ISSN 1336-6491 | Online: 2225 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29846
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17636)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12210)
Diskusia Diskusia k článku (45)  [Verzia pre tlač] Tlač

Poradíme, pomôžeme: 2.časť: Nauč sa jej rozumieť

 Zdieľať

Pridané: 23.03.2004 Autor: Vadim
Čitatelia: 49051 [Technika - Dobré Rady]

V prvej časti môjho seriálu som sa ti snažil poradiť, ako si vybrať motorku, s ktorou by si mohol byť spokojný. Teraz, keď už máš svojho miláčika doma, tak sa s ním zoznám. Ak si to neurobil ešte pred kúpou, tak to skús teraz.

Seriál článkov - Poradíme, pomôžeme:

Ja ťa nechcem podceniť, ale ani ty nepodceňuj taký zložitý výrobok, ako je motocykel. Nezabúdaj na to, že ovládanie motorky je úplne iné, ako ovládanie auta! Väčšinu motoriek napríklad naštartuješ iba vtedy, keď nemáš zaradenú rýchlosť. Takéto perličky sa dozvieš z manuálu. Ušetríš si tým cestu do servisu a ironické úsmevy mechanikov. Niektoré veci sa ale z manuálu nedozvieš. Vtedy si nalistuj si staršie čísla Motomagazínu, alebo pohľadaj nejaký prístup na internet. Ak ho nenájdeš doma, v práci, ani u kamaráta, tak skús internetovú kaviareň. Tam si klikni na www.motoride.sk a si v „poradni“. Ja som tam našiel spústu užitočných informácií a to som iný frajer! Motoride navštevuje denne okolo 1000 motorkárov a to by v tom bol čert, aby ti niekto neporadil. Napríklad aj servis, s ktorým má dobré skúsenosti.

A keď už v tom servise budeš, tak si daj povymieňať všetky kvapaliny a dôkladne skontrolovať všetko, čo sa len dá. Veď na spoľahlivosti motorky závisí možno aj tvoj život. Minimálne však obsah peňaženky. Teraz, keď už si si skoro istý, že na svoju milú sa môžeš spoľahnúť, skús si niekde na tichom miestečku ďaleko od ľudí, natrénovať, ako na ňu. Veď ani s babou si nebol na prvý šup superrider a to máš zakódované v génoch! Hneď na začiatku si musíš uvedomiť, že jazda na motorke je úplne iná, ako na aute. Keď sa ti stane prúser v aute, tak môžeš v najhoršom zavrieť oči a skočiť na brzdu. Veď už len niekde zastaneš. To na motorke neplatí!!

Najprv si skús na voľnom pľaci pomalý rozbeh, rýchly rozbeh. Pomalú jazdu, pomalšiu jazdu a najpomalšiu jazdu. Pomalé brzdenie, prudké brzdenie. Prednú brzdu, zadnú brzdu. Brzdenie v zákrute. Klopenie, zatáčanie telom, otáčanie, cúvanie, no skrátka všetko, čo ťa len napadne. Všetko ťa totiž určite skôr či neskôr stretne v plnej premávke! Keď máš pocit, že už tušíš, aké zaobchádzanie na tvoju novú lásku platí, tak ju zober von. Myslím tým do blata, vody, štrku, piesku, na lístie, na koľajnice aj mačacie hlavy, rozbehni aj zabrzdi ju hore aj dole kopcom. Uvedom si aj to, že auto sa šoféruje, ale na motorke sa JAZDÍ! Rozdiel je v tom, že pri jazde na motorke pracuješ celým telom. Ty, ale aj tvoj spolujazdec. Ani ten, nie je "pasažier", ako v aute. Pri prudšom rozjazde sa musíš mierne predkloniť, pri brzdení zase vystrieť. Do zákruty motorku nedostaneš natočením riadidiel dovnútra zákruty, ale práve naopak. Samozrejme so súčasným naklápaním tela. Toho sa začiatočníci najviac boja, ale kým tento strach neprekonajú, nemôžu prejsť zákrutou, najmä rýchlou, bezpečne.

 Hore: Na ceste nie sme sami, Dole: Predbiehať „natesno“ sa nemusí vždy oplatiť...
Hore: Na ceste nie sme sami, Dole: Predbiehať „natesno“ sa nemusí vždy oplatiť...

Na to elegantné "vysadanie" zo sedla, ktoré vidíš na GP máš ešte dosť času. V prípade nečakanej prekážky, ale nie pri vysokej rýchlosti, pomôže zatlačiť motorku rukami do strany, na ktorú sa chceš prekážke vyhnúť. Toto využiješ hlavne v hustej mestskej premávke. A keď už sme v tých zákrutách... Okamžite hneď teraz a navždy zabudni na to, že v zákrute sa dá brzdiť predným kolesom. Stačí malá nerovnosť, lístok zo stromu, kvapka oleja a skončil si! Na ako dlho, záleží iba od tvojho traumatológa, ortopéda a anjela strážneho. V prípade problému to ešte môžeš skúsiť so zadnou brzdou. Je síce oveľa menej účinná, ale prípadný šmyk zadného kolesa sa dá zvládnuť. Keď máš pocit, že si to s klopením do zákruty trochu prehnal, nič sa neboj. Každá motorka, ktorá má dostatočnú rezervu výkonu ťa z tohto prúseru vytiahne. Stačí jemne pridať plyn a motorka sa pekne vystrie! Babenke, ktorá za tebou sedí na motorke prvý krát, nezabudni pripomenúť, že ak si nechce na asfalte polámať tie svoje strašne dobré nechty, nech sa v každej zákrute pozerá dopredu cez tvoje vnútorné rameno. A to, že sa k tebe musí už pri rozbehu pritúliť a celú jazdu tak ostať, to je predsa jasné! Aj napriek tvojej najväčšej snahe sa ti môže stať, že sa motorka pod tebou roztancuje, alebo sa dostane do šmyku. Vtedy sa brzdy dotýka iba úplný magor. Ty si ale iný. Si chladnokrvný a pohotový. Ty zatlačíš do riadidiel a „vymáčkneš“ spojku. A keď aj tak padneš? Neexistuje žiadna univerzálna rada. Raz pomôže vyskočiť, inokedy je lepšie sa držať. Niekedy ťa zachráni kotrmelec, druhý krát je lepšie vystretý - plochou tela čo najskôr zabrzdiť... Ale motorku, aj keď ju máš rád, musíš odkopnúť (len nie do protismeru). Tým jej neublížiš. Len jej zabrániš, aby ona svojimi 200 kilami železa, dokopala teba. To by ťa bolelo.

