšený vo všetkých rozmeroch cca o 13% a taktiež ako u Husabergu sa hmotnosť centralizuje ako sa dá. Keď postavíme túto ľahkú cicu na váhu, ručička za zastaví na 92 kilogramoch suchej hmotnosti. Stroj je vybavený komponentmi z dielne Marzocchi (vpredu) a Sachs (vzadu).

Husqvarna WR300 2T

WR 300-vka prišla na svet najprv pomocou transformačného kitu z WR 250-ky. Teraz patrí pevne do portfólia enduro modelov a je replikou Seb Gillauma zo svetovej triedy E3. Objem 293,1 kubíkov bol dosiahnutý zväčšením vŕtania na súčasnú hodnotu 72 mm. Zmeny sa dotkli aj výfukových ventilov, hlavy valca a výfukovej sústavy. Ostatné zmeny sa týkajú celej endurovej rady: nové brzdové kotúče, nové nastavenia podvozkových komponentov a zopár ďalších detailov.

Husqvarna TE310 4T

Posledná novinka zo stajne Husky je orientovaná skôr na bežných užívateľov ako na svetové šampionáty. Model TE 310 má ľahší, spevnený rám a jazdcovi dodáva viac istoty. Motor má pôvod v štvortaktnej 250-ke s tým, že je orientovaný viac na dlhodobejšie používanie. Nasvedčuje tomu použitie oceľových ventilov a iných častí motora, ktoré nešetria gramy, ale jazdcovu peňaženku. Čo sa týka komponentov, tie sú orientované viac na pohodlie. Treba to síce brať s dávkou rezervy, ale omáčku tiež nečakajme. Vylepšenia sa ďalej týkajú drobností: digitálny displej s lepšou čitateľnosťou, lepší svetlomet, atď.

< >

Pridané: 24.01.2009 Autor: Cacao Zdieľať

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (9 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (10)  [Verzia pre tlač] Tlač
Yamaha Posledná šanca

Moto Guzzi

Aprilia-side-03-2025

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »