Anketa:
Články - Šport
- MotoGP
- SuperBike
- Cestné Motocykle
- Enduro
- Motocross
- SuperMoto
- Trial
- Plochá dráha
- Šesťdňová
- Rally
- Freestyle MX
- Ostatné
- GP 500
- GP 250
- GP 125
- Všetky
Zobrazujem články 2296 až 2310 z cekového počtu: 2299.
23.04.2001 - feci Čitatelia: 8995 [Šport - GP 500]

Galousies Grand Prix - Veľká cena JAR
Véľká cena Afriky sa jazdila v krásnom slnečnom počasí. Teplota vyduchu bola 25 oC, zeme 34 oC fúkal vietor o rýchlosti 8 až 10 km/h.
18.04.2001 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 5308 [Šport - Ostatné]

Guyot-Dussauge-Scarnato: trio víťazov 24 hodinovky
Dokázali to ! 10 rokov po Yamahe s pretekármi Nicotte-Bonhuil-Monneret, Christophe Guyot, Nicolas Dussauge a Sébastien Scarnato vyhrali pretek 'Bike 24 Hours of Le Mans' so súkromnou motorkou.
17.04.2001 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 6478 [Šport - GP 500]

GP JAPONSKA - Suzuka 6.-8. 4. 2001
Na Grand Prix Japonska na okruhu Suzuka zvíťazil v triede 500cc Valentino Rossi a súčastne získal jubilejné 500. víťaztvo motocykla Honda v závodoch GP. Značka Honda zvíťazila aj v triedach 125 a 250.
14.04.2001 - Tomáš Hajduch - Awia Čitatelia: 11351 [Šport - GP 500]

Prvý Slovák v seriáli MS motocyklov - a hneď v kráľovskej triede
Ako blesk z jasného neba zapôsobila informácia, že Vladimír Častka - vlani obsadil 4. miesto na majstrovstvách Európy v triede 250 cm3 - bude tohto roku jazdiť vo svetovom šampionáte v kráľovskej triede pollitrov. Stal sa prvým Slovákom, ktorý bude systematicky štartovať v seriáli MS - a hneď v najsilnejšej kubatúre.
Predchádzajúce | 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 | Nasledujúce
Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!