Anketa:
Kategórie motocyklov, 4. časť: Poďme spolu lietať... Motokros
ZdieľaťPridané: 12.03.2007 Autor: Vadim
Čitatelia: 32142 [Technika - Dobré Rady]
Krosová motorka je po nemotorových dvojkolesových „trenažéroch“ - bicykloch, na začiatok motocyklovej „kariéry“, tou najlepšou voľbou. Jej výhodou je to, že sa jazdec naučí ovládať jednostopový stroj v tých najťažších podmienkach a v relatívne bezpečnom prostredí. Výhodou je aj to, že sa dá zohnať za slušné peniaze.
Seriál článkov - Kategórie motocyklov:
Predchádzajúci | Seriál článkov: Kategórie motocyklov
Krosové motorky sú športové náradie, u ktorého sú dôležité hlavne kritériá: výkon, hmotnosť a ovládateľnosť. Napriek tomu, že v ostatných kategóriách motocyklov dvojtakty prakticky vymreli, u krosov sú zatiaľ používané veľmi často. Je to pre ich jednoduchšiu konštrukciu, z ktorej vyplýva nižšia hmotnosť a väčšia spoľahlivosť. Typický je aj ich brutálny ťah, aj keď len vo vyšších otáčkach. Naopak - výhodou štvortaktov je ich plynulý nárast výkonu.
Ďalším kritériom, podľa ktorého sa krosy delia, je ich objem:
U krosových motoriek sa môžeme stretnúť s rámami chrómmolybdénovými (používanými hlavne u motocyklov KTM) a oceľovými kolískovými. S jednoduchými pre nižšie a dvojitými pre vyššie objemové kategórie. Chrbticovými hliníkovými rúrkovými so štvorcovým prierezom, ale v súčasnosti už rúrky nahrádzajú tvarované profily. Samozrejme, že hliníkové profily zabezpečujú pri najnižšej hmotnosti najväčšiu tuhosť.
![]() |
U krosovej motorky je absolútnou prioritou ovládateľnosť, ktorá je aj najväčším problémom. V žiadnej inej motocyklovej kategórii nie je také problematické udržať kolesá v dobrom styku s podkladom (o vozovke sa tu samozrejme hovoriť nedá). Preto je dôležité mať možnosť naladiť charakteristiku pruženia a tlmenia. Predné, aj zadné tlmiče sa dajú nastavovať:
- tuhosťou pružín (štandartne štyri možnosti): tvrdosť sa určuje podľa váhy jazdca a terénu
- hustotou náplne – v ponuke sú oleje 2,5W – 20W, ktoré sa samozrejme dajú aj miešať
- množstvom oleja
- regulačnými ventilmi, ktorými sa nastavuje rýchlosť pohybu piestu a valca tlmiča
V minulosti používané vzduchovo nastaviteľné tlmiče sa už nepoužívajú. Ich nedostatkom bolo postupné pritvrdzovanie počas jazdy vplyvom stúpajúceho tlaku, spôsobovaného zohrievaním náplne. Predné tlmiče konštrukcie Upside-down už dávno nahradili klasické, pre ich podstatne vyššiu tuhosť a menšiu neodpruženú hmotu. Zadné pruženie tiež už dlhší čas zabezpečuje len jeden tlmič. Ušetrila sa tým hmotnosť a zabezpečila súmernosť pruženia. Kolesá sa nikdy nepoužívali iné, ako špicové, pre ich hlavnú výhodu – pružnosť.
Zato u brzdových kotúčov sa rok čo rok stretávame s novinkami. Klasický - pevný kotúč nahradil kotúč letmo uložený. Táto konštrukcia zabraňuje zvlneniu kotúča pri jeho prehriatí. Od plnej činnej plochy sa prešlo k štrbinovej a v poslednej dobe dokonca k vlnkovanému obvodu. Dôvody sú dva: na nábežných hranách sa zvyšuje brzdný účinok a členitosť plochy zlepšuje chladenie.
