Anketa:
Vyskúšali sme novú pneumatiku Dunlop TrailSmart
ZdieľaťPridané: 25.03.2015 Autor: Feri Zubal - zeON
Čitatelia: 9418 [Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]
Dunlop predstavil svoju novú pneumatiku TrailSmart, určenú pre cestovné endurá, v Španielsku neďaleko mesta Malaga. Dostali sme tak možnosť ihneď si ju vyskúšať.
Dunlop prepracoval svoju doterajšiu pneumatiku Trailmax TR91, ktorej nástupcom sa stal model TrailSmart. Na predstavenie tejto novinky, pozval Dunlop novinárov na juh Španielska, kde sme mali možnosť pneumatiku si ihneď vyskúšať, na cestách rôznej kvality a nechýbali ani ľahké šotolinové cesty. Veď predsa aj slogan k tejto pneumatike znie „kamkoľvek vás cesta zavedie“.
Reakcia na vývoj segmentu cestovných endúr - pneumatika TrailSmart
Segment cestovných endúr sa vyvíja smerom, aký sa mnohým ortodoxným milovníkom cestovných endúr nepáči, avšak vývoju samotných motocyklov sa prispôsobujú aj výrobcovia pneumatík. Preto sa Dunlop rozhodol inovovať svoju pneumatiku Trailmax TR91 a prináša novinku TrailSmart, zameranú na vylepšenie jazdných vlastností, najmä pri jazde po asfalte.
Cestovné endurá sa totiž od svojich počiatkov poriadne zmenili. Máme tu veľké pohodlné mašiny, schopné hltať množstvo kilometrov denne, no moderným trendom je skĺbiť toto všetko aj so zábavou plynúcou pri jazde na asfaltkách. Teda športové vlastnosti a výkonný motor nie sú v tejto kategórii motoriek ničím nezvyčajným. Výkon top superšportov rokov minulých, sa musí zniesť so schopnosťou prejsť a užiť si aj jazdu mimo asfaltových ciest. A práve takto sa na vývoj novej pneumatiky TrailSmart pozeral Dunlop.
Čo sa skrýva za vývojom TrailSmart?
Vývoj pneumatiky Dunlop TrailSmart trval bezmála 18 mesiacov. Počas tejto doby sa vytvorilo 53 rôznych počítačových modelov, 52 prototypov pneumatík, z ktorých sa vyrobilo vyše 400 kusov. Simulácie na počítači zabrali dovedna 1590 hodín, počas ktorých sa vyskúšalo 598 rôznych modelových situácií. Na skúšobných strojoch v „labáku“ TrailSmart prešiel 31 vysoko rýchlostnými testami a z hľadiska otestovania výdrže, najazdil 170.000 km. Nechýbali ani klasické jazdné testy. 104 setov pneumatík odjazdilo testy na suchu, 33 setov testy na mokrej vozovke a 61 setov bolo určených pre testy stability vo vysokej rýchlosti. Z pohľadu vylepšenia kilometrovej výdrže, absolvovali testovacie pneumatiky Dunlop TrailSmart 78.116 testovacích kilometrov.
TrailSmart ako nástupca Trailmax TR91
Na prvý pohľad sa zdá, že Dunlop TR91 iba premenovali, aby aj názvom lepšie zapasovala do celej rady pneumatík Dunlop. Nie je to však pravda a pozornejšie oko si všimne aj viditeľné rozdiely medzi oboma pneumatikami. Skrátka a jednoducho TrailSmart má menej prepletenú vzorku, no až také „ízi“ to celé nebude.
Šípovitému, prepletenému vzoru pneumatiky TrailSmart, dal Dunlop názov XGT (Cross Groove Tread). Ten má sám o sebe zabezpečiť vynikajúci odvod vody a zlepšiť trakciu pri jazde mimo spevnených ciest. A práve prepracovanie vzorky pneumatiky stojí za zmenami, ktoré sa udiali medzi TR91 a TrailSmart.
Spomenul som, že dizajn behúňa je pozmenený, na TrailSmart totiž nájdeme menej drážok. Bloky medzi drážkami sú pevnejšie, výsledkom čoho je zlepšenie správania sa pneumatiky pri jazde vo vysokých rýchlostiach, pri prudkom brzdení a hlavne sa vďaka tomu zvýšil kilometrový nájazd pneumatiky. Priestor medzi drážkami je totiž pri jazde menej namáhaný, no ak príde na krízové situácie, plocha kontaktu pneumatiky s povrchom je väčšia a lepšie tak rozdelí silu pri brzdení.
Avšak kvôli zachovaniu ostatných charakteristík na TrailSmart oproti TR91 zmenili aj samotný tvar drážok. Tie sú širšie, majú ináč skosené hrany, skrátka, majú pneumatike zabezpečiť dostatočnú trakciu mimo asfaltových ciest a zabezpečiť to, aby bol TrailSmart spoľahlivou oporou pri jazde na mokrých cestách. Istotu pri jazde na mokrých, či studených cestách má priniesť aj nové zloženie zmesi s prímesou siliky.
Suma sumáru, podľa slov Dunlop, TrailSmart si oproti TR91 značne polepšil, najmä čo sa týka správania pri jazde vo vysokých rýchlostiach s naloženým motocyklom a zvýšila sa aj kilometrová výdrž pneumatiky o 14% oproti predchodcovi. Vlastnosti pri jazde na mokrých vozovkách, či mimo asfaltových ciest, pritom neutrpeli a ostali zachované.
Pohľad na TrailSmart z motocyklovej sedačky
Novú pneumatiku sme mali možnosť aj hneď vyskúšať. Testovacia trasa nás zaviedla od mora do kopcov v okolí mesta Ronda. Práve tu som nedávno testoval aj novú Hondu Crossrunner, takže som bol s prostredím dobre oboznámený. Krásna príroda okolo a ešte lepšie cesty, s prakticky nulovou premávkou, čo to ukázali o novej pneumatike. Rôzna kvalita asfaltu, všemožne popadané kamene či štrk na cestách, a aj šotolinové prašné cesty, znamenali deň plný jazdenia. A na to všetko som vyfasoval TrailSmart-y obuté na novom BMW R1200GS Adventure, čo mi vyhovovalo, nakoľko som si toho s boxerom vodníkom užil pomerne dosť a tak sa dalo lepšie sústrediť na odozvu od pneumatík.
Rýchla jazda jej vyslovene sedí
Ako som už spomínal, moderné cestovné endurá už majú motory, schopné na cestách ponaháňať doslova hoci koho. Nuž a rýchlej jazdy sme si teda počas testovania užili dosť. Pravda, rovín bolo málo, ale tiahlych zákrut, kde sa veselo prekračovala diaľničná MPR bolo neúrekom.
Práve pre takýto štýl jazdy boli TrailSmart-y vytvorené. Vo vysokých rýchlostiach stabilné, či už v priamom smere alebo v menšom náklone. Niet sa na čo sťažovať, veď v spolupráci s elektronickým podvozkom BMW R1200GS Adventure, jazdec ostáva fakticky iba divákom v prvom rade sedadiel. Ani prudká akcelerácia, či nebodaj brzdenie do znenazdajky riadne utiahnutej zákruty, nedvíhali hladinu adrenalínu v krvi. Všetko šľapalo ako hodiny.
A keď sa zákruty utiahnu...
...začne tá pravá zábava. Nie všade totiž vedú cesty, na akých sa jazdec cíti ako na okruhu. Pod kolesami sa nám striedajú rôzne druhy asfaltu a zákruty pri stúpaní do kopcov menia svoj charakter.
A až keď sa valce boxera približovali čoraz bližšie k asfaltu po oboch stranách, jazda začala mať tie správne grády. Za plyn sa naplno ťahá azda všade, len teraz to už nie je také jednoduché, ani pre jazdca ani pre pneumatiky. Vysoké rýchlosti a hlboké náklony, sú vodou na mlyn TrailSmartom.