 Predbiehať cez plnú je síce cool, ale zákon to neprikazuje...
Predbiehať cez plnú je síce cool, ale zákon to neprikazuje...

Ešte stále si myslíš, že to je také isté ako v aute? Tak si predstav dažďové kvapky (čmeliaka, piesok, kamienok) v stovke v ksichte. Predstav si zimu, až si celý stuhnutý. Nečakaný záblesk slnka do poškriabaného plexiskla prilby. Kamión v stovke proti tebe. Kamión v daždi pred tebou. Olejová škvrna (alebo jediný list zo stromu) v zákrute pod predným kolesom. Blondínka za tebou, ktorá si v tej najpríhodnejšej chvíli šnuruje tenisku. A to ešte netušíš, že ťa budú všetci "plechovkári" poctivo ignorovať. Veď ty im predsa nemôžeš nijako ublížiť. Preto sa im radšej vyhýbaj veľkým oblúkom, blikaj, trúb a vytáčaj motor, ako zbesilý, len čo sa k nejakému z nich zozadu priblížiš. Buď si istý, že on sa inak do zrkadla nepozrie. Netuší totiž, že by nejaká motorka mohla byť rýchlejšia, ako on. Ak za sebou neuvidí AUTO, tak ani nevyhodí blinker. Veď by mohol dostať svalovicu! Nejazdi v pravej časti svojho jazdného pruhu, ako ťa to učil inštruktor v autoškole. On totiž nebol motorkár a preto dodnes netuší, že máloktorý šofér auta si dá tú prácu, aby pohol volantom, keď predbieha takto jazdiacu motorku. Keď jazdíš pekne po strede svojho pruhu, tak už tým volantom otočiť musí.

Ešte aj spôsob parkovania je iný, ako na aute. Motorky väčšinou nemajú parkovaciu brzdu a preto nezabudni pri parkovaní zaradiť jednotku, aby ti motorka nezletela z bočáku, keď na ňu bude nejaká milujúca mamička vykladať svoje bábätko kvôli foteniu. Ani zaparkovať ťažkého choppra dole kopcom pred jarkom alebo stenou nie je najlepší nápad, ak nemáš Gold Winga so spiatočkou.. Do Californie je ďaleko a nie každý obsmŕdač a poradca, ktorý sa motá okolo teba, je Schwarzeneggrov dvojník, aby ti pomohol vycúvať tú 250 kilovú kopu železa! Ak zaparkuješ na tráve, pekne sa pomodli (aj keď si drsňák), aby nezapršalo. Bočák sa ti zapichne do rozmočenej trávy a ľavé zrkadlo tiež. Aj na parkovanie bokom ku svahu, mám fajnový zlepšovák: ľavou stranou, dole svahom a riadidlá doľava, inak môže byť udržanie balansu až nezdravo napínavé.

Ak si ešte stále presvedčený, že jazdiť na motorke sa za rok naučí každý blbec, tak z teba možno budú mať radosť čakatelia na orgány, ale určite nie tvoji blízky. Keď aj nejakou náhodou prežiješ, tak budeš určite v kolektíve obľúbený pre srandovnú techniku jazdy a stále nové dôveryhodné vysvetlenia, prečo ťa zase tá sviňa praštila o zem. A keď si všimneš, že ani jeden z tvojich kamarátov nechce jazdiť za tebou, znamená to, že s technikou tvojej jazdy nie je čosi v poriadku.

 Hore: Krosová noha na ceste nemusí vždy pomôcť... Dole: V teréne najskôr pri zemi. Srandičky až nesôr.
Hore: Krosová noha na ceste nemusí vždy pomôcť... Dole: V teréne najskôr pri zemi. Srandičky až nesôr.

Ak si získal počas svojej prvej sezóny na motorke pocit, že už ťa nemôže nič prekvapiť, tak si stratený. Pokiaľ nemáš najazdených zo 10 000 km a aspoň jeden pád za sebou (ten potrebuješ, aby si poznal svoje hranice), tak zabudni na to, že vieš jazdiť!

Vadim, Atlantis-Buldog Foto: TTom, článok vyšiel v SLOVENSKÝCH MOTOCYKLOVÝCH NOVINÁCH
Fotky neboli a nikdy ani nebudú zverejnené v žiadnych novinách.

Pridané: 23.03.2004 Autor: Vadim Zdieľať

Seriál článkov - Poradíme, pomôžeme:

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Diskusia Diskusia k článku (45)  [Verzia pre tlač] Tlač
aci-03-main

Moto Guzzi

Aprilia-side-03-2025

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »