Anketa:
Pancierové brzdové hadice HEL Performance
ZdieľaťPridané: 14.05.2008 Autor: Brambo
Čitatelia: 27208 [Technika - Úpravy motocyklov]
Dobre vyzerajú a ešte lepšie brzdia – pancierové brzdové hadice od anglického výrobcu HEL Performance.
HEL Performance - pancierové brzdové hadice |
Prečo meniť brzdové hadice?
Prvým dôvodom môže byť ich starnutie. Na sériových motocykloch sa zvyčajne montujú hadice gumové s nylónovou tkaninou, tieto hadice časom starnú a mäknú, čím sa časť energie pri stláčaní páčky, či pedálu pohlcuje roztláčaním samotných hadíc. Ďalším dôvodom býva zvýšené zaťaženie brzdového systému pri vysokom nasadení, čiže napríklad pri jazde na okruhu. Tam býva častým „brutálnym“ brzdením brzdová kvapalina zahriata na vysokú teplotu, ktorá spôsobí väčšiu rozťažnosť hadíc a to spôsobí „zmäknutie“ brzdovej páčky a tým aj brzdného účinku. No a tretím dôvodom môže byť estetická stránka, keď chce mať niekto na svojom tátošovi hadice vo farbe motocykla, v karbónovom vzhľade, alebo jednoducho bezfarebné.
Pancierové brzdové hadice |
Jedným z riešení ako zvýšiť brzdný účinok je výmena za opletané brzdové hadice s teflónovým vnútrom, nazývané tiež pancierové.
Jedným popredných výrobcov, ktorý sa zaoberá výrobou pancierových brzdových hadíc a brzdových segmentov je anglická spoločnosť HEL Performance. Vo svojej ponuke má okrem pancierových brzdových hadíc aj hadice spojkové, olejové, chladiče a príslušenstvo ako rôzne zahnuté koncovky(banjo) z nerezovej ocele (ktoré je možné objednať aj vo farbách zlatá, čierna, zelená, červená, modrá a fialová) a taktiež z titánia, tesniace podložky a prietokové skrutky.
Opletenie brzdových hadíc je potiahnuté vrstvou PVC pre ochranu súčastí motocykla proti oderu a zrejme aj pre efekt. Farbu PVC vrstvy je možné zvoliť okrem čírej aj červenú, neónovo modrú, modrú, čiernu, fialovú, zelenú, oranžovú, žltú a imitáciu karbónu. Hadice sa dodávajú v kompletných sadách pre jednotlivé typy motocyklov vrátane prietokových skrutiek a tesniacich podložiek. Okrem toho je možné si nechať vyrobiť akékoľvek hadice na mieru.
Druhy sád(systémov vedení):
- S – štandardná(zhodná s originálnym systémom)
- F – plná dĺžka(dve hadice ku každému brzdiču zvlášť)
- O – ponad blatník (jedna hadica k brzdiču a od tohto brzdiča druhá hadica k druhému brzdiču ponad blatník)
Typy systémov vedení hadíc |
Čo sa týka brzdného účinku, je jedno aký systém si užívateľ zvolí, zavážiť však môže ekonomický faktor, pretože cena kompletu sa odvíja od počtu kusov hadíc a nie jej dĺžky.
Ponuka je vhodná ako na cestu tak aj do terénu. V ponuke nie sú len produkty pre športové cestné motocykle, ale napríklad aj hadice pre systém Dual CBS, či pre štvorkolky a dokonca aj bicykle. Zastúpené sú aj také značky, ako napr. Harley Davidson či Norton.
Na všetky hadice a ich súčasti dáva výrobca doživotnú záruku. Hadice HEL Performance používajú aj profesionálne pretekárske tímy na celom svete v rôznych šampionátoch.
Zabalený zvýšený brzdný účinok |
Montáž
Ako sme už spomínali, sada obsahuje všetko, čo je potrebné k výmene – samotné hadice, prietokové skrutky, tesniace podložky, návod, ktorý je dokonca preložený, aj keď len do českého jazyka, registračnú kartu pre doživotnú záruku a nálepky.
čo obsahuje balenie... |
Vypustiť starú brzdovú kvapalinu, demontovať originálne brzdové hadice, namontovať nové... Tu sa pozastavíme. Jednalo sa o montáž na motocykel HONDA CBR600RR, ročník 2003, ktorý má originálny systém hadíc „1 do 2“, čiže jedna hadica vedie k pravej strane blatníku, kde je rozdelená „T“ kusom k pravému brzdiču a oblúkom ponad blatník k ľavému brzdiču. Uchytenie hadíc je na troch miestach – na spodných „okuliaroch“, na ľavom klzáku pri brzdiči a na pravom klzáku pri brzdiči. Pre nový systém pancierových hadíc bol zvolený typ „F“, čiže dve hadice plnej dĺžky od pumpy až k brzdičom. Tento systém sa odporúča hlavne z dôvodu ľahšieho odvzdušňovania brzdovej sústavy, pretože v systéme nie je oblúk ponad blatník, kde by mohol ostávať vzduch. To pomôže hlavne pri častých výmenách na pretekárskych motocykloch. Brzdové hadice HEL obsahujú na sebe už v dodávke gumené medzikusy, ktoré zapadnú do originálnych držiakov hadíc v spodnej časti pri brzdičoch. Čo nám ale chýbalo, bol gumený medzikus pre horné uchytenie na okuliaroch, čo bola asi jediné malé mínus tohto produktu. Vyriešiť sa to dalo jednoducho, použitím medzikusu z originálnych hadíc. Tak a už iba odvzdušniť a ide sa skúšať...
Testovanie
Pancierové hadice boli vyskúšané na okruhových podujatiach v Trenčíne a na Pannonia-ringu, kde hlavne na trenčianskom letisku dochádza k extrémnemu brzdeniu pred vracákom, kde sa brzdí z takmer plne vytočenej šestky až na rýchlosť „otočenia okolo nohy“. Aj pri takomto nasadení nebolo registrované nijaké vädnutie bŕzd. Pôvodne bolo v pláne otestovať zmenu účinnosti objektívnou metódou pomocou analógového tlakového snímača v hydraulickej sústave brzdy, no takúto vymoženosť(a dostupnosť takéhoto snímača) majú zrejme len profesionálne pretekárske tímy pre zber dát pomocou telemetrie, kde sa takto sníma aj tlak v brzdovej sústave a jazdec, či jeho šéf ihneď vie, ako a kde brzdí...
Ako dopadol výsledok je možné vidieť vo fotogalérii.
HEL Performance na Slovensku
HEL Performance je na Slovensku zastúpená firmou Eres racing, takže ak ste tu nenašli všetky informácie, či máte akékoľvek ďalšie otázky, stačí kliknúť.
Video: HEL pancierové brzdové hadice - ako sa vyrábajú
Video: HEL pancierové brzdové hazice - možnosť otočenia benjo aj po zlisovaní
Pridané: 14.05.2008 Autor: Brambo Zdieľať
Súvisiace články:
Ďalšie články tohto autora:
- Supermoto Honda deň 2008, ochutnávka noviek Honda v Brne
- MotoGP 2008 – 8 – Donington
- WSBK 2008 – 7 – Nurburgring
- MotoGP 2008 – 7 – Katalánsko
- MotoGP 2008 – 6 – Mugello
- MotoGP 2008 – 5 – Le Mans
- WSBK 2008 – 5 – Monza
- MotoGP 2008 – 4 – Čína
- MotoGP 2008 – 3 – Estoril
- WSBK 2008 – 3 – Valencia
- ... zobraz všetky články od tohto autora