Jedno ale majú (a aj vždy mali) krosy spoločné – všetko sú to jednovalce. Z viacerých dôvodov: jednoduchosť, nízka hmotnosť, najlepší záťah pri nižších otáčkach, konštrukčné rozmery. Tu ale jednoznačnosť konštrukcie končí. Môžu (a vedú) sa polemiky, či je výhodnejšie používať – jazdiť a prevádzkovať – servisovať dvoj, alebo štvortakt.
Dvojtaktný motor: z jeho konštrukcie vyplýva, že pracuje s dvojnásobnou efektivitou ako 4-takt. Vo vysokých otáčkach ponúka obrovský výkon, je nenáročný na údržbu - prevádzkové náklady sú nižšie, hmotnosť je priaznivejšia.
Štvortaktný motor: plynulý nárast výkonu už od nízkych otáčok, ktorý však ani v maxime nedosahuje hodnotu dvojtaktu podobného objemu. Údržba náročnejšia na prácnosť aj financie (ventily, rozvody, intervaly výmeny oleja).
Z dôvodu rozdielnosti výkonu sú aj pri pretekoch zaraďované spolu 2T 125 so 4T 250 a 2T 250 so 4T 450.
![]() |
Napriek tomu, že zatiaľ všetko hovorilo v prospech dvojtaktov, sú im štvortakty prinajmenšom rovnocennými partnermi najmä z dôvodov „jazdeckých“: Sú „priateľskejšie“ k jazdcovi čo znamená, že rovnomernejší nárast výkonu sa dá citlivejšie dávkovať a z toho vyplýva lepšia kontrola nad motocyklom a aj fyzicky menej náročná jazda. V praxi to znamená, že 4-takty majú navrch na technicky náročných tratiach, a 2-takty naopak na rýchlych tratiach. Suma summárum, zjednodušene povedané – na 2T treba mať lepšiu kondičku.
![]() |
A na záver - rozloženie hmotnosti: pretože každý jazdec má iné návyky, iný posed a inú techniku jazdy, je nemožné jednoznačne určiť, ktoré umiestnenie stúpačiek, aké nastavenie riadidiel, alebo tvar sedla je ideálny. Preto aj napriek takmer totožnej ergonómii a geometrii stroja, majú jednotliví jazdci rozdielne názory na jazdné vlastnosti motocykla. A práve preto, aby sa umožnilo presúvanie ťažiska podľa potreby, sa prešlo od jednoznačného sedla za nádržou k lavici siahajúcej už od hrdla nádrže...
![]() |
Pridané: 12.03.2007 Autor: Vadim Zdieľať
Seriál článkov - Kategórie motocyklov:
Predchádzajúci | Seriál článkov: Kategórie motocyklov
Súvisiace články:
- Čo by sme mali pre našu motorku spraviť pred prvou jarnou jazdou - Awia
- Europoslanci chcú zakázať motocykle - Awia
Ďalšie články tohto autora:
- Akcia: POSLUŠNÝ MOTORKÁR - parkovanie v Bratislave
- BULDOG – 40% dole kopcom z blata do kaluže...
- Na manželstvo to nevyzerá... alebo BMW R 1200 GS Adventure z iného pohľadu
- Skúsenosti s náhradami škôd z povinného zmluvného poistenia, 3. časť
- Skúsenosti s náhradami škôd z povinného zmluvného poistenia - 2. časť
- Skúsenosti s náhradami škôd z povinného zmluvného poistenia
- Poradíme, pomôžeme: 21. časť: Skúsme si ušiť sedlo
- Kategórie motocyklov, 3. časť: skúter nie je žiadna hračka!
- Pozvánka na Malokarpatský pohár
- Kategórie motocyklov, 2. časť: rozdelenie motocyklov - cestné enduro
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Redakčné videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!