Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1238 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28775
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 60% (17125)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 40% (11650)
Diskusia Diskusia k článku (0)  [Verzia pre tlač] Tlač

Retrospomienka na jesenné preteky trojčlenných družstiev roku 1999.

 Zdieľať

Pridané: 14.05.2021 Autor: gilbert
Čitatelia: 6370 [História]

Tak ako v predošlých sezónach, tak aj 3. Októbra 1999 sa konalo jedno z posledných podujatí v motocrosse v tejto sezóne. Tento príjemný víkend končiaceho sa babieho leta sa v Šenkviciach stretli známe osobnosti, aktívni pretekári a takisto aj jazdci do 15 rokov. Mimo jazdcov zo Slovenska boli početne zastúpení jazdci z Českej republiky a klubové trojčlenné družstvá dopĺňali borci Nanneh Bader/USA/, Marcon Thierry/I/, či Formánek Wili s českou licenciou.

Rok 1999 bol pre mňa prelomový, pretože po vzniku nového motocyklového printového časopisu „Svet motocyklov“ tam prešli redaktori, s ktorými som sa neustále handrkoval a ktorí mali veľmi zvláštne predstavy o spolupráci. V redakcii MOTO!-fan zbalili všetko, čo vlastne nebolo ich vlastníctvom, pretože to bol majetok redakcie, čo ich viedlo k takému postupu som nemal v úmysle zisťovať, ale čo spravili mi dodnes nepripadá ako produkt novinárskej etiky, ale forma prískočného, aby si u nového zamestnávateľa zabezpečili čo najlepšie finančné ohodnotenie. V tom období nová redakcia MOTO!-fanu musela teda variť z vody a preto došlo aj na moje príspevky. V každom časopise MOTO!-fan, ktorý sa ocitol v stánkoch PNS sa vždy niečo objavilo z mojej kuchyne. S nadšením som teda šiel na víkendové motocrossové preteky u nás v starej tehelni.

titulka brožúrky
titulka brožúrky

Do pondelka som mal všetko spracované a nachystané do pošty. Samozrejme ako obyčajne fotky boli až keď mi ich spravili vo fotoslužbe. Vždy to bola lotéria, pretože či už Beiretta, alebo Smena patrili k tým najlacnejším fotoaprátom. Neskoršie som mal Zenit, ale aj ten bol nespoľahlivý. Trhali sa v ňom filmy a neskôr prepúšťal. Pekné fotky boli len vtedy ak môj cieľ sa nehýbal. V prípade tohto preteku snáď každý jazdec bol tak rýchly, že sa identifikovať nedal a bol tak vlastne machuľou, ktorú objektív zaznamenal, keď sa mihol pred objektívom. Vtedajší redaktor radšej teda článok nepublikoval, takže teraz má premiéru. Je to už dosť dlho, no predpokladám, že mená vtedajších šampiónov zainteresovaným niečo povedia a spomenú si na vydarenú jesennú pasovačku v podaní družstiev a mládeže z roku 1999.

aktuálna mapa trate
aktuálna mapa trate

záštitu mal minister obrany
príhovor mala aj vtedajšia starostka
aj organizátori sa prihovorili
časový harmonogram

Elektronický prepis strojom písaného textu.

Medzinárodné majstrovstvá Slovenska družstiev.


Tak ako v predošlých sezónach, tak aj 3. Októbra 1999 sa konalo jedno z posledných podujatí v motocrosse v tejto sezóne. Preteky sa uskutočnili na trati v Šenkviciach na území bývalej tehelne. Šenkvice majú v tomto športe už tradične výborný kredit, či usporiadateľskou činnosťou, či jazdeckou základňou. Tento príjemný víkend končiaceho sa babieho leta sa v Šenkviciach stretli známe osobnosti, aktívni pretekári a takisto aj jazdci do 15 rokov.
Mimo jazdcov zo Slovenska boli početne zastúpení jazdci z Českej republiky a klubové trojčlenné družstvá dopĺňali borci Nanneh Bader/USA/, Marcon Thierry/I/, či Formánek Wili s českou licenciou.

všetci sú v očakávaní
všetci sú v očakávaní

Oboznámenie s traťou, ktorá je dlhá 2030 m s minimálnou šírkou 6 m sa uskutočnilo v štyroch fázach. Najskôr 9:30 bolo na trati všetkých 15 družstiev, po nich nastúpili na trať jazdci triedy 85 cm3. Tretia a štvrtá fáza boli merané tréningy družstiev a trieda 85 cm3. Samotný pretek otvoril o 13:00 hod. Braňo Loj na svojej štvorkolke. Jeho momentálny pohybový handicap po úraze pri pretekoch mu totiž nedovolí pohybovať sa ináč. Štvorkolka je ovládateľná len rukami, čo je jeho prípad. Hlavný program pozostával z troch rozjázd. Prvá bola o 13:30 hod. na limit 25 min.+2 kolá. Najskôr to bola trieda 125 cm3 spolu s voľnou kategóriou. 14:50 hod. boli združené triedy 125+250 cm3 a na záver to bola trieda nad 250 cm3 + voľná kategória. Jazdci triedy do 85 cm3 mali dve rozjazdy o 14:15 hod. a 15:35 hod. Ako doplnkový program po ukončení poslednej rozjazdy predvádzali jazdci – kaskadéri svoje umenie v exhibičnom vystúpení Super Jump. Je to novinka, ktorú práve na prírodnej trati zaviedol na Slovensku usporiadateľský klub M-cross Šenkvice.

Po tréningu predbežne malo najlepšie časy družstvo MOTOCLUB MOHELNICE/Dömötör B., Podmanický I., Šnegoň Ľ./, druhé bolo AUTODEMONT I./Votroubek M.,Svatoš B.,Žerava M./. Tieto družstvá boli z Čiech. Tretie družstvo malo medzinárodné obsadenie JASOB I./Pleško T., Marcon T., Predanócy D./. Štvrté ITT NITRA bolo opäť medzinárodné /Brumla V., Riho E., Nanneh B./. Rozjazda 125+ voľná sa niesla v strhujúcom tempe. Jazdci lietali ponad lavice a na rovinkách boli naozaj rýchli. Diváci z terasy nad traťou si vychutnávali ich umenie na piatich laviciach a skokoch cez horizont. V tomto festivale burácajúcich motorov sa miešal hlboký zvuk štvortaktov s vysokootáčkovými dvojtaktami za asistencie štvrťlitrovej triedy. Predčasne skončili A. Bilčík /Suzuki 125/ - AFA Štúrovo. Ďalej T. Pleško /Honda 125/ - JASOB I. a M. Toth /Husqvarna 4T/ z družstva AUTODRUKOS I. Závady na ich motocykloch však neboli vážne.
Vedenia sa najskôr ujal M. Kučírek /ORION I/. Za ním sa neustále poradie menilo. Najskôr to bol M. Duchoň /SLOVNAFT EuroVat/, po tom P. Kňava /ORION II/, J. Katriňák /SLOVNAFT EuroVAT/ a W. Formánek /LR COSMETIC/. Táto štvorica sa počas preteku nedarovala ani meter. M. Kučírek /ORION I/ si prvenstvo udržal – bol naozaj rýchly. Jeho rýchlosť v priemere bola 72,211 km/h.

štart triedy 85
štart triedy 85

Druhý pretek v triede do 85 cm3 sa niesol v duchu maximálnej pripravenosti českých jazdcov. Nedali sa však zaskočiť ani slovenskí borci. V tejto triede boli zastúpené motocykle s tromi veľkosťami kolies, teda aj vek jazdcov nebol rovnaký. Medzi hlavných adeptov na viťazstvo patrili J. Kulhavý na Honde /CZ/, M. Kohút na Honde z Rudiny, N. Kudla na Honde /CZ/ a J. Dozsa na Kawasaki z L. Mikuláša. Títo svoje kvality aj potvrdili.

iný šampión na tej istej lavici
iný šampión na tej istej lavici

Tretia rozjazda 125+250 bola opäť dramatická. Hneď po štarte pred prvou pravotočivou zákrutou došlo k hromadnej kolízii. Tri motocykle leteli vzduchom až ich zastavili pneumatiky nastavané do mantinelu. V oblaku prachu ale túto bariéru vzduchom prekonali traja jazdci a pristáli na zábradlí, ktoré oddeľovalo obecenstvo od priestoru trate. Po tomto hrozivom divadle sa dvaja jazdci otriasli, naštartovali motocykle a pokračovali v preteku. Záchranári, ale mali plné ruky práce s posledným účastníkom tohto stretu. Jazdcovi zapadol jazyk, pohmoždil si hrudník, utrpel otras mozgu a upadol do bezvedomia. Profesionálny team súkromnej záchrannej služby ŠTIMAR odviedol profi prácu. Zraneného oživili, ošetrili a odviezli do najbližšej nemocnice. Pre B. Svatoša sa tým preteky skončili a družstvo AUTODEMONT I stratilo svojho jazdca. Z pelotónu si najlepšiu pozíciu vydobyl T. Marcon /JASOB I/, no neviedol dlho. Na čelo sa dostali jazdci P. Masařík /ORION I/, E. Riho /ITT NITRA/ a z hĺbky poľa sa bravúrnou jazdou na čelo doťahoval J. Zaremba /LR Cosmetic/. Talianska motocrossová škola bola pokorená stíhacou jazdou najlepších jazdcov a T.Marcon sa postupne prepadal, až stratil kontakt s vedúcou špičkou. Prvá trojica pred koncom preteku postupne predbiehala najpomalších jazdcov. Do cieľa prileteli jazdci v poradí E. Riho /26/, P. Masařík /17/ a J. Zaremba /1/. Svoj stroj v technickom úseku nezvládol M. Duchoň /4/ a spadol.

tlačenica za prvou zákrutou
tlačenica za prvou zákrutou

V prestávke medzi druhou a treťou rozjazdou sa opäť na trať dostali jazdci triedy 85 cm3. Títo len potvrdili už naznačené výsledky z predošlej rozjazdy. Že aj tu si jazdci nedarovali vôbec nič potvrdil aj najlepší čas na jedno kolo 1,56 minúty v podaní Pepíka Kulhavého, ktorý pretek s prehľadom vyhral. Za ním skončili J. Dozsa /Yamaha/, M. Kohút /Honda/, F. Neugebauer /Kawasaki/ a N. Kudla /Honda/. V tvrdej konkurencii sa nestratil ani J. Guštafík /Kawasaki/ z neďalekých Vinosad.

jazdci lietali a jazdilo sa naozaj rýchlo
lietali cez horizont tak, že som nestíhal
nebolo to o nič lepšie na zemi
jediné, čo nebolo rozmazané boli traťoví komisári

V poslednej rozjazde o 16:10 hod. /250+voľná/ napätie medzi družstvami vrcholilo a aj diváci na štartovej rovinke udržovali veľký odstup od zábradlia. Hneď po štarte začali urputné boje nielen na čelných pozíciách, ale aj v druhej polovici prvej desiatky. Duely zvádzali medzi sebou M. Žerava /AUTODEMONT I/, M. Kučírek /ORION I/, P. Masařík /ORION I/, E. RIHO /ITT NITRA/ a T. Bučenec / SLOVNAFT EuroVat/. Z druhej pätice sa snažili predstihnúť svojich súperov T. Macron /JASOB I/, W. Formanek /LR COSMETIC/, B. Nanneh /ITT NITRA/, P. Masařík /ORION I/ a J. Mrázek /LR COSMETIC/. Pretek predčasne ukončil J. Katriňák /SLOVNAFT EuroVat/. S defektom zadnej pneumatiky, tak aby neohrozil ostatných jazdcov predsa len do cieľa prišiel M. Kučírek /ORION I/. Túto jazdu v cieli odmávol minister obrany SR P. Kanis. Jazdci skončili v poradí: M. Žerava, E. Riho, J. Mrázek, P. Masařík, B. Nanneh, T. Bučenec, T. Macron, W. Formánek, J. Chyla /Dukla B. Bystrica/, P. Sezókka /MOTOMAN TEAM I/.

lety na laviciach boli naozaj dlhé
lety na laviciach boli naozaj dlhé

a poriadne vysoké
skok cez horizont to bola vždy atrakcia
dopady boli tiež dlhé
pred týmto som musel odskočiť

Pred vyhlásením výsledkov kaskadéri povzbudzovaní obecenstvom predviedli svoje umenie v Super Jumpe. Najestetickejšie prevedenie tejto disciplíny predviedol Nanneh Bader /USA/.

dcérky sa vyfotili s matadorom Petrom Kuchařom v úlohe managera
súťaž o najkrajší Super jump
víťazné družstvá
vystúpila aj šenkvická folklórna skupina Mladosť

Výsledky:

Družstvo trestné body
1 ITT NITRA /SK/ 18
2 LR COSMETIC /CZ/ 23
3 SLOVNAFT EuroVat /SK/ 37
4 MOTOMAN TEAM I /CZ/ 48
5 JASOB I /SK/ 49
6 DUKLA B. BYSTRICA /SK/ 67
7 AUTODRUKOS I /SK/ 75
8 ORION II /CZ/ 84
9 MOTOMAN TEAM II /CZ/ 84
10 JASOB II /SK/ 97
11 MOTOCLUM LEHNICE /SK/
12 ORION I /CZ/
13 AUTODEMONT I /CZ/
14 AFA ŠTÚROVO /SK/
15 AUTODEMONT II /SK/

Trieda 85 cm3 body Motocykel Team
1 J. Kulhavý 40 Honda Bílovec
2 J. Dozsa 34 Yamaha Liptovský Mikúláš
3 M. Kohút 30 Honda Rudina
4 F. Neugebauer 26 Kawasaki Diváky
5 N. Kudla 22 Honda Brno
6 J. Vojtech 20 Honda Modra
7 L. Kollár 18 Honda Myjava
8 I. Vitek 16 Kawasaki Myjava
9 T. Racák 12 Yamaha Veľký Krtíš
10 T. Šimko 11 Kawasaki Močenok

Pridané: 14.05.2021 Autor: gilbert Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Diskusia Diskusia k článku (0)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku: