Anketa:
Prvé športové elektroenduro od KTM!
ZdieľaťPridané: 21.10.2008 Autor: Cacao
Čitatelia: 4473 [Bleskovky - Novinky]
Rakúsky výrobca dnes predstavil svoje prvé športové enduro poháňané elektromotorom.
Motocykel bez emisií bol vyvinutý v spolupráci so spoločnosťou Arsenal Research, ktorej inžinieri sa predovšetkým venovali športovému zameraniu stroja a tomu zodpovedá aj jeho vybavenie. "Týmto vývojom čelíme problémom hluku a znečisťovania v motocyklovom športe", povedal Harald Plöckinger, jeden z vedúcich členov KTM Power Sports AG, pre tlač. "Teraz môžeme priniesť enduro šport bližšie k mestám a obyvateľom." Taktiež sa budú jednoduchšie organizovať podujatia v krytých halách.
![]() |
Jednou z najvačších výziev pri vývoji motocykla s elektrickým motorom bolo dosiahnutie čo najvyššieho výkonu v spojení s kompaktným agregátom a nízkou hmotnosťou. Srdcom "bezemisného" stroja je batéria s li-ion technológiou, ktorá dodáva dostatok energie na 40 minút jazdenia na závodnej dráhe. Batéria je umiestnená v miestach, kde má klasicky poháňaný motocykel nádrž a váži okolo 17 kg. Dobíjací čas by mal byť kratší ako jedna hodina a výrobca ráta s viac ako 1000 nabíjacími cyklami.
![]() |
Už z fotiek možno tušiť, že pôjde o ľahký a dostatočne športový stroj. Popri optimalizácii výkonu, dojazdu a hmotnosti je v pozadí vývoja aj snaha o zachovanie jazdných vlastností konvečných motocklov KTM. Tu prichádza na rad špeciálna technológia, ktorá dáva konceptu podobné vlastnosti, akými disponujú klasické endurá. Na tomto biku chýbaju také časti ako napr. airbox, nádrž, spojka, výfuk... Okrem nízkej hmotnosti by ďalšou výhodou mal byť krutiaci moment až 40 Nm.
![]() |
Tento stroj v súčasnosti funguje ako prototyp. Konkrétne údaje o cenách vývojári nechcú prezrázať, ale aby bol motocykel konkurencieschopný klasickým strojom, jeho cena by nemala byť vyššia ako štvorciferné číslo v Eurách. Podľa predstaviteľov firmy zvyčajne modelu trvá 24 mesiacov, kým sa z prototypu stane produkčný model. Počas tohoto časového horizontu môžeme očakávať vylepšenia súvisiace hlavne s vývojom batériovej technológie.
Takmer každý výrobca nielen motocyklov sa snaží nájsť optimálnu náhradu za spaľovacie motory. Myslím si, že z hľadiska inovácií a nových konceptov nás čaká veľmi zaujímavé a pestré obdobie. Hľadanie ideálnej kombinácie výkonu, dobrých jazdných vlastností a dostatočného výkonu pokračuje a je len otázkou času, kedy sa takéto stroje dostanú aj do bežnej premávky. Nebude to o rok, ani o dva, ale určite sa v budúcnosti máme na čo tešiť.
Pridané: 21.10.2008 Autor: Cacao Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:
- UKONČENÉ PRIHLASOVANIE!!!: Voľné jazdy na motokárovom okruhu v Dunajskej Strede, 11.6.2016
- Taká obyčajná výstava motoriek v Nemecku - Motorradwelt Friedrichshafen 2014
- Ako vzniká kombinéza 4SR RR Edition EVO
- Kráľ na každý deň - Suzuki DL 650 V-Strom 2012
- Video: Test GORE-TEX® oblečenia Held Carese a Torno
- S Kawami na trati - Versys vs. Z1000 - časť 2.
- Antistres na dvoch kolesách - Husqvarna SMS 630
- S univerzálom na trati - Kawasaki Versys
- (KUL)TURISTA - Honda VFR1200F Dual-Clutch Transmission v Alpách
- Športová turistika a Kawasaki VN 900 Light Tourer?!?
- ... zobraz všetky články od tohto autora

Nové moto videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!