Anketa:
MV Agusta Brutale 800 Dragster – Kráľ je skutočne nahý! 1/2
ZdieľaťPridané: 05.09.2014 Autor: Martin Kňaze - matox
Čitatelia: 16437 [Testy a predstavenia - Test]
Kráľ je nahý! – kričí Mikulec ukazujúc na Brutalku a obecenstvo len neveriacky krúti hlavou, klopkajúc si na čelo. Je to asi zaslepený blázon. Vtom ale z radu vyskočí ďalší a Mikulcovi pritakáva – chlapec nestratil rozum, neodsunul všetko ostatné dvojkolesové nabok len tak – on proste vie! A teraz už to viem aj ja. Pozor, čítať len na vlastne riziko! Prudko návykové! Pohľad na motorky už nikdy nebude ako predtým...
Óda na radosť
Táto motorka je jedna Óda na radosť. Od dizajnu cez motor, brzdy, podvozok a komplet jazdné vlastnosti. Tu by som mohol aj skončiť a dodať, že lepšie sa raz zviesť, ako sto krát čítať. To by sme sa ale ďaleko nedostali, a tak na niekoho radosť, na niekoho odpor sa subjektívno - zodpovedne chopím role osvietenca a skúsim osvietiť tých, čo ešte nemali tú česť…Čitateľ však prepáči, je to talianska beštia, a tak aj text je nesúrodý a chaotický.
Pri preberaní mašiny jedným uchom počúvam výklad elektronických fičúr, ale všetkými ostatnými zmyslami hltám túto zmyselnú, drsne sexi motorku. To sú samé 8 stupňové trakčné kontroly, vypínateľné ABS, 4 palivové mapy, z ktorých jednu si nastavíte sami, a to v rozpätí, že už chýba len nastaviť vôňu z výfuku, quickshifter a ďalšie, s ktorými som sa neskôr hrajkal ako s tamagoči. Priznávam, mám rád pekné prdelky, takže som si ju hneď začal prechádzať odzadu. Dizajnér musel začínať ako porno producent s tým najlepším, čo Veľká čižma ponúka. Zadnú 200ku hodnú názvu bajku navlečenú na obnaženom lúčovom disku určite neprehliadnete a keď si ju pohľadom dávate ďalej, vystrčí na vás zbraň ťažkého kalibru! Tá sexi riťka v mini, osvietená ledkami – to čo je? A keď na ňu vyskočíte, nohy vám západnú pod vykrojenú nádrž – veď to sú madlá lásky! Nie, nie stačilo, čítajú to aj mladiství, takže dizajn je proste lahôdka. Mnoho vecí je tu z Brutalky, ako rám (tuhé trubky plus hliníkové odliatky vzadu), podvozok (plne nastaviteľný Marzocchi predok a Sachs zadok), Brembo radiális brutalis, zúrivý trojvalec s tromi surovými trubkami ala výfuk a aj svetlo.
Dragster sa od “klasickej“ Brutky odlišuje hlavne ešte väčšou kompaktnosťou, zadkom, kolesami a celkovou absolútnou očesanosťou. To všetko vyšperkované logom MV Augusta, ktoré nájdete skutočne všade, napríklad aj na stojane. Asi sú hrdí – a majú byť na čo!
Opis dizajnu je na samostatný článok, aj keď tu ma vyslovene baví, presuňme sa k jazde.
Počiatočné laškovanie
Keď toto píšem, trasie ma zimnica a nie som si istý, či z choroby, alebo zo spomienky na Dragstera a na jeho prvé nakopnutie. Neviem, či ešte existuje sériový výrobca, ktorý bez laďáku znie takto ostro. Normálne, že mierne nepravidelný chod, drsný šramot v útrobách, znie to ako nasraná ladená okruhovka. No takže sadám na dobre vykrojené a dobre tvrdé sedlo, skôr do motorky ako na ňu, rajdy pekne naširoko padnú do rúk, posed iba mierne predklonený, váha dopredu. Posed sa dá upraviť posunutím riadidiel dopredu aj dozadu. Na prvej odbočke mi dáva najavo, o čom to je, keď sa mi šmyklo zadné kolo po pridaní plynu. Neviem, ktorý stupeň trakcie tam vtedy bol, ale tento výkričník som si už zapamätal.
Jazdu mestom príliš nevnímam, omámený mixom dizajnu, exkluzivity (moje ego rástlo jak “tenkrát poprvé“), silou motora, ale hlavne jej priebehom. Poviem len toľko, že motorka aj keď brutálne, ale ťahá už úplne zdola až úplné hore (tam sa človek s pudom sebazáchovy moc často nepozrie). Najlepšie nastaviť RAIN mapu a potom už je ozaj jedno akú rýchlosť máte zaradenú. Odkladací priestor na 2 imbusy, zrkadlá si nastavíte hocijako a dokonca ešte aj horizontálne predlžíte. Je v nich vidieť dobre, ale keď ich raz sklopíte (v garáži), je to piplačka nastaviť.
Rozbité mesto a športový podvozok, to je slušný výklep, zato pohľady sporo odetých slečien vám tú vyklepanú riť pofúkajú. Čiže silno praktická motorka do mesta. Motorom paradoxne áno, je brutálny, ale ak nemáte bravčové pršteky, elektronickým plynom si ho pekne nadávkujete. Brzdy v meste dávate pohľadom, no a podvozok mesto ee, ale o ňom potom.
Konečne v práci padla a ja beriem Draka von, nech sa trochu oťukáme pred tým, než ho zoberiem v sobotu do Dunajskej na mini ring. Zo začiatku sa snažím aspoň zľahka zoznámiť s rôznymi fičurami, a tak ťukám a nastavujem. Skúšam 3 prednastavené palivové mapy (tlačítkom štartéra) – RAIN – zníži výkon aj odozvu motora na plyn, pridávanie je úplne hladučké a nepúšťa toľko splašených žrebcov na zadnú gumu – dobré do mesta a dažďa. NORMAL – pocitovo sa mi zdalo, že je tam plný výkon, ibaže jeho dávkovanie bolo trochu civilizovanejšie, hladšie. Potom je tu SPORT, a to je čistá prasárňa. Motor je nerváčisko, aj si cukne sem-tam a s plynom treba citlivo. Rýchle zatváranie a otváranie plynu je sprevádzané šklbancom a pri prudkom podraďovaní si motor bublavo “strieľa“ do výfuku. Krása! Štvrtá mapa CUSTOM umožňuje skutočne široké možnosti nastavenia. Tak napríklad citlivosť plynu v troch stupňoch (R,N,S), krútiaci moment, brzdná sila motora, odozva motora a nastavenie obmedzovača. Väčšinou som jazdil šport a v meste rain.
Trakčnú kontrolu si viete nastaviť od vypnutej až po ôsmy stupeň, kde môžete pridávať ako hluchonemí, koleso dostane len toľko výkonu, koľko “ustojí“. Väčšinu času som jazdil na “trojke“ – moc mi do jazdy nekecala, ale predsa, keď som sa pozabudol, hamovala pred problémami. Vypínateľné ABS je špičkové – ľahučké a nastavené ako sa na takúto motorku patrí – športovo. Nekecá do brzdenia až ozaj na úplne poslednú chvíľku a nie je to žiadne hrubé sekanie do páčky, len ju jemne rozvibruje. Ak sa cítite, môžete ho za jazdy úplne vypnúť.
Lahôdka, ktorú som zapol a už nevypol je quickshifter. Toto chcem mať aj na svojej motorke! Jednoducho tam trieskate stupne pod plným plynom za nenormálnej zvukovej kulisy a motorka bez cukania radí a zrýchľuje. Len medzi 5kou a 6kou mi občas skočil neutrál a motor zavrešťal jak v poslednej agónii. Treba to tam proste kopať, nie ťukať. Toto ale v žiadnom prípade nie je výtka prevodovke, ktorá radila hladko, presne, ale športovo, takže žiadne náznaky, ale otvorene jej treba povedať, čo práve chcete zaradiť.
Takže prvotné oťukávanie máme za sebou, trakčná na minime, režim šport, quickshifter a poď si!
To čo robíííš ?!?
Toto som sa jej pýtal mnohokrát počas nášho zbližovania. Napríklad, keď na diaľnici pri rýchlosti cca 130 nasolíš plný a ona ti ide ustreliť spod riti aj pri zaradenej šesťke! Keby som bol na nemeckej diaľnici, plyn nepúšťam a za chvíľu by som šiel 240km/h a stále by rezko zrýchľovala. Tam by sa ale prejavil krátky rázvor a odľahčené predné kolo pri prudkej akcelerácii by malo za následok mierne rozkmitanie rájd. Ten tlmič riadenia tam Taloši mohli fúknuť. Takisto pri exkluzivite a cene motorky ma prekvapila absencia hydraulicky ovládanej spojky. Niežeby šlo lanko ztuha, ale predsa len... A keď už som pri negatívach, spomeniem ešte jedno, lebo viac ich zo mňa asi nedostanete. Pri jazde po mokrej ceste dostávate od zadného kolesa oblúkom spŕšku priamo na chrbát. Holt, pekná motorka do pekného počasia :).
No a konečne vám môžem popísať tú extázu na dvoch kolách, keď otvoríte plyn a zákruty máte na dosah. Motor, motor a zas ten motor! Papierovo až tak nevystraší, ale ako sa prejavuje?! Ja a jazda po zadnom nie je úplne kaviár a šampanské, ale s týmto nervákom to ide aj na trojke plynom! Ide skutočne z voľnobehu, ale nad 7.500 až po červených 13 tisíc otáčok mám pocit, že prechádzam časovými pásmami. Bože, a ten lahodný, zúrivý zvuk – fakt mi ani laďák nechýbal. Proste ho nenachytáte v žiadnych otáčkach.
Samotný motor ale nestačí, ak výkon nemá čo udržať na ceste. Tento podvozok je tiež ako z iného sveta. Ale aj pre iné cesty, ako slovenské. Je dosť tvrdý, ale zas nie hluchý a skackavý – odozvy z neho máte kopec. Naschvál som na Babe oboma kolesami prešiel po kamienku veľkosti väčšieho hrášku a bolo ho cítiť. Vidlu nedostanete na max ani pri prudkom brzdení, takže do zákruty som vedel brzdiť neskorej ako obvykle a motorka do nej vletela pokojná, bez zhupnutia z prepruženého predku. Stupačky sú dosť vysoko, takže keď ich škrtnete, buď idete na okruhu, alebo ste trošku magor. Tiahle rýchle, pomalé ostré a ani zákerné, v druhej polke utiahnuté zákruty nerobia Dragsterovi problém. Aj napriek obavám zo zadnej 200ky si ju hádžete do strán ako bicykel. Vyviesť z miery sa mi ju nepodarilo – vždy som bol slabším článkom ja. Len keď sa otáčate, treba myslieť na to, že je to športová motorka a má dosť malý rajd.
No a samozrejme, roztočený trojval treba sem-tam aj zastaviť, a toto vedia radiálky od Bremba ošéfovať ukážkovo. Vynikajúce brzdy, na ktoré som sa mohol vždy spoľahnúť. Majú silný nástup, takže menej skúseným môže pomôcť ABS, ale pritom sa dajú citlivo dávkovať a ani pri prudkom brzdení netreba viac než jeden prst. Zadný brzdový valček je umiestnený klasicky “taliansky“ pod motorom, takže si myslím, že časom klasicky taliansky prestane zadok brzdiť – zavzdušní sa vplyvom vysokej teploty (a možno aj nie). Počas testu ale brzdil v poriadku.
