Anketa:
KTM Freeride E-XC a E-SX 2015 - Ekológia alebo len alternatíva?
ZdieľaťPridané: 31.10.2014 Autor: Milan Mikulík - mikulec
Čitatelia: 13012 [Testy a predstavenia - Test]
Nech je ako je, stal som sa nepresvedčiteľným fanúšikom elektrofríčka. Upresňujem, elektrofríčka so svetlami. Ten akože krosový je rovnako dobrý, ale menej využiteľný, preto chcem radšej endurovku na elektriku a k nej ešte jednu nádrž plnú elektriky. Ani si nespomínam, či som sa v teréne viezol na niečom lepšom.
Prvým dojmom to na mňa síce pôsobí ekologicky, ale keď sa začnem nad tým zamýšľať, tak už mi to až tak ekologické nepríde. Predsa len je všetko ako na bežnej motorke, takže všetko je zrejme vyrobené rovnako a potom tá „baterka“ ... no neviem. Preto tento elektro pohon nevnímam radšej ako ekologickú možnosť, ale len ako alternatívu s inými výhodami. A že aké môže mať toto výhody? Veď to stojí skoro dvanásť litrov. To je taká nevýhoda a obrovské mínus oproti konvenčným „enduro“ motorkám, že už snáď ani všetky ostatné plus to nemôžu zachrániť. A to tu je ešte ďalšie mínus, ktoré asi dosť záujemcov odradí. Tým mínusom je výdrž akumulátora. Nedokázal som najazdiť ani raz viac ako hodinu.
Aj keď už som počul aj také, že 1,5 hodiny úplne v pohode, čo nespochybňujem, ale treba dodať, že maximálne na „dvojkovej mape“ a takým hubárskym tempíčkom. Obe motorečky majú možnosť voliteľnosti troch „výkonnostných“ režimov. Jednotka je slabučká, jemnučká, pomalá a tak trochu prispatá. Neodsudzujem ju, ale jazdil som ju fakt len na skúšku, aj to len na asfalte. V teréne je fakt slabá. Preto hneď dávam trojku, ale jedným dychom dodávam, že viac som asi odjazdil nakoniec aj tak na dvojke.
Čo to už o nej napísal Tomáš Hajduch - Awia po kratučkej rýchlovke v sedle "endurovej" verzie. Keďže sa jedná o nekonvenčnú motorku, tak aj tento test by som rád viedol v tomto štýle. Tak preto sa pýtal mikulec – mikulca.
O akú motorku to vlastne ide? Priblíž mi, prosím Ťa, čo to je.
No je to v podstate klasický Freeride od KTM, rám, podvozok, komponenty, v podstate všetko je totožné až na pár malých rozdielov. V čom je ale zásadný rozdiel, tak to je pohonná jednotka. Benzínovú, či už dvojtaktnú 250 alebo štvortaktnú 350 nahradil elektromotor. Kilovatovo je o niečo slabší, ale zato plný krútiak je tam okamžite ako sa roztočí.
Aha, takže to znamená, že buď nejde, alebo ide naplno?
Tak to ani náhodou. Zvádza to síce k tomu, aby sme si to mysleli, ale opak je pravdou. Plyn pracuje presne tak ako na klasickej motorke. Koľko otočím, toľko ide. Dovolím si tvrdiť, že to funguje dokonca o kus lepšie. Moje obľúbené je prirovnanie ku koliesku volume.
Dobre, skočme teda možno na začiatok. Aký na teba spravil prvý dojem?
Najlepší! Doviezol som si obe motorky až za tmy a spojazdnil ich pri svetle auta. Okamžite som to musel ísť vyskúšať. Najprv som osedlal endurko. Len čo som to „naštartoval“, tak som si povedal, že ma bude oslňovať signalizátor stavu nabitia baterky a ukazovateľ zvoleného režimu. Ale ako som sa rozbehol, tak si to nevšímam. No a ostatok je už ako posadiť sa na bicykel bez pedálov.
