Anketa:
Seriál článkov: Novinky 2024
- Novinky
- Testy a predstavenia
- Mototuristika
- Šport
- História
- Vaše stroje
- Technika
- Bleskovky
- Najnovšie Články
- Ostatné Články
Zobrazujem články 1 až 15 z cekového počtu: 36.
04.04.2024 - Redakcia Motoride.sk Čitatelia: 2013 [Novinky - Predstavujeme]

Indian predstavuje novú generáciu modelu Scout, nadčasovej americkej ikony
Úplne nový rad Scout ponúka unikátnu kombináciu ikonického amerického dizajnu, legendárny vyvážený mix výkonu a ovládateľnosti, a nové jazdné technológie.
06.03.2024 - Redakcia Motoride.sk Čitatelia: 3506 [Novinky - Predstavujeme]

Harley-Davidson® predstavuje kolekcie motocyklov Icons a Enthusiast 2024
Premiéra limitovanej edície modelu Hydra-Glide Revival a modelov Tobacco Fade na festivale Daytona Bike Week.
03.02.2024 - Redakcia Motoride.sk Čitatelia: 2992 [Novinky - Predstavujeme]

Moto Guzzi predstavuje V7 Stone Ten na počesť 10. výročia klubu The Clan
V7 Stone Ten pripomína desať rokov existencie oficiálnej komunity majiteľov a fanúšikov značky s orlom v znaku, Moto Guzzi The Clan, založenej v roku 2014.
28.11.2023 - Redakcia Motoride.sk Čitatelia: 4854 [Novinky - Predstavujeme]

Príšera 2.0 - znovuzrodená KTM Super Duke R 1390 (2024) - kam až môže ísť objem?
Len nedávno sme sa tešili z nového Duke 990, a šup, už tu máme aj najväčšieho súrodenca, a to rovno v najvyšších verziách R a R EVO.
11.11.2023 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 6750 [Novinky - Predstavujeme]

EICMA 2023: Značka Voge ukázala už avizované cestovné enduro 900 DSX
Za značkou Voge stojí Loncin a v Miláne ukázal najnovšie caestné enduro, očakávanú 900-vku. Motor vychádza z motora BMW F 900 a ponúkne 100koní a 92 Nm.
08.11.2023 - Redakcia Motoride.sk Čitatelia: 4420 [Novinky - Predstavujeme]

EICMA 2023: Ducati zavŕšila modelovú ofenzívu 2024 výročnou edíciou Panigale na počesť kultovej 916
Z tradičných výrobcov nás najnečakanejšími novinkami zasypala práve Ducati - oznámila vstup do motokrosu, priniesla jednovalec a s ním aj super naložený motard, do Multistrady dala ostrejší motor z Panigale alebo priniesla fakt dobre vybavenú verziu Rally z modelu DesertX. To najzmyselnejšie a najsrdcovejšie si však nechala na poslednú chvíľu - výročnú edíciu Panigale V4 SP2.
08.11.2023 - Redakcia Motoride.sk Čitatelia: 3678 [Novinky - Predstavujeme]

EICMA 2023: Bimota zaujala crossoverom Tera
200 koní v preplňovanom štvorvalci, vyššie zdvihy, typické Bimota zavesenie predného kolesa aj s menšou inováciou, možnosť nastavenia svetlej výšky alebo aj hlinikáče s luxusným čalúnením. Znie to veľmi netypicky, že? A presne taká novinka Tera je.
08.11.2023 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 6176 [Novinky - Predstavujeme]

EICMA 2023: Moto Morini X-Cape 1200 2024 je odhalená!
Najdôležitejšou novinkou od Moto Morini je veľké a výkonné cestovné enduro X-Cape 1200. Konštrukčné výkresy sa objavili už dávnejšie. Teraz v Miláne Moto Morini konečne oficiálne predstavila X-Cape 1200 2024.
08.11.2023 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 3692 [Novinky - Predstavujeme]

EICMA 2023: Benelli predviedlo 3x Tornado, naháč TNT aj zaujímavé enduro a motard-naháč
Benelli je ďalšia značka ktorá ukazuje veľkú fantáziu a ťaží z dizajn centra v taliansku. Benelky vyzerajú skvelo a majú aj zaujímavé pohonné jednotky.
08.11.2023 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 3538 [Novinky - Predstavujeme]

EICMA 2023: Yamaha prepracovala MT-09 a MT-09 SP, ukázala nové XSR900 GP, Tenerky a nový ľahký skúter RayZR
Prepracované modely MT-09 a MT-09 SP Hyper Naked, úplne nový model Sport Heritage, XSR900 GP, s dizajnom evokujúcim pretekárske stroje GP z 80. a 90. rokov minulého storočia a rad strojov mestskej mobility sa posilnil uvedením nového dynamického, cenovo dostupného a ľahkého skútra RayZR.
07.11.2023 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 5891 [Novinky - Predstavujeme]

EICMA 2023: CFMOTO ukázalo trojvalec a 2 novinky a 2 zaujímavé koncepty
CFMOTO má skvelo našliapnuté a z roka na rok viac prekvapuje. Predstavilo nám nový trojvalec, parádny offroadovo zameraný adventure bike 450MT s dvojvalcom, nový naháč a dva fakt zaujímavé koncepty.
07.11.2023 - Peter Fischer Čitatelia: 4377 [Novinky - Predstavujeme]

KTM predstavila 990 Duke - predné svetlo má ako zo Star Treku
Vo svete sa fakt deje niečo divné, pretože KTM práve predstavila nový Duke 990 s radovým dvojvalcom. To je tá menej prekvapujúca informácia. Duke 990 má totiž úplne iné svetlo než ostatné KTM; pripomína doslova vesmírnu loď.
07.11.2023 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 2711 [Novinky - Predstavujeme]

EICMA 2023: Moto Morini Calibro 2024
Moto Morini rozširuje svoje obzory s novým modelom Calibro. Je to Custom poháňaný radovým dvojvalcom, venovaný všetkým slobodomyseľným motorkárom...
07.11.2023 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 3370 [Novinky - Predstavujeme]

EICMA 2023: PIAGGIO GROUP Novinky Moto Guzzi, Aprilia, Vespa
Najväčšou novinkou skupiny Piaggio je istotne nové Stelvio postavené na báze motora modelu V100, ktoré sme vám už pred pár dňami predstavili. Novinky priniesla aj Aprilia, Vespa či Piaggio skútre.
07.11.2023 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 3741 [Novinky - Predstavujeme]

EICMA 2023: Kawasaki pridáva Z7 Hybrid a nové 500-vky Ninja, Z500 a Eliminator 500
EICMA 2023: Kawasaki pridáva Hybtid Z7 a nové 50vky Ninja, Z500 a Eliminator
Predchádzajúce | 1 2 3 | Nasledujúce
Najsledovanejšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!