Anketa:
Test jedného z najdlhšie fungujúcich modelov sveta - BMW R 1250 R (2023) - sto rokov vývoja nezaprieš 1/2
ZdieľaťPridané: 03.01.2024 Autor: Matej Mularčík
Čitatelia: 5019 [Testy a predstavenia - Test]
Boxerový naháčik od BMW je podľa mňa málo docenený, a pritom je to tak výborná motorka. Má rovnaký motor ako GS, aj v športová turistika RS, aj väčší turista RT. Od roku 2018 má Rko aj variabilné časovanie ventilov Shift Cam s tupou a ostrou vačkou, kde jedna je určená pre kľudnú jazdu a hladký chod v nízkych otáčkach a ostrá je určená pre využitie výkonu a športovú jazdu. Tieto vačky sa striedajú tak rýchlo, že to ani nepostrehnete.
Text a foto: Matej Mularčík
Video: Peter Fischer
Výkon je 136 koní (rovných 100 kW) a krútiaci moment 143 Nm. Hmotnosť nie je najnižšia, ale ani najhoršia, lebo plne natankovaná má 239 kg. Keď si zoberieme do úvahy, že motor je nízko uložený a ťažisko je sústredené čo najviac dole, tak je všetko tak ako má byť. Z toho všetkého asi už viete vyčítať, že v zákrutách sa s ňou manipuluje ľahko a to je výhoda motoriek s týmto boxer motorom. Už po rozbehnutí sa stratí celá jej hmotnosť a úplne ľahko sa s ňou manipuluje.
Jazdné režimy sú 4: RAIN, ROAD, DYNAMIC a DYNAMIC PRO, ktorý si viete konfigurovať, napríklad s obmedzeným zásahom ABS pre zadné koleso. Ja som si to nastavil tak, aby sa dalo na nej flekovať, prípadne driftovať, a bolo to celkom zábavné. Dá sa v ňom konfigurovať aj podpora wheelie a veľa rôznych ďalších nastavení. Ako budík slúži displej o veľkosti 6,5 palca, a ten ako už poznáme z iných BMW, patrí medzi najlepšie vo svete motocyklov, je prehľadný, na slnku je bez problémov čitateľný a zobrazuje neskutočné množstvo informácií. Keď máte aplikáciu BMW Motorrad Connected, tak si viete potom pozrieť aj telemetriu z vašej jazdy. Brzdy sú Brembo, takže je zaručené, že sa na nich môžete spoľahnúť. Sú krásne dávkovateľné, a ani váha 239 kíl ich nevyvedie z miery.
My sme mali eRko vo farbe Racingblue metallic a veľmi sa jej táto farba hodí, zvýrazňuje to jej tvary a podtrhuje jej športový charakter. Dostal som otázku, či si neudriem nohy o valce, ale aj pri mojej výške sú dostatočne ďaleko od nôh. Posed je výborný, uvoľnený, a viem si predstaviť tráviť v sedle hodiny na výlete. Jedinou prekážkou je nápor vetra, ale pokiaľ človek cvičí pravidelne v posilke, tak to nebude problém a aj pri vysokých rýchlostiach sa viete zaprieť zadkom o zadné sedadlo, takže nebudete mať pocit, že vás z nej katapultuje. Na vibrácie v helme treba mať silné krčné svalstvo, takže nehanbite sa v posilke zahrnúť aj cvik na krčné svalstvo. Možno to malé plexi niečo pomôže. Zadné uchytenie kolesa je nádherným detailom a určite odporúčam udržiavať ho čisté, aby krásne vyniklo. Musím sa priznať, že ma veľmi potešilo zadné svetlo v kombinácii s brzdovým, že je pekne v strede ako má byť a nie v blinkroch ako vo väčšine nových BMW. Táto motorka podľa mňa nemá chybu, ale predsa len som jednu našiel, aj keď to nie je chyba motorky. Dozviete sa to samozrejme neskôr.
Keď už máme popísané všetky dôležité veci, tak si môžeme napísať niečo aj o jazde. S bratom vyrážam v nedeľu skoro ráno, aby sme stihli okresky s čo najmenšou premávkou. Z Jura do Grinavy sa s nami chytí plechovka a vieme akým smerom sa bude naša cesta uberať. Po natankovaní to smerujeme na Záhorie, samozrejme cez Pezinskú Babu, ale pozor. Pezinská Baba je komplet opravená a je tu položený nový asfalt. Bol som sa tu pokrútiť aj v piatok pred víkendom, ale to bolo 30 stupňov a všetko bolo zohriate. No my sem prichádzame ešte pred 8:00 ráno vozovka je vlhká. Toľkej škody :/ Nevadí, vyskúšame ako sa BMW správa aj v takýchto podmienkach a keď ju naklopím v prvom vracáku na koleno, tak mi podstrelí predné koleso a ja zrazu mám čo robiť, aby som sa nerozbil o zvodidlá. Tu som pochopil, že pneu ma veľmi v týchto podmienkach nepodržia. Napriek tomu si to tu užívam, hlavne parádne brzdy, ktoré odvádzajú svoju robotu bravúrne a potom ma veľmi baví ťah motora. Ten záťah sa nedá ani popísať, či už máte vysoké otáčky alebo nízke, tak ten motor nemá problém ťahať ako blázon. Neuveriteľne pružný motor.
Naklápanie je vďaka ťažisku malina a po prejdení na druhú stranu Pezinskej Baby, kde už je starší asfalt, sa konečne môžem aj oprieť do zákrut a chytám aj koleno. Pokračujeme smer strelnica, aby sme si trošku zaskákali a presun na ňu je expresne rýchly. Cesta môže byť rozbitá, hladká, hocijaká, pre tento podvozok to nie je problém. Na strelnici ťahám za plyn čo to dá a na horizontoch sa staviam na zadné. Perfektná čitateľnosť motorky ma necháva chladným a ja si užívam zvieracie inštinkty tohto modelu. Je to hravá motorka. Dlho som sa tak nebavil na testovačke. Nie je zbytočne prekoňovaná, ten výkon sa dá krásne využiť naplno, poslúcha na slovo, na každý pokyn jazdca.
Presúvame sa smerom na Myjavu, tentokrát mi niekoľkokrát podšmykne zadné koleso, či už pri akcelerácii, alebo v náklone v zákrute. Začínam byť nasratý na obutie. Sú tu pneumatiky Metzeler Roadtec 01 a asi už tušíte, že akú chybu som našiel na motorke, ktorá nie je chybou ako takou čo sa motorky týka, ale skôr toho, kto na ňu obul tieto katastrofálne pneumatiky. Absolútne si nevedia poradiť v zákrutách, ani s krútiacim momentom a výkonom tejto motorky, ktorý je pre ňu kľúčový. Nenechám sa odradiť a snažím sa na to nemyslieť, no počas jazdy sa mi tie pneumatiky ešte niekoľkokrát pripomenú.
Z Myjavy smerujeme do Trnavy a potom po starých cestách naspäť smer Bratislava. Keď prídem domov, tak som absolútne svieži a plný endorfínov šťastia a hovorím si, že asi sa pôjdem na nej previezť ešte aj večer. Doma ju vypucujem, aby som si ju mohol poobzerať v plnej kráse a všimnúť si všetky detaily. Spracovanie je nemecky dokonalé, po vyčistení vyniknú všetky krásne detaily, akým je napríklad letmé uchytenie zadného kolesa.
Večer sadám opäť do sedla a idem po D4 na tempomat 145 km/h. S tým vetrom to nie je až tak dramatické, a ani nehľadám nič, za čo by som sa skryl. Potom ma ofúkne mercedes a tempomatové časy mi skončili, ja ti dám ma predbiehať :) Tu ale zisťujem, že sme stále na Slovensku, a tak čakám až prekročíme nemecké hranice (kúsok od D4ky) a fuknem ho 238 km/h. To je maximálka tohto stroja, na boxer dvojvalec viac ako slušné. Čo je ešte lepšie, že táto rýchlosť mu nijako neprekáža a cíti sa ako ryba vo vode. V meste zas potichučky pradie a hladko funguje. Tá všestrannosť je neuveriteľná. Medzi autami sa ľahko prepletám, verte alebo nie, ale valce vám nezavadzajú, skôr si treba striehnuť späťáky. Prevodovka funguje úžasne či už idete v zápche alebo vyslovene športovo.
Za mňa je to skvelá motorka a preto som na začiatku písal, že je nedocenená, lebo ich vidieť málo, a myslím si, že takto dobrá motorka by sa mala objavovať na cestách častejšie. Odteraz keď sa ma niekto bude pýtať na skvelý univerzál, kde sa dá cestovať ráno do roboty a cez víkend vybehnúť na výlet, tak mám jasného favorita.
Pokračovanie článku na ďalšej strane: Záver, Video, Čo by ťa mohlo zaujímať a technické parametre.
Video: Test BMW R 1250 R (2023) - 100 rokov vývoja nezaprieš alebo kam až môže zájsť dokonalosť
Foto: | |
Všeobecné informácie: | |
Výrobca: | BMW |
Model: | R 1250 R |
Rok: | 2023 |
Novinka: | NOVINKA 2023 |
Kategória: | Naháč |
Motor: | |
Typ motora: | dvojvalcový boxer (4T) |
Objem: | 1254 ccm |
Max. výkon: | 136.0 k (100.0 kW) / 7750 ot. |
Max. krútiaci moment: | 143 Nm / 6250 ot. |
Kompresný pomer: | 12.5:1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 102.5 x 76 mm |
Palivový system: | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) |
Chladenie: | vzduchom a kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová |
Sekundárny pohon: | kardan |
Zdvih vpredu: | 140 mm |
Zdvih vzadu: | 140 mm |
Brzdy vpredu: | dvojkotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 320 mm |
Pneu vpredu: | 120/70 ZR 17 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 276 mm |
Pneu vzadu: | 180/55 ZR 17 |
Hmotnosť / Rozmery: | |
Hmotnosť s náplňami: | 239 kg |
Výška sedla: | 820 mm |
Rázvor: | 1515 mm |
Dĺžka: | 2165 mm |
Šírka: | 880 mm |
Výška: | 1285 mm |
Objem nádrže: | 18 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |
Max. rýchlosť: | 200 km/h |
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: | 3.4 s |
Spotreba paliva: | 4.9 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 275 km |
Doplnková výbava: | |
ABS: | áno, v sérii |
Náklonové ABS: | áno, v sérii |
Vypínateľné ABS: | áno, v sérii |
Trakčná kontrola: | áno, v sérii |
Palivové mapy: | áno, v sérii |
Palubný počítač: | áno, v sérii |
Tempomat: | za príplatok |
LED denné svetlá: | áno, v sérii |
Zákrutové svietenie: | za príplatok |
LED smerovky: | áno, v sérii |
El. Podvozok: | za príplatok |
Anti-hop spojka: | áno, v sérii |
Quick-shift: | za príplatok |
Vyhrievané rukoväte: | za príplatok |
Vyhrievané sedlo: | za príplatok |
Asistent rozbehu do kopca: | áno, v sérii |
Farebná TFT prístrojovka: | áno, v sérii |
Pridané: 03.01.2024 Autor: Matej Mularčík Zdieľať
Súvisiace články:
- Test BMW R 1250 RS (2023) - športovosť aj kultivovanosť na bavorský spôsob - Muli
- Vyskúšali sme projektil BMW M 1000 R (2023) s výbavou M Competition - Muli
- EICMA 2022: BMW ľahko inovovalo model R 1250 R - Redakcia
- BMW S1000R 2014 - výkonný naháč z dielní BMW - zeON
- BMW R1200R 2012 - slušný nevychovanec - mikulec
- BMW R 1250 RS, posledný z triedy - MajoKE
Ďalšie články tohto autora:
- Celosezónny test Moto Guzzi V100 Mandello S (2023)
- Test BMW R 1250 RS (2023) - športovosť aj kultivovanosť na bavorský spôsob
- Vyskúšali sme projektil BMW M 1000 R (2023) s výbavou M Competition
- Silný mestský predátor - Honda Forza 125 (2023) vo verzii Special edition
- Kawasaki Z900 SE (2023) - podlitrový športovec za rozumné prachy!
- Honda CMX1100T Rebel DCT (2023) - Odpadlík Reno Raines by dnes jazdil na nej!
- Test BMW S 1000 RR (2023)
- KTM otvorila špeciálnu výstavu Motohall
- Triumph Bonneville T120 DGR
- Kráľ comebackov KTM 890 SMT čoraz hmatateľnejší!
- ... zobraz všetky články od tohto autora