Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 3340 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28546
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (17002)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11544)
Hodnotenie: (17 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (38)  [Verzia pre tlač] Tlač

Vyskúšali sme zbrusu nový elektro bike KTM Freeride E-XC 2015

 Zdieľať

Pridané: 21.10.2014 Autor: Tomáš Hajduch - Awia
Čitatelia: 31389 [Testy a predstavenia - Vyskúšali sme]

Svetlo sveta uzrel len pred nedávnom na výstave v Kolíne. Keď sa pritrafila príležitosť ho vyskúšať tak som nezaváhal ani na chvíľu. Aká je budúcnosť jazdy na motorke? Elektrika?

Bol som zvedavý ako prváčik pred prvým dňom v škole. Aké bude osedlať elektro bike, ako bude jazdiť a čo dokáže v teréne? Neváhal som a to napriek tomu, že sa to celé zbehlo akosi rýchlo, a že som nemal pri sebe ani vhodné enduro oblečko. No a čo, je to Freeride, a tak som aj ja do jeho sedla vysadol oblečený free :-) Navyše plnohodnotný test vám už čoskoro prinesie Milan Mikulík - mikulec.

Čo som čakal?

Čakal som ovládateľnosť a ľahkosť ovládania ako poznám z Freeridu. Doteraz sme si mohli vybrať slušňácku 4T 350-tku alebo výbušného, tak trochu nevychovaného dvojtakta. Priznám sa druhý menovaný mi sadol viac. Čakal som motor s veľkým krútiakom pekne odspodu. Čakal som ľahké ovládanie a jednoduchosť aj pre nemotorkára. Čakal som slušnú porciu zábavy.

Realita v krátkej ochutnávke?

Jazde predchádzala krátka inštruktáž a výmena batérie. Po odklopení sedla smerom dopredu sa dostanete k vysokonapäťovej batérii. Pre výmenu je potrebné povoliť štyri šróby a batériu vybrať. Trvá to asi rovnako dlho ako načapovať plnú z bandasky. Freeride E je pripravený na jazdu.

Na výber sú tri režimy jazdy. Po otočení kľúčika sa elektronika naštartuje. Freeride ale ešte nereaguje na plyn. Elektro panel je uložený vpredu na krku radenia. Stĺpcové LED udávajú stav nabitia batérie a žlté kontrolky 1, 2 a 3 zvolený režim. Až po stlačení tlačidla "štartéra" na pravej rukoväti sa aktivuje pohon. Potom už stačí len pridať plyn.

KTM Freeride E-XC 2015
KTM Freeride E-XC 2015

V režime 1 sa Freeride rozbieha veľmi kľudne ako nejaký slabší krotký skútrik. To som skúsil len na parkovisku a hneď naťukal trojku a vyrazil. Najprv po asfaltke. Motor ma slušný krútiak a dáva Freeridu fajnové zrýchlenie. Nie je to ale nič čo by jazdcovi "trhalo" ruky. Zaujímavý a nezvyklý je elektro zvuk motora. Plynulé zrýchlenie však čoskoro končí na maximálke cca. 70 km/h. Na ceste sa s tým jazdí veľmi pekne ale ja už pokukujem po nejakej tej odbočke mimo asfalt.

KTM Freeride E motor 2015
KTM Freeride E - motor (dole) a batéria (čierna hore)

Ovládanie je priam primitívne jednoduché. Iba točiť plynom a brzdiť. Tu je malý chyták pre motorkárov. Obe brzdy sú na riadidlách: vpravo predná a vľavo namiesto spojky zadná. Nohy sa zaobídu bez ovládačov, žiadna radička a ani nožná brzda. Práve toto usporiadanie mi z počiatku robilo dosť starosti. Rokmi zažité návyky z jazdenia na klasických motorkách sa prejavovali. Keď som mal pocit, že je Freeride vytočený, podvedome som chcel radiť vyšší kvalt... Našťastie radím bez spojky a tak šla len noha "do prázdna" a nepotiahol som si spojku - teda zadnú brzdu naplno :-) No a potom pri brzdení mi pár krát šľapla do prázdna aj pravá noha. Chce to svoj čas zvyknúť si na to. Tiež ma prekvapilo, že sa mu veľmi nechcelo na zadné. Na plné otočenie plynu sa dvíha len veľmi neochotne a treba mu pomôcť telom.

Na šotolinkách na ktoré som zablúdil bol Free v pohode. Ovládanie bez problémov, všetko veľmi podobné ako na jeho benzínových bratoch. Evidentne to ale nie je stroj stavaný na paľbu po šotolinách. Maximálka nie je vysoká a je tu ešte jedna vec. Pri snahe o prejazd zákruty driftom sa ten výkon akosi ťažko kontroloval. Nie je to ako s benzínovým motorom, kde sa to dá pomerne pekne regulovať plynom. Elektro Freeride, keď sa utrhne, otáčky veľmi rýchlo vyletia a zametá s vami viac ako by ste chceli. Nakoniec pozrite si krátke video z mojej testovacej jazdy.

