Anketa:
Pracant na každý deň, skúter roka 2009, to je Honda SW-T 400
ZdieľaťPridané: 02.06.2009 Autor: Cacao
Čitatelia: 21131 [Testy a predstavenia - Test]
V poslednej dobe je to už druhá motorka, ešte k tomu aj Honda, na ktorej som jazdil a chýbala jej klasická „šaltpáka“, do ktorej by sa aspoň občas dalo kopnúť. Chyba alebo výhoda? Poďme sa tomu pozrieť na zúbok.
Väčšina motorkárov má tak trochu averziu voči strojom, na ktorých sa len „vrcí“ s plynom a brzdí oboma páčkami na riadidlách (po slovensky kormidle). Do istej miery som bol aj ja takýmto pozorovateľom skútristov a v hlave sa mi šinuli všakovaké myšlienky pri pohľade na skútrik. Názor som zmenil po tom ako som videl borcov na endurance pretekoch v Dunajskej Strede brúsiť slajdre, o ktorých si tu mohol čítať nedávno. Preto som sa na nové eSWéTéčko aj trochu tešil.
Prívetivý pohľad neodradí ani najväčších bojkov |
Randezvous #1 – zhodnotenie povrchu skúmaného tela modelky
S motorkami je to podobne ako s ľudmi, presnejšie s paničkami. Prvý dojem býva veľmi dôležitý a keď sa človek dostane za túto fázu, už je za vodou. Väčšina z vás už za týmto krokom rozhodne je, pretože ste Honde poslali najviac hlasov v našej ankete Bike roka 2009 a vyhrala tak svoju kategóriu medzi skútrami. Vtedy rozhodoval prvý dojem podstatne viac ako v našom teste.
Nie je rande ako rande... |
Dizajnovo sa SW-Tčko nevymyká z fabrického štýlu. Tvary honďáckeho krídla nájdeš úplne všade od predných svetiel, cez stredovú pasáž skútra až po, aj keď väčšiu, ale pekne tvarovanú prdelku. Všetko je uhladené, nikde nič nevytŕča až na koncovku výfuku, ktorá je na môj vkus nepekne odeklovaná chrómovými prvkami. Sám neviem ako lepšie by sa to dalo vymyslieť, možno za zváženie stojí celý pochrómovaný tlmič ako napríklad na DN-01. Sto ľudí, sto chutí.
Klasické tvary Hondy nájdeš úplne všade |
Vzhľad je však subjektívnou vecou každého z nás, preto nebudem túto kapitolu viacej rozpitvávať a rozmazávať. Na rad sa dostávajú objektívnejšie ukazovatele o tom, či je stroj dobrý, lepší, prípadne najlepší, pretože v Japonsku, Európe a iných vyspelých krajinách dnes už ťažko vyrobia čosi, čo nie je vôbec dobré. Čína to je iné kafé...
Drive me crazy alebo čo nám ponúka bratislavské uličkové rally
Prvá jazda bola, ako inak, po našom prepchatom hlavnom meste. Skúter a mesto to je ako ryba vo vode. Platí to ale aj pre maxiskúter s dĺžkou týždňa pred výplatou (rázvor 1600 mm) a väčším motorom?
Podvozok drží na skúter dosť dobre |
Na prvý pohľad by sa mohlo zdať, že jazda a kľučkovanie s takým telesom musí byť nočnou morou. Opak je však pravdou, pretože celá hmotnosť motorky je sústredená do výšky 30-60 centimetrov nad zemským povrchom, čo umožňuje takmer perfektnú ovládateľnosť v mestských rýchlostiach. Manipulácia na mieste môže slabším postavám narobiť trošku problémov a už len také zloženie z hlavného stojana si vyžaduje trochu sily. Keď ale požadujeme stabilné postavenie na stojane, inak to inžinieri asi vymyslieť nevedeli. Papierová pohotovostná hmotnosť pritom ukazuje číslo 247 kilov a z toho časť tvorí plná nádrž s objemom 16 litrov paliva, to sme na celkom fajn čísle. Napriek týmto faktom sa mi pri ovládateľnosti do úst berú najmä slová chvály.
S tým súvisí aj podvozok prispôsobený na mestské prepletanie. Nie príliš mäkký a plávajúci, no taktiež nie racingový zdvih 2,5 centi. Pri križovatkových štartoch a dobrzďovaniach sa vidlica primerane potápa a snaží sa eliminovať čo najviac nerovností a roliet. Na rozbité križovatky, kde je vlna za vlnou, je ale prikrátka a v kombinácii s tým, že je uchytená len v spodných okuliaroch nemá veľkú šancu to zvládať lepšie spoločne so 14" predným kolesom. Je fakt, že roletky nezvládajú ani iné pohodlnejšie motorky a so skútrom by sa malo jazdiť hlavne medzi autami a nie za nimi, takže tak či onak sa šikovnejší jazdec motokrosovým vložkám vyhne. Keď už hovorím o mestskej džungli, tak nemôžem zabudnúť spomenúť dobrú svetlú výšku, vďaka ktorej sa mi nepodarilo šuchnúť spodok motora ani pri prechode z chodníka dolu na cestu. Keby sa motor predsa len mal stretnúť s nepeknou hranou obrubníka, je vybavený hliníkovým krytom, ktorý by mal zniesť hrubšie zaobchádzanie.
Chránič motora síce nie je od Touratechu, ale svoj účel plní. |
„Slečna, čo vy na nejaký ten kratší výletík? Dáme jazdu?“
S odstupom času tak trochu dumám, že na čo všetko by som využil veľkoobjemový skúter. Pri hľadaní cieľu použitia dochádzam k tomu, že takéto vozítka sa veľmi ľahko môžu stať každodennými spoločníkmi. Nejde len o to rutinné dochádzanie do práce, ale k bežným radostiam určite patria aj kratšie výlety. V týchto momentoch každý ocení veľký „kufor“ pod sedlom, do ktorého dostaneš dve integrálky (mal som veľkosť M a S) a ešte aj nejakú drobnosť k tomu, pričom so samotnou prilbou a bundou nemôžeš mať najmenší problém. Keby sa ti málilo, tak celkovú úžitkovú hodnotu zvýši originálny kufor s opierkou spolujazdca. Bez neho je náznak zadného nosiča síce pekným dizajnovým doplnkom, ale o praktickosti reč byť nemôže, pretože som na ňom nenašiel žiadne drážky ani nič podobné, o čo by sa mohla zachytiť sieťka alebo gurtne. So spomínaným kufríkom sa dá hovoriť o serióznejšej turistike, ktorú SW-T zvláda bez problémov aj vo dvojici. Už len detailami krásy sú dve odkladacie skrinky pod riadidlami (ľavá je uzamykateľná), do ktorých sa zmestia základné veci ako peňaženka, mobil a iné drobnosti.
Jazdec, ktorý si vyberie skútra na turistiku, má jednoznačne navrch čo sa týka krátkych početných zastávok. V tomto smere som aj ja, ako zarytý motorkár, trošku spohodlnel a celkom mi takýto dodatočný luxus vyhovoval. Čelný štít nemá rozmery ale skôr rozlohu. Je obrovský a ochráni ťa spoľahlivo aj pri výške okolo 190 cm. Aerodynamicky tvarovaná predná časť vhodným spôsobom odvádza prúdiaci vzduch od rukovätí aj bez rôznych krytov, ale pri vyšších dialničných rýchlostiach môžeš mať problémy s podfukujúcou bundou a vírením vzduchu. Pri dlhších cestách to býva otravné, ale turistické bundy by mali myslieť aj na takéto detaily.
Motor
Automaticky pri pohľade na skúter beriem fakt, že sadám na jednobuch. Ešte pred naštartovaním pozerám na nadštandardne vybavenú polubovku (okrem tachometra nájdeš otáčkomer, palivomer, teplotu chladiacej kvapaliny a ukazovateľ priemernej spotreby) a vidím, že toto podomnou dokáže točiť viac ako 7 tisíc za minútu a to sa mi na skútra nepozdávalo. Tichý dvojvalec disponuje výkonom 38 koní pri 8 000 ot/min a krutovým momentom 37 Nm pri 6,5 tisícoch. Žiadne extra stádo divochov, no na motorku takýchto parametrov a vlastností to bohate stačí.
Práve motor je taký ten čert, ktorý vystrkuje rožky a láka k dynamickejšej jazde. Pri prudšom otočení plynovou rukoväťou je nástup výkonu celkom dobrý, ale zas netreba čakať ruky trhajúcu beštiu. Taktiež parametre zrýchlenia a pružnosti nezodpovedajú nejakému naháčovi, ale väčšina plechoviek ťa bude vidieť tak či onak len keď sa ukážeš v ich späťákoch a potom len tvoje zadné svetlá. Jediná drobnosť, ktorá ma trošku vytáčala je dlhší chod plynovej rukoväte, ale stále to nebolo tak kritické, aby som musel prehmatávať. Pri rýchlejšej jazde sa spotreba v našom teste pohybovala od mestských 4,9 litra až na medzimestské 4 litre benzínu na stovku.
Podvozková istota a podkušovanie k dynamickej jazde
Dynamická jazda v singlovom obsadení je fajnová hlavne na rovných povrchoch, kde aj razantnejšie prejazdy zákrutou sú bez extrémnych pohupov a jazdca motorkára až láka trochu sa vykloniť a vytrčiť koleno ako na klasickom bajku. Rám disponuje dobrou tuhosťou pri náklonoch a nevlní sa. Sklamanie zo športovejšej jazdy prichádza s prvými nerovnosťami, kedy sa prejavia nedostatky prednej vidlice, malých kolies a istota z jazdy sa pomaly vytráca. To isté platí aj na dialnici z betónových panelov.
Kľukaté turistické cestičky sa dajú ísť na pohodičku, ale aj celkom rezko |
Myslím si, že zvolenie CBSka v oblasti bŕzd bolo veľmi dobrou voľbou. To dovoľuje brzdiť účinnejšie a neskôr pred zákrutou, dodáva istotu pri brzdení na nerovnom povrchu a v meste. Ani úplní začiatočníci nemusia mať obavu z krotenia tejto šelmičky a celkových obáv z brzdenia prednou brzdou, ktorá podľa druhu vozidla spomaľuje aj viac ako 70% celkovej hybnosti stroja. Skúter si jazdca sám vycvičí a brzdenie oboma páčkami približne rovnakou silou sa stáva automatikou. Trošku razantnejšie zaobchádzanie je nutné nastoliť vo vyšších rýchlostiach, ale to, ako som už písal, nie je partia takéhoto pracanta.
Konkurencia a záver
Súperov Hondy SW-T 400 by som rozdelil do dvoch skupín. Do prvej patria priami konkurenti ako klasický Suzuki Burgman 400, dynamickejšie Yamahy T-Max a Majesty obe 400vky, južanské typy zastupujú Aprilia Atlantic 500 Sprint, Gilera Nexus 300/500 na väčších kolesách, Piaggio X EVO 400 a kopec ďalších.
Pravdepodobne bude veľa z vás nesúhlasiť, ale za nepriamych konkurentov maxi skútrov a teda aj SW-Tčky, považujem veľa iných motoriek, ktoré sú určené na každodenný život. Tvoria tú druhú skupinu konkurentov. Len tak okrajovo by som spomenul napríklad CBFky, reinkarnované XJ od Yamahy, ale aj motocykle s menším objemom okolo 250 kubíkov. Tu je dôležité postaviť si na štartovaciu čiaru svoje požiadavky a možno človek, ktorý chce mať bezúdržbového, pohodlného a dostatočne pružného spoločníka ozaj na každý deň, od nákupov, cestu do práce, odvezenie jedného decka do školy a rýchlu cestu z práce cez dopravnú špičku, tak siahne práve po niečom z tejto kategórie. Cenovka 6 790 Eur naznačuje, že zákazník dostáva kvalitu a spoľahlivosť na úrovni s vysokou úžitkovou hodnotou.
