Anketa:
Maxxis FIM majstrovstvá sveta v superendure 2014, Gdansk
ZdieľaťPridané: 05.12.2014 Autor: Redakcia Motoride.sk
Čitatelia: 3811 [Šport - Enduro]
V sobotu 6.12.2014 sa v poľskom meste Gdansk uskutočnia Maxxis FIM majstrovstvá sveta v SuperEndure. Poľské Grand Prix je prvým kolom majstrovstiev sveta sezóny 2014/2015. Ďalšie kolá pretekov sa budú konať v Nemecku, Fínsku, Mexiku a Brazílii.
SuperEnduro je motokrosový pretek, pri ktorom na jazdcov čakajú rôzne prekážky. Zastúpenie na tomto šampionáte bude mať aj Slovensko.
![]() |
V kategórii Junior nás bude reprezentovať Michal Košík (#177), ktorý nechýbal ani na minuloročných majstrovstvách v SuperEndure. V triede Prestige odštartuje Tomáš Hodas (#484). V rovnakej kategórii bude mať zastúpenie aj poľský pretekár jazdiaci s licenciou SMF Tomasz Zych (#320).
![]() |
Priamy prenos z majstrovstiev v Ergo Aréne bude odvysielaný na RedBull.tv.
Bližšie informácie ohľadom tohto podujatia nájdete na stránke www.enduro-abc.com.
Pridané: 05.12.2014 Autor: Redakcia Motoride.sk Zdieľať
Súvisiace články:
- MS SuperEnduro v Poľsku 2013 aj so slovenskou účasťou - Redakcia
- Finále FIM majstrovstiev sveta Speedway Grand Prix v poľskom Torune - Redakcia
- Majstrovstvá Európy 2014 v endure v Rumunsku so slovenskou účasťou - Redakcia
- Seriál ME enduro 2014 štartuje v Španielsku - Redakcia
- Vo finále SuperEndura v Poľsku aj Thomas Hostinský - Redakcia
- Martin Vaculík na 14. mieste v majstrovstvách sveta Speedway GP 2013 - Redakcia
- Medzinárodná šesťdňová motocyklová súťaž, Košice 2015 - Redakcia
- MAXXIS enduro a country cross MM SR dvojíc 2016 a záverečné vyhlasovanie - Redakcia
- Šesťdňová Košice 2015 - 3. deň - 8 TOP jazdcov zablúdilo - Foto + video enduro test Jahodná - Awia
- Šesťdňová 2015 - 6. deň - Záverečný motokros - Kechnec + protest Austrálčanov na stupni víťazov - Awia
Ďalšie články tohto autora:
- V Portugalsku štartuje seriál ME Enduro 2025 aj s jazdcami SMF
- Dámy a páni, prichádza tak trochu iný Harley - CVO Road Glide RR
- Dunlop predstavuje inovované hyperšportové SportSmart MK4
- Nové Piaggio Beverly 310 (2025)
- Fotoreport: Výstava Motocykel 2025, Incheba Bratislava
- Fotoreport: výstava Motocykl 2025, Praha
- Inovované Piaggio Liberty - nový štýl aj technológie
- Dax, Monkey a Super Cub C125 dostávajú nové farby, príslušenstvo pre rok 2025 + rozhovor s konštruktérom
- Harley-Davidson predstavil novinky 2025: Street Glide Ultra, cestnejšiu Pan America 1250 ST a šesť inovovaných cruiserov
- Indian rozširuje rad Chief a prináša úplne nový motor PowerPlus 112
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!