Anketa:
Články - História
- Novinky
- Testy a predstavenia
- Mototuristika
- Šport
- História
- Vaše stroje
- Technika
- Bleskovky
- Najnovšie Články
- Ostatné Články
Zobrazujem články 61 až 75 z cekového počtu: 272.
27.06.2021 - gilbert Čitatelia: 5448 [História]

Galérie historických vozidiel na Slovensku II. - bratislavské múzeum dopravy
V predošlej spomienke som naznačil ako vyzeralo Múzeum dopravy v Bratislave pred rokom 2000. Od vtedy som ho navštívil viackrát, no ostatná návšteva bola aj s mojimi vnukmi. Návšteva múzea v Bratislave bola súčasťou prehliadky mesta. Boli sme pri Dunaji pozrieť sa na novopostavený Starý most, na lodičky, previesť sa všelijakými električkami a vláčikmi.
02.06.2021 - gilbert Čitatelia: 6635 [História]

Retrospomienka na niekdajšie múzeá na Slovensku, z ktorých už niektoré neexistujú
Určite existujú ľudia, ktorých nadchnú tie najnovšie technológie, ktoré najväčší motocykloví výrobcovia aplikujú do svojich ostatných modelov. Ale títo než dosiahli takú úroveň techniky, akú teraz produkujú, museli zdolať nejednu prekážku počas existencie svojich značiek. Vyskúšať nejednu históriou overenú technológiu. Vážim si ľudí, ktorých krédom je dokumentovanie už dávno zabudnutých výrobných procesov.
14.05.2021 - gilbert Čitatelia: 6576 [História]

Retrospomienka na jesenné preteky trojčlenných družstiev roku 1999.
Tak ako v predošlých sezónach, tak aj 3. Októbra 1999 sa konalo jedno z posledných podujatí v motocrosse v tejto sezóne. Tento príjemný víkend končiaceho sa babieho leta sa v Šenkviciach stretli známe osobnosti, aktívni pretekári a takisto aj jazdci do 15 rokov. Mimo jazdcov zo Slovenska boli početne zastúpení jazdci z Českej republiky a klubové trojčlenné družstvá dopĺňali borci Nanneh Bader/USA/, Marcon Thierry/I/, či Formánek Wili s českou licenciou.
17.04.2021 - gilbert Čitatelia: 8092 [História]

Moja najnevydarenejšia akcia v živote, zatiaľ
Bol som príjemne prekvapený, keď mi dcéra zo školy priniesla zlosovateľné vstupenky na podujatie Majstrovstiev Sveta v motocrosse. Zalovil som v pamäti a spomenul som si na pozvanie na preteky od pani Nataši Oláhovej, keď som s ňou robil rozhovor na pretekoch u nás v Šenkviciach.
10.04.2021 - gilbert Čitatelia: 7832 [História]

Spomienka na mládežnícke story pod Karpatskými vrchmi
Druhé story o mojom aktívnom jazdení. Čudujem sa, že si na to po nedávnej príhode pamätám.
29.03.2021 - gilbert Čitatelia: 7007 [História]

Motocykle Royal Enfield, Enfield India a znovuzrodený Royal Enfield
Nedávno som videl nového veterána v akcii pri čakaní na MHD. Spomenul som si, že som o niečom takom kedysi písal. Dnes je to znovuzrodená spomienka spred dvadsiatich rokov o znovuzrodenej značke Royal Enfield.
23.12.2020 - gilbert Čitatelia: 10235 [História]

Mini na báze Pionier 05
Tak ako u predošlých typov Pionierov 550 a 555, aj teraz priblížim prestavby 05-tiek na minimotocykle. Nie všetky sú esteticky doladené, no spomedzi všetkých sú pre mňa zaujímavé továrenské prestavby. Tieto museli byť v tej dobe naozaj zaujímavé a prevratné, aj keď sa nikdy sériovo nevyrábali a ich koncepcie a prvky sa neskoršie objavili u minimodelov Babetta.
18.10.2020 - robart Čitatelia: 7157 [História]

XI. zraz JAWA 500 OHC 2020 Dolný Kubín
Tradičné stretnutie JAWA 500 na severnom Slovensku sa konalo aj tento rok. Napriek korone sa podarilo zabezpečiť hojnú medzinárodnú účasť. Spolu sa predstavilo 38 motocyklov s legendárnym označením 500 OHC.
25.09.2020 - gilbert Čitatelia: 6740 [História]

Zraz Manetov M 90 Ružomberok 2020.
Majiteľov týchto ojedinelých motocyklov dal do kopy v roku 2005 pán Marián Sila a založil tradíciu každoročných stretnutí majiteľov a fanúšikov týchto strojov. Manetom M 90 sa rozbiehala robotnícka motorizácia vojnou zničeného Československa. Manet bol zaujímavý hlavne svojim motorom. Jeho srdcom bol dvojpiestny valec s piestami za sebou (ktoré pracovali ako piest jeden, teda pracovali súčastne).
22.09.2020 - robart Čitatelia: 3269 [História]

XV. ročník stretnutia MANET 90 v Ružomberku 12.9.2020
Jubilejný 15. ročník stretnutia priaznivcov a vlastníkov strojov MANET 90 sa opäť po roku uskutočnil v Ružomberku. Na svoju dobu pokrokové stroje boli v sobotu doobedu vystavené pred Kultúrnym domom Andreja Hlinku.
14.09.2020 - gilbert Čitatelia: 10453 [História]

Považskobystrický motocykel 2020
Po nahrievaní kostí a po výletoch pod Tatrami som sa ocitol na XII. Ročníku "Prehliadky Motocyklov Vyrábaných v Považskej Bystrici". Tento ročník sa niesol v zacielení na skúter Tatran 125. Spojil som ukončenie dovolenky s prejazdom cez Považskú Bystricu, tak som nakukol, veď nezmary z Považia sú stále mojou srdcovou záležitosťou tak ako za mladi.
17.08.2020 - gilbert Čitatelia: 4364 [História]

Spomienka na prázdninové story školopovinných pod Karpatskými vrchmi.
Už som viackrát naznačil, že som ako malý ťažil z toho, že kedysi mali obidvaja rodičia Pioniere Jednosedadláky, mamka aj s reumaplechmi. Dlho som otca lámal a keď som mal asi trinásť, tak Jednosedadlák znovu kúpil. Doviezol ho z Poltára so značkou LU 273 tušim.
13.07.2020 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 6547 [História]

Fotoreport: 3. stretnutie historických vozidiel pod Slaneckým hradom 2020
Cez víkend sa pod hradom Slanec stretli veterány. Zabehol som sa na akciu pozrieť a prešiel s nimi do Trebišova. K videniu boli zaujímavé stroje ako na dvoch tak aj štyroch kolesách.
08.07.2020 - gilbert Čitatelia: 8897 [História]

Ojedinelá odťahovka - Honda Goldwing
Honda Gold Wing je luxusom na dvoch kolesách, je to ikona medzi Supertourermi, je to medzi cestovateľmi N°1, je vlajkovou loďou Hondy už od minulého storočia. Jej výnimočnosť podtrhuje aj jej pracovné využitie, na ktoré kedysi upozornil titul Plus 7 dní. To sa ale dozviete až keď si toto dočítate do konca. Pracant Gold Wing, možno ale len vo Švédsku.
30.06.2020 - gilbert Čitatelia: 6184 [História]

Motocyklové hybridné motory skombinované dvojtaktným a štvortaktným cyklom
Na tento článok som narazil vo svojom archíve v dobových motocyklových periodikách pri hľadaní podkladov k retroreportážam z rokov 1995 až 2000. Je to môj produkt asi z roku 1995 a zarazilo ma, že som naň narazil v časopise MOTO!fan z marca 1999.
Predchádzajúce | 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 | Nasledujúce

Moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!