Anketa:
Poradíme, pomôžeme: 3. časť: Čo na ňu?
ZdieľaťPridané: 29.04.2004 Autor: Vadim
Čitatelia: 29552 [Technika - Dobré Rady]
V minulej časti nášho seriálu pre začiatočníkov sme si vysvetlili základné úskalia jazdy na motorke. Teraz, keď už máš za sebou prvé kilometre na opustených miestach, aspoň na chvíľu zabudni na ukrutné výfuky, aj drsné bejzbolky a mysli viac na seba, ako na tie baby, čo ťa majú žrať.
Seriál článkov - Poradíme, pomôžeme:
Predchádzajúci | Seriál článkov: Poradíme, pomôžeme | Nasledujúci
Teraz ale nastal vážny problém. Ideme sa baviť o obliekaní, a to je pre každú skupinu motorkárov iné. A to nemám na mysli len to, že obyčajní smrteľníci nemôžu mať farby tých pravých (MC). Hovorím o tom, že "traktorista" nemôže mať na sebe to isté ako "darca orgánov" a ten zase to, čo má na sebe "skokan lesný". Z krásnych farebných obrázkov v Motomagazíne, aj z príspevkov tých skúsenejších na internetovej stránke motoride.sk ti bude hneď jasné, o čom točím.
![]() |
- Uz som ti radil, že najlepším nástrojom pre začiatok je enduro. Začnime odtiaľ. Možno si myslíš, že si nováčik a preto nepotrebuješ nič špeciálne, ale v tom sa práve mýliš. Asi pár krát padneš a od oblečenia záleží, ako to bude bolieť. Hlava je dosť dôležitá. Aby si si nerozbil hubu, potrebuješ uzavretú prilbu. Ale ty sa pekne zadýchaš. Preto je najvhodnejšia prilba krosová. Lebo v tej sa dá dýchať ozaj zhlboka. Aj na rebrá, kľúčnu kosť, chrbticu, lakte a ľadviny existujú chrániče. Môžeš si ich na seba všetky montovať osobitne, ale môžu sa ti všakovako poposúvať. Mne sa zdá lepšie riešenie SAVE KIT, v ktorom už máš všetko pekne pokope. Iba zatiahneš zips a môžeš ísť skákať. S rukami je trochu problém. Musíš mať prsty citlivé, ale zároveň aj chránené. To sa dá tiež riešiť. Nie čopráckymi vybíjanými imídžovkami so strapcami, ale krosovými špeciálkami. Každému, kto začína na endure, lietajú nohy kade-tade. A žiadny strom neuhne. Preto si treba zakúpiť aj chrániče kolien. Skoro vždy sú spojené aj s chráničmi holení a to je fajn. Čižmy by mali byť pevné ako sviňa, ale zároveň aj pružné, majú zachovať citlivosť (veď dosť často radíš a brzdíš a stojíš na stúpačkách). Mali by hriať, tesniť, ale aj luftovať. To je pakáreň, že? No veď preto sú aj svinsky drahé. Ale kúp si tenisky z vietnamského trhu a uvidíš... Sádra a francúzske barly sú tuším ešte stále v rámci nemocenskej. Nakoniec nám ostáva to najdôležitejšie: IMAGE. Ak je pekne teplúčko, tak odporúčam ľahké, farebné ošatenie posiate logami tvojich nádejných sponzorov. Má to dve výhody: na bielom by hneď každý zistil, koľkokrát si treskol do blata a ani krvavé škvrny by sa na ňom pekne nevynímali. V tmavom si ťa zas poriadne nevšimne žiadna dobrá baba a ani poľovník na postriežke. Ak je chladno, tak len pekne seď doma, lebo od zimy sa trasúci začiatočník = istota prúseru. Keď si taký fanatik, že si nedáš povedať, tak sa obleč do GORE-TEXU, ale to najskôr vylúp nejakú zastrčenú bankovú pobočku. Iste, môžeš si povedať, že namiesto drahého termoprádla a GORE-TEXU si dáš tatkove prešiváky a babkin pršiplášť, ale nezabúdaj pritom, že jazda na motorke je niečo iné, ako obsluha miešačky a že pri nej musíš zostať dostatočne pohyblivý. Ináč je zle.
- Kúpil si si bajka a napriek tomu chceš prežiť? Tak okamžite zabudni na coolové kraťasy, tričká a okuliare ala James Bond. Inak je to dosť jednoduché: Určite integrála. Ak si svoju hlavu ceníš vysoko, tak carbon-kevlarová. Ak si sociálne slabší, môže byť aj plastová. Len ti vážne neviem poradiť, či je lepšie číre plexi a či tmavé. Čosi tuším, že to tmavé je frajerské, ale keď sa slniečko schová za mraky, oceníš viac ako frajerinu jasný pohľad vpred. Nie? Kožená kombinéza je klasika, ale ak to nechceš točiť len na okruhoch, tak je praktickejšie dvojdielne oblečenie. To oceníš hneď po prvej pokazenej klobáse v bufete na Babe. Rukavice sú samozrejmosťou. Určite je príjemnejšie zodrať na drsnom asfalte kvalitné rukavice, ako svoje dlane! A čižmy? Pri havárii ti môžu pomôcť len keď zostanú obuté. A to ti zaručia iba tie kvalitné. Termoprádlo do chladu je absolútna nutnosť. Zabudni na to, že koža ťa v rýchlosti nad kilečko zohreje. Ale aj keď je hic, tak potrebuješ niečo "pod". Niečo, čo z teba vysaje tie litre potu. Zabudni aj na to, že ťa rýchlosť nad kilečko schladí.
-
- Ako sa majú na jazdu pripraviť cestovatelia na dlhé trate, to tu nebudem rozoberať, lebo to sú starí psy, ktorí presne vedia ako na to a ja im už nič nové prezradiť nemôžem.
![]() |
Vadim, Atlantis-Buldog Foto: Motomedia, článok vyšiel v SLOVENSKÝCH MOTOCYKLOVÝCH NOVINÁCH
Pridané: 29.04.2004 Autor: Vadim Zdieľať
Seriál článkov - Poradíme, pomôžeme:
Predchádzajúci | Seriál článkov: Poradíme, pomôžeme | Nasledujúci
Súvisiace články:
- Poradíme, pomôžeme: 5. časť: Spoločne na dovolenku - Vadim
- Poradíme, pomôžeme: 7. časť: Jediná na svete - Vadim
- Poradíme, pomôžeme: 8. časť: Najkrajšia na svete - Vadim
- Poradíme, pomôžeme: 14. časť: Do Servisu nie! - Vadim
Ďalšie články tohto autora:
- Akcia: POSLUŠNÝ MOTORKÁR - parkovanie v Bratislave
- BULDOG – 40% dole kopcom z blata do kaluže...
- Na manželstvo to nevyzerá... alebo BMW R 1200 GS Adventure z iného pohľadu
- Skúsenosti s náhradami škôd z povinného zmluvného poistenia, 3. časť
- Skúsenosti s náhradami škôd z povinného zmluvného poistenia - 2. časť
- Skúsenosti s náhradami škôd z povinného zmluvného poistenia
- Kategórie motocyklov, 4. časť: Poďme spolu lietať... Motokros
- Poradíme, pomôžeme: 21. časť: Skúsme si ušiť sedlo
- Kategórie motocyklov, 3. časť: skúter nie je žiadna hračka!
- Pozvánka na Malokarpatský pohár
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Najnovšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!