Anketa:
ISDE 2013 Sardínia - Slováci majú motocykle odovzdané
ZdieľaťPridané: 27.09.2013 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 3741 [Šport - Šesťdňová]
88.ročník medzinárodnej šesťdňovej motocyklovej súťaže ISDE sa tento rok ide na Sardínii v Taliansku v dňoch 30.9.-5.10.2013.
Seriál článkov - ISDE - Šesťdňová 2013:
Predchádzajúci | Seriál článkov: ISDE - Šesťdňová 2013 | Nasledujúci
Slovensko na tejto motocyklovej olympiáde, ako sa neraz šesťdňová nazýva, reprezentuje v svetovej súťaži juniorov Slovakia junior trophy team v zložení Thomas Hostinský, Lukáš Rosina, Valér Garaj a Patrik Halgaš. Manažérom tímu je aktívny jazdec Zlatko Novosád. Okrem juniorky má Slovensko zastúpenie i v súťaži klubových tímov, kde štartuje za Enduro klub Malé Trakany Emil Čunderlík, Ján Zaťko a Miroslav Mačaj.
![]() |
Slovenskí jazdci od príchodu do dejiska podujatia absolvovali obhliadku trate a špeciálnych testov. Podľa vyjadrenia jazdcov a manažéra tímu čaká účastníkov šesťdňovej náročných šesť dní. Trate sú kamenisté a prašné. Na 627 jazdcov z 36 krajín čaká každý deň 6 špeciálnych testov, ktoré sú na naše pomery dosť dlhé, cca 10 min.
Vo štvrtok všetci slovenskí jazdci absolvovali administratívnu a technickú prebierku, po ktorej už zostávajú súťažné motocykle v uzatvorenom parkovisku a jazdci si ich vyzdvihnú až v pondelok ráno, pred štartom prvého súťažného dňa.
![]() |
Na dnešnej prebierka mal problém favorit šesťdňovej trophy tím Francúzska, ktorého nie všetci jazdci mali v súlade s pravidlami ŠPZ-tky svojich motocyklov a taktiež farebné ladenie prilieb jazdcov tímu. Medzinárodná JURY bude uvedené problémy francúzskych jazdcov riešiť na najbližšom zasadnutí v sobotu popoludní. Slávnostné otvorenie 88.ročníka ISDE 2013 je na programe v sobotu večer.
O priebehu jednotlivých dní šesťdňovej Vás budeme priamo z dejiska podujatia informovať v pravidelných tlačových správach.
Pridané: 27.09.2013 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať
Seriál článkov - ISDE - Šesťdňová 2013:
Predchádzajúci | Seriál článkov: ISDE - Šesťdňová 2013 | Nasledujúci
Súvisiace články:
- ISDE 2013 Sardínia – Slávnostné otvorenie - Redakcia
- ISDE 2013 - Slovensko v súťaži juniorských trophy teamov a v súťaži klubových tímov - Redakcia
- ISDE 2013 Sardínia – Slovenská juniorka už len v trojici - Redakcia
- ISDE 2013 Sardínia - 4. deň - Slovenská juniorka oslabená o ďalšieho jazdca - Redakcia
- ME Enduro v Taliansku s rekordným počtom jazdcov SMF - Redakcia
- Finále majstrovstiev Európy v Endure 2012 na Plejsoch už tento víkend - Redakcia
- MM SR, Alpe Adria, MACEC Cup a majstrovstvá Maďarska Enduro Lovčica 2017 - Redakcia
- Dakar 2013 klope na dvere, ako sú pripravení Slováci? - radkaMazak
- Dakar 2013 v polčase - ako sa darí Slovákom - Jakeš aj Svitko v TOP10! - Awia
Ďalšie články tohto autora:
- V Portugalsku štartuje seriál ME Enduro 2025 aj s jazdcami SMF
- Dámy a páni, prichádza tak trochu iný Harley - CVO Road Glide RR
- Dunlop predstavuje inovované hyperšportové SportSmart MK4
- Nové Piaggio Beverly 310 (2025)
- Fotoreport: Výstava Motocykel 2025, Incheba Bratislava
- Fotoreport: výstava Motocykl 2025, Praha
- Inovované Piaggio Liberty - nový štýl aj technológie
- Dax, Monkey a Super Cub C125 dostávajú nové farby, príslušenstvo pre rok 2025 + rozhovor s konštruktérom
- Harley-Davidson predstavil novinky 2025: Street Glide Ultra, cestnejšiu Pan America 1250 ST a šesť inovovaných cruiserov
- Indian rozširuje rad Chief a prináša úplne nový motor PowerPlus 112
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Redakčné videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!