Anketa:
Kapotované civilné supermotardy z prelomu 20. a 21. storočia 1/2
ZdieľaťPridané: 21.02.2006 Autor: gilbert
Čitatelia: 18381 [História]
Po veľkom boome upravovaných, ale aj továrenských civilných supremotardov, ktoré vychádzali z cestovných endúr nastal vo vývojových trendoch na prelome storočí rozkol.
Skutočné pretekové supermotardy mali vývoj odlišný od civilných. Napriek tomu, že odvodeniny z cestovných endúr mali oveľa lepšie jazdné vlastnosti ako bežné superbiky, zaostávali pružnosťou vďaka hmotnosti za pretekovými supermotardami. Vývoj civilných supermotardov sa teda začal uberať dvoma smermi. Japonskí výrobcovia sa rozdelili do dvoch táborov. Jeden tábor sa začal venovať vývoju týchto strojov a druhý ich naďalej ignoroval. Tí, ktorí ich ignorovali, čakali ako dopadne ich konkurencia.
![]() |
YAMAHA TDM 850 |
![]() |
YAMAHA TDR 125 |
![]() |
SUZUKI DL 1000 V - STROM |
Stálica na tomto nebi značka Yamaha pokračovala vo vývoji svojich CITY BIKOV (kapotovaných supermotardov). Fanúšikovia sa dočkali druhej generácie TDM 850 a TDR 125. Táto generácia sa však už začala nemilosrdne približovať triede SPOTRTOURER. TDR zostala vo výrobnom programe do roku 1998. Tretia generácia TDM 900 už nemá nič spoločné so supermotardami.
Najväčší svetový výrobca značka HONDA dala kapotovaným supermotardom úder pod pás modelom Honda VARADERO. Tento model nadviazal na motocykle tohoto segmentu, ale výrobca ho prezentoval ako "veľké cestovné enduro". Dnes ani tento motocykel nie je u Hondy jediný. Doplnil ho menší braček XL 125V Varadero. Tak sa rozpútal boj medzi japonskými gigantami, ktoré sa predbiehali v atraktívnosti ponuky.
Suzuki ponúkla "veľmi okrajový" model Suzuki TL1000 S a menší Suzuki SV 650 S, ktoré nedávno doplnil nasledovník TL-ky model Suzuki DL 1000 V- STROM o ktorom výrobca tvrdí, že je to cestovné enduro. Kawasaki sa upriamila na vývoj civilného supermotardu odvodeného od motokrosového stroja.V Európe sa kapotované supermotardy presunuli do objemovej triedy 125 a 50 cm3. V Českej republike sa o prezentáciu takéhoto motocykla chcela pokúsiť firma Dandy so svojím modelom DANDY 125. Ten vychádzal z osvedčenej 50-ky dobre známej aj u nás. Do hry však vstúpil nový kapitál a započatá výroba sa oproti prototypu upriamila na bežný cestný motocykel. Momentálne sa toto približovadlo vyrába pod značkou JAWA 125 DANDY.
![]() |
HONDA VARADERO |
![]() |
JAWA 125 DANDY |
Týmto momentom sa uzavrel kruh civilných kapotovaných supermotardov. Ktovie, možno sa ešte nejaký vývojový pracovník nadchne týmto segmentom. Zatiaľ tieto FUN BIKY fúzovali medzi športovo-turistické motocykle. Druhá vetva vývoja sa ale má čulo k svetu a niet značky vyrábajúcej terénne motocykle aby nemala v výrobnom programe SUPERMOTARD.
Pridané: 21.02.2006 Autor: gilbert Zdieľať
Súvisiace články:
- Nekapotované civilné supermotardy z prelomu 20. a 21. storočia - gilbert
- Civilné supermotardy z druhej polovice 90-tych rokov - gilbert
Ďalšie články tohto autora:
- Pionier 20 - 21 na promenádu so širokými riadidlami
- Odľahčené 21-ky na promenádu
- Odľahčené 20-ky na promenádu
- Výstava veteránov v pezinskej radnici v roku 2005
- Vyhráva Keeway
- Južné Čechy 2024 - Český Krumlov
- Značka Pannonia na Slovensku v roku 2004
- Prieskum trhu doma a v okolí - Retro malorážky - jeseň 2024
- Malá poznávacia jazda okolo priehradného múra
- Takmer letné zážitky pri Lipne
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Galéria ku článku:
Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!