Plusy a mínusy
praktické využitie na každý deň, veľký kufor, pružný motor | manipulácia na mieste, nepekný výfuk, jazda na nekvalitnom povrchu |
Názor druhého redaktora:
Matúš Polák (agressor):
Povedal by som, že je to malý Silver Wing, ale, ktovie prečo, zo slávneho mena nechala Honda eSWéTéčku len iniciály. To, že je to ale súrodenec sa zaprieť nedá a presvedčí o tom ich jednoduché porovnanie. Celá maska aj zadok so svetlami sú síce iné, ale o zbytok sa medzi sebou delia ako siamské dvojčatá. Vtipné je, že aj napriek iným zdvihovým objemom motorov majú navlas rovnakú hmotnosť aj rozmery, len cena sa zmenila o tisícku. Vychádza mi z toho, že mladší sa asi skôr zadýcha...
S týmito myšlienkami sadám na skútra a točím plynom. No jo, žiadny obligátny rituál v podobe stlačenia spojky, zaradenia jednotky, pridania plynu a púštania spojky tu nie je, toto je celkom iná šálka kávy. Otočíš plynom podľa toho, aké chceš, aby mal motor otáčky a vyrazíš. Zaujímavé je, že spočiatku ti elektronika nedovolí plný rozsah otáčok, aby si nedajbože neprišiel o grip zadku, takže to vyzerá tak, že na zelenú v pohode otočím čo to dá a celkom svižne vyrazím a keď rýchlosť dosiahne nejakých 20-30 km/h, otáčky ešte stúpnu a skúter chytí druhý dych.
Je pravda, že stále píšem, že to je skúter, ale ono to je podľa mna vlastne taká vylepšená motorka. Variátor je šikovná vecička používaná v dnešnej dobe čím ďalej tým viac v autách aj v motorkách, posed to má chopperovský s tým, že si môžeš klasicky vybrať, či chceš mať nohy na podlahe alebo predkopnuté pod rajdami, dizajn to má celkom moderný, hmotnosť aj rozmery veľkého turistu a radový dvojvalec je napodiv slušne točivý.
Keďže som už načrtol ccc posed, napíšem k tomu viac. Je pohodlný a opierka zadku (niekto by povedal aj bederná opierka, ale taká vysoká až nie je) si dobre plní svoju funkciu, nohy sú uložené v pohode a na kolená nefúka ani náhodou, predsa sa mi na tom niečo nepáči. Chorobou maxiskútrov je totiž nestabilita predného kolesa v zákrutách s hrboľatým povrchom spôsobená nešťastným rozložením hmotnosti a veľkým rázvorom kolies.
Spočiatku som si myslel, že to bude s malým belochom nuda, ale keď som si to šinul 160tkou a motorka držala krásne stopu, začalo sa mi to celkom páčiť. Síce som sa už trochu musel zohnúť, aby mi nefučalo na prilbu, bol som spokojný, až dokedy som nedostal silnejší bočný vietor a nezačal som stopou merať šírku celého jazdného pruhu. Až keď som ubral na 120, motorka sa znovu upokojila a ja som sa prestal báť, že sa na tú cestu jednoducho nevleziem.
Poďme sa pozrieť na anatómiu. Nakoľko to je tohoročná novinka, povedať, že to je veľký Silver Wing po liftingu by sa nepatrilo. Predná maska si odvádza svoju prácu výborne, brzdy s nápisom CBS sú skvelé, prístrojovka prezradí aj čo nevie a HISS ti dopraje lepší spánok, aj keď na noc negarážuješ. Pod sedlom je priestoru dosť aj na dve integrály s menším skeletom, ktoré majú presné miesto, takže za jazdy nelietajú a sedlo drží otvorené pekne piestik s pružinou. Trošku ma zaskočil samostatný zámok sedla – dnes je už bežné, že sa dá odomykať kľúčom zo spínačky.
Záver
Keď to mám zhrnúť, malé strieborné krídlo je šikovná vecička aj na vybláznie po meste a aj na dialničné presuny. Hmotnosť, na rozdiel od kvality, na ňom za jazdy vôbec necítiť a jazda v meste sa stáva skutočne suverénnou. Keď k tomu prirátam ešte spoľahlivé brzdy, na ktoré stačí ľavačka a veľký úložný priestor, dostávam skúter s vysokou úžitkovou hodnotou. Viem, že zarytým motorkárom budú chýbať pedále, ale načo, keď to ide aj bez nich...
Plusy a mínusy
komfort, pohodlné sedlo, veľkorysé plexi, výkon, maximálka, brzdy, úložný priestor s držiakom otvoreného sedla, prehľadná palubovka | ľahký a nestabilný predok, keď je priestor pod sedlom preplnený, ťažšie sa otvára, citlivosť na bočný vietor, samostatný zámok priestoru pod sedlom |
Wallpaper
Foto: | |
Všeobecné informácie: | |
Výrobca: | Honda |
Model: | SW-T 400 |
Rok: | 2009 |
Novinka: | NOVINKA 2009 |
Kategória: | Skúter |
Motor: | |
Typ motora: | dvojvalec (4T) |
Objem: | 399 ccm |
Max. výkon: | 39.0 k (28.7 kW) / 8000 ot. |
Max. krútiaci moment: | 37.8 Nm / 6500 ot. |
Kompresný pomer: | 10,8 : 1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 64.0 x 62.0 mm |
Palivový system: | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |
Prevodovka: | automatická |
Sekundárny pohon: | variátor |
Brzdy vpredu: | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vpredu: | 276 mm |
Pneu vpredu: | 120/80-14 |
Brzdy vzadu: | jedno kotúčová (CBS) |
Priemer bŕzd vzadu: | 246 mm |
Pneu vzadu: | 150/70-13 |
Hmotnosť / Rozmery: | |
Suchá hmotnosť: | 247 kg |
Výška sedla: | 740 mm |
Rázvor: | 1600 mm |
Dĺžka: | 2285 mm |
Šírka: | 770 mm |
Výška: | 1430 mm |
Svetlá výška: | 135 mm |
Objem nádrže: | 16 l |
Dynamické Parametre / Spotreba: | |
Spotreba paliva: | 4.2 l/100km |
Dojazd po rezervu: | cca 285 km |
Text: Cacao, agressor, Foto: Juraj Odin Klačko,Cacao
Motocykel na test poskytla spoločnosť Honda Slovakia. Redaktori motoride.sk jazdia v oblečení 4sr.
Pridané: 02.06.2009 Autor: Cacao Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:
- UKONČENÉ PRIHLASOVANIE!!!: Voľné jazdy na motokárovom okruhu v Dunajskej Strede, 11.6.2016
- Taká obyčajná výstava motoriek v Nemecku - Motorradwelt Friedrichshafen 2014
- Ako vzniká kombinéza 4SR RR Edition EVO
- Kráľ na každý deň - Suzuki DL 650 V-Strom 2012
- Video: Test GORE-TEX® oblečenia Held Carese a Torno
- S Kawami na trati - Versys vs. Z1000 - časť 2.
- Antistres na dvoch kolesách - Husqvarna SMS 630
- S univerzálom na trati - Kawasaki Versys
- (KUL)TURISTA - Honda VFR1200F Dual-Clutch Transmission v Alpách
- Športová turistika a Kawasaki VN 900 Light Tourer?!?
- ... zobraz všetky články od tohto autora