To myslíš tak, že je to také slabučké? Alebo také jednoduché? :-D
Jasné, že jednoduché. Slabučké to je len na jednotke. Na trojke ide krásne z miesta na zadné. Stačí len málinko preniesť ťažisko dozadu a otočiť šúlcom. Potom len korigovať plynom. Máločo ide tak jednoducho na zadné. A máločo sa tam vie tak krásne držať. Toto zvládne aj jazdec, ktorý to nevie úplne dokonale.
Oukej, a čo absencia radičky a brzdy. Respektíve presunutie zadnej brzdy na miesto spojky. Nepletie sa to?
Predná brzda je na svojom mieste, to je teda oukej. Zadná brzda namiesto spojky. No nestalo sa mi, že by som si ju niekedy pomýlil. Zadnú na nohu som hľadal len pár krát v teréne. Tak nejak intuitívne. Keď sme stáli v kopci alebo pri pár krízovkách. Radičku som zas hľadal pri pomalom rozbiehaní, keď som chcel zrýchliť, tak som dvihol špičku dohora. Ale stalo sa to len pár krát. Ešte som mal tak trochu pocit neistoty, keď som nemal pod nohami radičku a brzdu :-D. Ako keby ma nemali stupačky udržať, alebo ako keby som nemal pod nohami skoro nič. Pritom sú stupačky krásne široké a dobre držia.
No a čo posed? Postoj a celková geometria?
Posed je vďaka nízko položenému sedlu hlavne bezpečný v teréne aj pre nováčikov. Nie je to niečo, na čom by som chcel sedieť niekde na ceste okolo sveta, ale zas až tak veľa tu nenasedíš. V stupačkách sa mi stálo celkom dobre. Niečo na spôsob civilnej trialky. Dokážeš perfektne pracovať s ťažiskom. Aj tomuto prispieva to nízke sedlo. Môžeš pokrčiť kolená, dať dole zadok, do bokov korigovať pohyb a tak.
Čo tá geometria?
V podstate som to napísal. Je to skoro ako trochu väčšia trialka. Perfektný rajd, dobrý sklon vidlice a nie prehnané zdvihy na podvozku. Takže obratná a mrštná mašinka.
Hovoríš o zdvihoch, a čo charakteristika pruženia?
Tu som trochu na pochybách. Buď boli tak dobre naklikané, neviem či ich už niekto klikal, či to bola séria, alebo by som tu strávil fakt aj zlé nastavenie. Skôr sa prikláňam k tej druhej možnosti, že tu nemôže byť úplne zlé nastavenie. Pri extrémoch a nakladačkách skoro stále stojíš v stupačkách a rýchlosti nie sú nikde nejaké závratné, takže dokážeš aj prípadné nedostatky na podvozku odfiltrovať rukami a nohami. Tak isto sa na tom nebudeš púšťať do veľkých džampov, takže ani to, že sú tu relatívne malé 250 milimetrové zdvihy, nebudeš brať ako mínus. Síce zadok bol dosť tvrdý, ale nie nepohodlný, no bolo trochu cítiť, že nie je až tak citlivý na malé roletky...Ale opakujem sa, podľa mňa to nebolo zlé.
Rýchlosti nie sú závratné, to je čo?
Maximálka sa nevydriape asi nikde nad osemdesiat. A to musíš mať nastavenú trojku „mapu“. Ale tak zas kde v lese by si chcel ísť viac? Nemotorkár, amatér, hobík? To už by podľa mňa nebolo Freeride, ale niečo iné. Nazvať to nechcem. :-D
Z toho mi vychádza, že túto motorku odporúčaš len nemotorkárovi, amatérovi a hobíkom? Vysvetli.
Môžem otázkou? Myslíš, že toto je motorka pre profi pretekára? No, je tu tá možnosť, ale nebude ju brať určite na preteky. Bude sa na nej vozkať v duchu jej názvu. Skrátka Freeride.
Trochu sa vykrúcaš, skús mi teda povedať, na aké je použitie.
Opakujem sa zas, ale je to Frírajt. Žiadna R alebo RR mašina. Takže také to poznávanie chotára či perfektné odreagovanie a aktívny odpočinok. Veľmi aktívny, ale zato krátky.
Akože krátky?
Detailne asi tak krátky, že ak zvolíš dvojku a pôjdeš ako hobík také normálne endurko v kopcoch, tak sa hodinku nepovozíš ani keď máš 70 kilo ako ja. Ak ho chceš prejsť razantnejšie, tak to je tak na pol hoďku. Ak naložíš riadne tempo na trojke a bude fakt mokro a náročný terén, tak si za 15-20 minút vybavený. Teda ty ani nie, lebo motorka sa ovláda krásne a dobre zvláda všelijaké extrémy, ale baterka sa vychrchle a hotovo. Inak náhradná stojí 3.250,- evris.
To trochu fabuluješ? Nie?
Nie, takto som sa povozil ja. Verím, že keď navolíš dvojku a piánko tempíčko, tak nad hodinku to vydrží. Pri fakt dobrých podmienkach aj tú sľubovanú hodinu a pol.
No to znie lepšie. Aký je vlastne rozdiel medzi krosovou a endurovou verziou?
Ja to vidím hlavne tak, že to je stále len Freeride, akurát má rozdielne výbavy. Respektíve homologizáciu (enduro) alebo je bez homologizácie, a teda bez pár gramov navyše. Takže svetlá, prepínače k nim a bez „prístrojovky“. Osobne by som bral radšej endurovú verziu.
Takže nejde o kros a enduro?
No nie, lebo parametre hovoria niečo iné. Hlavne zdvihy a geometria sú iné ako pri race mx či enduro strojoch. A taktiež výdrž akumulátora stavia celú moto niekde na úroveň o kus inde. Skrátka je to Freeride a to vie perfektne. Plus je to tiché a na prvé oko ekologické vozkanie krajinou.
Dobre, a teda žiadne rozdiely tam nie sú okrem výbavy?
Na prvý pohľad sa zdá, že nie, ale keď sme fotili a preskočil som skoro za jazdy z SX na XC, tak som mal pocit, že prejavom sa mi XC zdala trochu jemnejšia na plyne. Obe sme pri fotení jazdili na dvojke. No a aj podvozok sa mi zdal trochu iný. Ale to mohlo byť iným naklikaním, to som fakt nekontroloval. Poprípade by sa dalo polemizovať, že pár gramov navyše aj inak pôsobí za jazdy...:-D Alebo aj to, že ak by to boli totožné mašiny, každá môže mať trochu iný charakter.
Vidíš, ešte ma zaujímajú tie mapy. Aký je rozdiel v nich?
No rozdiel je nie len v sile, ale aj v nástupe a maximálke. Jednotka je slabučká a tak trochu zaspatá, to som už hovoril. Trojka je najsilnejšia a reaguje okamžite na každé otočenie šúlca razantne a v plnom výkone. Dvojka je o niečo slabšia, ale hlavne je ako keby väčšia vôla na plyne. Treba viac otočiť na prvý záber motora.
A ktorá sa ti zdala najlepšia? Respektíve, ktorú si najviac odjazdil.
Dvojka bola môj najväčší favorit. Či už pri fotení, alebo pri endurovaní. Hneď na prvom strmom výjazde s popadaným lístím, kameňmi a strašne klzkom podklade som nedokázal na trojke vyjsť. Niečo pripisujem tak trochu zošlahaným štupľom, ale viac to pripisujem reakcii na plyn. Stačí málo otočiť a už to ide moc do otáčiek a hneď to kutre. Na dvojke to bolo jednoduchšie vyjsť. Neskôr som to dal aj na trojke, ale to už chce viac citu v ruke. Jednotka, tá tam plakala. Potom som už na zaradenej dvojke odjazdil aj ostatné prepletačky medzi stromami a tak.
Inak, nespozoroval si, že by nejako klesal výkon, ako sa postupne baterka vybíjala?
Túto otázku mi položil aj môj tatko. Ale nie som si istý, či viem na ňu fundovane odpovedať. Nejak som si to nevšimol. Ale viem, že keď je totál na červené vybitá, (ďakujem Filip, z pol cesty domov som si pre ňu prišiel autom), tak už nešla ako mala. Ale či to bolo poznať aj pri jednej alebo dvoch stratených paličkách, to posúdiť neviem. Respektíve som si tam nevšimol úpadok výkonu.
