Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1836 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28800
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17135)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (11665)
Hodnotenie: (23 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (115)  [Verzia pre tlač] Tlač

Yamaha XT660Z Ténéré 2009 - dievča pre všetko

 Zdieľať

Pridané: 06.02.2015 Autor: Fonzy
Čitatelia: 21391 [Vaše stroje - Moja motorka]

Je to naozaj tak?

Túto otázku si kladiem pri pohľade na fotografiu na ktorej je ona. Krásna a jednoduchá.
Pri tom rozmýšľam a váham: ,,Je naozaj ta pravá?"

Yamaha XT660Z Ténéré 2009
Yamaha XT660Z Ténéré 2009

Vyberám si spomedzi konkurentiek ako Africa, "stará" Super Ténéré, LC4 Adventure a KTM 690 Enduro R.

Tie prvé dve sú legendy po ktorých som túžil už ako chlapec a boli pre mňa nedosiahnuteľné. Nechápem sám seba ako je možné že váham, keď mám teraz k nim tak blízko. Základ je položiť si otázku čo vlastne chcem, teda ako budem moju nastávajúcu využívať. A v tom mám jasno:

Chcem spoľahlivú motorku, vhodnú na cestovanie smerom na východ. Musí mať teda dobrý dojazd, dlhý servisný interval a poctivý motor - držiak motorov. Samozrejme offroadové ambície. Viem, všetky sú fajn, preto je ťažké si vybrať.

Prvotne viedla Super Ténéra, ale viete ako to chodí. Ešte trochu doložím a bude Africa... Tie si držia ceny a tak rozmýšľam, že je to dosť za 20 ročnú motorku. LC4 je parádna, ľahšia a lepšia do terénu, len som počul názory, že motory nie sú až tak spoľahlivé. Najlepšia by asi bola KTM Enduro R, len to už rúbem privysoko. Tam až moje finančné možnosti nesiahajú. A iste by som na ňu chcel aj rally kit, kvôli väčšej nádrži a tiež ochrane pred vetrom. Tak sa držím pri zemi a hľadám cestu v pomere cena - výkon (čo mi ktorá ponúkne).

Nechcem tu vypisovať litánie a rozoberať ktorá je lepšia, pretože na to nie je odpoveď. Pridám sem len môj skromný názor bežného užívateľa novej Ténérky XT660Z po 3-ročných skúsenostiach s ňou.

Rozhodol som sa pre ňu a tak s odstupom času už môžem posúdiť, či to bolo dobré rozhodnutie.

Yamaha XT660Z Ténéré 2009
Yamaha XT660Z Ténéré 2009
Yamaha XT660Z Ténéré 2009
Yamaha XT660Z Ténéré 2009

Jej vzhľad nebudem riešiť, pretože je to veľmi subjektívna vec. Niekomu sa môže páčiť, inému nie.

Tak poďme na to, prečo som sa pre ňu rozhodol:

V prvom rade motorka pôsobí kompaktne, funkčne a jednoducho. Má dobrú ochranu pred vetrom a nemá žiadnu zbytočnú elektroniku, ktorá by mohla robiť neskôr problémy. Snáď len vstrekovanie a ABS je niečo nad rámec, ale moja ani to ABS nemá a nechýba mi.

Funkčne odvádzajú svoju prácu na 1-tku ochranné protektory na bokoch nádrže, ktoré sa dajú v prípade potreby vymeniť. Spočiatku som uvažoval o "lešení," ktoré by ju ešte lepšie ochránilo voči pádom, ale toľko som otáľal aj sa vyváľal, až z toho zišlo. Po nespočetných pádoch (mimo asfalt) všetko drží po kope ako má. Spodný kryt motora tiež dostal zabrať a až na pár škrabancov je OK. Dokonca keď moto servisujem, postavím ju naň na motokrosový stojan. Je to kus poctivého plastu, ako vlastne celá motorka. Jediné, čoho by som sa vážne obával je požiar :)

Yamaha XT660Z Ténéré 2009
Yamaha XT660Z Ténéré 2009

Snáď by sa ešte zišlo poriešiť ochranu vodnej pumpy, ktorá je fakt na rane - má už zopár šrámov. Jednoduchosť a dobrý prístup ku všetkému v rámci servisu je výsada tejto motorky. Či je to demontáž batérie, sviečky, filtrov, všetko je behom pár minút vonku. Výmena reťazového kitu, či oleja je tak hračkou.

Mám na nej pár doplnkov a to turistické plexi, blastre, krosový blatník (kvôli lepkavému blatu), výfuky Leo Vince a kufor. K tomu mám jednu výhradu. Pri jazde v teréne sa samovoľne uvolní zámok a kufor sa odistí. Zázrakom som ho ešte nestratil. Vlastne kvôli tomu ho už nenosím. Radšej dávam tankvak, či bočné kapsy. Mimochodom zadná chvostová časť ponúka množstvo možností, ako upnúť batožinu.