Opäť stabilné pričom prehadzovať na nich tanker, ako BMW R1200GS, zo strany na stranu, je doslova hračkou. Len keď to začne jazdec trošku preháňať TrailSmart-y začnú ukazovať varovný prst. Jemné kĺzanie na stranu ale zažívam iba pár krát. A je také jemné a plynulé, že bez nejakej zbrklej reakcie, skrátka trošku povolím plyn, i keď si myslím, že by sa to dalo potiahnuť ešte viac. Podobný pocit som mal z jemného ustreľovania pneumatík na nečistotách na ceste. Vlastne ustreľovanie je pojem až príliš drastický, na to čo sa dialo tam dole. Skôr malé pošmyknutie, ktoré sa ale pri opätovnom zachytení o asfalt neprejavilo akoby trhnutím celej motorky, no plynulým nabratím opätovnej trakcie.
Počasíčko nám ale nedoprialo zajazdiť si na mokrých cestách, čo je veľká škoda. Na asfaltkách rôznej kvality a charakteru sa totiž TrailSmart-y ukázali len v dobrom svetle. Kilometrový dojazd bohužiaľ ohodnotiť nemôžem, ale nemôžem povedať ani klasické, že guma doslova mizla pred očami.
V režime enduro, ale s istotou trakčnej kontroly
Je jasné, že do terénu s novými cestovnými endurami zamieri iba malé percento ich majiteľov a čoraz menej ich s nimi opúšťa aj istoty asfaltu a za off-road sa považuje aj jazda po šotolinových cestách. TrailSmart je však určený aj pre jazdu mimo asfalt, o čom ma veru presvedčil. Len pod kolesami musí byť cesta akejkoľvek kvality a malo by byť sucho.
Netreba zabudnúť ani na fakt, že na Advíku by čisto cestná guma skrátka nenavodila ten správny Adventure look, presne, malicherný argument, ale TrailSmart dojem dobrodruha nekazí.
Pár desiatok kilometrov, sme strávili s TrailSmart-ami, na šotolinových cestách, doplnených aj o úseky s prejazdom po pomerne slušne veľkých kameňoch. Nik pneumatiky neprerazil a to som pár krát sám až príliš rýchlo narazil na veľké ostré šutre, skryté v prachu od jazdca predo mnou.
Aj na takýchto cestách sa dalo slušne zajazdiť. Nemyslím, že sme motorkami dané úseky iba prešli, no pri jazde v stúpačkách sa zabavil hádam každý jazdec v skupine. Ono to totiž všetko spolu pekne ladí, myslím pneumatika určená viac na cesty a elektronika na motorkách. Pri vypnutých elektro. kontrolách totiž treba s plynom manipulovať veľmi jemne, ináč je zadné koleso permanentne pretáčané. Nedá sa totiž čakať, aby sa relatívne hladká pneumatika zaryla do tvrdého povrchu, avšak s adekvátne nastavenou elektronikou sa TrailSmart ukazuje v inom svetle.
Slabé driftíky, to veru áno, ale potom zabliká červená kontrolka a trakcia je späť aj na zadnom kolese. Pričom predok sa nikam nešmýkal a ani raz sa mi nestalo aby sa chcel vydať iným smerom, než by sami páčilo. Až nezvyklá istota, na pneumatiku o ktorej tvrdia, že je určená z 90% na cestu a iba z 10% na off-road. Jazda mimo asfalt ma teda bavila aj na TrailSmart-och a nejaká neistota od pneumatík sa nekonala, len si bolo treba uvedomiť na čo sú určené, a nečakať od nich zázraky. Rozhodne pre nich vrcholom off-road jazdenia nebude iba štrková cestička vedúca do kempu.
Video: Test Dunlop TrailSmart 2015 v Španielsku
Záver
Dunlop ušil TrailSmart na mieru štýlu, akým sa na moderných cestovných endurách jazdí väčšinu času. Istota a parádne jazdné vlastnosti na kvalitných asfaltkách, jasne predbiehajú vlastnosti mimo asfaltových ciest, avšak pokiaľ niekam vedie aspoň nejaká cestička, TrailSmart by to mal zvládnuť. Absolútna radosť z jazdy na asfaltkách zaujme najmä športovejšie zameraných jazdcov, ktorí si to však radi užijú aj na šotolinách, no vedia kedy je dobré otočiť sa, a zbytočne seba, a svoj stroj, netrápiť na rozbahnených lesných cestách.
Dostupné rozmery TrailSmart
Nová pneumatika Dunlop TrailSmart nahrádza model Trailmax TR91.
P / Z | Rozmer: | L/S index: | TT/TL | Cena: |
---|---|---|---|---|
P | 110/80R19 | 59V | TL | 132,0 € |
P | 120/70R19 | 60V | TL | 140,0 € |
P | 120/70R19 | 60W | TL | 160,0 € |
Z | 130/80R17 | 65H | TL | 145,0 € |
Z | 140/80R17 | 69H | TL | 154,0 € |
Z | 150/70R17 | 69V | TL | 156,0 € |
Z | 170/60R17 | 72V | TL | 160,0 € |
Z | 170/60R17 | 72W | TL | 167,0 € |
Z | 150/70R18 | 70V | TL | 164,0 € |
P | 100/90-19 | 57H | TL | 111,0 € |
P | 90/90-21 | 54V | TL | 111,0 € |
Z | 120/90-17 | 64S | TL | 128,0 € |
Z | 130/80-17 | 65S | TL | 138,0 € |
Text: Feri Zubal - zeON
Foto: Bohdan Krejčí, Dunlop.press
Motocykel a pneumatiky na test poskytla spoločnosť Dunlop Slovensko. Redaktor Motoride.sk jazdí v prilbe Touratech Aventuro a bunde KLIM Latitude, nohaviciach Klim Traverse, rukaviciach Klim Inversion Pro.
Pridané: 25.03.2015 Autor: Feri Zubal - zeON Zdieľať
Súvisiace články:
- Vyskúšali sme tankvak Famsa Enduro Max Standard pre BMW R1100/1150GS - zeON
- Prvý test novej Honda Africa Twin Adventure Sports 2018 zo španielskych šotolín - Awia
- Cestopis: Balkánsky okruh 2015 (+ recenzia Dunlop TrailSmart) - pebro
- Prvý test: Honda VFR800X Crossrunner 2015 - Pohodlie, šport a tak trochu adventure - zeON
- KTM 1050 Adventure 2015 - Oranžový mix chutí - zeON
- Vyskúšali sme nové endurá KTM EXC 2015 v Domaniži - Awia
- Doplnené: Honda NC750X a Interga 2016 v Andalúzii - Awia
- Testovali sme Dunlop RoadSmart II - novú pneumatiku pre športovo zameraného jazdca - Awia
- Kompletne nové BMW F750 a F850 GS 2018 sme vyskúšali v Španielsku - Awia
- Novinky 2015: Ducati Multistrada 1200 - 160 koňová turistika - zeON
Ďalšie články tohto autora:
- Optimus Praëm BMW S1000RR - moderna v retro hábe
- Špionážne fotografie: Yamaha MT-07 Ténéré 2017
- Honda AfricaTwin CRF1000L Adventure Sports concept
- Honda Dominator pre rok 2017?
- Lazareth LM 847 - šialenosť s motorom z Maserati
- Gas Gas zachránený firmou Torrot
- Nový Goldwing od Hondy by mal pomaly prísť na svet
- Husqvarna Vitpilen 401 sa bude vyrábať v Indii
- Emisná norma Euro4 sa pomaly podpisuje na ponuke motocyklov - 2T 125 končia
- Elektricka verzia najpredávanejšieho motocykla na svete bude dostupná behom dvoch rokov
- ... zobraz všetky články od tohto autora