Anketa:
Odľahčené 21-ky na promenádu
ZdieľaťPridané: Dnes Autor: gilbert
Čitatelia: 432 [História]
V porevolučnom období (po 1989), keď nastala všeobecná eufória slobody a už sme mohli cestovať kdekoľvek bez obmedzení, tak najžiadanejšími motorkami boli akékoľvek choppre. Tí finančne menej zdatní preto svoje približovadlá prerábali na svoj obraz. V každom motoristickom časopise bola o nich zmienka.
Skôr než sa k tomu dostanem, chcem priblížiť z tej doby v časopise Moto!fan uverejnenú fotku 21-ky, na ktorú jej majiteľ naniesol výrazné plamene. Ich motív zrejme našiel práve na amerických chopproch. Podobné, no triezvejšie plamene stvárnil iný majiteľ Pioniera, ktorý vychádzal z 20-ky na ktorú implantoval riadidlá zo športovejšej 21-ky. Iný cestovateľ tiež vylepšenú 20-21-ku vybavil 20 litrovými kanistrami, ktoré využil ako bočné kufre.
Ak sa vrátim znovu k časopisu Moto!fan, tak vtedy zdarilou prestavbou bol model Hi-rider s nádržou zo Stadiona S22, ktorú autor uložil vodorovne. Nadväzujúce sedadlo má náznak opierky, čo upriamuje tento projekt do kategórie CCC. Zaujímavé je aj prepracované rebrovanie valca a jeho hlavy.
Iný projekt aj so zladenou opierkou tiež predstavuje jednomiestny promenádny stroj s kývačkovou nádržou. Jeho riadidlá sú dostatočne pohodlné a náležite široké a upriamujú na prestavbu Custom. Už som síce tento stroj raz spomenul, no jeho koncepcia mi pripomína moje hriechy mladosti.
Ďalší projekt pri prvom letmom pohľade vo mne vyvolal spomienku na výstavu veteránov na prízemí kežmarského zámku, kde podobnej koncepcie bol vystavený Mustang práve s bicyklovým sedadlom. Tomuto projektu dominuje dosť netradične zvolená nádrž z ostatného československého modelu ČZ 175. Na tomto stroji autor okrem torza Pioniera použil aj babettové dielce, konkrétne zadné tlmiče a zadný blatník. Keďže podsedadlový priestor je evidentne znížený, tak aj zadné tlmiče sú v zošikmenej polohe, čím celý priestor vo mne vyvoláva zmiešané pocity.
V predošlom článku som predstavil sympatický projekt Customu s kývačkovou nádržou a podsedadlovou skrinkou z Mustanga. Zrejme ten istý autor vytvoril aj projekt s viac babetizovaným výzorom zhodnej koncepcie. Narozdiel od predošlého diela, tento projekt má rám z Babetty vrátane kolies, zadných tlmičov a babettového zadného madla s ukotvením bočných brašien. Stroj má triezve línie bez prehnaných výrazných prvkov CCC. Mimochodom na internete som zaznamenal aj podobný projekt s motorom z Babetty.
Už dávnejšie som objavil tiež zaujímavý Custom s nádržou z dvojpiestneho Maneta s prepracovaným rámom pre letmé ukotvenie bez nosnej rúry z originálneho Pioniera 20, či 21. Zaujal ma vtedy zadný blatník, ktorý bol vlastne zvarený z orezaných kusov z originálneho predného a zadného blatníka. Autor vytvoril zostavu, ktorá je atypická a preto zaujímavá. Vpredu použil originálny svetlomet z Crossky, či Roadestera PS 90. Celok je rozložený vyvážene a bez nadsádzky mi pripomína chopper na báze BMW kedysi uverejnený v časopise STOP, pričom tvorcom bola úpravárska firma z bývalej NSR s názvom AMC. V premenách času som si predstavoval, že v budúcnosti sa na stroji objavia palmy ako na AMC, no žiaľ renovátor je zrejme realista a po renovácii projekt hodil do modrej s doplňujúcou bielou a čiernou, ako to bolo na mojich hriechoch mladosti.
Veľmi zaujímavý stroj bol predstavený v Kechneci pri príležitosti terénnych pretekov Pionierov na Východe. Na tomto preteku bolo motoperličiek určite viacej. Ak nepočítam crossové špeciály, tak to určite bola malá plochodrážka a červený projekt CCC kategórie. Autor príjemne zladil komponenty z Pioniera 21, Babetty, či mnou neidentifikovateľnej nádrže zrejme z mopeda zahraničnej produkcie. Zaujímavo pôsobí starodávna hmlovka zo starej Oktávie, ktorá bola vtedy ešte vybavená žltým sklom. Tu slúži ako vzduchový filter. Príjemne je zakomponovaný orezaný predný blatník pod sedadlom, no akosi mi sedadlo pripadá nedotiahnuté. Majiteľ zrejme zhodnotil, že to tak má byť a preto to tak je. Každý máme svoju predstavu o estetike a účelnosti na svojich miláčkoch.
Zdarilou prestavbou Pioniera 21 na chopper je aj projekt, na ktorom autor deklaroval čo najbližšie priblíženie k americkej scéne. Farebné stvárnenie americkej vlajky na kývačkovej nádrži a na prilbe v kombinácii so sklopenou prednou vidlicou vyšším kormánom a k tomu prislúchajúcou vysokou opierkou nenechá zrejme nikoho chladným. K pohodlnosti určite prispieva znížený rám v podsedadlovej časti spolu s originálnou podsedadlovou nádržou. Táto zrejme plní len estetickú funkciu, pretože je umiestená prekliato nízko a teda je rozpílená v pozdĺžnom smere. Škoda že autor nezverejnil aj pohľad z pravej strany, možno je odtiaľ vnútro prístupné. Zaujímavo autor prepracoval výfukové potrubie, ktoré je zložené z pionierkového kolena, tlmiča zo Stadiona a dvoch pridaných rúr zakončených rybími chvostami.
Aby som sa nevenoval len prestavbám Pionierov na stroje CCC v tuzemsku (bývalá ČSSR), tak priblížim aj tvorivosť poľských prekopávačov. Základom turistického Romet – Ogara bol motor z Pioniera a teda môžeme porovnávať estetiku CCC v podaní poľských a našich úpravcov.
Jedna z variácií CCC-Ogar vychádza z originálneho rámu. Nádrže a krytky na vzduchový filter. Stroj obohatený o plexisklo a opierku nesie do určitej miery teenagerskú prácu, ktorá zaostáva za niektorými profesionálnymi prestavbami, ktoré som už spomínal, či ešte spomeniem. Najzaujímavejším prvkom aspoň pre mňa je predná vidlica, ktorá je zostavená z dvoch predtým samostatných vidlíc, ktoré v tomto prípade predstavujú akýsi hybrid springerovej a predsunutej teleskopickej vidlice. Neviem posúdiť, ktorá z tých dvoch predstavuje pevnú a ktorá pohyblivú časť. Napriek tomuto spozorovaniu je táto zostava funkčná a prispieva k pohodlnejšej jazde aj keď motorka má tvrdý zadok, pretože v priestore dvoch zadných tlmičov vidím len strohé rúrky bez akéhokoľvek náznaku funkčného tlmenia.
V predošlom článku som predstavil projekty, ktoré mali zachované rúrkové riadidlá z Pioniera 20 a ich modifikácií. Jedným z projektov bol aj poľský stroj s letmo ukotveným motorom v dvojitom kolískovom ráme. Podobne ako u ostatných úpravcov ani tento autor sa neuspokojil s prvým produktom a ako každý exibicionista podľahol čaru následných úprav vo forme ďalších svojich vízií na už osvečenom základe. Sem zapadá aj customizovaný stroj, ktorý dostal nové vyššie riadidlá a v ďalšej fáze následne postavené projekty sa priblížili chopper strojom s minimalizovaným, no odpruženým sedadlom, ale s maximalizovanou opierkou na ukotvenie batožiny. Stroje sú zrejme eloxované modrou, či sivou metalízou. Nedokážem to identifikovať. Každopádne spoločným poznávacím znakom je u všetkých modelov ručne ovládaná radiaca páčka dostupná na pravej strane. Otázkou je, či spojka je ovládaná ručne, alebo ľavou nožnou páčkou, či pedálom, ako tomu bolo u prvých amerických motocykloch Harley Davidson či Indian.
Pridané: Dnes Autor: gilbert Zdieľať
Súvisiace články:
- V sedle Titanicu druhýkrát - gilbert
- Upravené cestné a pretekové GP Pioniere - gilbert
- Pionier a plochá dráha - gilbert
- Upravené Pioniere 20 a 21 - gilbert
- Odľahčené 20-ky na promenádu - gilbert
- Odľahčené Pioniere 05, 20 a 21 - gilbert
- Ogar 350 2T aj ako športové náradie v dlhodobom teste na 6000 km - gilbert
- Retrospomienka na niekdajšie múzeá na Slovensku, z ktorých už niektoré neexistujú - gilbert
- Inovovaný Pionier označený ako projekt 20 - gilbert
- Výstava veteránov v pezinskej radnici v roku 2005 - gilbert
Ďalšie články tohto autora:
- Odľahčené 20-ky na promenádu
- Výstava veteránov v pezinskej radnici v roku 2005
- Vyhráva Keeway
- Južné Čechy 2024 - Český Krumlov
- Značka Pannonia na Slovensku v roku 2004
- Prieskum trhu doma a v okolí - Retro malorážky - jeseň 2024
- Malá poznávacia jazda okolo priehradného múra
- Takmer letné zážitky pri Lipne
- V sedle Titanicu druhýkrát
- Veľká cena veteránov Pezinská Baba 2004
- ... zobraz všetky články od tohto autora