Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 3017 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28534
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (16994)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11540)
Hodnotenie: (14 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (24)  [Verzia pre tlač] Tlač

Prach a blato na B-akare 2012

 Zdieľať

Pridané: 20.08.2012 Autor: Peter Haršáni - Haro
Čitatelia: 7380 [Šport - Rally]

Zúčastniť sa alebo nie? Otázka vznikajúca u permanentne pracovne zaneprázdneného motorkára dosť častá. Pretože nemáme ešte stále jasno ohľadne pieskových záležitostí na Záhorí a trénovať aspoň občas treba so synom predsa vyrážame.

Veselý závod B-akar začal písať históriu v roku 2011 prvým pretekom dvojíc na 3 hodiny. Trať v Brezne – Lúčkach v miestnom CC klube bola namotaná asi 30% po motokrosovej trati a zostatok po priľahlej lúke. Na lúke plynulá, prašná a trávnatá. Na trati s lavicami, tobogánmi, s umelým brodom a tiež s prachom.

Tento rok sa takmer všetko zopakovalo: po dlhodobom suchu je všade prach a polievanie vytvára dočasne na trati klzkú vrstvu rýchlo sa meniacu na saharskú substanciu. Prírodu neoklameš. Aj v bufete po starom: guláš a chlasty dobré, obsluha ochotná, párky á la Lidl úplne nahovno.

Trať na lúke je tentoraz dlhšia, no neprehľadná s veľkým množstvom vracákov, taká namotávka pre 125-ky. Radosť z jazdy sa tu mení na povinnú a otravnú časť, nerešpektujúcu geometriu ťažkých endúr. Predchádzanie bez uhnutia pomalšieho jazdca nejde. Naopak krosová vložka je príma, široká a s predbiehaním. Akurát tých zopár čo máme gule a stroje na skoky cez celé lavice to nerobíme, lebo pri neustálom polievaní nevedno čo čaká v zóne doskoku. Brod je dlhší, blatový a nie vodový ako vlani. Pri návrate do krosového oného z lúky číha na jazdcov blbý nebezpečný hrb s jamou za ním, ktorý sa zle prechádza a nejde skákať. Skúšal som oboje. Toto si Kolasovci mohli odpustiť. Inak v porádku.

Pri tréningu Adama katapultoval hrb pri hľadaní optimálnej možnosti skoku práve pred kolesá KTM, idúcej so mnou na palube v protismere po inej časti. Takmer som prešiel vlastného syna. Našťastie narazený palec nohy vydržal a po zdvihnutí motorky svorne pokračujeme. Polhodinu pred skončením tréningu prachový žltý mrak vznášajúci sa v bezvetrí vyprovokoval sériu telefonátov so sťažnosťami na magistrát Brezna. Sledovači telenoviel z blízkeho sídliska dali o sebe vedieť a jazdy končia. Večer prichádza väčšina českých jazdcov, niekoľko až ráno.

Prebúdzanie do rannej a studenej hmly bolo prekvapujúce, raketový nástup teploty onedlho skôr nepríjemný. Štart do preteku po rozprave je vykúpením pre jazdcov v horúčave. Až do prvého striedania idú všetci v prašnom vláčiku, pričom najčastejší variant výmeny je po dvoch kolách. My s parťákom Kolasom striedame vždy po štyroch. Pretek spestruje niekoľko prevrátených GS-iek, šialene rýchla dvojica na HP2-kách a Hajnej s pokazenou motorkou. Zvrhlo ma potešilo keď mašinu opravil, v technickej pasáži ma predbehol s vulgárnym pokrikom aby ihneď nato spadol v šikmom traverze kolesami nahor. Len šťastiu vďačím za neprejdenie nôh vykoteného kamoša. Trať intenzívne polievaná hasičmi v noci a chalanmi počas preteku buď kĺzala alebo prášila a menila sa kolo od kola. Vrcholné cirkusové číslo predviedol Roman po skoku cieľovej lavice. Po držke našťastie iba ohol ŠPZ-ku a pár hlúpostí.

Počas oddychu v zóne štartu doháňam spoločenské rozhovory. A prihovára sa mi chalan, že či poznám XTZ-ku 750 vo farbách Chesterfield. Kua, moja bývalá prerobená na nepoznanie! Krásna Dakar replika.

Tri hodiny ubehli rýchlo tak, ako sa minula voda na pitie. Zaprášili sme zopár gazdovstiev na okolitých lazoch, niekoľko hektárov priľahlých lúk a nasrali mnoho miestnych neprajníkov. Ale jazdenie na motorke, stretnutie s kamošmi a kamoškami a úsmevy na zaprášených ksichtoch za to riziko stáli. A o rok možno na inom vylepšenom preteku, to objasní Kolaso…

Zakrytie vzduchového filtra chirurgickou čiapkou vyskúšané na Sahare sa ukázalo účinné okrem piesku aj voči prachu, paráda. A čistenie zasratej motorky doma trvalo dlhšie ako samotné trénovanie a pretekanie dohromady. Aj Adamovi, aj mne. Napriek tomu ďakujeme!

Video od Kedusky:

Video: B-akaR-2012 by Keduska

B-akar 2012 - by Tomáš Hajduch - Awia

Po minuloročnom B-akare som bol plný nadšenia a preto som sa rozhodne chcel zúčastniť aj tohto roku. Ranou pod pás ale bolo 14 dní pred štartom zistenie, že moje piestne krúžky sa nedožili ani 10 000 km. Zásluhu na tom mal okrem Maroka, dvoch Sand Rally rumunskej Baji aj práve Bakar 2011, kde som kolo od kola nasával do sania v hlbokom brode zmes vody a blata. Aj tak som ešte v dostatočnom predstihu kontaktoval Peťa (RacerP) a predbežne sme sa dohodli, že obnovíme minuloročný úspešný tím.

Piestne krúžky mi dorazili včas, avšak Peťovi zaštrajkovala motorka. Na B-akar 2012 som teda vyrazil po osi s minimom batožiny a a dvoma MX kolesami za chrbtom, v piatok podvečer. Zvítal sa s všetkými kamarátmi a venoval sa prezúvaniu kolies za výdatnej väčšinou slovnej pomoci kamarátov. Ešte večer som oslovil pár potenciálnych parťákov a definitívne párovanie nechal na ráno za predpokladu, že im prídu dohodnutí parťáci.

Ráno bolo ťažké, tá ponožkovica, ktorú som si nechal pod rúškom tmy naliať od konkurencie dala zabrať. Definitívne sa dávam do partie s Hugilom na Afrike a vyrážam na prvé trénigové kolo na celú noc polievanej trati. V priamom prenose sledujem Tryskáčov nepodarený brzdný manéver s následným pádom a potom pri "hľadaní" Planovho strateného čipu si ukladám do blatíčka aj ja v tej najhoršej a najšmykľavejšej zákrute. Vďaka za to, že to bolo v tréningu...

Na štart posielam Hugilu a že to zvládol ukážkovo vravieť ani nemusím. Veľmi sa z depa neponáhľal, rukavice si naťahoval s kľudom gentlemana, no rýchlo sa prepracoval tuším na celkové štvrté miesto a pravdepodobne prvé v kategórii MIX. Takto som sa ja dostal na strať po jeho troch kolách. Držal som sa statočne obehli ma len dve ľahké motorky, jedným z nich bol Manov syn na ľahkej XR-e, ktorý letel inú ligu. Po striedaní, ktoré nám trvalo trochu dlhšie šiel na trať znovu Hugila. Avšak už pred koncom prvého kola som videl, že ide akosi divne pomaly a namieril si to rovno do depa. Na striedanie som nebol pripravený a tak nám utekali ďalšie sekundy. Povolili sa mu riaditka a tak ma poslal na jedno kolo na trať. Po kolečku mu to znovu teda odovzdávam a konečne mám chvíľku odsledovať aj okolie.

 V Bahníčku
V Bahníčku

Nie sme sami čo máme problémy. Čibus dostal defekt hneď v prvom kole. Problémy má aj Hajného tím a navyše s oboma motorkami. Nestíham sa ani poriadne obzerať keď vidím v zadnej blatistej zákrute Hugilov pád. Nevyzeralo to nijako strašidelne, je to ohromný chlap ako hora a tak bol hneď na nohách. Ale motorka sa nehýbe, stojí na mieste a predbiehajú ho hádam všetci jazdci na trati. Vystupuje a tlačí Afriku v tom blate hore kopcom. Spúšťa sa dole svahom a už je v pohybe. Utekajú už minúty a ja oblečený čakám v depe na striedanie. Žiaľ pri malom páde zlomil spojkovú páčku. Idem na trať a dúfam, že zoženie náhradnú páčku alebo to nejako opraví, preteky ešte len začali a sám by som to asi až do cieľa nedojazdil. Z popredných priečok v MIXE sme sa ale prepadli pravdepodobne na chvost.

Po troch alebo štyroch kolách smerujem do boxu netušiac či to opravil. Podarilo sa mu to a tak sa dostávame do druhej polovice preteku. Hugila jazdil skvele, robil časy na kolo okolo 7 minút. Ja som jazdil asi o minútu na kolo pomalšie, pokiaľ ma niekto na namotanej lúke kde sa nedalo predbiehať nebrzdil. Jazdil som maximálne na istotu a netlačil na pílu, poučený našou stratou. Druhá polovica už prebiehala bez problémov, striedali sme po 3 až 4 kolách. Hugila ma prišiel ešte vystriedať tesne pred koncom preteku, čo nás však stálo posledné kolo, lebo z boxov som sa na stopke napojil priamo za vedúceho jazdca na HP2. Na druhej strane som si aspoň vychutnal záverečné kolo B-akaru 2012.

Video: Časť posledného kola B-akar 2012 (kým sa nevybila GoPro kamera):

Video: B-akar 2012 posledné kolo - Awia

 GS sa dopracovala do cieľa so cťu...
GS sa dopracovala do cieľa so cťu...

V cieli som absolútne netušil ako na tom sme, nevidel som ani štartovku, poriadne som nevedel ani kto je náš konkurent. Registroval som len Manu zo synom a tí skončili pred nami. A Hara s Kolasom - s nimi sme sa na trati počas preteku aj trochu naťahovali. Výsledky nám nakoniec pridelil zemiakovú 4.-tú priečku. Škoda tej zlomenej páčky, pád by nás stál pár sekúnd no technika skrížila plány viac. Ale aj o tomto je B-akar a tímová súťaž.

Hugilovi patrí vďaka za super jazdu. Šťastie je aj že je to chlap ako hora a dokázal tú Afriku vytlačil a nakopnúť... Spravili sme spolu fajnový československý tím a navyše sme ako jedny z mála obaja prišli na akciu po ose.

Kolasovi vďaka za skvele zorganizovaný ďalší B-akar. A tešíme sa na ďalší ročník s prísľubom zmien :-)

Výsledky:

Vaše foto a video:

Ďalšie foto a video budeme priebežne dopĺňať!

Text: Peter Haršáni - Haro, Tomáš Hajduch - Awia
foto: Peter Haršáni - Haro, Tomáš Hajduch - Awia, Landal, Marek Ferančík - marek1976

Pridané: 20.08.2012 Autor: Peter Haršáni - Haro Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (14 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (24)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku: