Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 1811 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 28800
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17135)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (11665)
Hodnotenie: (16 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (31)  [Verzia pre tlač] Tlač

Novinky 2008 v triede šport/superšport

 Zdieľať

Pridané: 11.10.2007 Autor: Peter Fischer
Čitatelia: 15972 [Novinky - Oznam]

Zo špinavých ciest-neciest prejdime na horúci asfalt...

Seriál článkov - Paríž 2008:

| Seriál článkov: Paríž 2008 |

Honda CBR 1000 RR Fireblade

 Honda CBR 1000 RR Fireblade 2008
Honda CBR 1000 RR Fireblade 2008

Minulý rok bola nová šestka, teraz prišiel rad tradične na liter. A ten podstúpil značnú prekopávku, v tomto prípade aj viac viditeľnú, lebo má ľahko odlíšiteľný dizajn a výfuk je vyvedený dole pri kyvke, podobne ako má minuloročný model. Zadok je tak opticky ľahší a vychádza v ústrety aj ostrostrelcom, ktorí pred jazdou na okruhu zhadzujú blinkre a značky, pretože teraz to pôjde rýchlejšie. A rovnako sa nebudú musieť babrať s prednými blinkrami, tie sú totiž zabudované v zrkadlách (pravdepodobne tiež ľahko odstrániteľných).

Takých strelcov bude určite zaujímať aj pokles pohotovostnej hmotnosti o štyri kilečká, z ktorých väčšina bola ubratá z motora. Úpravou vŕtania a zdvihu o máličko stúpol aj zdvihový objem (o 1,8 cm3) a kompresný pomer. Výkon vzrástol o viac ako 4 kW a jeho vrchol sa posunul na 12 000 otáčok (červené pole sa posunulo z 12 200 na 13 000), krútiak ale klesol o niekoľko desatiniek a posunul sa výrazne nižšie na 8 500 otáčok (predtým desaťtisíc). Pri tvrdej streľbe príde určite vhod antihoppingová spojka (prvýkrát v CBR vôbec), pravá a nefalšovaná, dokonca ešte vylepšená oproti konvenčným. To dovolilo upustiť od hydraulickej spojky, v novej CBR je klasická lanková.

Progresívny tlmič riadenia HESD, ktorý má Fireblade od poslednej inovácie, tiež prešiel rukami konštruktérov. Teraz je menší a ľahší a schovaný pod nádržou, podobne ako u CBR 600 RR. Dychu modernej doby neušli ani predné radiálne uchytené brzdové strmene, ktoré sú teraz vyrobené z jedného kusu materiálu.

Pre zlepšenie ovládateľnosti bolo ťažisko tlačené čo najnižšie (preto ten výfuk dole). Tomu podľahol aj dizajn, predná maska je kratšia a umiestnená bližšie k riadidlám, hmota pred jazdcom je zase natlačená čo najviac na motor. Opticky však novinka pôsobí byť väčšia než jej predchodkyňa. Väčšia a elegantnejšia, pretože športová grafika takmer úplne zmizla a ostali len slušácke farby (podľa reakcií usudzujem, že nie som sám, kto v CBR vidí kus Ducati 1098).

Pozri si oficiálne video k novej CBR 1000 RR Fireblade:

Video: Honda, dĺžka 3:26 min, formát youtube.com (Shockwave Flash)

Kawasaki Ninja ZX-10R

Kawasaki ZX-10R 2008

Nová Nindža tiež drží krok s dobou. U Kawasaki sme si už tak trochu zvykli na netradičný dizajn prednej masky, páni pri rysovacích doskách nám neostali nič dlžní ani tento rok - svetlá opticky takmer spojili a veľký nasávací otvor zamaskovali čiernym trojuholníkom. Celé to pôsobí asi tak, že sa to nikdy v živote nemôže okukať a keď k tomu pridáme tie strašne futuristicky vyzerajúce zrkadlá s blinkrami, tak je to dizajnový vrchol. Tie zrkadlá sú inak posadené dosť na široko, pocitovo oveľa širšie než na starom modeli.

Okrem toho plastov trochu ubudlo a dostali ostrejšie hrany. Znižovanie ťažiska je dnes téma číslo jeden, preto má nová desinka už iba jeden výfuk, tiež vyvedený dole pri kyvke. Tým pádom sa upravil držiak značky a predtým integrované zadné blinkre sú teraz pri tomto ľahko demontovateľnom držiaku. Inovované sú aj radiálne uchytené predné štvorpiestiky Tokico a cesta pre nasávanie vzduchu (ram air). Najväčšie zmeny sa udiali v zapaľovaní a vstrekovaní - v motorke je totiž niekoľko nových senzorov, ktoré sledujú parametre jazdy a v prípade určitých neželaných situácií manažment upraví priebeh zapaľovania. K štyrom vstrekovacím tryskám zase pribudla ďalšia štvorica, ktorá začne dávkovať palivo až po prekročení určitých otáčok.

Tlačové materiály hovoria o silnejšom vrchu motora. Žiaľ, výkon ani krútiak ešte nie sú známe, ale odhadom by nová Ninja mohla prekročiť 190 koní... Zaujímavo pôsobí otáčkomer s upravenou grafikou - ten má po novom vyznačené aj zelené pole (od 6000 do 12 500 otáčok), v ktorom sa motoru najlepšie športuje. Pásmo medzi 12 500 a 13 000 (kde začína červené) je jednoducho biele.

 Kawasaki Ninja ZX-10R
Kawasaki Ninja ZX-10R

Foto:
 Honda CBR1000RR Fireblade 2008 Kawasaki Ninja ZX-10R 2008
Všeobecné informácie:
Výrobca:HondaKawasaki
Model:CBR1000RR FirebladeNinja ZX-10R
Rok:20082008
Kategória:SuperšportSuperšport
Motor:
Typ motora:radový štvorvalec (4T)radový štvorvalec (4T)
Objem:999.8 ccm998 ccm
Max. výkon:177.8 k (130.7 kW) / 12000 ot.188.1 k (138.3 kW) / 12500 ot.
Max. krútiaci moment:113.8 Nm / 8500 ot.113 Nm / 8700 ot.
Kompresný pomer:12.3: 112.7:1
Vŕtanie x Zdvih:76 x 55.1mm76.0 x 55.0 mm
Palivový system:vstrekovanievstrekovanie
Rozvod:DOHC (4V)DOHC (4V)
Chladenie:kvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:reťazreťaz
Zdvih vpredu:120 mm120 mm
Zdvih vzadu:135 mm125 mm
Brzdy vpredu:dvoj kotúčová radiálne strmenedvoj kotúčová radiálne strmene
Priemer bŕzd vpredu:320 mm310 mm
Pneu vpredu:120/70-ZR17M/C (58W)120/70ZR17M/C (58W)
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:220 mm220 mm
Pneu vzadu:190/50-ZR17M/C (73W)190/55ZR17M/C (75W)
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:179 kg
Hmotnosť s náplňami:199 kg
Výška sedla:820 mm830 mm
Rázvor:1410 mm1415 mm
Dĺžka:2075 mm2110 mm
Šírka:685 mm710 mm
Výška:1130 mm1135 mm
Svetlá výška:130 mm125 mm
Objem nádrže:17.7 l17 l
Poznámka:
Poznámka:Cena: 439 000,- (12.9.2008)Cena: 414 900,- Sk (12.9.2008)

Buell 1125 R

1125 R je prvý Buell, v ktorom nevrčí motor Harley-Davidson. Tu je totiž agregát od Rotaxu, konkrétne vodou chladený vidilicový dvojvalec rozkročený v uhle 72°. Maximálny výkon je 146 koní pri 9 800 otáčkach (červené začína pri 10 500), suchá váha okolo 170 kg, o bezproblémové podraďovanie vo vysokých otáčkach sa stará antihoppingová spojka. Za povšimnutie stojí obrovský rám, ktorý slúži aj ako nádrž na benzín, predný kotúč chytený tradične po obvode kolesa a výfuk vedený pod motorom - to sú hlavné poznávacie prvky značky Buell.

Zakladateľ tejto značky, Erik Buell, už istú dobu naznačoval, že s pretekaním to myslí vážne a toto je pravdepodobne výsledok jeho práce v tejto kategórii. Zatiaľ to vyzerá veľmi dobre (skoro ako prototyp)!

 Buell 1125 R 2008
Buell 1125 R 2008

Suzuki GSX-R 600 a 750

Suzuki GSX-R 600 2008

Predné svetlo GSX-R bolo v posledných rokoch dizajnérskou lahôdkou, Suzuki od dobrej tradície našťastie neupustila. Nový reflektor je krásny a pritom má taký jednoduchý tvar!

Sedemapolka a šestka sú veľmi podobné stroje (Suzuki má ako jediná Japonka superšport s objemom 750), takže vždy boli inovované a predstavené spolu. Aj v tomto prípade išlo o prebratie vychytávok od väčšej sestry a podriaďovanie sa emisným normám. Tou vychytávkou som myslel hlavne zmenu mapovania motora v troch možnostiach SDMS (Suzuki Drive Mode Selector), ktorá škrtí alebo uvoľnuje výkon motora podľa voľby jazdca. Keď už je reč o tom výkone, jeho hodnoty zatiaľ nie sú známe, ale Suzuki sa nechala počuť, že ide zatiaľ o jej najsilnejšie motory v tejto kubatúre.

Tvrdé emisné normy sa podpísali na novom výfuku, ktorý je teraz väčší a kvôli tomu aj inak tvarovaný. Ako aj pri iných značkách, tiež narástla hmotnosť oboch strojov a to o dve kilá, pričom 750 je o rovnaké dve kilá ťažšia než 600.

Oba modely prešli zmenou farebných kombinácií a grafiky, zväčšila sa im nádrž na 17 litrov, šesťstovka má aj vyšší kompresný pomer..

Suzuki GSX 650 F a GSX 1300 R Hayabusa

U nás menej známa, ale inak vo svete úspešná malá GSX v rámci modernizácie podstúpila "hranatizáciu" a z dosť oblého stroja sa stala športovejšie vyzerajúca mašina pripomínajúca GSX-R. Karburátory boli vytlačené striekačkami, zmenou vŕtania sa zvýšil zdvihový objem, kompresný pomer a pravdepodobne aj výkon s krútiakom, ale o tom Suzuki zatiaľ mlčí.

Turistický potenciál tohto stroja je očividný, a tak ho propraguje aj samotná Suzuki, ktorá ho ponúka aj s originálnymi kuframi.

Pozri si oficiálne video novej Suzuki GSX 650 F 2008:

Video: Suzuki, dĺžka 2:01 min, formát youtube.com (Shockwave Flash)

Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008

Redizajn legendárnej Hayabusy je z tých ľahších, laik by si zmeny možno ani nevšimol. Podstatné zmeny sa však udiali v motore a kokpite - aj tu má jazdec možnosť vybrať si tri výkonové mapy (systém SDMS), pričom jeho jazdu bude krotiť sériový tlmič riadenia a bude mať pekný výhľad na novú prístrojovku, po novom aj s ukazovateľom zaradeného prevodového stupňa. Nuž a v tlačových materiáloch sa Suzuki nezabudla pochváliť novými "ultra-sofistikovanými" striekačkami.

Pozri si oficiálne video novej Suzuki GSX 1300 R Hayabusa 2008:

Video: Suzuki, dĺžka 2:06 min, formát youtube.com (Shockwave Flash)

Foto:
 Suzuki GSX 1300 Hayabusa 2008 Suzuki GSX 650 F 2008
Všeobecné informácie:
Výrobca:SuzukiSuzuki
Model:GSX 1300 HayabusaGSX 650 F
Rok:20082008
Kategória:SuperšportSuperšport
Motor:
Typ motora:radový štvorvalec (4T)radový štvorvalec (4T)
Objem:1340 ccm656 ccm
Kompresný pomer:12,5 : 111,5 : 1
Vŕtanie x Zdvih:81.0 x 63.0 mm65.5 x 48.7 mm
Palivový system:vstrekovanievstrekovanie
Rozvod:DOHC (4V)DOHC (4V)
Chladenie:kvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:reťazreťaz
Zdvih vpredu:120 mm130 mm
Zdvih vzadu:140 mm128 mm
Brzdy vpredu:dvojkotúčovádvojkotúčová
Priemer bŕzd vpredu:310 mm310 mm
Pneu vpredu:120/70-ZR17120/70 ZR 17
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:260 mm240 mm
Pneu vzadu:190/50-ZR17160/60 ZR 17
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:220 kg216 kg
Výška sedla:805 mm770 mm
Rázvor:1485 mm1470 mm
Dĺžka:2195 mm2130 mm
Šírka:740 mm760 mm
Výška:1170 mm1225 mm
Svetlá výška:120 mm
Objem nádrže:21 l19 l

Yamaha YZF-R6

Nová eršestka sa od svojej predchodkyne líši viac po technickej než po vzhľadovej stránke. Je pravda, aj keď veľmi subjektívna, že dizajn R6 je dosť podarený, tak v Yamahe len mierne upravili plasty a zmenili grafiku s farebnými kombináciami. O to viac je toho pod plastami - od svojej väčšej sestry si požičala elektronické vychytávky v podobe YCC-I (Yamaha chip-controlled intake, elektronicky ovládané nasávacie potrubie) a upravené YCC-T (Yamaha chip-controlled throttle, elektronicky ovládaný plyn), o ktorých sme písali už dávnejšie.

 Yamaha YZF-R6 2008
Yamaha YZF-R6 2008

Pri systéme YCC-I ide o zmenu dĺžky nasávacieho potrubia - pri preklenutí určitých otáčok elektronika oddelí hornú časť štyroch sacích hrdiel, čím si motor začne ťahať vzduch iba cez spodnú, kratšiu časť. Tým sa zlepší tok vzduchu, motoru sa lepšie dýcha a výsledkom je vyšší výkon. V tomto prípade o celých 8 koní (teraz 135 pri 14 500 otáčkach). Druhý systém, YCC-T, v sebe skrýva technológiu, ktorá pomaly presakuje aj do motocyklového sveta. Ide o elektronickú plynovú rukoväť, pri ktorej je klasické plynové lanko nahradené čipom, a ten komunikuje so vstrekovaním; výrobca sľubuje jemnejšiu a okamžitú reakciu motora.

Okrem toho fabrika zmenila jazdcov posed, upravila airbox, piesty (zväčšil sa kompresný pomer na dosť vysokých 13,1:1), rám, zvody a brzdy. Spolu s vychytávkami a splňovaním emisných noriem však zvyčajne kráča aj nárast hmotnosti. R6 pribrala celých 5 kíl, ale vyšší výkon sa s nimi určite ľahko popasuje.

Pozri si oficiálne video novej Yamahe YZF-R6 2008:

Video: Yamaha, dĺžka 2:05 min, formát youtube.com (Shockwave Flash)

Foto:
 Yamaha YZF-R6 2008
Všeobecné informácie:
Výrobca:Yamaha
Model:YZF-R6
Rok:2008
Kategória:Superšport
Motor:
Typ motora:radový štvorvalec (4T)
Objem:599 ccm
Max. výkon:129.1 k (94.9 kW) / 14500 ot.
Max. krútiaci moment:65.8 Nm / 11000 ot.
Kompresný pomer:13.1:1
Vŕtanie x Zdvih:67.0 x 42.5 mm
Palivový system:vstrekovanie
Rozvod:DOHC (4V)
Chladenie:kvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:reťaz
Zdvih vpredu:115 mm
Zdvih vzadu:120 mm
Brzdy vpredu:dvojkotúčová radiálna
Priemer bŕzd vpredu:310 mm
Pneu vpredu:120/70 ZR17M/C (58W)
Brzdy vzadu:jednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:220 mm
Pneu vzadu:180/55 ZR17M/C (73W)
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:166 kg
Výška sedla:850 mm
Rázvor:1380 mm
Dĺžka:2040 mm
Šírka:705 mm
Výška:1100 mm
Svetlá výška:130 mm
Objem nádrže:17.3 l
Poznámka:
Poznámka:Cena: 354 900 Sk (23. 6. 2008)

BMW HP2 Sport

Je až neuveriteľné, čo všetko vedia Nemci postaviť okolo svojho boxera. Najnovšie sa im zachelo silného športovca, tak po vzore terénneho HP2 postavili exkluzivitku s dodatkom Sport. Len pripomeniem, že skratka HP znamená High Performance (vysoký výkon), číslovka 2 zase počet valcov.

 BMW HP2 Sport 2008
BMW HP2 Sport 2008

Asi najrevolučnejšou zmenou je druhý vačkový hriadeľ v hlavách valcov. Áno, toho sa tento boxer dožil po prvý raz od svojho vzniku. Okrem toho sú iné aj ventily a piesty. Aby to nebolo málo, konštruktérom sa podarilo zmenšiť priestor nad hlavami, takže motor je o dva centimetre užší (papierovo smiešna hodnota, ale v praxi na trati to pri širokom boxeri určite poteší). Veká hláv sú karbónové a majú na sebe aj plastové slidre.

Podobne ako u jeho blízkeho príbuzného R 1200 S, aj HP2 Sport má výfuk vyvedený pod sedlom. V tomto prípade ide o monopost, spolujazdec tu nemá čo hľadať, takže ani nedostane príležitosť sťažovať sa na horúce sedlo. HP2 Sport je silno jednoúčelová motorka, pre ostrý šport, čo potvrdzujú aj ďalšie komponenty - jednotky v Paraleveri a Teleleveri sú Öhlinsy, predné Brembo strmene sú radiálne uchytené, prístrojovka je čisto digitálna ako z MotoGP, stupačky sú čisto kovové racingové a kvaltovaniu pomáha powershift, čo je elektronické rýchloradenie, vychytávka, ktorá podstatne zjednodušuje a skracuje preraďovanie rýchlostných stupňov bez púšťania plynu a stláčania spojky.

Nuž a toto všetko váži takmer 180 suchých kilogramov a je drané vpred silou 130 koní.

Pozri si neoficiálne video nového BMW HP2 Sport 2008:

Dĺžka 1:53 min, formát youtube.com (Shockwave Flash)

Kawasaki Ninja 250 R

Kawasaki ZX 250 R Ninja 2008

Nindžácky štvrťliter sa po niekoľkých rokoch zase vrátil na scénu. Predtým to býval štvorvalec, teraz má o dva valce menej. Výkonovo podáva 32 koní (čo je 24 kW, tým pádom to spadá pod "malý" vodičák) pri jedenástich tisíckach, o niečo nižšie zase dáva necelých 22 Nm. Zákulisné reči hovoria o maximálke okolo 170 km/h, čo je dosť zaujímavá hodnota, určite vhodná aj na športovanie (suchá váha je 151 kg).

Dvestopajda si zobrala predné svetlo zo Z 750/1000, dizajn bočných kapotáží pripomína predošlý model desinky, zvyšok je akousi zmesou šetsky, desinky a naháčov Kawasaki. Len škoda, že prístrojovke dominuje tachometer namiesto otáčkomera, ktorý by športového ducha ešte viac podchytil (aj biely podklad by sa tam zišiel...). Pozor, nádrž má objem necelých 18 l, čo pri predpokladanej spotrebe pod 4 litre zabezpečuje turistický dojazd okolo 460 km!

Yamaha YZF-R 125

V tejto stodvadsaťpäťke je nové úplne všetko, je to novinka od podlahy. Podľa všetkého je stavaná ako blízky konkurent Hondy CBR 125. Búcha v nej nový kvapalinou chladený jednovalec, ktorý dokáže vyprodukovať 15 koní pri 9000 otáčkach a 12,2 Nm pri ôsmich. Samozrejmosťou sú striekačky a šesť kvaltov. Odporúčam pozorne si pozrieť dizajn motorky, ktorý detailami dosť pripomína veľké športové stroje.

Foto:
 Yamaha YZF-R125 2008 Kawasaki Ninja 250 R 2008
Všeobecné informácie:
Výrobca:YamahaKawasaki
Model:YZF-R125Ninja 250 R
Rok:20082008
Kategória:SuperšportSuperšport
Motor:
Typ motora:jednovalec (4T)dvojvalec (4T)
Objem:124.02 ccm249 ccm
Max. výkon:14.96 k (11.00 kW) / 9000 ot.32.0 k (23.5 kW) / 11000 ot.
Max. krútiaci moment:12.24 Nm / 8000 ot.21.7 Nm / 1000 ot.
Kompresný pomer:11.2:111.6:1
Vŕtanie x Zdvih:52.0 x 58.6 mm62.0 x 41.2 mm
Palivový system:vstrekovanievstrekovanie
Rozvod:SOHC (4V)DOHC (4V)
Chladenie:kvapalinoukvapalinou
Pohon / Podvozok:
Prevodovka:manuálna 6-stupňovámanuálna 6-stupňová
Sekundárny pohon:reťazreťaz
Zdvih vpredu:130 mm120 mm
Zdvih vzadu:125 mm130 mm
Brzdy vpredu:jednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vpredu:292 mm290 mm
Pneu vpredu:100/80-17 M/C110/70-17 M/C (54S)
Brzdy vzadu:jednokotúčovájednokotúčová
Priemer bŕzd vzadu:230 mm220 mm
Pneu vzadu:130/70-17 M/C130/70-17 M/C (62S)
Hmotnosť / Rozmery:
Suchá hmotnosť:126.5 kg151 kg
Výška sedla:818 mm780 mm
Rázvor:1355 mm1400 mm
Dĺžka:2015 mm2080 mm
Šírka:660 mm710 mm
Výška:970 mm1115 mm
Svetlá výška:155 mm
Objem nádrže:13.8 l17.5 l
Dynamické Parametre / Spotreba:
Max. rýchlosť:125 km/h
Spotreba paliva:3.3 l/100km
Dojazd po rezervu:cca 313 km
Poznámka:
Poznámka:Cena: 119 900 Sk (27.5.2008)Cena: 134 900 Sk (16.6.2008)

Foto: cacao

Pridané: 11.10.2007 Autor: Peter Fischer Zdieľať

Seriál článkov - Paríž 2008:

| Seriál článkov: Paríž 2008 |

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (16 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (31)  [Verzia pre tlač] Tlač

Galéria ku článku:

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria

Galéria