Anketa:
Motoride expedition Egypt 2006
ZdieľaťPridané: 24.02.2006 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 11185 [Novinky - O motoride.sk]
Awia (BMW R 1150 GS 2002), Herghott (Honda XL 1000 Varadero 1999) a Francúz (BMW R 1200 GS r. v. 2005) plánujú v septembri vyraziť takmer až k hraniciam Sudánu...
![]() |
Trasa výpravy |
Plánovaná trasa vedie cez Maďarsko, balkánske štáty (Rumunsko, Bulharsko), Turecko a Blízky východ (Sýria, Jordánsko) a Sinaj až na juh Egypta, k Asuánskej priehrade. Meria okolo 11 000 km a vyhradili sme si na ňu 25 dní:
1. – 4. deň: Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko, Turecko
Tieto dni budeme venovať predovšetkým presunu k sýrskym hraniciam a zaujímavostiam obetujeme menej času. Po ceste máme soľné jazero Tuz Golu (približne 170 km juhovýchodne od Ankary).
5. – 7. deň: Sýria
Sýria bude prvou z krajín, ktorej sa budeme venovať viac. Križiacke hrady, Palmýra, Damaškus, nič z toho nechceme vynechať.
![]() |
Palmýra |
8. – 9. deň: Jordánsko
Hora Nebo, Mŕtve more a Petra budú hlavnými objektmi nášho záujmu.
![]() |
Kamenné mesto Petra |
10. – 12. deň: Sinaj
Sinaj patrí pod Egypt, ale je ešte na ázijskom kontinente. Na jeho územie sa dostaneme z Jordánska trajektom, pretože na súši medzi ním a Jordánskom leží Izrael, ktorý kvôli minulým vojnovým konfliktom nemá veľmi v láske osoby prichádzajúce zo Sýrie. Po jeho návšteve by sme sa späť do Sýrie nedostali.
Najznámejšia sinajská pamiatka je kláštor Sv. Kataríny ležiaci na juhu. Zastavíme sa aj pri ňom.
![]() |
Kláštor Sv. Kataríny |
13. – 16. deň: Egypt
Na africký kontinent sa dostaneme po prekročení Suezského prieplavu. Plánujeme obzrieť pyramídy, Údolie kráľov, Luxor a aj Asuánsku priehradu - jednu z najväčších priehrad sveta, ktorá prechádza až do Sudánu.
Z Hurghady sa trajektom preplavíme na Sinaj a odvtedy to bude už iba cesta domov.
![]() |
Pyramídy v Gize |
17. – 18. deň: Jordánsko
Zo Sinaja sa preplavíme do Jordánska a budeme smerovať severne na Sýriu.
19. – 25. deň: Sýria, Turecko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Slovensko
Zvyšné dni budeme venovať iba presunu domov a bude záležať iba od nášho psychického, fyzického a finančného stavu, koľko času obetujeme zaujímavostiam. Je v našom záujme vidieť ich čo najviac.
Prípravy
Prípravy sa dajú rozdeliť na dve časti: administratívnu a technickú. Administratívna časť bude pozostávať zo zháňania víz, karnetu a drobností ako poistenie alebo medzinárodný vodičák.
- Víza: pred odjazdom nám stačí vybaviť si víza do Egypta. Všetky ostatné víza sa vybavujú na vstupnej hranici daného štátu.
- Karnet: oficálne Carnet de passage – dokument, ktorým sa väčšina ázijských a afrických krajín chráni pred nezaplatením dovozného cla v prípade, že by motorka neopustila jej územie do určitého času. Na Slovensku ho vydáva organizácia SATC. Za motorku sa platí kaucia vypočítaná z aktuálnej hodnoty motorky (približne šestina až pätina), ktorá sa majiteľovi vráti po návrate na Slovensko.
- Poistenie: zdravotné poistenie je samozrejmosť.
- Medzinárodný vodičák: nie je povinný, ale je lepšie ho mať.
Technická časť príprav zahŕňa servis a úpravu motoriek, testovanie výstroja a podobne.
- Servis a úprava motoriek: stroje musia odchádzať bezpodmienečne v dokonalom technickom stave s novým spotrebným materiálom. Ako obutie sme zvolili Continental Escape naplnené Ultrasealom, do rezervy si vezmeme Continental TKC 80.
V prípade, že by bezpečnostná situácia v spomínaných krajinách bola vážna, pokúsime sa zúčastniť ako sprievod na najbližšom ročníku dakarskej rely, ktorý bude odštartovaný tesne pred koncom roka 2006 pravdepodobne v Španielsku alebo Portugalsku.
Predpokladané náklady
Skladajú sa z troch položiek:
- prípravy (víza, poistenie, karnet, servis, úpravy, materiál, výstroj...), hrubý odhad sa pohybuje rádovo v desiatkach tisícok korún
- benzín (okrem Turecka je všade lacný), odhad 20 000 – 30 000 Sk
- denná réžia (strava, suveníry...), odhad 15 000 – 30 000 Sk
Dá sa povedať, že spomínané náklady sú nízke, pretože cestujeme do krajín, kde je lacný benzín aj jedlo. Cestovanie po Európe alebo inom kontinente v podobnom rozsahu by nás vyšlo možno niekoľkonásobne viac.
Podporili nás
Buldog–Silárd:



Firma Buldog–Silárd venuje čižmy Axo Enduro, dve sady pneumatík Continental Escape a dve sady Continental TKC 80 dvom členom výpravy.
Web stránka: www.psik.sk
Ceper Studio Outdoor Movies:

Ceper Studio Outdoor Movies prisľúbilo zapožičať fotoaparát a videokameru, po návrate spracovať krátky dokumentárny film
Web stránka: www.ceper.eu
Touranbike:



Firma Touranbike ponúkla predĺženie testu systému automatického mazania reťaze CLS (ktorý momentálne testuje Herghott a prejde s ním aj túto trasu) a poskytne náplň Ultraseal do pneumatík.
Web stránka: www.touranbike.sk
Landigas spol.s r.o.

Firma Landigas spol. s r.o., dodá motorový olej značky REPSOL.
Web stránka: www.repsol.sk
Continetal

Continetal Slovensko dodá enduro pneumatiky Continetal Escape a TKC 80.
Web stránka: www.conti-moto.sk
TEMPUS Bavaria

TEMPUS Bavaria dodá spotrebný materiál a náhradné diely.
Web stránka: www.tempusbavaria.sk
FMoto

Firma FMoto venuje padacie rámy značky Wunderlich na motocykel BMW R 1150 GS.
Web stránka: www.fmoto.sk
Michal Fraňo Mobil +421-(0)903-717 254 +421-(0)907-725 500 e-mail michal.frano@zoznam.sk
Web stránka: www.wunderlich.de
www.gg-technik.ch
www.schuberth.de
MotoGELD:

Firma MotoGELD z Košíc podporí výpravu poskytnutím materiálu a servisných služieb.
Adresa: MotoGELD, Gemerská 12, Košice tel: 055/646 10 27 mobil: 0905 644 621
E-mail: geldmoto@nextra.sk
Svet Motocyklov:

Časopis Svet Motocyklov mediálne podporil výpravu.
Adresa: Združenie Pobys, Mládežnícka 2481/35, 017 01, Považská Bystrica tel: 00421 / 42 / 4330 674
Web stránka: www.pobys.sk E-mail: svetmotocyklov@pobys.sk
Pridané: 24.02.2006 Autor: Peter Fischer Zdieľať
Súvisiace články:
- Motoride expedition Egypt 2006 - cez Blízky východ až k Sudánu - Herghott
- Z redakčného zápisníka (editoriál) 12/2017 - saharské dobrodružstvo za nami, čoskoro je tu Dakar - Herghott
- Z redakčného zápisníka (editoriál) 1/2018 - čas na rekapituláciu - Herghott
- Cestopisná kniha a DVD Motoride Expedition Egypt 2006 - Awia
- Motoride expedition Egypt: kniha v plnom znení + celý film - Herghott
- Systém mazania reťaze CLS 200µ - záver testu po 25 000 km - Herghott
- Kniha Motoride Expedition Egypt na pultoch predajní - Awia
- Z redakčného zápisníka (editoriál) 6/2018 - prežili sme Motorkáreň, s akciami sa roztrhlo vrece - Herghott
- Porovnanie starého a nového modelu Hondy XL 1000 Varadero - Herghott
- Otvorenie sezóny AFRICA TWIN v Poľsku, Sulejow 2006 - Awia
Ďalšie články tohto autora:
- Na spojku môžeš zabudnúť! Nová technológia E-Clutch ju stláča za teba
- KTM predstavila 990 Duke - predné svetlo má ako zo Star Treku
- Štefan Svitko a Juraj Varga víťazi Hungarian Baja
- Koniec srandy. Budúci rok príde nová Kawasaki ZX-6R!
- Naživo: test novinky Honda CL500 zo Sevilly
- Legendárny V-Strom prichádza v terénnejšej verzii s 21-palcovým kolesom
- Plnokrvný turista za extra výhodné prachy - Honda NT1100 (2022)
- Futuristický teleport s nekonečnou výbavou - Kawasaki Ninja H2 SX SE (2022)
- Retro pre začiatočníkov - Kawasaki Z650RS (2022)
- Naozaj robustný maxiskúter Honda ADV350 (2022)
- ... zobraz všetky články od tohto autora
Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!