Anketa:
Upravené cestné a pretekové GP Pioniere
ZdieľaťPridané: 28.03.2024 Autor: gilbert
Čitatelia: 2085 [História]
Naposledy to boli Pioniere po zásahu do originálnych kapotáží, ktoré boli dopĺňané novými estetickými prvkami vytvorenými nadšencami doma v garáži. Nie všetky boli dielensky dotiahnuté do špičkových úprav zrovnateľných s ľúbivou estetikou či účelnosťou, ale majiteľom a teda tvorcom určite prinášali potešenie.
Na Pionieroch začínali takmer všetci dnes už seniori, ich deti a dokonca aj vnúčatá. Na nich boli fotené niekdajšie či dnešné celebrity. Do galérie som zaradil nielen hercov, spevákov a pokračujem, pridávam aj cestovateľov na Pionieroch. Dnes do rebríčka maximalisticky personálne využitých Pionierov zasiahol aj Marek Slobodník, ktorý na svojom Pionieri viezol štyri zrejme polynézske fanynky, takže sa dostal počtom 5 pasažierov na špičku hitparády.
Medzi úspešné doplnenie výbavy približujem znovu topcase, no z pohľadu zozadu a cestovateľskú verziu 20-ky s postrannými kontajnermi z 20 litrových bandasiek na benzín, či naftu spolu s držiakmi batožiny na prednom kolese.
Ako opačné garde prinášam diela orezávačov nielen z domova, ale aj zo sveta. Vytipované úpravy sú z Česka, Maďarska, Poľska pre bežné jazdenie, či motocross. Zaujímavé diela sú kombináciou orezaných a následne ináč zvarených blatníkov predného so zadným. Nemenej je zaujímavé orezanie staršej 555-ky na motocross, či dielo indického orezávača na Yezdi 60 (z výrobných liniek na 555-ku a Jawettu, ktoré boli predané do Indie).
Ďalšími príspevkami sú vozidlá úplne zbavené plechariny. Z týchto najestetickejší je model Leonette vyrábaný v Brazílii Leonom Herzogom. Tieto stroje boli osádzané motormi a kolesami Pionier 555 a 05. Vývoz motorov 20 už vtedajšie komunistické vedenie ČSSR stoplo. Za veľkú mláku sa dostalo len malé množstvo motorov Pionier 20 z Považských Strojární, preto tento exemplár je veľká rarita, podobne ako brazílska prestavba na chopper (v budúcnosti priblížim).
Tak ako v minulosti prestavby Pionierov na pretekové náradia sa začali už typom 550, tak aj dnešok zahŕňa prestavby všetkých typov. Prinášam reprodukcie s rôznymi druhmi prestavieb cez ponechané originálne plechy až po kapotáže plastové. Zaujímavým znovuobjaveným a oživeným projektom je stroj s predĺženou nádržou z Jawetty, na ktorú zrejme kedysi padli dve originálne nádrže, ktoré boli zvarené za sebou. Dnes patrné je novodobé výfukové potrubie. Pridávam aj špecializované rýchlostné stroje pre šprint na 400 metrov. Tieto si vystačia len s minimom paliva a preto nádržky sú naozaj malé. Spomínam si na niekdajšie foto dobového dragstera, ktorý bol vybavený robustným motorom Tatra 603, no jeho nádrž bola z Pioniera 550, či 555, teda na jeden pretek stačili 3 litre paliva.
Novodobé GP Pioniere sú síce vybavené rôznymi nádržami, ale myslím si, že pre jazdu na okruhoch tie väčšie nikdy neboli naliate až po vrch. Týka sa to nádrží z Kývačiek, ČZ-tiek, či Jawa 638. Na jednu rozjazdu zrejme stačí nádrž z mopedov Stadion, či Babetta.
Minule som predstavil naked bike Pionier s nádržou a prednou vidlicou tiež z kývačky a podsedadlovým rámom podobným Simsonu. Dnes prinášam jeho interiérové foto. Podobne to tiež bol červenobiely roadster s jednoramennou zadnou vidlicou. Teraz to je pohľad z prava.
Ešte raz sa vrátim k GP Pionierom, tak ako kedysi boli pretekové Pioniere bez kapotáže, alebo s ňou, tak aj teraz existujú obe varianty. Karty mi troška polepšil aj milos1962, ktorý tvrdil, že pri návšteve múzea v Taliansku (či už virtuálnej alebo skutočnej, to som nezistil) narazil na polemizované modré žihadlo, ktoré podľa mojej mienky bolo skompletizované po roku 1990, ktoré ktosi prezentoval ako dobové športové náradie a ktorému som sa už venoval. Nové foto oproti vtedajšej fotografii prešlo renováciou a teraz disponuje súčasnými komponentami z GP Pionierov. Stále to je ale len umelý exponát nemenovaného múzea, ktorý sa tvári ako dobové pretekové náradie. Aspoň keby majiteľ odstránil na kĺbe riadenia privarenú tyčku, ktorá evokuje, že tam niekto niekedy chcel umiestniť aj plastovú kapotáž. Neviem ako to chápe onen majiteľ múzea, pretože milos1962 mu určite moje zistenia a rezultát posunul. Mimochodom priložil som aj zopár fotografií zrejme zväzarmovských produktov s kapotážou, či bez počas rekonštrukcií. Zaujali ma ešte súčasné projekty, ktorých rámy kopírujú väčšie pretekové motocykle s logom Tatran, či Jawa. Za zmienku stojí aj projekt s originálnou nádržou pripomínajúcou nádrž z továrenského pretekového náradia cestného, či endurového s motorom 555, či Cross 90 zo strojární. Tieto stroje údajne lietajú cez 100 km/h.
Pridané: 28.03.2024 Autor: gilbert Zdieľať
Súvisiace články:
- Upravené Pioniere 20 a 21 - gilbert
- Odľahčené Pioniere 05, 20 a 21 - gilbert
- V sedle Titanicu druhýkrát - gilbert
- Pionier a plochá dráha - gilbert
- Inovovaný Pionier označený ako projekt 20 - gilbert
- Retrospomienka na niekdajšie múzeá na Slovensku, z ktorých už niektoré neexistujú - gilbert
- Ogar 350 2T aj ako športové náradie v dlhodobom teste na 6000 km - gilbert
- Galérie historických vozidiel na Slovensku II. - bratislavské múzeum dopravy - gilbert
- Ľudia s Pioniermi v srdci - miso66
- Spomienka na spoluprácu s časopisom Enduro Aktuál v roku 2004, časť druhá - gilbert
Ďalšie články tohto autora:
- Vyhráva Keeway
- Južné Čechy 2024 - Český Krumlov
- Značka Pannonia na Slovensku v roku 2004
- Prieskum trhu doma a v okolí - Retro malorážky - jeseň 2024
- Malá poznávacia jazda okolo priehradného múra
- Takmer letné zážitky pri Lipne
- V sedle Titanicu druhýkrát
- Veľká cena veteránov Pezinská Baba 2004
- Pionier dragster
- Jarné prázdniny... Jánska dolina... Vodopád Šuštiačka
- ... zobraz všetky články od tohto autora