Motor:

Je to naozaj držiak presne ako jeho predchodcovia. Neohúri síce extrémnym výkonom, no na hobby besnenie úplne stačí. Má slušný záťah pekne odspodu cca 3000 ot. a potom už v celom priebehu až do cca 6500 ot., kedy mu už dochádza dych. Jednotka je podla mňa moc dlhá, čo robí trochu problémy pri nutnom pomalom prejazde technickejších pasáži a tak treba spojkovať. Nie je to však nijako tragické. Za hlavnú a dosť veľkú chybu však považujem absenciu 6. prevodu. Je to škoda, lebo by sa tým dala dosiahnuť vyššia cestovná rýchlosť a ešte znížiť už aj tak dobrá spotreba. Motor by si s tým určite poradil. Pri kombinovanej jazde 50:50 sólo a spolujazdec mi vyšla spotreba 4,5 l/100 km s dojazdom 550 km (a to som ju nešetril).
Ideálna cestovná rýchlosť je okolo 100 až 110 km/h, no 130 km/h nieje pre motor žiadny problém. Maximálku som dal so spolujazdcom 170 km/h, ale to už bol extrémny test. V každom prípade to nieje motorka na zdolávanie rýchlostných limitov.

Podvozok a jazdné vlastnosti:

Kto si kúpi túto motorku ocení jej pohodlný vzpriamený posed, hravosť v zákrutách a pohodlný podvozok. Je naladený skôr komfortne než na nejaké enduro závody. Predná dvojkotúčova brzda reaguje citlivo a má dobrý brzdný účinok podobne ako aj zadná. Pri prudkom brzdení však treba rátať s poriadnym ponorením prednej vidlice. To je však údel väčšiny ťažkých endúr. Ja osobne by som uvítal trochu tuhšie nastavenie. Teraz ho mám nastavené na maximum a stále to nieje ono.

V zákrutách sa síce nevlní a pevne drží stopu. I na lesných a poľných cestách si s ňou užijete kopec zábavy, ale nechcite od nej jazdu po motokrosovej trati. Lavice a podobné zverstvá naozaj nemá rada a dá vám to okamžite pocítiť. Vtedy už aj inak pohodlné sedlo jasne ukazuje zameranie motorky tým, že svojim výstupkom obmedzuje pohyb jazdca v pozdĺžnom smere. Pohrávam sa síce niekedy s myšlienkou na úpravu jej podvozku, no do nejakých extrémov by som nešiel z finančného hľadiska. Ak chcete závodiť, poobzerajte sa radšej po inej mašine. Na to nie je určená.

Celá motorka je postavená na pohodlné cestovanie po cestách a necestách, to je pre ňu to pravé. Ona sa vám za to odmení svojou spoľahlivosťou a poslušnosťou.

Yamaha XT660Z Ténéré 2009
Yamaha XT660Z Ténéré 2009

Spoľahlivosť:

Najazdených má cez 30 000 km, z čoho som 1/2 spravil ja. Predchádzajúci majiteľ na nej nemal žiadnu poruchu a ja tiež nie. Menil som len reťazový kit, silenbloky v kolese a samozrejme olej so všetkým čo k tomu patrí. V zime vždy vyčistím a premažem všetko potrebné, a šľape ďalej ako hodinky.

Mám už odpoveď na otázku, ktorú som si položil na začiatku:
,,Áno je."

Splnila všetky moje očakávania. Je to dievča do pohody i nepohody a verím, že s ňou zažijem ešte veľa dobrodružstva...

Yamaha XT660Z Ténéré 2009
Yamaha XT660Z Ténéré 2009
Yamaha XT660Z Ténéré 2009
Yamaha XT660Z Ténéré 2009

Pridané: 06.02.2015 Autor: Fonzy Zdieľať

Technické parametre z Moto DB:

Yamaha XT 660 Z Ténéré 2009:

Foto:
Yamaha XT 660 Z Ténéré 2009
Všeobecné informácie:
Výrobca:Yamaha
Model:XT 660 Z Ténéré
Rok:2009
Novinka:NOVINKA 2009
Kategória:Cestovné enduro
Motor:
Typ motora:jednovalec (4T)
Objem:660 ccm
Kompresný pomer:10.0:1
Vŕtanie x Zdvih:100.0 x 84.0 mm
Palivový system:vstrekovanie
Rozvod:SOHC (4V)
Chladenie:kvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 5-stupňová
Sekundárny pohon:reťaz
Zdvih vpredu:210 mm
Zdvih vzadu:200 mm
Brzdy vpredu:dvojkotúčová
Priemer bŕzd vpredu:298 mm
Pneu vpredu:90/90-21 M/C
Brzdy vzadu:jednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:245 mm
Pneu vzadu:130/80-17 M/C
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:183 kg
Výška sedla:895 mm
Rázvor:1505 mm
Dĺžka:2246 mm
Šírka:865 mm
Výška:1477 mm
Svetlá výška:245 mm
Objem nádrže:22 l
Poznámka:
235 000 Sk (19. 2. 2008)

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (23 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (115)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria