Anketa:
GP Maxxis Slovakia, Krompachy 2006
ZdieľaťPridané: 04.09.2006 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 8823 [Šport - Enduro]
Endurácka udalosť roka na slovensku, preteky svetového šampionátu enduro v Krompachoch skončili. V predstihu tu získal David Knight titul majstra sveta v triede Enduro 3. Darilo sa aj Slovákom.
Podrobnú reportáž z prvého dňa si môžete pozrieť tu. V nedeľu sa napriek zlým predpovediam počasie držalo a na jazdcov čakala kvalitná trať a bez dažďa.
![]() |
Najlepší pred štartom E2 Merimen vpravo |
Favorit triedy Enduro 3 Angličan David Knight získal víťaztvo a v Krompachoch tak v predstihu oslávil ďalší zisk titulu majstra sveta.
Na dobrej ceste k titulu je aj španiel Ivan Cervantes, ktorý dominoval aj v Krompachoch. Po pretekoch konštatoval: "Pretek bol náročný ale trať sa mi páčila. Vyhral som 9 z 10 špeciálnych testov. Myslím, že som na dobrej ceste k zisku môjho druhého svetového titulu v kategórii Enduro 1. Dúfam, že sa to podarí vo Francúzku, lebo ma tam príde podporiť veľa fanúšikov".
![]() |
Cross test - Ivan Cervantes |
Veľmi štastný bol aj Johnny AUBERT, ktorý získal tretie víťaztvo v triede Enduro 2. Ako víťaz šiestich testov prekonal svojho tímového kolegu Stefana Merrimana.
Medzi juniormi podal bezchybný výkon Joakim LJUNGGREN a jeho postup v sezóne pripomína Davida Knighta. Taktiež si v Krompachoch vyjazdil titul medzi juniormi.
Pochvalu si zaslúžia aj Slovenský jazdci, ktorý obsadili slušné miesta v konkurencii svetovej špičky. Veru nebolo by na škodu, keby mali príležitosť častejšie sa zúčastňovať podujatí podobnej úrovne. Juniori zas ukázali, že aj v budúcnosti sa máme načo v oblasti endura tešiť a že nám vyrastajú nové talenty. Škoda, že svoje umenie na domácej trati nepredviedol aj zranený Róbert Kapajčík.
Pochvalu si však nezaslúžia slovenské média, ktoré o akcii takéhoto rozsahu informovali veľmi vlažne. Mal som možnosť sledovať športové správy nemenovanej súkromnej televízie, z ktorej som sa dozvedel, že vyhral David Knight a že najlepší slovák bol Štefan Svitko (aj keď jazdia úplne inú kategóriu). Zbytok spravodajstva bol venovaný futbalu kdesi, kde žiadny slovenský zástupca ani len nepáchol... Je to na škodu nás Slovákov, keď si nedokážeme ani pred sebou spropagovať takéto kvalitné podujatie.
Výsledky:
Enduro 1
![]() |
Merimen a Podhorský |
Poz | Jazdec | Motocykel |
---|---|---|
1. | Ivan Cervantes (Šp.) | KTM |
2. | Simone Aldergoni (Tal.) | Honda |
3. | Alexandro Belomotti (Tal.) | KTM |
… | … | … |
11. | Peter Podhorský (SR) | Yamaha |
Enduro 2:
Poz | Jazdec | Motocykel |
---|---|---|
1. | Jonny Albert (Fr.) | Yamaha, |
2. | Stefan Merriman (Austr.) | Yamaha, |
3. | Samuli Aro (Fín.) | KTM, |
… | … | … |
16. | Štefan Svitko (SR) | KTM, |
… | … | … |
18. | Jaroslav Katriňák (SR) | KTM, |
19. | Zlatko Novosád (SR) | Gas-Gas, |
20. | Juraj Dozsa (SR) | KTM |
Enduro 3:
![]() |
Knight sa stal v Krompachoch majstrom sveta |
Poz | Jazdec | Motocykel |
---|---|---|
1. | David Knight (V. Brit.) | KTM, |
2. | Marco Tarkkala (Fín.) | KTM, |
3. | Sebastien Guillaume (Fr.) | Gas-Gas |
Juniori:
Poz | Jazdec | Motocykel |
---|---|---|
1. | Jacob Stapleton (Austr.) | TM, |
2. | Joakim Ljunggren (Švéd.) | Husaberg, |
3. | Mark Bourgeois (Fr.) | Husquarna, |
… | … | … |
19. | Marek Giertl (SR) | KTM, |
… | … | … |
23. | Filip Kvačkaj (SR) | KTM, |
24. | Miroslav Ševela (SR) | Gas-Gas |
Text: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: tahitan.
Pridané: 04.09.2006 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať
Súvisiace články:
- Prvý deň svetového endura v Krompachoch máme úspešne za sebou - Awia
- Slovenský motomaxx racing team sa predstavil na pretekoch svetového šampionátu EWC 2018 na Slovakia Ringu - Risso46
- Country cross v Morovne - o tituloch majstrov MM SR 2013 rozhodnuté! - Redakcia
- Svetový víkend pre bahniakov - dva svetové šampionáty na Slovensku už tento víkend! - Awia
- Plejsy privítajú jazdcov svetového endura - Awia
- PionierCross Budimír 2014 a záver Celoslovenského seriálu v Pioniercrosse 2014 - Awia
- Motoshop Žubor XL Enduro Cup 2016 - Šampionát XL enduro pretekov s novinkami - Awia
- UEM Alpe-Adria Championship, Rijeka 25.-27.8.2006 - Awia
- Štvrté kolo Svetového Šampionátu Superbike-ov v Japonskom Sugo. - Awia
- UEM Alpe-Adria Championship, Brno 15-17.9.2006 - Harly
Ďalšie články tohto autora:
- Bezpečnosť na cestách: sezóna 2025 už klope na dvere - dávajte pozor
- Report: 9. Stretko ľadových medveďov 2025
- Dakar 2025 vyhral pre KTM Sanders, Svitko po tesnom boji 10-ty - 12. etapa SHUBAYTAH -SHUBAYTAH
- Dakar 2025: 11. etapa SHUBAYTAH -SHUBAYTAH
- Už tento víkend: 9. Stretko ľadových medveďov 25. - 26. 1. 2025
- Dakar 2025: Svitko v dunovej 10. etape štvrtý - HARADH - SHUBAYTAH
- Naživo: Testujeme nový TransAlp a NC750X 2025
- Dakar 2025: 9. etapa vyhral L. Benavides, Svitko pomahal zranenému jazdcovi -RIYADH - HARADH
- Dakar 2025: 8. etapa: Svitko sa posúva do TOP10 celkovo - AL DUWADIMI - RIYADH
- Dakar 2025: 7. etapu ovládol znovu Sanders, Svitko 14-ty - AL DUWADIMI - AL DUWADIMI
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Galéria ku článku:
Nové oficiálne videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!