Jazdili ste teda za mokra. Čo obutie? Ako sa chovali pneu?
Tie som okamžite po vyložení z auta podfúkol. Priznám sa, len tak od oka. Na to, aká bola predná pneu, skoro štuplíková trialka, tak držala dobre, aj keď bola oblepená blatom. Stačilo jej, aby vytŕčali štuplíky a už aj držala stopu. Zadné boli dosť zošľahané, hlavne hrany, a tak sa nedokázali dobre zakusovať do materiálu pod sebou, ale pri zasadaní zadku a občasným odrážaním nohami sa to dokázalo vyškriabať.
A vlastne ako sa správa motor? Dá sa to prirovnať k nejakej klasike?
Niečim sa to prirovnať dá, niečim nie. Napríklad nástup výkonu je fakt rýchly. Niečo ako na dobre vyladenom trojvalci :-D. Ale zas naopak, keď zavrieš plyn, tak je to ako na dvojdobej maloobjemovke. Žiadne brzdenie motorom. Možno aj preto sa mi to tak páčilo.
Neopýtal som sa ešte na hmotnosť. Nezdalo sa Ti to ťažké?
Áno, podľa tabuľky špecifikácií zdalo. Ale hneď ako som začal jazdiť, by som tvrdil, že to nemá ani toľko, čo moja husacina (90kg). Možno to bolo tým, že som Freeride nikdy nedvíhal zo zeme :-D. Ale nie, ani pri jazde sa mi to nezdalo nad sto. Zrejme to je ťažiskom, aj keď je hore baterka...alebo neviem a je mi to šumák. Skrátka sa na tom jazdí dobre a nezaujíma ma hmotnosť ani výkon. Len teda tá výdrž aku ma trochu irituje.
Dodal by si niečo záverom, tak v štýle frírajd? :-D
Na záver by som dodal asi toľko, že elektro free posúva označenie Freeride presne tam, kam patrí. Prvý štvortakt 350 sa mi zdal ťažký a nemotorný, takže nie moc free. Dvojtaktná 250 bola výborná. Ľahko ovládateľná, s dobrým výkonom a hmotnosťou. Dokonca aj cena je najprijateľnejšia. Ale predsa spaľovací motor a spálený olej a teda emisie a neviem, čo si ešte vymyslia grínpísácí a samozvaní ochrancovia a pokrytci. Tak preto mám pocit, že toto elektrické freeride zariadenie by mohlo písať novú históriu. Je tiché, bez emisií...aj keď výroba nie je určite ekologickejšia ako pri konvenčných fríčkach.
No a úplne záverom tu mám jednu výzvu. Kto na to máte či už zálusk, chuť, alebo len prachy, tak si to kúpte. Ľutovať zrejme nebudete. Ja dúfam, že ak sa budú dobre predávať, tak sa dočkáme onedlno lepšej baterečky a o niečo menšej ceny. Potom som vážny záujemca na ten EX homologovaný Freeride.
Ak som sa niečo zabudol opýtať, opýtajte sa v diskusii.
Plusy, mínusy
ovládateľnosť, jednoduchosť, hlučnosť, prejazdnosť | výdrž akumulátora a cena |
Pozadie / Wallpaper:
Text: Milan Mikulík - mikulec
Foto: Filip Kalka - Masochista
Motocykel na test poskytla spoločnosť KTM CEE. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4SR, Held prilbách Suomy od firmy Styx.
