Anketa:
Jawa okolo sveta: 12 - Jawa dorazila do USA
ZdieľaťPridané: 06.10.2013 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 7074 [Mototuristika - Amerika - Cestopis]
Po měsíci čekání a týdnu obíhání a obvolávání rozličných úřadů jsem dneska zase konečně mohl vzít za plyn. Takže Jawa je v garáži v Tacomě, kde na ní udělám pár nezbytných úkonů a konečně zase budeme "on the road again"!
Seriál článkov - Jawa okolo sveta:
Predchádzajúci | Seriál článkov: Jawa okolo sveta | Nasledujúci
Text & foto: Pavel Suchý
Obrovský a nesplatitelný dík patří Vojtovi Vackovi a vůbec oběma manželům Vackovým, bez kterých bych se možná jednoho dne taky dobral možnosti jet dál, ale všecko by bylo nesrovnatelně složitější a dražší, než takhle - s místním tahounem v týmu! Takže večer se bude oslavovat! Doufám, že se mezitím probere i to počasí, které tady na severozápadě dokazuje svůj podzimní charakter už tejden. Jinak budu muset adaptovat třindu na "sea" verzi a hajrovat nějaké necky, abych se dostal do Mexika!
![]() |
Motorka přijela v docela dobrém stavu. Až na detail, který jsem vlastně trochu očekával... klíčky neztratili, ale aby je náhodou někde nevytrousili, nechali je pro jistotu ve spínačce v zapnuté poloze. Asi už v Koreji. Takže baterka je vycucaná jako rozinka. Uvidíme, co s tím - naštěstí to pro VAPE není žádná překážka a Amíci - dělníci dole v portu, co se shromáždili zvědavi, jak to budeme roztlačovat, nevěřili vlastním očím, když to na druhý drc zazpívalo! Takže brzy ahoj z cesty dolů za sluncem!
![]() |
Zdroj: www.jawakolemsveta.cz
Pridané: 06.10.2013 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať
Seriál článkov - Jawa okolo sveta:
Predchádzajúci | Seriál článkov: Jawa okolo sveta | Nasledujúci
Súvisiace články:
- Jawa okolo sveta: 10 - Jak jsem neodletěl do Júesej - Redakcia
- Jawa okolo sveta: 11 - Samotářka ze Seattlu - USA - Redakcia
- Jawa okolo sveta: 02 - Okolo sveta JAWOU 350 cez Banskú Bystricu - marekNApionieri
- Jawa okolo sveta: 17 - Ekvádor - Redakcia
- Jawa okolo sveta: 13 - Z Washingtonu po Arizonu - Redakcia
- Kniha JAWA KOLEM SVĚTA už na svete - Redakcia
- Jawa okolo sveta: 09 - Korea - Redakcia
- Jawa okolo sveta: 16 - Amerika Centro - Redakcia
- Jawa okolo sveta: 14 - Mexiko, Baja California - Redakcia
- Jawa okolo sveta: 18 - Coca Columbiana a Peru - Redakcia
Ďalšie články tohto autora:
- V Portugalsku štartuje seriál ME Enduro 2025 aj s jazdcami SMF
- Dámy a páni, prichádza tak trochu iný Harley - CVO Road Glide RR
- Dunlop predstavuje inovované hyperšportové SportSmart MK4
- Nové Piaggio Beverly 310 (2025)
- Fotoreport: Výstava Motocykel 2025, Incheba Bratislava
- Fotoreport: výstava Motocykl 2025, Praha
- Inovované Piaggio Liberty - nový štýl aj technológie
- Dax, Monkey a Super Cub C125 dostávajú nové farby, príslušenstvo pre rok 2025 + rozhovor s konštruktérom
- Harley-Davidson predstavil novinky 2025: Street Glide Ultra, cestnejšiu Pan America 1250 ST a šesť inovovaných cruiserov
- Indian rozširuje rad Chief a prináša úplne nový motor PowerPlus 112
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Redakčné videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!