Video: KTM Freeride E-XC 2015 - Prvá testovacia jazda elektro endura

No a tak som neváhal vybehnúť s ním do nejakého Freeride terénu. Proste z cesty priamo do lesa a do výjazdu. Ovládateľnosť v pohode, podvozok rovnako. S minimálnou snahou sa Free hrnie dopredu a aj strmý výjazd mu nerobí po motorickej stránke problémy. Je tu ale podobný problém s dávkovaním výkonu na zadok pri jazde po listnato-kamenistom podklade plnom popadaného dreva. Jazdec nemá v rukách spojku, nemá prevodovku, všetko rieši elektrika a jediný "dávkovač" je plynová rukoväť. Odskakujúce a preklzujúce koleso má tendenciu okamžite preklzovať a roztáčať sa do vysokých otáčok. A keď som už vo výjazde zastavil, podobný problém som mal s rozbehom. Jednoducho si to tu neviem prespojkovať a rozbehnúť. Skúšal som zvoliť aj slabší režim 2 ale výrazne to nepomohlo.

Všetko je ale vec zvyku a čím viac pokusov, tým lepšie výjazdy. Keď Freeride sadne do ruky je to naozaj zábavná motorka na prejazdy akýmkoľvek terénom.

Záver

Ak sa vrátim k svojim očakávaniam z prvého odstavca, tak elektro Freeride splnil v podstate všetky. Ovládateľnosť tip-top. Krútiak je veľký (42 Nm od 0 ot.), ale pocitovo asi nie až tak ako som čakal. Pre nemotorkára to bude ľahké na naučenie a aj jazdenie. No a porcia zábavy tam rozhodne bola. Ak by som ho mal na dlhšie určite by som vybil mnoho batérií :-)

KTM Freeride E-XC 2015

Elektro Freeride je niečo úplne iné ako to na čo sme zvyknutý. Čím dlhšie som jazdil, tým som mu lepšie rozumel, a jazdilo sa mi lepšie. Prvotné "rozčarovanie" čoskoro vystriedal úsmev na tvári a Beal ma musel z lesa doslova hnať. Aj na obe brzdy "v rukách" si človek veľmi rýchlo zvykne a nie je to na zahodenie. Elektro Fríčko si určite zaslúži šancu a rozhodne má ako prvá lastovička svoje miesto medzi motorkami do terénu.

Plusy, mínusy

ľahká ovládateľnosť, inovatívnosť, nulové emisie, zábava, možnosť jazdiť indoor, jednoduché ovládanie aj pre nemotorkára, takmer žiadny servis dávkovateľnosť výkonu, nutnosť adaptácie pre motorkára (spojka, plyn, zadná brzda, radenie), cena

Oficiálne videá

Video: KTM FREERIDE E - Budúcnosť je už dnes

Video: KTM FREERIDE E + Danny MacAskill = High Voltage ²

Text a video: Tomáš Hajduch - Awia
Foto: Beal

Motocykel na test poskytla spoločnosť KTM CEE a Motoshop Žubor. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR.

Foto:
 KTM Freeride E-XC 2015 KTM Freeride 350 2015 KTM Freeride 250R 2015
Všeobecné informácie:
Výrobca:KTMKTMKTM
Model:Freeride E-XCFreeride 350Freeride 250R
Rok:201520152015
Novinka:NOVINKA 2015
Kategória:EnduroEnduroEnduro
Motor:
Typ motora:Elektromotorjednovalec (4T)jednovalec (2T)
Objem:349.7 ccm249 ccm
Max. výkon:21.76 k (16.00 kW) / 4500 ot.24.48 k (18.00 kW) / ot.25.02 k (18.40 kW) / ot.
Max. krútiaci moment:42 Nm / ot.
Vŕtanie x Zdvih:88 x 57.5 mm66.4 x 72.0 mm
Palivový system:vstrekovaniekarburátor
Rozvod:DOHC (4V)
Chladenie:kvapalinoukvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:reťazreťazreťaz
Zdvih vpredu:250 mm250 mm250 mm
Zdvih vzadu:250 mm280 mm280 mm
Brzdy vpredu:jednokotúčovájednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vpredu:260 mm260 mm260 mm
Pneu vpredu:2.75-21“90/90-2190/90-21
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:230 mm210 mm210 mm
Pneu vzadu:120/90-18“120/90-18120/90-18
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:106 kg99.5 kg92.5 kg
Výška sedla:910 mm915 mm915 mm
Rázvor:1418 mm1418 mm1418 mm
Svetlá výška:340 mm325 mm380 mm
Objem nádrže:5.5 l5.5 l
Doplnková výbava:
ABS:nie
Vypínateľné ABS:nie
Trakčná kontrola:nie
Palivové mapy:áno, v sérii
Palubný počítač:nie
Tempomat:nie
LED denné svetlá:nie
El. Podvozok:nie
Poznámka:
Poznámka:Striedavý synchrónny elektromotor s permanentnými magnetmi 260 / 300 V, vymeniteľná batéria 2600 Wh.
Doba nabíjania: 100% 80min / 80% 50 min

Cena 10/2014 11 750,00,- EUR - vrátane batérie a nabíjačky
Cena 09/2013 7 469,00,- EURCena 09/2013 6 899,00,- EUR

Pridané: 21.10.2014 Autor: Tomáš Hajduch - Awia Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (17 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (38)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria