Anketa:
Novinky 2008 v triede cestné enduro/enduro
ZdieľaťPridané: 09.10.2007 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 31982 [Novinky - Oznam]
Tento článok je prvý zo série, v ktorej sa bližšie pozrieme na novinky pre budúcoročnú sezónu. Ako vidíš, séria nebude rozdelená po značkách, ale kategóriach. Začíname na rozhraní asfaltu a šotoliny.
Seriál článkov - Paríž 2008:
Predchádzajúci | Seriál článkov: Paríž 2008 | Nasledujúci
Táto trieda bola v Paríži sledovanejšia než nové superšporty a to pravdepodobne preto, že v nej došlo k výrazným zmenám - Honda značne prekopala Transalpa, Yamaha vzkriesila Tenere a KTM postavila úplne nový stroj s motorom LC4. Bolo na čase, povedal si každý dobrodružstvachtivý motorkár.
Poctivé enduro Yamaha XT 660 Z Tenere
V prípade troch ladičiek bola cesta jednoduchá, veď vo svojom portfóliu majú slušný endurácky základ v podobe XT. Nemusíme sa teda čudovať, že nová Tenere si od nej vzala čo sa dalo, zvyšok sa upravil s ohľadom na dlhšie trasy - 22-litrová nádrž, vyššie plexi, upravené sedlo, zadný nosič a podobne. S tým žiaľ prišiel aj nárast suchej hmotnosti o 11 kg. Výkon ani krútiak zatiaľ nie sú známe, ale tlačové informácie hovoria, že motor je ladený do silnejšieho záťahu v stredných otáčkach. Pravdepodobne iba elektronicky, pretože kompresný pomer, vŕtanie aj zdvih ostávajú rovnaké ako pri XT 660 R.
K Tenerke ide aj kopa adventuróznych doplnkov, ako napríklad Akrapoviče, tri hliníkové kufre, tankvak, chránič svetla, hlavný stojan, padáky atď, čiže veci k diaľkovej turistike naozaj potrebné. Mám taký pocit, že Európa je pre túto motorku príliš slušná, súdiac podľa jej vzhľadu a oficiálnej prezentácie by sa oveľa radšej vozila po afrických alebo ázijských nespevnených cestách. Áno, tie jej slušia najviac!
Yamaha XT 660 Z Tenere 2008 |
Slečna je naozaj štíhla a vysoká... Dokonca vyššia, než eRkové XT. Sedlo je kvalitne prepracované, tu sa ráta aj so spolujazdcom. Ten má vzadu dve madlá v takej akurátne pohodlnej polohe. Vadiť mu môže asi len príliš vpredu posadený zadný kufor, ale to sa dá našťastie riešiť. Jazdca, ktorý má rád navigačné zariadenia a podobné výmysly, určite poteší malá hrazdička nad prístrojovkou, priam stvorená na uchytenie takýchto vecičiek. Ak by to bolo málo, Tenerka má v sérii aj hrazdu na riadidlách.
Ak bude motor šetrný ako na nami testovanom motardovom XT, etapa na jedno natankovanie by mala mať okolo 360 - 390 km. A to je tiež pekná turistická hodnota.
Yamaha XT 660 Z Tenere 2008 |
Nový štvrťliter do rodiny WR
Niekto by mohol namietať, že prečo tam pchajú dvestopäťdesiatku, keď v tejto triede už jednu majú. Omyl, tá síce má názov WR, ale ide o súťažné eFkové enduro. Táto novinka chce chytiť civilných zákazníkov, a to hlavne mladých. Robí sa v dvoch verziách, R (enduro) a X (motard), dnes sa pozrieme iba na endurko. Podobnosť s radom XT je viac ako očividná a ktovie, prečo sa v skutočnosti neradí do tejto modelovej triedy.
Jedným z dôvodov môže byť aj príbuzenstvo s motorom zo spomínanej súťažnej WR 250 F. Toto príbuzenstvo však v podstate začína aj končí vŕtaním a zdvihom, všetko ostatné je nové a iné (štyri ventily, dva vačkové hriadele, šesť stupňov, vstreky...). Už aj tradičná nakopávačka skončila v továrenskom koši, tu rozbeh motora zabezpečuje elektrický štartér.
Enduro WR 250 R vzhľadovo aj technicky zapadá do starej yamaháckej školy, nič hypermoderné, jednoducho modrá klasika (predu valí tradičné 21-palcové a vzadu 18-palcové koleso, vysoký blatník, zubaté stupačky). Dobré je, že aj keď ide o slabší stroj, riadidlá sú kvalitné a vystužené hrazdou.
Yamaha WR 250 R 2008 |
Legenda menom Transalp s novým dychom
O novom Transalpe sa toho toľko kecalo a písalo, až z toho všetkých boleli sánky, oči a ruky. Až pár dní pred parížskou výstavou do sveta unikli pravé fotky značne inovovaného Trandíka, ktorých nefalšovanosť potvrdilo oficiálne predstavenie. Podobne ako pri minuloročnom Hornete, aj teraz ide o trochu netradičný dizajnérsky výstup - hlavne okrúhle svetlo a kryt motora pôsobia možno inak, než čakali tri štvrtiny motocyklového sveta. Praví enduráci a zarytí transalpisti pozerali na predné 19-palcové koleso asi ako bacil do lekárne, podobne aj na spomínaný kryt motora a vyčnievajúci katalyzátor pred zadným kolesom. Nuž, všetko má svoje dôvody, predná devätnástka má zlepšiť ovládanie stroja, kryt asi musel sadnúť do dizajnovej koncepcie a katalyzátor je dole pre zníženie ťažiska (a jeho veľkosť samozrejme ovplyvňujú aj emisné normy).
Honda XL 700 V Transalp 2008 |
A sú tu aj ďalšie veci, do ktorých sa fanúšikovia zahryzli - napríklad zmenšenie objemu nádrže o 1,5 litra a jej tvar (je obklopená plastami a zostáva málo miesta pre tankvak - a originálny ešte nie je k dispozícii). Pohotovostná hmotnosť narástla v základnej verzii o dve kilečká a po novom ide Transalp aj s voliteľným kombinovaným ABS, ktoré pridá ďalších päť kíl (podobne ako pri Hornete, ABS strmene sú trojpiestikové, v základe však idú staré dvojpiestiky).
Treba však dodať, že s nárastom hmotnosti bojujú všetky značky (emisné normy Euro3 si pýtajú svoje...). A vzhľadom na nárast výkonu a krútiaku (o viac ako 5 kW a 5 Nm) netreba brať tie dve kilá až tak smrteľne vážne. Zaujímavosťou sú GPS súradnice umiestnené na bočných plastoch - 44º 19' 24.53'' E, 6º 48' 22.33'' N, 2802 m. Tie referujú k vyhliadke Cime de la Bonette vo francúzskych Alpách, jednému z najkrajších miest, kam sa dá v týchto končinách dostať. Vidieť ho aj v závere oficiálneho videa:
Video: Honda, dĺžka 3:36 min, formát youtube.com (Shockwave Flash)
Honda myslela aj na praktické doplnky - hlavný stojan, vyššie plexi, tri kufre, predné hmlovky spolu so zadnou a podobne. Škoda, že chýbajú padáky, tankvak a lepšia ochrana motora, ale to už vyrieši druhovýroba.
Oranžový zákusok na záver - KTM 690 Enduro
Totálnu novinku postavenú okolo známeho motora LC4 v Paríži odokryl sám Cyril Despres. A nemusel sa hanbiť, veď je nabitá kvalitnými materiálmi a komponentami. Začnem trebárs rámom, ten je z tenkostenných chrómmolybdénových rúr a jeho hmotnosť je len málo nad 8 kg. Podvozok je od WP, vpredu je samozrejme USD vidlica (48 mm), predok aj zadok majú zdvih 250 mm, všetko plne nastaviteľné. Trochu sa prehodila koncepcia niektorých dielov, airbox s filtrom sú nad motorom vo falošnej nádrži. Tá pravá má 12 litrov a je na pravej strane pod sedlom, tesne vedľa výfuku (tankovací otvor je za sedlom).
Podobne ako motor LC8 (okolo ktorého sa vraj tiež chystajú veľké novinky), aj LC4 patrí medzi najmenšie a najľahšie agregáty vôbec. Konkrétne tento v Endure je naladený na 62 koní, čo je pri výslednej hmotnosti celého stroja 138 kg (bez benzínu) celkom dosť.
KTM 690 Enduro 2008 |
A s terénom to KTM myslí, ako vždy, vážne. Zadný držiak značky je spolu s blinkrami ľahko odmontovateľný. No, stačí sa s tým ešte trošku pohrať a vyraziť na Dakar!
O polroka naživo?
Ako vidíš, nového je v tejto triede dosť, máme nad čím slintať. Ja dúfam, že všetky spomínané novinky budeme môcť budúci rok vyskúšať naživo. Už teraz ma svrbia ruky...
Foto: | ||||
Všeobecné informácie: | ||||
Výrobca: | Honda | Yamaha | Yamaha | KTM |
Model: | XL 700V Transalp | XT 660 Z Ténéré | WR 250R | 690 Enduro |
Rok: | 2008 | 2008 | 2008 | 2008 |
Kategória: | Enduro | Cestovné enduro | Enduro | Enduro |
Motor: | ||||
Typ motora: | vidlicový dvojvalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) | jednovalec (4T) |
Objem: | 680.2 ccm | 660 ccm | 250 ccm | 654 ccm |
Max. výkon: | 60.0 k (44.1 kW) / 7750 ot. | 30.7 k (22.6 kW) / 10000 ot. | 63.0 k (46.3 kW) / 7500 ot. | |
Max. krútiaci moment: | 60 Nm / 5500 ot. | 23.7 Nm / 8000 ot. | 64 Nm / 6000 ot. | |
Kompresný pomer: | 10 : 1 | 10.0:1 | 11.8:1 | 11.8:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 81 x 66mm | 100.0 x 84.0 mm | 77.0 X 53.6 mm | 102 x 80 mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | SOHC (4V) | SOHC (4V) | DOHC (4V) | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | ||||
Prevodovka: | manuálna 5-stupňová | manuálna 5-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 177 mm | 210 mm | 270 mm | 250 mm |
Zdvih vzadu: | 173 mm | 200 mm | 270 mm | 250 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvojkotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 256 mm | 298 mm | 250 mm | 300 mm |
Pneu vpredu: | 19M/C x MT2.15 | 90/90-21 M/C | 80/100-21M/C 51P | 21-palcová |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 240 mm | 245 mm | 230 mm | 240 mm |
Pneu vzadu: | 17M/C x MT3.5 | 130/80-17 M/C | 120/80-18M/C 62P | 18-palcová |
Hmotnosť / Rozmery: | ||||
Suchá hmotnosť: | 183 kg | 126 kg | 138.5 kg | |
Hmotnosť s náplňami: | 214 kg | 150.5 kg | ||
Výška sedla: | 841 mm | 895 mm | 930 mm | 910 mm |
Rázvor: | 1515 mm | 1505 mm | 1420 mm | 1498 mm |
Dĺžka: | 2250 mm | 2246 mm | 2180 mm | |
Šírka: | 905 mm | 865 mm | 810 mm | |
Výška: | 1305 mm | 1477 mm | 1230 mm | |
Svetlá výška: | 177 mm | 245 mm | 300 mm | 300 mm |
Objem nádrže: | 17.5 l | 22 l | 7.6 l | 12 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | ||||
Max. rýchlosť: | 130 km/h | |||
Spotreba paliva: | 3 l/100km | |||
Dojazd po rezervu: | cca 189 km | |||
Doplnková výbava: | ||||
ABS: | za príplatok | |||
Poznámka: | ||||
Poznámka: | 239 900 Sk, 265 000 SK s ABS (19. 2. 2008) | 235 000 Sk (19. 2. 2008) | Cena 199 900 Sk (6.5.2008) | 8. 1. 2008: momentálne neurčená |
Foto: cacao.
Pridané: 09.10.2007 Autor: Peter Fischer Zdieľať
Seriál článkov - Paríž 2008:
Predchádzajúci | Seriál článkov: Paríž 2008 | Nasledujúci
Súvisiace články:
- Veľká alpská porovnávačka 2023! - Awia
- Novinky 2009 v triede naked bike, 1. časť - Cacao
- Novinky 2008 v triede naháč - Herghott
- Novinky 2008 v triede šport/superšport - Herghott
- Predaje nových motocyklov na Slovensku v roku 2011 - Redakcia
- Výstava EICMA 2007, Miláno - Awia
- Cena novinky Honda Transalp je 9 990 eur - Redakcia
- Rumunsko – Výjazd na Ignis - satos
- Vyskúšali sme off-road novinky KTM pre rok 2008 - Awia
- Plasty na terénnu motorku kúpiš už aj v SCRUBdesignz - Redakcia
Ďalšie články tohto autora:
- Na spojku môžeš zabudnúť! Nová technológia E-Clutch ju stláča za teba
- KTM predstavila 990 Duke - predné svetlo má ako zo Star Treku
- Štefan Svitko a Juraj Varga víťazi Hungarian Baja
- Koniec srandy. Budúci rok príde nová Kawasaki ZX-6R!
- Naživo: test novinky Honda CL500 zo Sevilly
- Legendárny V-Strom prichádza v terénnejšej verzii s 21-palcovým kolesom
- Plnokrvný turista za extra výhodné prachy - Honda NT1100 (2022)
- Futuristický teleport s nekonečnou výbavou - Kawasaki Ninja H2 SX SE (2022)
- Retro pre začiatočníkov - Kawasaki Z650RS (2022)
- Naozaj robustný maxiskúter Honda ADV350 (2022)
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Body a Trasy v tomto článku:
Galéria ku článku:
Vaše najnovšie videá:
Tričko Motoride.sk
Vtip
Pridal: Toman
"Soudruhu plukovníku, během mé služby se nic zvláštního nestalo. Teda...zlomili jsme násadu od rýče, když jsme zakopávali služeního psa."
"Co se mu stalo?"
"Přejelo ho hasičský auto."
"Co tady dělalalo hasičský auto?"
"Jak bouchnul ten muničák..."