Foto: | |||
Všeobecné informácie: | |||
Výrobca: | KTM | KTM | KTM |
Model: | Freeride E-XC | Freeride 350 | Freeride 250R |
Rok: | 2015 | 2015 | 2015 |
Novinka: | NOVINKA 2015 | ||
Kategória: | Enduro | Enduro | Enduro |
Motor: | |||
Typ motora: | Elektromotor | jednovalec (4T) | jednovalec (2T) |
Objem: | 349.7 ccm | 249 ccm | |
Max. výkon: | 21.76 k (16.00 kW) / 4500 ot. | 24.48 k (18.00 kW) / ot. | 25.02 k (18.40 kW) / ot. |
Max. krútiaci moment: | 42 Nm / ot. | ||
Vŕtanie x Zdvih: | 88 x 57.5 mm | 66.4 x 72.0 mm | |
Palivový system: | vstrekovanie | karburátor | |
Rozvod: | DOHC (4V) | ||
Chladenie: | kvapalinou | kvapalinou | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |||
Prevodovka: | manuálna 6-stupňová | manuálna 6-stupňová | |
Sekundárny pohon: | reťaz | reťaz | reťaz |
Zdvih vpredu: | 250 mm | 250 mm | 250 mm |
Zdvih vzadu: | 250 mm | 280 mm | 280 mm |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 260 mm | 260 mm | 260 mm |
Pneu vpredu: | 2.75-21“ | 90/90-21 | 90/90-21 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová | jednokotúčová | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 230 mm | 210 mm | 210 mm |
Pneu vzadu: | 120/90-18“ | 120/90-18 | 120/90-18 |
Hmotnosť / Rozmery: | |||
Suchá hmotnosť: | 106 kg | 99.5 kg | 92.5 kg |
Výška sedla: | 910 mm | 915 mm | 915 mm |
Rázvor: | 1418 mm | 1418 mm | 1418 mm |
Svetlá výška: | 340 mm | 325 mm | 380 mm |
Objem nádrže: | 5.5 l | 5.5 l | |
Doplnková výbava: | |||
ABS: | nie | ||
Vypínateľné ABS: | nie | ||
Trakčná kontrola: | nie | ||
Palivové mapy: | áno, v sérii | ||
Palubný počítač: | nie | ||
Tempomat: | nie | ||
LED denné svetlá: | nie | ||
El. Podvozok: | nie | ||
Poznámka: | |||
Poznámka: | Striedavý synchrónny elektromotor s permanentnými magnetmi 260 / 300 V, vymeniteľná batéria 2600 Wh. Doba nabíjania: 100% 80min / 80% 50 min Cena 10/2014 11 750,00,- EUR - vrátane batérie a nabíjačky | Cena 09/2013 7 469,00,- EUR | Cena 09/2013 6 899,00,- EUR |
Pridané: 31.10.2014 Autor: Milan Mikulík - mikulec Zdieľať
Súvisiace články:
- Vyskúšali sme zbrusu nový elektro bike KTM Freeride E-XC 2015 - Awia
- Vyskúšali sme: KTM 450 EXC Six Days 2015 v slovenských farbách - mikulec
- Husqvarna 2014 offroad test vo Sverepci - mikulec
- Test Husqvarna modelová rada motokros a enduro 2015 - Sverepec - mikulec
- Video: KTM Freeride 350 - naozaj malá, vrtká... Trial či enduro? - Awia
- KTM 1050 Adventure 2015 - Oranžový mix chutí - zeON
- Vyskúšali sme endurá Husqvarna 2020 vrátane novej TE150i - Awia
- Husqvarna 2013 – krátka predstavovačka - mikulec
- Vydal som sa na trať MR Enduro 2006 Krompachy - Ifk0
- KTM potvrdzuje sériovú produkciu skútra E-SPEED a elektro Freeride - Redakcia
Ďalšie články tohto autora:
- Vyskúšali sme Husqvarna enduro biky na rok 2017 na trati v Kopernici
- Vyskúšali sme motokrosové Husqvarny 2017 v Beckove
- Štefan Svitko - Dolaďovanie dakarskej formy na Záhorí
- Vyskúšali sme: KTM 450 EXC Six Days 2015 v slovenských farbách
- Vyskúšali sme endurá Husqvarna 2016
- Dunlop Geomax MX52 – Pneumatiky na stredný až tvrdý povrch
- Porovnávačka alpine bikov - 3x Beta - Alp 4.0, Alp 200 a Urban Special
- Čižmy Forma Dominator Comp – Spolu už štyri roky
- Slovakia MX & QUAD Championships – MOTOCORSE CUP 2015
- „Blog“ Projekt z cesty do terénu – Jak vážne to myslím?
- ... zobraz všetky články od tohto autora