Anketa:
Články - Šport
- MotoGP
- SuperBike
- Cestné Motocykle
- Enduro
- Motocross
- SuperMoto
- Trial
- Plochá dráha
- Šesťdňová
- Rally
- Freestyle MX
- Ostatné
- GP 500
- GP 250
- GP 125
- Všetky
Zobrazujem články 2131 až 2145 z cekového počtu: 2304.
09.01.2004 - sita Čitatelia: 6873 [Šport - Rally]
Dakar 2004 - Na čele už Roma a Peterhansel
Rely Dakar 2004 - 8. etapa - výsledky
09.01.2004 - sita Čitatelia: 5782 [Šport - Rally]
Dakar 2004 - Najdlhšiu etapu vyhral Masuoka
V kategórii motocyklov sa v 7. etape menilo poradie na vedúcich priečkach
07.01.2004 - Peter Fischer Čitatelia: 12194 [Šport - Rally]
Paríž – Dakar
„Noc v púšti je vždy úžasná. Nič nepočujete, absolútna prázdnota...“ (Stéphane Peterhansel, šesťnásobný víťaz rely)
12.12.2003 - TTom Čitatelia: 16530 [Šport - Ostatné]
DIXO
Dixo je dôkazom toho, že v niektorých situáciách nejde o veľkosť, silu a rýchlosť, ale hlavne o techniku a cit...
11.11.2003 - sita Čitatelia: 6978 [Šport - MotoGP]
Rossi v roku 2004 v Yamahe
Taliansky majster sveta v pretekoch cestných motocyklov Valentino Rossi podpísal dvojročnú zmluvu s tímom Yamaha
20.10.2003 - sita Čitatelia: 8296 [Šport - MotoGP]
Absolútny taliansky triumf na VC Austrálie
Na VC Austrálie cestných motocyklov triumfovali vo všetkých troch kategóriách Taliani
20.10.2003 - sita Čitatelia: 7316 [Šport - GP 125]
Majster sveta Pedrosa si zlomil oba členky
Čerstvý majster sveta v cestných motocykloch v kubatúre do 125 ccm Daniel Pedrosa zo Španielska havaroval počas piatkového tréningu pred VC Austrálie
13.10.2003 - sita Čitatelia: 6103 [Šport - MotoGP]
Montezemolo chce do Ferrari Valentina Rossiho
Prezident Ferrari sníva o talianskom šampiónovi v kokpite červeného monopostu
13.10.2003 - sita Čitatelia: 6820 [Šport - MotoGP]
Rossi získal v Malajzii v predstihu majstrovský titul
Talian Valentino Rossi vyhral v kráľovskej kubatúre do 500 ccm už tretí šampionát za sebou
26.09.2003 - castka-racing Čitatelia: 6935 [Šport - Cestné Motocykle]
Častkov tím má zlato
Hungaroring 21.september 2003 - na zrekonštruovanom Hungaroringu sa konali Majstrovstvá Európy cestných motocyklov. Najúspešnejším tímom šampionátu je slovensko - talianský team Častka – Edo Racing, za ktorý jazdí už na našom kontinente známy Japonec Taro Sekiguchi....
26.09.2003 - sita Čitatelia: 6485 [Šport - Enduro]
O majstrovských tituloch v endure rozhodnuté
Výsledky medzinárodných majstrovstiev SR v endure
18.08.2003 - sita Čitatelia: 6543 [Šport - MotoGP]
Siedme prvenstvo Rossiho v MotoGP
Výsledky VC Českej republiky v pretekoch cestných motocyklov na Masarykovom okruhu v Brne
18.08.2003 - sita Čitatelia: 7322 [Šport - GP 250]
V 250-kach totálny triumf jazdcov na aprilii
Výsledky VC Českej republiky v pretekoch cestných motocyklov na Masarykovom okruhu v Brne
18.08.2003 - sita Čitatelia: 7782 [Šport - GP 125]
V Brne na 125-kách triumf Pedrosu
Výsledky VC Českej republiky v pretekoch cestných motocyklov na Masarykovom okruhu v Brne
18.08.2003 - sita Čitatelia: 7542 [Šport - Enduro]
V Lazoch pod Makytou suverénny Katriňák
MM SR v country crosse v Lazoch pod Makytou
Predchádzajúce | 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 | Nasledujúce
Vaše najnovšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!

















