ISSN 1336-6491 | Online: 1344 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 30248
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17844)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12404)
Hodnotenie: (13 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (17)  [Verzia pre tlač] Tlač

Yamaha M1 na rok 2009

 Zdieľať

Pridané: 03.02.2009 Autor: Cacao
Čitatelia: 5194 [Šport - MotoGP]

Yamaha predstavila nové modely do seriálu MotoGP na nastávajúcu sezónu.

“V roku 2008, keď sme vyhrali všetko: Pohár konštruktérov, tituly medzi jazdcami a aj tímami, to vyprovokovalo motiváciu a reakciu súperov – jazdcov aj stajne, že musia začať robiť na biku, ktorým by nás dokázali poraziť,“ skonštatoval David Brivio, Rossiho tímový manažér. Tento rok M1 pokračuje v evolúcii, ktorá je postavená na základe minuloročného úspešného modelu a veľa zmien sa neudialo. Ide skôr o prepracovanie niektorých detailov.

Nový stroj bude mať širšie spektrum nastavenia podvozku, a to vďaka minuloročnému prechodu z pneumatík Michelin na Bridgestone. Konštruktéri môžu vychádzať z rôznych poznatkov z minulej sezóny. Uvidíme, či sa im podarí zužitkovať aj vlastnosti Micheliniek, ktoré pre sezónu 2009 vypadli z kolotoča MotoGP. Ostatné zmeny sa týkali prevažne motorového manažmentu a mapovania, aby mohli Rosák s Lorenzom otvárať plyn pri výjazde zo zákruty o čosi skôr ako doteraz.

Rivalita medzi Rossim a Lorenzom zostáva aj na túto sezónu. Stena, ktorá ich oddeľuje v boxoch, aby nemohli jeden od druhého „odkukávať“ nastavenia motoriek (skôr aby Lorenzo nečumel na Rossiho bike), zostáva aj naďalej.

Rossi sa vyjadril aj ku konkurencii na budúci rok a ako najsilnejšieho rivala očakáva na prvom mieste Stonera, za ním Pedrosu a Lorenza. Rovnocennejšiu pozíciu pre všetkých dáva aj rovnaký dodávateľ pneumatík. Uvidíme ako si to budú borci rozdávať v tejto sezóne a snáď je voľba Bridgestone tá správna, ktorá pomôže k vyrovnaniu štartového poľa.

2009 Yamaha YZR-M1 špecifikácia:

  • Motor: kvapalinou chladený štvorvalec Crossplane,
  • Výkon: viac ako 200 koní (147 kW),
  • Maximálka: viac ako 320 km/h,
  • Prevodovka: šesťstupňová kazetová s alternatívnym nastavením prevodových pomerov,
  • Rám: hliníkový delta box s nastaviteľnou geometriou riadenia, hliníková kývačka,
  • Komponenty: predná vidlica USD Ohlins, zadný tlmič Ohlins,
  • Kolesá: Marchesini 16,5" vpredu aj vzadu,
  • Pneumatiky: Bridgestone slick, intermediate, mokrá a ručne rezané dezény,
  • Brzdy: Brembo, dva 320mm karbónové kotúče vpredu so štvorpiestikovými strmeňmi, vzadu jeden 220 mm kotúč z ocele s dvojpiestikom,
  • Hmotnosť: 148 kg, podľa FIM obmedzení.



Video z predstavenia nových M1-tiek

Pridané: 03.02.2009 Autor: Cacao Zdieľať

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (13 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (17)  [Verzia pre tlač] Tlač

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »