Anketa:
MV Agusta Brutale 1090R – Civilnejšia, ale stále Brutale!
ZdieľaťPridané: 24.11.2013 Autor: Milan Mikulík - mikulec
Čitatelia: 9304 [Testy a predstavenia - Test]
Keď som mal možnosť pojazdiť 1090RR priamo vo Varese, bol som nadšený. Keď som neskôr jazdil Brutku 800, tak som bol ešte „vychechtanejší“. Ale keď mi Filip priviezol 1090R a sprostredkoval čo si o nej myslí, tak som bol ....
... bol trochu nervózny. Lebo keď mi povie takýto kávičkár, že „šak jako tá motorka ide jak šibnutá, brzdy sú úplne vymaznané a je stabilnejšia a dokonca sa na nej lepšie cíti ako na osemkilku, ale 800 bola aj tak zábavnejšia!“, tak to vo mne utvrdilo tú moju predstavu, že ozaj tá 800 je momentálne najviac Brutale na ktorých som jazdil.
Ale tak to som sa šeredne mýlil a ešte som aj Filipovi naletel ako fickovoliči. Pretože len čo som sa posadil na veľkú Brutu, vedel som, že toto sa mi proste musí a chce páčiť. Síce nie až natoľko, aby som zabudol na osemstovku, ale dosť nato, aby som bol nadmieru spokojný. Aj keď ju „Kastiglionofci“ posunuli niekam do civilnejších sfér, stále je hodná svojho mena a hrdo ho ukazuje na obdiv hneď asi 1090 krát po celej motorke. Toľko znakov koľko ako táto značka po sebe nemá asi žiadna iná.
Sedím na dvore a čakám, keď sa Filip Kalka - Masochista priblíži k nám a odovzdá mi tú, podľa jeho slov, zjaponštenú verziu Brutalky. Zrazumier a pokoj tichej časti s osemnástimi domami viac a viac narúša stupňujúci sa rev približujúcej sa eFjednotky. Podraďovačky, medziplyny a jemné písknutie zablokovanej gumy na odbočke na našu ulicu. Znova rev a znova piskot. „To nemôže byť Filip na Brutale...“ Idem na ulicu a neviem či sa mám diviť, smiať alebo prekvapene čumieť s otvorenou hubou. Neverím! Je to on. Ale takýmto štýlom? Na pána? To je divné... :-D
Okamžite som ho vysáčkoval zo sedla a už aj musím skúšať. Nejde mi do hlavy, že takto skrotil veľkú Brutu. Chápete? Brutale, ktorá má 144 kobyl a krúťak 112 ňutnmetrú. To je motorka, ktorá má v názve presne to, čo aj je. Nehrá sa na niečo o čom sa jej sníva! Preto mi to skrátka nejde do hlavy, ten štýl príchodu, ale hneď mi vŕta v hlave, že niečo bude pravdy aj na tom, čo som si myslel a čo mi o nej Filip referoval. Začínam byť podráždený...
Do chvíle, kým nenaštartujem, nekopnem tam do jedna a nespravím prvých 30 metrov tam a 30 metrov naspäť. Totiž z tých druhých 30 som išiel 20 po zadnom. Nie že by som chcel a nie že by sa to nedalo inak, ale tak nejako nám to vyšlo. Aj keď na prvý očuch šípim, že to nie je to brutale spred roka a je to na hony vzdialené od 1078 (na ktorej som bohužiaľ a možno chvalabohu nejazdil), stále je tam to čo má každá Brutale mať. Len tu to je teraz viac scivilnené a teda sprístupnené pre väčšie percento ľudí, nie len to symbolické „jedno“ percento, ktoré sa vychechtáva na najbrutálnejšej brutale (1078). Možno je to zle a možno dobre.
Už sa ani nezdržujeme a rovno ideme fotiť. Väčšinou fotíme až nakoniec, keď máme vrátiť moto, aby som už mal nájdené aj také tie „tajné“ finty a vychytávky. Tu ale nechápem a asi po stodvanástich metroch sa cítim ako na motorke, ktorú jazdím aspoň že celý život. Alebo ako keby bola stavaná na mňa. Posed je ešte lepší ako na osmikilku, kolenami ani pri najmenšom netlačím do rámu, pred očami klasická prístrojovka, kde je dominantný analógový otáčkomer... a viac ma tuším ani netrápi. Možno by som dal fakt len pre formu trochu nižšie rajdy, aj keď neviem čo by to spravilo s posedom. Tieto sa mi zdali len na oko trochu vysoké. Ostatné vôbec neriešim a hneď sa vychechtávam do helmy popod fúza.
Jój dobrá je to sviňucha! Čo to ten Filip trepal? Mal v sebe dve promile? Uznávam, na šestke ideš mestom päťdesiat, prevodovka je bez podivných pazvukov a kvalty tam idú ako s kvikšifterom, ale japonec to nie je. Tak to kurňa ani omylom. Minimálne spotreba dáva jasne najavo, že toto je Agusta. Dostať sa nad osem litrov nie je vôbec problém. Dá sa jazdiť aj za menej, ale jazdiť pod šesť na tejto mašine, to už je hriech.
Mal by som aj tu aspoň trochu opísať tabuľku technických parametrov, ale až sa mi zdá smiešne písať, že plne nastaviteľný podvozok s prednou 50 mm Marzocchi vidlou a zadným Sachsom drží motorku prilepenú na ceste a predné radiálne Brembáče, ktoré kúšu 310 mm kotúče robia zázraky okamžite a nemožné do sekundy. Podľa mňa a mojich skúseností, Agusta ani nemôže byť osadená niečím priemerným. Tu sa dáva buď len top komponent, alebo ešte o triedu vyšší. Preto mi to príde prinajmenšom zbytočné, aby som opisoval čo je na motorke osadené. Alebo chcete čítať také veci, že nová Brutale 1090R má prerobené svetlá, inú farbu motora, iné sedlo, kolesá, držiak „ešpézetky“, či späťáky.... To hádam ani nie.
Tu chcete dúfam a predpokladám čítať ako ide, keď jej naletíte na jej civilnú tváričku a myslíte si, že ju zvládate a dokážete krotiť. Vtedy si nedáte trochu viac pozor, no a pri výjazde zo zákruty a ešte v náklone sa trepe hnusoba jedna na zadné a vám to je nie len že jedno, vy to dokonca vyhľadávate a chcete to viac a viac. Ako píšem, je to dosť klamlivý a oslepujúci pocit. Pretože sa to zvrháva k väčším a väčším blbinám. Neskôr potrebujete pred ďalšou zákrutou brzdiť tesne na hranici so zadným kolesom mierne poletujúcim zo strany na stranu a s predným zakusnutým hlboko v asfalte. Nejdem sa chváliť alebo machrovať, že mne takéto veci nenarobili žiadne žalúdočné nervozity a pokračoval som v nich aj s fotografom na sedadle spolujazdca. Možno som len osprostel a možno je to trochu aj tým že som začal jazdiť motokros a tak nejako mi to neprivodí škrkátkové trencle, ale môže to byť aj tým, že to tu je zrazu také kultúrne.
Áno, je to kultúrne, ale práve preto sa z toho môže vyvrbiť nejaká nepríjemnosť. Lebo keď je motorka hrubá, vulgárna, nekultúrna a hlavne narvaná výkonom a nedá sa dobre zvládať, jazdec to nepokúša a buď sa na ňu vykašle, alebo postupne pomaličky odkrýva, čo všetko taká moto ponúka.
Pri takejto kombinácii akú má posledná Brutale 1090R, že je narvaná výkonom, má nekompromisné brzdy a podvozok, ale nechá sa dobre ovládať a pôsobí úplne nevinne, si jazdec dovolí okamžite a hneď valiť, koľko sa len dá. Dovolí si robiť blbinky, ktoré zrejme neovláda on sám dokonalo, ale táto motorka mu to uľahčí. A zrazu príde krízovečka a je vymaľované. Nech sa páči, máme tu čo sme nechceli.
Ale vráťme sa ešte k jazdným vlastnostiam, ktoré sú ako inak, vymakané. Nie, nepreháňam. Začnime pokojne motorom, ktorý má výkonu na rozdávanie, ale dá sa krásne ovládať. Dávkuje sa úplne čitateľne. Krivka výkonu má určité skoky, kedy zrazu pocítite sek a motorka ide o kus lepšie, ale tie seky nie sú vôbec také krvilačné.
Brzdy majú taktiež obrovskú silu a zakusujú svoje rezáky do kotúčov tak zversky, že to dokáže na prvý krát menej skúsených trochu vystrašiť, ale na druhý krát, už si dáte aspoň pozor a nebudete to ťahať ako dvere so starým Branom. Ak potrebujete len spomaliť, stačí ich poštekliť. Ak potrebujete razantnejšie pribrzdiť, stačí stále len poštekliť. Ak potrebujete hamovať a zachraňovať už nedobrzditeľné, stačí ukazovákom potiahnuť a ono to už dobrzdí. Nepoužívajte hrubú silu, na tieto zlaté "lejdy" platí len a len jemnosť.Keď píšem o brzdách, spomeniem aj podvozok, ktorý je samozrejme, ako inak, nastaviteľný. Pre prípad, že toto sériové eňoňuňo nastavenie nebude pre niekoho dosť dobré. Čo k tomu viac napísať? Ak si chcete užívať krajinku a jazdu vo vychádzkovom tempe, motorka vám nevytrasie blšky z kombinézy. Lenže vy tak jazdiť nechcete a preto je podstatnejšie, že ani pri rezbovačke nemáte žiadne náznaky impulzov, že toto začína byť na hrane. Na hranicu sa mám pocit v bežnej premávke zrejme nedostanete. To už by musela byť aká paľba?
Konkurencia
Speedtriple od Triumphu a Streetfighter od Ducati. To sú prvé moto, ktoré mi do porovnávačky napadnú. Vôbec si nedovolím napísať, ktorá je lepšia a ktorá horšia. Všetky tri motky sú srdcovky a kto si vyberá medzi týmito mašinami, tak ten nepozerá na to, že Ducna je najdrahšia, alebo že Speed je najmohutnejší, či Brutke chutí veľa papať. Určite by som privítal každú jednu v garáži.
Záver
No a čo sa týka ostatného? Neviem,či to správne napíšem, aby ste mi to uverili, lebo doteraz si asi myslíte že som oslepený a nevidím žiadne negatíva, ale celé to je skrátka super. Aj keď tie negatíva tu samozrejme sú. Minimálne to, že to je také civilné...
Motor je narvaný slušným počtom silných koní, ale už nie sú tak divoké, ako kedysi. A ešte sa tu dajú prepínať dve mapy. Normál a rejs. Jazdiť budete len rejs. Posed je skoro až pohodlný, žiadna trestná lavica. Ovládanie prirodzené, ba priam intuitívne, skrátka žiadne prehováračky a násilnosti sa pri riadení nekonajú. Aspoň že brzdy sú radikálne.
Plusy, mínusy
skoro všetko | na môj vkus už scivilnieva |
Pozadie / Wallpaper:
Text: Milan Mikulík - mikulec
Foto: Filip Kalka - Masochista
Motocykel na test poskytla spoločnosť Motocorse.sk. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR, Held prilbách Suomy od firmy Styx.
Foto: | |||
Všeobecné informácie: | |||
Výrobca: | MV Agusta | Triumph | Ducati |
Model: | Brutale 1090 R | Speed Triple R | Streetfighter (S) |
Rok: | 2013 | 2013 | 2013 |
Novinka: | NOVINKA 2013 | ||
Kategória: | Naháč | Naháč | Naháč |
Motor: | |||
Typ motora: | radový štvorvalec (4T) | radový trojvalec (4T) | vidlicový dvojvalec (4T) |
Objem: | 1078 ccm | 1050 ccm | 1099 ccm |
Max. výkon: | 144.2 k (106.0 kW) / 10300 ot. | 134.6 k (99.0 kW) / 9400 ot. | 157.2 k (115.6 kW) / 9500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 112 Nm / 8100 ot. | 111 Nm / 7750 ot. | 115 Nm / 9500 ot. |
Kompresný pomer: | 13:1 | 12:1 | 12.4:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 79 x 55 mm | 79.0 x 71.4 mm | 104x64.7mm |
Palivový system: | vstrekovanie | vstrekovanie | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) | DOHC (4V) | Desmodromický rozvod (4V) |
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 125 mm | 120 mm | |
Zdvih vzadu: | 120 mm | 134 mm | 127 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová | dvoj kotúčová 4 piestiková radiálna | dvoj kotúčová radiálne monobloky |
Priemer bŕzd vpredu: | 310 mm | 320 mm | 330 mm |
Pneu vpredu: | 120/70-ZR17 | 120/70 ZR 17 | 120/70-ZR17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 210 mm | 220 mm | 245 mm |
Pneu vzadu: | 190/55-ZR17 | 190/55 ZR 17 | 190/55 ZR17 |
Hmotnosť / Rozmery: | |||
Suchá hmotnosť: | 183 kg | 167 kg | |
Výška sedla: | 830 mm | 825 mm | |
Rázvor: | 1438 mm | 1435 mm | 1475 mm |
Dĺžka: | 2100 mm | 2086 mm | |
Šírka: | 780 mm | 728 mm | |
Výška: | 1033 mm | ||
Svetlá výška: | 150 mm | ||
Objem nádrže: | 23 l | 17.5 l | |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |||
Max. rýchlosť: | 265 km/h | ||
Poznámka: | |||
Poznámka: | Cena 08/2013 - 14 290,- € Cena 08/2013 - 14 890,- € s ABS | Cena 08/2013 - 13 990,- € s ABS | Cena 08/2013 - 18 600,- € |
Pridané: 24.11.2013 Autor: Milan Mikulík - mikulec Zdieľať
Súvisiace články:
- MV Agusta Rivale 2014 – Pozmenená Brutale? - mikulec
- Porovnávačka: 5x MV Agusta - Brutale 1090R, Brutale 800, Brutale 800 Dragster, 800 Rivale a F3 800 - Redakcia
- MV Agusta Brutale 800 Dragster – Kráľ je skutočne nahý! - matox
- Prvý test - Honda CB1100 2013 - v sedle modernej “Seven Fifty” vo Valencii - Awia
- MV Agusta Brutale 800 Dragster RR 2015 - Nielen najkrajšia brutka? - mikulec
- MV Agusta Brutale Corsa - zeON
- MV Agusta – predprázdninová zvýhodnená ponuka - mikulec
Ďalšie články tohto autora:
- Vyskúšali sme Husqvarna enduro biky na rok 2017 na trati v Kopernici
- Vyskúšali sme motokrosové Husqvarny 2017 v Beckove
- Štefan Svitko - Dolaďovanie dakarskej formy na Záhorí
- Vyskúšali sme: KTM 450 EXC Six Days 2015 v slovenských farbách
- Vyskúšali sme endurá Husqvarna 2016
- Dunlop Geomax MX52 – Pneumatiky na stredný až tvrdý povrch
- Porovnávačka alpine bikov - 3x Beta - Alp 4.0, Alp 200 a Urban Special
- Čižmy Forma Dominator Comp – Spolu už štyri roky
- Slovakia MX & QUAD Championships – MOTOCORSE CUP 2015
- „Blog“ Projekt z cesty do terénu – Jak vážne to myslím?
- ... zobraz všetky články od tohto autora