Mini ring v DS
Keď už som mal Dragstera ako-tak v rukách, využil som možnosť vyskúšať ho aj v rámci voľných jázd na motokárovom okruhu v Dunajskej Strede, organizátorom ktorých bol Romoto. Zo začiatku som mal obavy, pretože na okruhu sa proste padá a plesknúť 13.500,-Eur to už nie je sranda. Taktiež som mal obavy, ako agilný bude zadný balón v sérii rýchlych preklápačiek v malých rýchlostiach. Na konci dňa sa obe rozplynuli a ja som si jazdu neskutočne užil. Na celý okruh stačila 2ka, ale keďže motor nebol ešte 100% zabehnutý, radil som aj za tri. To, že nebolo treba radiť do jednotky ani v tých najpomalších zákrutách a z nich mašina vystrelila ešte s obavami o highsider svedčí o pružnosti a sile motora aj v malých otáčkach. Motorečka si vždy držala mnou zvolenú stopu a zadná tučná guma sa kupodivu preklápala ľahučko. Ale vyskúšal by som aj 180/190ku, myslím, že motorka by bola ešte o kúsok agilnejšia. Brzdy nevädli ani po dvoch 20 minútovkách za sebou.
Jediný raz ma mrcha nepríjemne vyplašila, keď inokedy hladučko vyladená elektronika odrazu pustila viac výkonu, ako som potreboval. Bolo to v ľavotočivej zákrute, mal som to naložené na stupačku, konštantne som držal plyn až jemne zrýchľoval, motorka bola krásne stabilná a vtom prudké cuknutie, ako keby si sama pridala. Riťkou mi cuklo parádne, už som sa videl na zemi. Okrem tohto ma na okruhu ani na bežných cestách nikdy nedostala do úzkych, keď nerátam fakt, že moja priemerná rýchlosť sa zvýšila o dobrých 20km/h, a to vždy a všade.
Baviť sa tu o turistike by asi ani vtipné nebolo, takže môžeme ísť rovno ku konkurencii.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Názor druhého redaktora, Konkurencia, Záver, Video.
Pridané: 05.09.2014 Autor: Martin Kňaze - matox Zdieľať
Súvisiace články:
- Porovnávačka: 5x MV Agusta - Brutale 1090R, Brutale 800, Brutale 800 Dragster, 800 Rivale a F3 800 - Redakcia
- Iba pre závislých na adrenalíne - MV Agusta Brutale 800 Dragster 2014 - Awia
- Prvé foto novinky MV Agusta Brutale 800 Dragster RR 2015 - zeON
- Test MV Agusta Stradale 800 2015 - Taliansky sexy transformer - matox
- MV Agusta Brutale 1090R – Civilnejšia, ale stále Brutale! - mikulec
- MV Agusta Rivale 2014 – Pozmenená Brutale? - mikulec
- MV Agusta Brutale 800 Dragster Special Edition od TecnoArt Sersan - zeON
- MV Agusta - nová Brutale 800 a Dragster RR LH44 - EICMA Miláno 2015 - Awia
- Kawasaki Z800 2013 – Zlatá stredná cesta? - mikulec
- MV Agusta Brutale 800 - Ideál z radu Brutale - mikulec
Ďalšie články tohto autora:
- Triumph Street Triple R 2015 – britský humor nemusí byť suchý…
- Honda CBR 300R 2015 Allrounder s tvárou športovca
- Kawasaki Versys 650 2015 – Keď malý Versys dospieva
- Vydarená nedeľa na Slovakia Ringu s Okruharmi.cz
- Test MV Agusta Stradale 800 2015 - Taliansky sexy transformer
- Kawasaki Z300 2015 - Aj s malým sa dá divadlo hrať…
- M1NSK TRX 300i - Zaujímavá touring alternatíva
- Honda Forza 125 2015
- KTM Duke 690 - Vojvoda a jeho masový útok
- KTM RC 390 2015 - Konečne v predaji!
- ... zobraz všetky články od tohto autora