Anketa:
70 koní v jednovalci - KTM 690 Duke R
ZdieľaťPridané: 02.05.2010 Autor: Kristián Tino Dudík
Čitatelia: 9583 [Bleskovky - Predstavujeme]
Po predstavení na výstave EICMA v Miláne som sa nestačil čudovať, čo to zase v Mattighofene vyviedli. Už tak silnej LC4-ke navýšili zdvihový objem a výkon sa dostal poriadne vysoko.
Nový R-kový Duke má zvýšený zdvihový objem z 654 kubických centimetrov na 690, čo sa dosiahlo vyšším zdvihom, pričom vŕtanie zostalo rovnaké. Výsledkom je 70 koní a 70 Nm a to je na sériový jednovalec už skutočne poriadna pecka. Pri hmotnosti 148 kilogramov vrátane náplní bez paliva to bude riadne pekelná jazda. Ako je pri R-kových modeloch KTM zvykom, aj R-kový Duke dostal rám lakovaný do oranžovej farby a typické bielo-čierne lakovanie plastov.
![]() |
Na pomalších zakrútených cestách je to lietadlo. |
Okrem toho sa nad predným kolesom leskne karbónový blatník, zadné svetlo má čierny odtieň, vyladené bolo taktiež odpruženie a predná upside-down vidlica dostala TiAlN úpravu povrchu klzných trubiek. Aby toho nebolo málo, servisný interval bol predĺžený z 5000 na 7500 kilometrov.
![]() |
Za dizajn sa hanbiť nebudete. |
Pred dvoma rokmi sme mali štandartného Duka v tomto teste a nenudili sme sa veru ani kilometer. Smiešne ľahká ovládateľnosť a agilita spolu s vynikajúcimi brzdami a tvrdým športovým podvozkom robili z jazdy pôžitok ako máločo iné. Je to úplne iné vozenie ako na ťažkých 600-vkových štvorvalcoch, v zákrutách sa vyslovene hrajkáte a letíte neuveriteľnou ľahkosťou. V R-ku je pridaných 7 koní zabalených do štýlového obleku a servisný interval je dlhší o 50%. Za cenu 9430 € je to len o 270 € viac ako za štandardný model Duke. Tomu sa povie pridaná hodnota.
Pridané: 02.05.2010 Autor: Kristián Tino Dudík Zdieľať
Súvisiace články:
- KTM Duke 690 - Vojvoda a jeho masový útok - matox
- KTM 690 Duke Track 2012 - zeON
- Test KTM LC4 690 Duke III - Tino
- KTM Duke 690 – scivilizovaný radikál - mikulec
- Vyšperkovaný vojvoda - KTM 690 Duke R - zeON
- KTM RC 125/200/390 2015 - okapotovaní vojvodovia z Mattighofenu - zeON
- Vojvoda tlačí na pílu - KTM 690 Duke a Duke R 2016 na Kanárskych ostrovoch - Awia
Ďalšie články tohto autora:
- Skúsenosti s prilbou Suomy Vandal
- Dvaja noví pekelníci CBR125R a CBR250R
- Legenda CBR600F je späť
- 3 x Honda CBR priamo zo Sevilly
- Čo jej obuť: Športové pneumatiky
- Čo jej obuť: Športovo-turistické pneumatiky
- Veľa muziky za málo peňazí - Honda PCX
- Krátky test BMW lokomotív R1200RT a K1300GT
- Test cestovného Bandita Suzuki GSX 1250 FA
- Kombinéza RR Edition od 4SR
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Najsledovanejšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!