Anketa:
Jawa 250 592, r. v. 1969 - po rokoch sa vraciam k vôni spáleného oleja
ZdieľaťPridané: 25.07.2014 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 32942 [Vaše stroje - Moja motorka]
Už od čias čo mi dvojtakty učarovali na enduro tratiach, som pokukoval po niečom, čo by mi vôňu 2T prinieslo do garáže a na cesty. Prekecal som hodiny s ľuďmi, ktorým staré motorky učarovali a rozhodol som sa jedného veterána si zaobstarať.
Rubrika článkov Vaše Stroje je tu už od vzniku tohto webu, len časom akosi opadlo to nadšenie. Doba je rýchla a nikomu sa akosi nechce sa pochváliť svojou motorkou a čosi o nej aj napísať. A to napriek tomu, že priamo majiteľmi písané recenzie motoriek sú dosť sledované a vyhľadávané. Priznávam, že aj na našej strane sme trošku sprísnili a odmietame zverejniť články s dvomi vetami a jednou fotkou či články bez diakritiky a podobne. No ako pozerám, aj ja sám som sem napísal len o moje bývalej Honde CBR 1000F. Tak to teda napravím a napíšem čosi o najnovšom prírastku. A vy, keď sa inšpirujete, pridajte tiež vašu recenziu SEM.
Jawa 250 592 - "Panelka", r. v. 1969
Začalo to teda všetko pokecom s chlapmi, ktorí Jawami a im podobnými strojmi žijú. Napriek tomu, že som svoju moto kariéru začínal na 50-kubíkovom dvojtakte som následne kapitolu Jawa preskočil a osedlal hneď japonský štvorvalec. So svojimi otázkami som nakoniec najviac otravoval froniusa, ktorý má doma Jawiek niekoľko a aj na nich aktívne jazdí. Po jeho odporúčaniach som vybral jednovalcovú 250-tku Jawu a zvažoval som aj ČZ 175 - moto, ktorú sedlal kedysi môj otec. No a potom to už bolo len pol roka občasného hľadania v inzercii...
Video: Jawa 250 592 Panelka 1969 - takmer 50-ročná technika na dnešných cestách
Historické okienko
JAWA 250 Typ 592 Panelka |
JAWA 250 Typ 592 Panelka sa vyrábala od roku 1969 a patrila medzi posledné Panelky, ktoré vyšli zo závodu JAWA v Týnci nad Sázavou. Motocykel bol rovnaký ako jeho predchodca JAWA 250 typ 559, a to aj s motorom, ktorý sa montoval bez akejkoľvek zmeny. Hlavným znakom novej Jawy bola palivová nádrž s opierkami pre kolená, ktorá sa po prvý raz predstavila na modeli Californian. Ďalej to bola elektrovýzbroj, ktorá bola rozšírená o ukazovatele smeru vyžadujúce výkonnejšie dynamo s výkonom 50 W. Predný blatník dostal novú podobu, nebol klasický lisovaný, ale stáčaný pre získanie plytkého tvaru. To boli hlavné znaky, ktoré sa zmenili oproti predchodcovi [ Jawa 250 typ 559 (Panelka) 1969 Jawe 250 typ 559]. JAWA 250 typ 592 sa v roku 1970 predávala za 8 200 korún československých.
Video: Nové typy Jawa 250 a 350 Panelka a Libeňák
Prečo práve Jawa 250?
Nuž, chcel som jednoduchú mašinu, ktorá bude mať obstojné jazdné vlastnosti aj na nejaké tie výlety. Jeden valec, jedna ojnica, jedno kladivko, jedna cievka, jedna sviečka - jednoduchosť sama na servis a aj na nastavenie. A potom spoľahlivosť. Triapola je len o málo silnejšia, no už náročnejšia a ťažšia.
Z 250-tiek sa mi asi najviac pozdávala 590 Sport, tých je ale ako šafranu, obzvlášť na papieroch, a tak som vyberal z toho čo bolo. S papiermi je týchto motorečiek čoraz menej, bez papierov naozaj veľa. Veď kedysi stála jedna takmer v každej šope. Nakoniec sa pol asi pol roku objavila jedna Panelka dokonca s košickými papiermi. Janny ju so mnou skočil ochotne pozrieť a čoskoro menila majiteľa.
Jawa 250 592 - prvá z posledných...
Táto Panelka je z roku 1969 a je to jedna z prvých inovovaných Paneliek - typ 592, ktoré dostali novú hranatejšiu nádrž z modelu Californian. Okrem toho boli zmeny len v elektronike a ďalšie drobné v dizajne. Inak je to nefalšovaná klasika. Boky nádrže boli pôvodne v chróme, ale ten asi rokmi začal hrdzavieť a niekto tento kus celý prestriekal.
Okrem nádrže hrdzaveli pravdepodobne aj výfuky a kolesá. Tu je tuning klasický dedinský - striebrenka :-) Z diaľky to nevyzerá až tak zle, ale zblízka ťahy štetcom nepridali na kráse. To je ale motorka pracant, ktorá je na svete už 45 rokov a za ten čas určite veľa prežila. Hlavné je to, že je v pôvodnom stave a ako vravia bratia Česi - "není napadnutá kutilem" :-) Chýbajú na nej smerovky ale inak je v pôvodnom stave. Vzduchový filter je zo starších modelov.
Kúpiť M2T, prerátať pomer, otvoriť palivový kohút, preplaviť karbes a kopnúť
To sú činnosti, ktoré už dnes veru nepotrebujeme. Na jednej strane je to aj dobre, na druhej previezť sa na 45-ročnej motorke, ktorá štartuje na prvý kop, je veľmi príjemný zážitok. No predtým si bolo treba aj trochu zašpiniť ruky od oleja. Predsa len dlho stála kdesi v garáži, tak som musel vyliať tú hrdzavú tekutinu z nádrže. Potom klasika nasypať do nádrže za hrsť šróbov a 10 minút miešať. Po naliatí čerstvých 5 litrov benzínu s M2T už Panelka poslúchala na slovo.
Prvá jazda bola - veď viete ako prísť o p....stvo :-) Opačné radenie a chýbajúce smerovky mi sem tam narobili v mestskej premávke starosti, ale inak to bola pohoda. Bez problémov som si to nasmeroval na Jahodnú, kde som spravil aj pár fotiek. Do kopcov v pohode ťahala na štvorke a ja som mal dosť času na kochačku a nasávanie atmosféry. Podvozok húpe, ale tu to nie je na škodu. Brzdy tu majú v dnešnej terminológii názov neprávom, lepšie by bolo "spomaľovače". Je aká je, a tak je to dobre...
Čo ďalej?
Zatiaľ nemám v pláne sa púšťať do renovácie. Páči sa mi aká je a dávať ju do stavu v akom vyšla z fabriky (prípadne do ešte lepšieho), na to má podľa mňa ešte čas. Možno keď bude mať 50 či viac rokov. Netvrdím, že nebudem nič robiť alebo upravovať. Technicky musí byť v jazditeľnom stave, možno čo to aj upravím, niečo vymením podľa potreby, ale určite tak aby som ju mohol kedykoľvek vrátiť do pôvodného stavu.
Namiesto úprav chcem na nej jazdiť. Možno nahodím aj nosič a vyrazím aj na nejakú krátku cestu. Chcel by som namontovať smerovky - samozrejme pôvodné - pretože v dnešnej premávke vodiči nie sú zvyknutí na ukazovanie rukami a bude to určite bezpečnejšie.
Jednoducho budem jazdiť a relaxovať hlavne po vedľajších cestách a užívať si ten pocit a vôňu spáleného oleja. Schovaný budem teda v kúdole modrého dymu alebo budem niekde na krajnici maturovať nad tým prečo nejde. :-) Kto vie...
Plusy, mínusy
jednovalec, slušný ťah odspodu, jednoduchšia údržba a servis, hmotnosť | podvozok zodpovedá veku, iba 16-palcové kolesá |
Pridané: 25.07.2014 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
Technické parametre z Moto DB:
Jawa 250 typ 592 (Panelka) 1969:
Foto: | |
Všeobecné informácie: | |
Výrobca: | Jawa |
Model: | 250 typ 592 (Panelka) |
Rok: | 1969 |
Kategória: | Klasika |
Motor: | |
Typ motora: | jednovalec (2T) |
Objem: | 248.8 ccm |
Max. výkon: | 12.92 k (9.50 kW) / 4750 ot. |
Kompresný pomer: | 1 : 8,1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 65.0 x 75.0 mm |
Palivový system: | karburátor |
Chladenie: | vzduchom |
Pohon / Podvozok: | |
Prevodovka: | manuálna 4-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz |
Zdvih vpredu: | 150 mm |
Zdvih vzadu: | 86 mm |
Brzdy vpredu: | bubnová |
Priemer bŕzd vpredu: | 160 mm |
Pneu vpredu: | 3,25 x 16 |
Brzdy vzadu: | bubnová |
Priemer bŕzd vzadu: | 160 mm |
Pneu vzadu: | 3,50 x 16 |
Hmotnosť / Rozmery: | |
Suchá hmotnosť: | 129 kg |
Hmotnosť s náplňami: | 142 kg |
Výška sedla: | 800 mm |
Rázvor: | 1355 mm |
Dĺžka: | 1980 mm |
Šírka: | 650 mm |
Výška: | 1025 mm |
Objem nádrže: | 15.2 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |
Max. rýchlosť: | 105 km/h |
Spotreba paliva: | 3.6 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 316 km |
Poznámka: | |
JAWA 250 Typ 592 Panelka sa vyrábala od roku 1969 a patrila medzi posledné Panelky, ktoré vyšli zo závodu JAWA v Týnci nad Sázavou. Motocykel bol rovnaký ako jeho predchodca JAWA 250 typ 559, a to aj s motorom, ktorý sa montoval bez akejkoľvek zmeny. Hlavným znakom novej Jawy bola palivová nádrž s opierkami pre kolená, ktorá sa po prvý raz predstavila na Californii. Ďalej to bola elektrovýzbroj, ktorá bola rozšírená o ukazovatele smeru vyžadujúce výkonnejší dynamo o výkone 50W. Predný blatník dostal novú podobu ktorej nebol klasický lisovaný ale bol stáčaný pre získanie plytkého predného blatníka. To boli hlavné znaky, ktoré sa zmenili oproti predchodcovi Jawe 250 typ 559. JAWA 250 typ 592 sa v roku 1970 predávala za 8.200 korún československých. |
- NOVÉ Porovnaj 'Jawa 250 typ 592 ' s ďalšími motocyklami
- Hľadaj 'Jawa 250 typ 592 ' na motoride.sk
- Hľadaj obrázky 'Jawa 250 typ 592 1969' na www.google.com
- Hľadaj obrázky 'Jawa 250 typ 592 ' na www.google.com
Súvisiace články:
- JAWA 250 - model 353 - Omladzovacia kúra - Carlos
- Cassovia Retro 2004 - Harly
- Odľahčené Pioniere 05, 20 a 21 - gilbert
- Upravené Pioniere 20 a 21 - gilbert
- Ružomberská ruža veteránov, 18. 6. 2022 - robart
- Pionier a plochá dráha - gilbert
- Upravené cestné a pretekové GP Pioniere - gilbert
- Ogar 350 2T aj ako športové náradie v dlhodobom teste na 6000 km - gilbert
- Fotoreport: Bankovský kopec 2018 - zaujímavé kúsky na pretekoch veteránov - Awia
- Pezinok a jeho Pálffyovský kaštieľ - gilbert
Ďalšie články tohto autora:
- Moto Morini Corsaro GT 2025 - športovo zameraný crossover
- Obnovená značka Morbidelli prináša T502X a T1002VX s véčkovým dvojvalcom pre rok 2025
- Moto Guzzi Stelvio Duecento Tribute 2025 oslavuje 200 rokov priesmyku Stelvio
- Moto Morini X-Cape 700 2025 má nový motor
- Moto Morini X-Cape 1200 2025 ide do predaja
- Kymco AK 575 Premium 2025 prichádza zo zvačšeným motorom
- Mondial Mud 452 2025 ďalší maly adventure bike s motorom CF
- Moto Morini Alltrhike 450 2025 - Dobrodružstvo pre všetkých
- Offroadové CFMOTO 800MT-X sa dočkalo sériovej podoby pre rok 2025
- Moto Morini Rumble (2025) - kompaktný, ale štýlový bobber
- ... zobraz všetky články od tohto autora