Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 2202 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28287
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (16862)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11425)
Hodnotenie: (10 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (17)  [Verzia pre tlač] Tlač

Kategórie motocyklov, 4. časť: Poďme spolu lietať... Motokros

 Zdieľať

Pridané: 12.03.2007 Autor: Vadim
Čitatelia: 31873 [Technika - Dobré Rady]

Krosová motorka je po nemotorových dvojkolesových „trenažéroch“ - bicykloch, na začiatok motocyklovej „kariéry“, tou najlepšou voľbou. Jej výhodou je to, že sa jazdec naučí ovládať jednostopový stroj v tých najťažších podmienkach a v relatívne bezpečnom prostredí. Výhodou je aj to, že sa dá zohnať za slušné peniaze.

Seriál článkov - Kategórie motocyklov:

Krosové motorky sú športové náradie, u ktorého sú dôležité hlavne kritériá: výkon, hmotnosť a ovládateľnosť. Napriek tomu, že v ostatných kategóriách motocyklov dvojtakty prakticky vymreli, u krosov sú zatiaľ používané veľmi často. Je to pre ich jednoduchšiu konštrukciu, z ktorej vyplýva nižšia hmotnosť a väčšia spoľahlivosť. Typický je aj ich brutálny ťah, aj keď len vo vyšších otáčkach. Naopak - výhodou štvortaktov je ich plynulý nárast výkonu.

Ďalším kritériom, podľa ktorého sa krosy delia, je ich objem:

  • Pre najmenších jazdcov - 6- až 8-ročných, sú určené päťdesiatky. Typická je pre ne automatická prevodovka a 2T motor. Väčší chlapci (8 - 10-roční) už sedlajú šesťdesiatpäťky s manuálnym radením. Od päťdesiatok sa líšia aj väčšími kolesami. Pre vyjazdené deti vo veku 12 - 15 rokov sú určené 85-ky, tiež používajúce výhradne dvojtaktový motor. Chlapci v tomto veku sa už začínajú líšiť výškou, preto je v tejto kategórii možné používať aj rôznu veľkosť kolies. Menšie 17“/14“, alebo väčšie 19“/16“. V tejto juniorskej kategórii sú k dispozícii aj 150-kubíkové štvortakty. Od „dospelých“ motoriek sa líšia už len kolesami, ktoré sú rovnako veľké, ako väčšie kolesá osemdesiatpätiek.

  • Dospelí majú k dispozícii niekoľko kategórií motocyklov: 2T, 4T, chladené vodou, prípadne vzduchom. Ale tento spôsob chladenia je na prudkom ústupe a neprodukuje sa už ani pre juniorskú kategóriu.

  • U krosových motoriek sa môžeme stretnúť s rámami chrómmolybdénovými (používanými hlavne u motocyklov KTM) a oceľovými kolískovými. S jednoduchými pre nižšie a dvojitými pre vyššie objemové kategórie. Chrbticovými hliníkovými rúrkovými so štvorcovým prierezom, ale v súčasnosti už rúrky nahrádzajú tvarované profily. Samozrejme, že hliníkové profily zabezpečujú pri najnižšej hmotnosti najväčšiu tuhosť.

    U krosovej motorky je absolútnou prioritou ovládateľnosť, ktorá je aj najväčším problémom. V žiadnej inej motocyklovej kategórii nie je také problematické udržať kolesá v dobrom styku s podkladom (o vozovke sa tu samozrejme hovoriť nedá). Preto je dôležité mať možnosť naladiť charakteristiku pruženia a tlmenia. Predné, aj zadné tlmiče sa dajú nastavovať:

    • tuhosťou pružín (štandartne štyri možnosti): tvrdosť sa určuje podľa váhy jazdca a terénu
    • hustotou náplne – v ponuke sú oleje 2,5W – 20W, ktoré sa samozrejme dajú aj miešať
    • množstvom oleja
    • regulačnými ventilmi, ktorými sa nastavuje rýchlosť pohybu piestu a valca tlmiča

    V minulosti používané vzduchovo nastaviteľné tlmiče sa už nepoužívajú. Ich nedostatkom bolo postupné pritvrdzovanie počas jazdy vplyvom stúpajúceho tlaku, spôsobovaného zohrievaním náplne. Predné tlmiče konštrukcie Upside-down už dávno nahradili klasické, pre ich podstatne vyššiu tuhosť a menšiu neodpruženú hmotu. Zadné pruženie tiež už dlhší čas zabezpečuje len jeden tlmič. Ušetrila sa tým hmotnosť a zabezpečila súmernosť pruženia. Kolesá sa nikdy nepoužívali iné, ako špicové, pre ich hlavnú výhodu – pružnosť.

    Zato u brzdových kotúčov sa rok čo rok stretávame s novinkami. Klasický - pevný kotúč nahradil kotúč letmo uložený. Táto konštrukcia zabraňuje zvlneniu kotúča pri jeho prehriatí. Od plnej činnej plochy sa prešlo k štrbinovej a v poslednej dobe dokonca k vlnkovanému obvodu. Dôvody sú dva: na nábežných hranách sa zvyšuje brzdný účinok a členitosť plochy zlepšuje chladenie.

    Jedno ale majú (a aj vždy mali) krosy spoločné – všetko sú to jednovalce. Z viacerých dôvodov: jednoduchosť, nízka hmotnosť, najlepší záťah pri nižších otáčkach, konštrukčné rozmery. Tu ale jednoznačnosť konštrukcie končí. Môžu (a vedú) sa polemiky, či je výhodnejšie používať – jazdiť a prevádzkovať – servisovať dvoj, alebo štvortakt.

    Dvojtaktný motor: z jeho konštrukcie vyplýva, že pracuje s dvojnásobnou efektivitou ako 4-takt. Vo vysokých otáčkach ponúka obrovský výkon, je nenáročný na údržbu - prevádzkové náklady sú nižšie, hmotnosť je priaznivejšia.

    Štvortaktný motor: plynulý nárast výkonu už od nízkych otáčok, ktorý však ani v maxime nedosahuje hodnotu dvojtaktu podobného objemu. Údržba náročnejšia na prácnosť aj financie (ventily, rozvody, intervaly výmeny oleja).

    Z dôvodu rozdielnosti výkonu sú aj pri pretekoch zaraďované spolu 2T 125 so 4T 250 a 2T 250 so 4T 450.

    Napriek tomu, že zatiaľ všetko hovorilo v prospech dvojtaktov, sú im štvortakty prinajmenšom rovnocennými partnermi najmä z dôvodov „jazdeckých“: Sú „priateľskejšie“ k jazdcovi čo znamená, že rovnomernejší nárast výkonu sa dá citlivejšie dávkovať a z toho vyplýva lepšia kontrola nad motocyklom a aj fyzicky menej náročná jazda. V praxi to znamená, že 4-takty majú navrch na technicky náročných tratiach, a 2-takty naopak na rýchlych tratiach. Suma summárum, zjednodušene povedané – na 2T treba mať lepšiu kondičku.

    A na záver - rozloženie hmotnosti: pretože každý jazdec má iné návyky, iný posed a inú techniku jazdy, je nemožné jednoznačne určiť, ktoré umiestnenie stúpačiek, aké nastavenie riadidiel, alebo tvar sedla je ideálny. Preto aj napriek takmer totožnej ergonómii a geometrii stroja, majú jednotliví jazdci rozdielne názory na jazdné vlastnosti motocykla. A práve preto, aby sa umožnilo presúvanie ťažiska podľa potreby, sa prešlo od jednoznačného sedla za nádržou k lavici siahajúcej už od hrdla nádrže...

    Pridané: 12.03.2007 Autor: Vadim Zdieľať

    Seriál článkov - Kategórie motocyklov:

    Súvisiace články:

    Ďalšie články tohto autora:

    Hodnotenie: (10 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (17)  [Verzia pre tlač] Tlač

    stelvio-09-side

    Horúca jeseň s Yamahou

    Tričko Motoride.sk

    Tričko a šiltovka pre všetkých priaznivcov servera MotoRide...
    Zasielanie tovaru obnovené!

    Tričko

    Šiltovka motoride.sk.
    Šiltovka

    Vtip

    Pridal: Toman
    "Soudruhu plukovníku, během mé služby se nic zvláštního nestalo. Teda...zlomili jsme násadu od rýče, když jsme zakopávali služeního psa."
    "Co se mu stalo?"
    "Přejelo ho hasičský auto."
    "Co tady dělalalo hasičský auto?"
    "Jak bouchnul ten muničák..."

    Ďalšie vtipy »