Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1777 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29886
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17655)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12231)
Hodnotenie: (14 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (23)  [Verzia pre tlač] Tlač

Nová cestná kubatúra 450GP - dobrý nápad vs. nezmysel?

 Zdieľať

Pridané: 06.03.2009 Autor: Cacao
Čitatelia: 13082 [Šport - Cestné Motocykle]

Pri surfovaní internetom človek natrafí na všeličo. Dnes sa mi podarilo naraziť na veľmi zaujímavú alternatívu k súčasným možným riešeniam kubatúr 250ccm a 125ccm, o ktoré sa snaží do budúcnosti Dorna a FIM, navyše, táto by bola dostupnejšia širšej jazdeckej základni.

Podstata celého projektu je veľmi jednoduchá a zakladá sa na tom, že na 1 ráme dokáže záujemca postaviť tri verzie pretekárskeho stroja - motokrosový špeciál, supermotard a jogurt.

Ako základ si vynaliezavý tím zo španielskej firmy BeOn Automotive zobral motokrosové špeciály kubatúry do 450 kubíkov a zhodil z nich všetky zbytočnosti nepotrebné na cestu. Výhodou tohto riešenia je použitie takmer bezproblémových motorov, voči ktorým nemajú výhrady ochrancovia prírody narozdiel od dvojtaktných motorov a disponujú výkonom okolo 50-55 koní, ktorý nie je úplne stropom takéhoto stroja.

Riešenie by malo byť zaujímavejšie o to viac vďaka svojej relatívne nízkej cene, za ktorú máte plnohodnotný stroj na okruhové cestné jazdenie. Z pôvodnej mašiny teda zostáva ako základ rám s motorom. Vymenené sú komponenty ako pruženie, kolesá, stupačky, riadidlá a iné drobnosti a samozrejme kapotáže. Dôležitým faktom je, že aplikované zmeny nezasahujú do pôvodného rámu a motorka sa dá naspäť vrátiť do stavu na off-road, prípadne supermoto jazdenie.

Takto vyzerá prestavba v zrýchlenej verzii

Aby sme boli konkrétnejší. Momentálne sú k dispozícii kity pre Kawasaki KXF 450, KTM SXF 450, Yamaha YZF 450, Honda CRF 450 a Suzuki RMZ 450 a obsahujú:

  • 43mm USD Marzocchi vidlicu so zdvihom 120mm,
  • nové okuliare,
  • modifikovaný MX tlmič,
  • cestné riadidlá a stupačky,
  • 120/70-17 3.5\" predný disk,
  • 155/60-17 4.5\" zadný disk,
  • slick pneumatiky od Dunlopu,
  • radiálky Brembo - radiálny strmeň aj pumpičku,
  • predný kotúč s priemerom 320mm značky Sunstar,
  • nový reťazový kit,
  • nové kapotáže vrátane krytu nádrže,
  • digitálne budíky.

Na obrázkoch môžete vidieť finálne verzie strojov a konečná hmotnosť záleží na pôvodnej kroske. V konečnom dôsledku sa ručičká váhy zastaví v okolí 105 kilogramov a motor disponuje výkonom 55 koní. Cena celého kitu je približne 4.500,-€.

MX stroje s kitmi na cestné jazdenie

 KTM
KTM
 Kawasaki
Kawasaki
 Yamaha
Yamaha
 Suzuki
Suzuki
 Honda
Honda

Ešte v septembri 2008 sa konali aj prvé preteky podobne prerobených strojov. Vtedy Yamaha postavila stroje so základom v MX a vybavila ich podvozkovými komponentami z novej R6-ky.

 Prvotina od Yamahy na komponentoch R6-ky
Prvotina od Yamahy na komponentoch R6-ky

Som zvedavý ako sa celá situácia vyvine, ale myslím si, že cestná kategória s relatívne malým výkonom, dobrou ovládateľnosťou a vývážením štartového poľa, navyše za dobrú cenu by mohla priniesť super preteky aj k slabším jazdcom. K dobrým jazdným vlastnostiam prispieva nízka hmotnosť a pružný motor neublíži. Ďalšie plus je fakt, že zopár značiek už začína rozmýšľať aj o sériovej produkcii do bežnej premávky. Dúfam, že kríza nepotlačí túto novú kategóriu do úzadia a budeme sa mať na čo tešiť.

zdroj a foto: internet, motociclismo.es

Pridané: 06.03.2009 Autor: Cacao Zdieľať

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (14 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (23)  [Verzia pre tlač] Tlač
aci-03-main

Aprilia-side-03-2025

Moto Guzzi

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »