Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1836 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28261
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (16850)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11411)
Hodnotenie: (22 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (94)  [Verzia pre tlač] Tlač

Novinky 2008 v triede cestné enduro/enduro

 Zdieľať

Pridané: 09.10.2007 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 31982 [Novinky - Oznam]

Tento článok je prvý zo série, v ktorej sa bližšie pozrieme na novinky pre budúcoročnú sezónu. Ako vidíš, séria nebude rozdelená po značkách, ale kategóriach. Začíname na rozhraní asfaltu a šotoliny.

Seriál článkov - Paríž 2008:

| Seriál článkov: Paríž 2008 |

Táto trieda bola v Paríži sledovanejšia než nové superšporty a to pravdepodobne preto, že v nej došlo k výrazným zmenám - Honda značne prekopala Transalpa, Yamaha vzkriesila Tenere a KTM postavila úplne nový stroj s motorom LC4. Bolo na čase, povedal si každý dobrodružstvachtivý motorkár.

Poctivé enduro Yamaha XT 660 Z Tenere

V prípade troch ladičiek bola cesta jednoduchá, veď vo svojom portfóliu majú slušný endurácky základ v podobe XT. Nemusíme sa teda čudovať, že nová Tenere si od nej vzala čo sa dalo, zvyšok sa upravil s ohľadom na dlhšie trasy - 22-litrová nádrž, vyššie plexi, upravené sedlo, zadný nosič a podobne. S tým žiaľ prišiel aj nárast suchej hmotnosti o 11 kg. Výkon ani krútiak zatiaľ nie sú známe, ale tlačové informácie hovoria, že motor je ladený do silnejšieho záťahu v stredných otáčkach. Pravdepodobne iba elektronicky, pretože kompresný pomer, vŕtanie aj zdvih ostávajú rovnaké ako pri XT 660 R.

K Tenerke ide aj kopa adventuróznych doplnkov, ako napríklad Akrapoviče, tri hliníkové kufre, tankvak, chránič svetla, hlavný stojan, padáky atď, čiže veci k diaľkovej turistike naozaj potrebné. Mám taký pocit, že Európa je pre túto motorku príliš slušná, súdiac podľa jej vzhľadu a oficiálnej prezentácie by sa oveľa radšej vozila po afrických alebo ázijských nespevnených cestách. Áno, tie jej slušia najviac!

 Yamaha XT 660 Z Tenere 2008
Yamaha XT 660 Z Tenere 2008

Slečna je naozaj štíhla a vysoká... Dokonca vyššia, než eRkové XT. Sedlo je kvalitne prepracované, tu sa ráta aj so spolujazdcom. Ten má vzadu dve madlá v takej akurátne pohodlnej polohe. Vadiť mu môže asi len príliš vpredu posadený zadný kufor, ale to sa dá našťastie riešiť. Jazdca, ktorý má rád navigačné zariadenia a podobné výmysly, určite poteší malá hrazdička nad prístrojovkou, priam stvorená na uchytenie takýchto vecičiek. Ak by to bolo málo, Tenerka má v sérii aj hrazdu na riadidlách.

Ak bude motor šetrný ako na nami testovanom motardovom XT, etapa na jedno natankovanie by mala mať okolo 360 - 390 km. A to je tiež pekná turistická hodnota.

 Yamaha XT 660 Z Tenere 2008
Yamaha XT 660 Z Tenere 2008

Nový štvrťliter do rodiny WR

Niekto by mohol namietať, že prečo tam pchajú dvestopäťdesiatku, keď v tejto triede už jednu majú. Omyl, tá síce má názov WR, ale ide o súťažné eFkové enduro. Táto novinka chce chytiť civilných zákazníkov, a to hlavne mladých. Robí sa v dvoch verziách, R (enduro) a X (motard), dnes sa pozrieme iba na endurko. Podobnosť s radom XT je viac ako očividná a ktovie, prečo sa v skutočnosti neradí do tejto modelovej triedy.

Jedným z dôvodov môže byť aj príbuzenstvo s motorom zo spomínanej súťažnej WR 250 F. Toto príbuzenstvo však v podstate začína aj končí vŕtaním a zdvihom, všetko ostatné je nové a iné (štyri ventily, dva vačkové hriadele, šesť stupňov, vstreky...). Už aj tradičná nakopávačka skončila v továrenskom koši, tu rozbeh motora zabezpečuje elektrický štartér.

Enduro WR 250 R vzhľadovo aj technicky zapadá do starej yamaháckej školy, nič hypermoderné, jednoducho modrá klasika (predu valí tradičné 21-palcové a vzadu 18-palcové koleso, vysoký blatník, zubaté stupačky). Dobré je, že aj keď ide o slabší stroj, riadidlá sú kvalitné a vystužené hrazdou.

 Yamaha WR 250 R 2008
Yamaha WR 250 R 2008

Legenda menom Transalp s novým dychom

Honda XL 700 V Transalp 2008 v turistickej výbave

O novom Transalpe sa toho toľko kecalo a písalo, až z toho všetkých boleli sánky, oči a ruky. Až pár dní pred parížskou výstavou do sveta unikli pravé fotky značne inovovaného Trandíka, ktorých nefalšovanosť potvrdilo oficiálne predstavenie. Podobne ako pri minuloročnom Hornete, aj teraz ide o trochu netradičný dizajnérsky výstup - hlavne okrúhle svetlo a kryt motora pôsobia možno inak, než čakali tri štvrtiny motocyklového sveta. Praví enduráci a zarytí transalpisti pozerali na predné 19-palcové koleso asi ako bacil do lekárne, podobne aj na spomínaný kryt motora a vyčnievajúci katalyzátor pred zadným kolesom. Nuž, všetko má svoje dôvody, predná devätnástka má zlepšiť ovládanie stroja, kryt asi musel sadnúť do dizajnovej koncepcie a katalyzátor je dole pre zníženie ťažiska (a jeho veľkosť samozrejme ovplyvňujú aj emisné normy).

 Honda XL 700 V Transalp 2008
Honda XL 700 V Transalp 2008

A sú tu aj ďalšie veci, do ktorých sa fanúšikovia zahryzli - napríklad zmenšenie objemu nádrže o 1,5 litra a jej tvar (je obklopená plastami a zostáva málo miesta pre tankvak - a originálny ešte nie je k dispozícii). Pohotovostná hmotnosť narástla v základnej verzii o dve kilečká a po novom ide Transalp aj s voliteľným kombinovaným ABS, ktoré pridá ďalších päť kíl (podobne ako pri Hornete, ABS strmene sú trojpiestikové, v základe však idú staré dvojpiestiky).

Treba však dodať, že s nárastom hmotnosti bojujú všetky značky (emisné normy Euro3 si pýtajú svoje...). A vzhľadom na nárast výkonu a krútiaku (o viac ako 5 kW a 5 Nm) netreba brať tie dve kilá až tak smrteľne vážne. Zaujímavosťou sú GPS súradnice umiestnené na bočných plastoch - 44º 19' 24.53'' E, 6º 48' 22.33'' N, 2802 m. Tie referujú k vyhliadke Cime de la Bonette vo francúzskych Alpách, jednému z najkrajších miest, kam sa dá v týchto končinách dostať. Vidieť ho aj v závere oficiálneho videa:

Video: Honda, dĺžka 3:36 min, formát youtube.com (Shockwave Flash)

Honda myslela aj na praktické doplnky - hlavný stojan, vyššie plexi, tri kufre, predné hmlovky spolu so zadnou a podobne. Škoda, že chýbajú padáky, tankvak a lepšia ochrana motora, ale to už vyrieši druhovýroba.

Oranžový zákusok na záver - KTM 690 Enduro

Cyril Despres odhaľuje novú KTM 690 Enduro
KTM 690 Enduro

Totálnu novinku postavenú okolo známeho motora LC4 v Paríži odokryl sám Cyril Despres. A nemusel sa hanbiť, veď je nabitá kvalitnými materiálmi a komponentami. Začnem trebárs rámom, ten je z tenkostenných chrómmolybdénových rúr a jeho hmotnosť je len málo nad 8 kg. Podvozok je od WP, vpredu je samozrejme USD vidlica (48 mm), predok aj zadok majú zdvih 250 mm, všetko plne nastaviteľné. Trochu sa prehodila koncepcia niektorých dielov, airbox s filtrom sú nad motorom vo falošnej nádrži. Tá pravá má 12 litrov a je na pravej strane pod sedlom, tesne vedľa výfuku (tankovací otvor je za sedlom).

Podobne ako motor LC8 (okolo ktorého sa vraj tiež chystajú veľké novinky), aj LC4 patrí medzi najmenšie a najľahšie agregáty vôbec. Konkrétne tento v Endure je naladený na 62 koní, čo je pri výslednej hmotnosti celého stroja 138 kg (bez benzínu) celkom dosť.

 KTM 690 Enduro 2008
KTM 690 Enduro 2008

A s terénom to KTM myslí, ako vždy, vážne. Zadný držiak značky je spolu s blinkrami ľahko odmontovateľný. No, stačí sa s tým ešte trošku pohrať a vyraziť na Dakar!

O polroka naživo?

Ako vidíš, nového je v tejto triede dosť, máme nad čím slintať. Ja dúfam, že všetky spomínané novinky budeme môcť budúci rok vyskúšať naživo. Už teraz ma svrbia ruky...

Foto:
 Honda XL 700V Transalp 2008 Yamaha XT 660 Z Ténéré 2008 Yamaha WR 250R 2008 KTM 690 Enduro 2008
Všeobecné informácie:
Výrobca:HondaYamahaYamahaKTM
Model:XL 700V TransalpXT 660 Z TénéréWR 250R690 Enduro
Rok:2008200820082008
Kategória:EnduroCestovné enduroEnduroEnduro
Motor:
Typ motora:vidlicový dvojvalec (4T)jednovalec (4T)jednovalec (4T)jednovalec (4T)
Objem:680.2 ccm660 ccm250 ccm654 ccm
Max. výkon:60.0 k (44.1 kW) / 7750 ot.30.7 k (22.6 kW) / 10000 ot.63.0 k (46.3 kW) / 7500 ot.
Max. krútiaci moment:60 Nm / 5500 ot.23.7 Nm / 8000 ot.64 Nm / 6000 ot.
Kompresný pomer:10 : 110.0:111.8:111.8:1
Vŕtanie x Zdvih:81 x 66mm100.0 x 84.0 mm77.0 X 53.6 mm102 x 80 mm
Palivový system:vstrekovanievstrekovanievstrekovanievstrekovanie
Rozvod:SOHC (4V)SOHC (4V)DOHC (4V)DOHC (4V)
Chladenie:kvapalinoukvapalinoukvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 5-stupňovámanuálna 5-stupňovámanuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:reťazreťazreťazreťaz
Zdvih vpredu:177 mm210 mm270 mm250 mm
Zdvih vzadu:173 mm200 mm270 mm250 mm
Brzdy vpredu:dvojkotúčovádvojkotúčovájednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vpredu:256 mm298 mm250 mm300 mm
Pneu vpredu:19M/C x MT2.1590/90-21 M/C80/100-21M/C 51P21-palcová
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčovájednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:240 mm245 mm230 mm240 mm
Pneu vzadu:17M/C x MT3.5130/80-17 M/C120/80-18M/C 62P18-palcová
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:183 kg126 kg138.5 kg
Hmotnosť s náplňami:214 kg150.5 kg
Výška sedla:841 mm895 mm930 mm910 mm
Rázvor:1515 mm1505 mm1420 mm1498 mm
Dĺžka:2250 mm2246 mm2180 mm
Šírka:905 mm865 mm810 mm
Výška:1305 mm1477 mm1230 mm
Svetlá výška:177 mm245 mm300 mm300 mm
Objem nádrže:17.5 l22 l7.6 l12 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Max. rýchlosť:130 km/h
Spotreba paliva:3 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 189 km
Doplnková výbava:
ABS:za príplatok
Poznámka:
Poznámka:239 900 Sk, 265 000 SK s ABS (19. 2. 2008)235 000 Sk (19. 2. 2008)Cena 199 900 Sk (6.5.2008)8. 1. 2008: momentálne neurčená

Foto: cacao.

Pridané: 09.10.2007 Autor: Peter Fischer Zdieľať

Seriál článkov - Paríž 2008:

| Seriál článkov: Paríž 2008 |

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (22 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (94)  [Verzia pre tlač] Tlač

Body a Trasy v tomto článku:

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Horúca jeseň s Yamahou

tuareg-09-side

Tričko Motoride.sk

Tričko a šiltovka pre všetkých priaznivcov servera MotoRide...
Zasielanie tovaru obnovené!

Tričko

Šiltovka motoride.sk.
Šiltovka

Vtip

Pridal: Toman
"Soudruhu plukovníku, během mé služby se nic zvláštního nestalo. Teda...zlomili jsme násadu od rýče, když jsme zakopávali služeního psa."
"Co se mu stalo?"
"Přejelo ho hasičský auto."
"Co tady dělalalo hasičský auto?"
"Jak bouchnul ten muničák..."

Ďalšie vtipy »