Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 2035 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28523
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (16988)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11535)
Hodnotenie: (10 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (33)  [Verzia pre tlač] Tlač

Predaje nových motocyklov na Slovensku v roku 2013

 Zdieľať

Pridané: 16.01.2014 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 8945 [Novinky - Oznam]

Znie to neuveriteľne, ale po dlhých piatich rokoch sme svedkami nárastu motocyklového trhu na Slovensku. Poďme sa pozrieť na trhové čísla trochu podrobnejšie.

O tomto čase pred rokom sme ešte vôbec netušili, že rok 2013 bude takpovediac revolučný a v mnohých aspektoch rekordný. Veľké nárasty spôsobila samozrejme novela zákona dovoľujúca riadenie skútrov do 125 ccm aj držiteľom vodičákov na autá, ktorou sa po týchto produktoch mnohonásobne zvýšil dopyt. Trh však rástol aj vo všetkých ostatných kategóriach okrem jednej – päťdesiatkové skútre klesli o viac ako polovicu.

Hneď na začiatku treba spomenúť, že všetky nasledujúce čísla sú odfiltrované od štvorkoliek, motokrosov a kusov dovezených zo zahraničia. Ide teda čisto o registrácie nových motocyklov predaných na Slovensku v kategóriach L1 (do 50 ccm) a L3 (nad 50 ccm).

Keď si vezmeme celkový objem trhu za rok 2013, jeho hodnota je 4447 kusov, čo je o celých 30 % viac, než sa predalo v roku predtým (3433 ks). Ak odsunieme aj relatívne nezaujímavé päťdesiatky, nárast trhu je neuveriteľných 96 % (1888 ks verzus 3707 ks, čo je zároveň rekordne najväčší objem kategórie L3 v celej histórii slovenského motocyklového trhu).

 Strednodobý vývoj trhu (kategórie L1 (do 50 ccm) a L3 (nad 50 ccm), bez ATV a motokrosov)
Strednodobý vývoj trhu (kategórie L1 (do 50 ccm) a L3 (nad 50 ccm), bez ATV a motokrosov)

 Strednodobý vývoj trhu (nad 50 ccm, bez ATV a motokrosov)
Strednodobý vývoj trhu (nad 50 ccm, bez ATV a motokrosov)

Kontrast voči minulému roku najlepšie vykresľuje nasledujúci graf predaja rozloženého do mesiacov:

 Predaje v rokoch 2012 a 2013 po mesiacoch (nad 50 ccm, bez ATV a motokros)
Predaje v rokoch 2012 a 2013 po mesiacoch (nad 50 ccm, bez ATV a motokros)

A posuny v kategóriach do 50 kubíkov verzus skútre do 125 kubíkov sú zrejmé z tohto vrstvového grafu:

 Vývoj kategórií do 50 ccm, skútrov 51 - 125 ccm a ostatných (bez ATV a motokros). Nárast v kategórii \"ostatné\" nie je v roku 2013 na grafe veľmi viditeľný, v skutočnosti bol však 16 %
Vývoj kategórií do 50 ccm, skútrov 51 - 125 ccm a ostatných (bez ATV a motokros). Nárast v kategórii "ostatné" nie je v roku 2013 na grafe veľmi viditeľný, v skutočnosti bol však 16 %

Výkonnosť jednotlivých značiek na trhu je najlepšie vidieť pri pohľade na ich trhové podiely (v zátvorke sú uvedené predané kusy). V roku 2013 sa vďaka novej legislatíve do top 10 prepracovali aj značky, ktoré sme tam nikdy predtým nevideli – SYM, Longjia a Keeway.

 Trhové podiely značiek v roku 2013 (nad 50 ccm, bez ATV a motokros)
Trhové podiely značiek v roku 2013 (nad 50 ccm, bez ATV a motokros)

Aby sme videli, ako sa tradičné značky popasovali s krízou a novou legislatívou, pozrime si nasledujúci graf: kým Honda s výrazným náskokom neustále posilňuje svoju pozíciu, ostatné značky padajú (Suzuki už štvrtý rok po sebe) alebo stagnujú (BMW):

 Strednodobý vývoj trhových podielov tradičných značiek (nad 50 ccm, bez ATV a motokros)
Strednodobý vývoj trhových podielov tradičných značiek (nad 50 ccm, bez ATV a motokros)

Pri hlbšom pohľade sa dostaneme k jednotlivým modelom, ktoré si pre lepšiu prehľadnosť rozdelíme na skútre a motocykle. V skútroch vidíme dosť netypické predajné čísla, najmä pri Honde PCX - 479 kusov sa z jedného modelu v modernej histórii Slovenska ešte nikdy nepredalo. Prvú trojku tvorí ešte väčšie PCX150 a SH125, ďalších päť priečok patrí čínskej a tajvanskej produkcii (Longjia, SYM, Tao Tao, Adamoto) a top desiatku uzatvára Vespa LX125 a Honda Vision 110.
V motocykloch patrí za 58 predaných kusov prvenstvo BMW R1200GS, o jeden kus menej sa predalo novinky Honda CB500F a trojku uzatvára ďalšia Honda, NC700X s 52 kusmi. Aj ďalšie priečky patria tradičným japonským značkám a prevažne modelom, ktoré sa u nás v top 10 objavujú každý rok (Suzuki V-Strom, Honda CBF125, Yamaha XVS1300 Midnight Star).

 Najpredávanejšie modely na Slovensku v roku 2013 (nad 50 ccm, bez ATV a motokros)
Najpredávanejšie modely na Slovensku v roku 2013 (nad 50 ccm, bez ATV a motokros)

Veríme, že o rok vám prinesieme článok s ešte pozitívnejšími číslami. Spomínaná zmena legislatívy totiž prišla neočakávane a relatívne neskoro (i keď lepšie neskoro ako nikdy), importéri preto nedokázali zabezpečiť adekvátne skladové zásoby (v najsilnejších mesiacoch dopyt stále prekračoval ponuku). Držíme palce!

Údaje boli spracované zo štatistík Zväzu automobilového priemyslu SR.

Pridané: 16.01.2014 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (10 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (33)  [Verzia pre tlač] Tlač

Tričko Motoride.sk

Tričko a šiltovka pre všetkých priaznivcov servera MotoRide...
Zasielanie tovaru obnovené!

Tričko

Šiltovka motoride.sk.
Šiltovka

Vtip

Pridal:
Ocu a odki maš monokeľ pod okom? Ty budzeš mac dva, kedz išče raz tvoja frajirka zapomňe gače u našim auce!!

Ďalšie vtipy »