Anketa:
Vyskúšali sme projektil BMW M 1000 R (2023) s výbavou M Competition 1/2
ZdieľaťPridané: 05.02.2024 Autor: Matej Mularčík
Čitatelia: 5464 [Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]
Nastal ten deň, kedy sa mi do rúk dostáva moja vytúžená testovačka. Najsilnejší naháč na svete, nové BMW M 1000 R v M Competition Package. Ten zahŕňa hlavne krásne karbónové kolesá, veľké množstvo karbónových doplnkov, frézované doplnky ako páčka brzdy a spojky, a ešte zopár doplnkov ako M GPS lapptriger, kryt sedla spolujazdca a sedlo spolujazdca M.
Text a foto: Matej Mularčík
Objem motora je 999 cm3 s výkonom 210 koní pri 13 750 otáčkach, a krútiaci moment 113 Nm pri 11 000. S technológiou ShiftCam (variabilné časovanie sacích ventilov, ktoré sú pri triede M samozrejme titanové), je aj prudko návykový. Hmotnosť s plnou nádržou (16,5 l) je 199 kg. Predná brzda je Mková, so 4-piestikovým strmeňom a 320-mm kotúčmi, zadná je jednopiestiková s kotúčom s priemerom 220 mm. Odpruženie má vpredu na starosti 45-milimetrová USD vidlica od spoločnosti Marzocchi semiaktívna, vzadu je monoshock Marzocchi, tiež semiaktív, obe so systémom DDC – Dynamic Damping Control, ktorý si viete nastaviť cez menu počítača na palubovke. Maximálna rýchlosť je udávaná na 280 km/h a spotreba je udávaná na 6,4 litra na 100 km. Po týchto údajoch musí byť každému jasné, na čo je M 1000 R stavané.
Keď ju uvidíte v tejto čiernej farebnej kombinácii, tak si môžete zapamätať, že obsahuje balík M Competition Package. Tak isto je to ako aj pri M 1000 RR. Karbónové kolesá sú pastvou pre oči, a vlastne všetky karbónové doplnky kričia o exkluzivite tohto modelu. Koncovka Akrapovič, ktorá je mimochodom v sérii, vydáva krásne zvuky, ale to si rozoberieme neskôr. Zadné svetlo, ako aj brzdové svetlo, je integrované do smeroviek po stranách. Chce to zvyk, ale BMW to už dáva takmer na všetky svoje modely. Máme tu aj stupačky pre spolujazdca, ale tie by som asi rýchlo zhodil dole, veď ktorá šialená ladvinka si sadne za vás na takýto stroj? A druhá otázka, prečo by som sakra mal voziť niekoho na takto vymakanej motorke, ktorá je dokonale prepojená s jazdcom? No ak ladvinku chcete predsa len voziť, tak BMW pamätá aj na tandem a ponúka paket pre spolujazdca.
Posed je ako vždy pri tejto značke perfektný. Nohy nie sú neprirodzene pokrčené, takže sa nemusíte báť, že si budete kúsať kolená, a ruky sú mierne natiahnuté dopredu, ale nič, čo by bolo nepríjemné. Posed hodnotím ako uvoľnený, mierne športový. Keď som si na ňu prvýkrát sadol, tak som mal pocit, že padám na predné koleso, ale je to len sila zvyku, po chvíli na to zabudnete. Riadidlá sú posunuté mierne dopredu a sú poriadne široké, je to z dôvodu, aby jazdec viacej zaťažil predné koleso, aby mohol lepšie vykrúžiť zákruty a aby dosiahol lepšiu stabilitu.
Ako sme si už v dnešnej dobe zvykli, tak už aj na naháče sa dávajú aerodynamické krídelká. Tie podľa tvrdení továrne vytvárajú prítlak 11 kilogramov pri rýchlosti 160 km/h. Brzdy sú od divízie M, patria medzi špičku. Sú famózne, dal by som ich povinne na každú ostrú motorku. Dokonca disponujú systémom BSA (Brake Slide Assist), ktorý sa postará o to, aby z vás urobil driftového kráľa, lebo pri vjazde do zákruty silno zošliapnete zadnú brzdu, tak zadok motorky vybočí o nejakých 10 ° a podrží vás. Je tu neskutočné množstvo nastavení ostrosti plynu, motorovej brzdy, dvojstupňovej kontroly trakcie, ktorá má prednastavené 3 stupne a počas jazdy je možné jemne doladiť jej zásah od hodnoty – 7 až po + 7. V prípade, že pôjdete do mínusu, tak elektronika nechá motorku hodne šmýkať.
Keby som mal popísať všetky elektronické asistenty, tak by som musel písať tento článok celý mesiac. Ešte ale musím vyzdvihnúť quickshifter, ktorý radí úplne ukážkovo a vie podraďovať aj pod plynom. Ja rozmýšľam, že či je vôbec niečo, čo mi na nej vadí. Jediné čo by som dal do nevýhod, je nápor vetra. Pri kategórii naháč je to ale nezmysel. No napriek tomu to spomeniem, lebo táto motorka sa vie hýbať v extrémnych rýchlostiach. Vpredu nie je žiadny veterný štít, ktorý by vám pomáhal, a tak musíte makať v posilke, aby ste sa vedeli udržať na mieste jazdca, lebo ani sa nenazdáte a stane sa z vás parašutista, ktorý sám zo seba vytvoril padák a Mko bude pokračovať bez vás.
Mko som preberal v Bratislave, v Techmote. Už na prvý pohľad sa mi veľmi páčilo. Predtým ako ju štartujem, tak si ho párujem s mojim mobilom, nech si zaznamenávam všetky údaje z jazdy. Po naštartovaní sa ozve veľmi príjemný zvuk, a tu zisťujem, že existuje ešte aj Akrapovič full systém, na tejto testovačke máme iba koncovku. Škoda, lebo keď som mal superšport M 1000 RR, tak tá mala celý systém. No pri pohnutí sa zisťujem, že aj ona si praskoce do výfuku, takže som celkom spokojný. Hneď sa cítim ako doma, všetky ovládače sú klasické BMW a aj infotainment je klasický bavorácky. Volím si režim RACE, veď na to bola stvorená. Dokonca som si nakonfiguroval RACE PRO 3 pre vlastné potreby, kde som sa pohral s wheelie a podobne. Keď sa zaraďujem do premávky, tak na jednotke sa mi darí ísť pohodlných 50. Neviem načo sú tu ostatné stupne do mesta :)
Začínam kľučkovať pomedzi autá a zisťujem, že mení smer neskutočne ľahko a poslúcha na slovo, prebliknem očami na budík a už chápem prečo sa mi zdá, že všetky autá stoja. Taký kľud aký z nej ide je až nebezpečný čo sa týka rýchlosti, a tak sa snažím ísť na menej frekventované cesty. Prvá vážna zákruta a ja s úžasom pozorujem ako krásne sa mi podarí ju naklopiť, to je mašinka. Skúšam diaľničnú rýchlosť a som tam lúsknutím prsta, tak teda pritvrdíme a vyskúšame, či tých 280 km/h je reálnych. Musím sa vybrať až do ďalekého Nemecka, podarí sa mi z nej vydolovať 288 km/h. Na naháč to nie je zlé, a to, akou rýchlosťou to dosiahla, je dych berúce.
Samozrejme, hneď potom som musel ísť prudšie na brzdy, ale tie sa nezľaknú žiadnej rýchlosti, so silou betónovej steny ma zastavia na kúsku. Celé to je nejaké zrýchlené. Tá motorka je šialená v tom najlepšom slova zmysle. Nebyť toho náporu vetra, dalo by sa v takých rýchlostiach pohybovať vždy keď sa vám otvorí cesta a môžete potiahnuť za plyn. Silno sa mi zdá, že sa do nej zamilujem a nebudem ju chcieť vrátiť. Idem dnes radšej domov a odparkujem ju, nech sa vyspím na ďalšiu jazdu.
Nastal deň D, a počas týždňa, kedy mám jednu z naj moto, je hnusné počasie. Tak v nedeľu ráno vstávam skoro a o 7:00 už sedím na moto. Idem smer Záhorie, na moju obľúbenú strelnicu, prechádzam síce cez Pezinskú Babu, ale je tu vlhko a nový povrch je ešte dosť lesklý, takže to prejdem na dôchodcu. V Perneku sa nám už ukáže slniečko, tak ťaháme s bratom za plyn. Na strelnici si dávam jedno kolo, aby som si pozrel cestu a potom už idem druhé kolo ostré. Na každom horizonte sa mi Mko dvíha na zadné a s úplnou ľahkosťou sa na tom zadnom drží. V zákrutách tá motorka ani nepotrebuje vaše pokyny. Jednoducho je taká dokonalá, že vám stačí voziť sa a ona spraví väčšinou všetko za vás. Preto som vypol všetky možné systémy ako aj wheelie, zadné ABS, predné obmedzilo na minimum a stáva sa z nej neriadená strela. Respektíve už máte nabitú zbraň iba čisto vo vašich rukách. To je neskutočné železo. Zrazu ide na zadné pri každom otočení plynu, pruženie je tvrdé ako skala a človek zrazu musí so všetkým pracovať. V dnešnej dobe taká zábava?
Mko je prekvapivo zábavné, až toľko zábavy som nečakal, myslel som si, že bude precízne a podriadené rýchlosti, ale ono vie byť aj chuligánom. Prejdime ale naspäť k brzdám, ako som už napísal, že by som ich dal na každú ostrú moto. Tu sa musím opraviť a doplniť, že dal by som ich povinne na každú moto. Tie brzdy sú klenotom tohto stroja, a tak ako vám vybije poistky pri zrýchlení, tak vám vytiahne očné bulvy z očnice pri brzdení. Pri ostrej jazde na strelnici som išiel o dosť neskôr na brzdy ako obvykle a vôbec som nemal pocit, že by som prepálil zákrutu. Fungujú tak skvele, že som mal občas pocit, že pri brzdení vzadu vyskočí padák a vyhodí kotvu. Je jasné, že čo sa týka bŕzd, tak BMW urobilo majstrovské dielo. Už na M1000RR som ostal v nemom úžase a som rád, že ich dali aj na túto verziu.
Zvuk z výfuku je počas jazdy taký decentný, ale keď sa blížite hore nad 10 tisíc otáčok, tak vreští jedna báseň. K tým otáčkam len toľko, že na normálnej ceste, keď idete nad 12 tisíc otáčok, tak to hraničí už so zdravým rozumom. Ten motor ťahá neustále a nikde nestratí dych. Nad 12 tisíc vás teleportuje do inej dimenzie a máte pocit, že ste už vzlietli. Našťastie stačí dorobiť k aerodynamickým krídelkám klapky a hor sa do vzduchu. Neskutočne som si jazdu na Mkovici zas užil. Všetky stroje s označením M sú z inej planéty. Strašne som rád, že BMW sa nebojí vypustiť také beštie na cesty, a že si ich môže dopriať každý. Stačí vám len vysoliť zopár desiatok tisíc eur a môžete si užívať zbesilú jazdu.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Konkurencia, Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Foto: | |
Všeobecné informácie: | |
Výrobca: | BMW |
Model: | M 1000 R |
Rok: | 2023 |
Novinka: | NOVINKA 2023 |
Kategória: | Naháč |
Motor: | |
Typ motora: | radový štvorvalec (4T) |
Objem: | 999 ccm |
Max. výkon: | 209.4 k (154.0 kW) / 13750 ot. |
Max. krútiaci moment: | 113 Nm / 11000 ot. |
Kompresný pomer: | 13,3:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 80 x 49.7 mm |
Palivový system: | vstrekovanie, hrdlo 48 mm |
Rozvod: | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | reťaz |
Zdvih vpredu: | 120 mm |
Zdvih vzadu: | 117 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová radiálna 4 piestiková |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm |
Pneu vpredu: | 120/70 R17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 220 mm |
Pneu vzadu: | 200/55 R17 |
Hmotnosť / Rozmery: | |
Hmotnosť s náplňami: | 199 kg |
Výška sedla: | 830 mm |
Rázvor: | 1450 mm |
Dĺžka: | 2090 mm |
Šírka: | 812 mm |
Objem nádrže: | 16.5 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: | 3.3 s |
Spotreba paliva: | 6.5 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 190 km |
Doplnková výbava: | |
ABS: | áno, v sérii |
Náklonové ABS: | áno, v sérii |
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii |
Palivové mapy: | áno, v sérii |
Palubný počítač: | áno, v sérii |
Tempomat: | za príplatok |
LED svetlomet: | áno, v sérii |
LED denné svetlá: | za príplatok |
Zákrutové svietenie: | za príplatok |
LED smerovky: | áno, v sérii |
El. Podvozok: | áno, v sérii |
Anti-hop spojka: | áno, v sérii |
Tlmič riadenia: | áno, v sérii |
Bezkľúčové zapaľovanie: | za príplatok |
Quick-shift: | áno, v sérii |
Vyhrievané rukoväte: | áno, v sérii |
Farebná TFT prístrojovka: | áno, v sérii |
Poznámka: | |
Poznámka: | Cena: od 22 290 eur (10/2023) |
Pridané: 05.02.2024 Autor: Matej Mularčík Zdieľať
Súvisiace články:
- 210 koní v naháči, to je nové BMW M 1000 RR (2023)! - Muli
- Test jedného z najdlhšie fungujúcich modelov sveta - BMW R 1250 R (2023) - sto rokov vývoja nezaprieš - Muli
- Practe sa z cesty, letí Honda CB1000R - Tino
- BMW Road Show 2018 - vyskúšali sme tri úplne rozdielne bavoráky - Krakatau
- BMW inovuje roadstre S 1000 R a G 310 R pre 2021 - Awia
- BMW R1200R 2012 - slušný nevychovanec - mikulec
- BMW S1000R 2014 - výkonný naháč z dielní BMW - zeON
- Vyskúšali sme hypergenerátor adrenalínu KTM 1290 Super Duke R 2017 - Herghott
- Triumph Speed Triple RS (2021), prémiový hypernaked Made in England - Herghott
Ďalšie články tohto autora:
- Celosezónny test Moto Guzzi V100 Mandello S (2023)
- Test BMW R 1250 RS (2023) - športovosť aj kultivovanosť na bavorský spôsob
- Silný mestský predátor - Honda Forza 125 (2023) vo verzii Special edition
- Kawasaki Z900 SE (2023) - podlitrový športovec za rozumné prachy!
- Honda CMX1100T Rebel DCT (2023) - Odpadlík Reno Raines by dnes jazdil na nej!
- Test jedného z najdlhšie fungujúcich modelov sveta - BMW R 1250 R (2023) - sto rokov vývoja nezaprieš
- Test BMW S 1000 RR (2023)
- KTM otvorila špeciálnu výstavu Motohall
- Triumph Bonneville T120 DGR
- Kráľ comebackov KTM 890 SMT čoraz hmatateľnejší!
- ... zobraz všetky články od tohto autora