Anketa:
Mobilná obývačka menom Can-Am Spyder RT
ZdieľaťPridané: 17.05.2010 Autor: Cacao
Čitatelia: 18015 [Testy a predstavenia - Predstavujeme]
Medzi prvými tohtoročnými testovakčami sme mali možnosť jazdiť na naozajstnej chuťovke. Počas dvoch dní nám totiž robil spoločnosť zaujímavý stroj zámorskej produkcie, ktorý by sme bez problémov mohli označiť ako Goldwing na troch kolesách...
Can-Am je záležitosť, ktorá zaručene neunikne žiadnemu oku. Jazdili sme po rôznych cestách, v meste, po dedinkách, na dialnici. Kdekoľvek so Spyderom prídete, zaručene ste stredobodom pozornosti. Decká prestanú kopať do lopty, pánom sa dočasne zablokuje zmysel vnímať okolie a nežnejšie pohlavie možno aj na chvíľku bude držať... stíchne. Dve kolesá vpredu a široká pneu vzadu v kombinácii so zvláštnym dizajnom pripomínajúcim snežný skúter rozhodne zaujmú každého okoloidúceho.
Poďme do sedla
V tomto prípade sa jedná skôr o zmenšenú verziu pohodlnej koženej sedačky. Presne takto si predstavujem pojem pohodlie. Celkový dojem kazí len mierne zvlnený poťah na jazdcovej časti. To netreba riešiť, radšej sa pohodlne usaďte a ideme jazdiť. Výhodou oproti motorke je to, že vám je jedno, či idete v singli alebo so spolujazdcom. Ten sa na nedostatok pohodlia tiež sťažovať nebude. K dispozícii má rovnako ako vodič kráľovské sedadlo a vyhrievané rukoväte madiel.
Na to, aby vnikol život do tohto stroja, je dobré sa najskôr pozrieť do múdrej knižky (rozumej manuál) alebo pokecať s predajcom, pretože pri pohľade do kokpitu si pripadáte ako v lietadle. Aby ste si užili vymoženosti, ktoré Spyder RT ponúka, je dobré si nacvičiť ich ovládanie "na sucho". Predsa len ide o úplne niečo iné ako klasický jednostopý bike, auto alebo aj quad.
Riadidlá bez páčok, zato s množstvom tlačidiel
Pri prvom uchopení riadidiel sa prsty necítia ako doma. Prečo? Can-Am je vybavený poloautomatickou sekvenčnou prevodovkou, ktorá umožňuje kvaltovanie malou páčkou na ľavej rukoväti, takže tu nenájdete spojkovú páčku. Na pravej strane zase absentuje brzdová páčka, ktorú nahrádza centrálny brzdový systém. S týmto sa treba stotožniť ešte pred jazdou, pretože keď pri náhlej potrebe brzdenia hmatnete pravačkou niekoľkokrát do prázdna môže byť už neskoro. Brzdový systém je ovládaný len nožným brzdovým pedálom. Našťastie tu zostala aspoň klasická plynová rukoväť, ktorá je doplnená o jednoducho fungujúci tempomat. Keby takéto čosi chýbalo na tomto stroji, tak to považujem za hriech.
Vrátim sa ešte späť ku kokpitu a tlačidlám na ľavej rukoväti. Je ich tam požehnane. Okrem klasických prepínačov (svetlá, klaksón, smerovky), tu nájdete ovládač "spiatočky", vysielačky - PTT, elektronické nastavovanie výšky plexištítu a ovládače palubného počítača a audio systému.
Minimálne a maximálne vysunutie plexištítu |
Prístrojovka s minicomputerom
Za elektricky nastaviteľným štítom sa nachádza masívna prístrojovka. Dominuje jej dvojica analógových ukazovateľov - rýchlomer s otáčkomerom, medzi ktorými je umiestnený veľký displej so všetkými potrebnými údajmi rozloženými do niekoľkých menu. Základom sú bežné údaje o jazde (celkové kilometre, tripy, časy, rýchlosť aj priemerná, ukazovateľ zaradeného kvaltu) a prostredí (čas a teplota). Samozrejmosťou je audio systém a rádiom a možnosťou pripojenie MP3 prehrávača, iPod-u, vysielačky, či iného zariadenia. Ozvučenie je zabezpečené štvoricou kvalitných reproduktorov.
Aby tlačidiel nebolo málo, tak pod riadidlami sa nachádza ďalšia dvojica - ovládanie vyhrievaných rukovätí a parkovacia brzda s otváraním predného kufra.
Batožinový priestor
Okrem veľkého predného kufra je RTčko vybavené trojicou kufrov a malým odkladacím priestorom pred jazdcom. Ak zrátame objem všetkých priestorov, tak sa dostávame na úroveň malého mestského auta. Jedinou chybičkou krásy zostáva nie príliš praktický tvar kufrov, to sa však dá jednoducho vyriešiť iným štýlom balenia. Ak by sa niekomu stále málilo, čo sa batožinových kapacít týka, Can-Am má vo svojej ponuke doplnkovej výbavy aj prívesný vozík. Stačí vybrať cieľovú destináciu a vyraziť.
Motor, prevodovka a podvozok
Konečne sme sa oboznámili aspoň so základnými vecami a môžeme vyraziť. Véčkový dvojvalcový motor s objemom 990 kubíkov pochádza od známeho výrobcu Rotax a disponuje výkonom cez 100 koní. Na prvý pohľad nejde o žiadne závratné stádo, ale RTčko nie je žiadny okruhový borec. Turisti viac ocenia nádherný plynulý ťah agregátu a dlhú 5-stupňovú prevodovku, ktorá vás nenúti neustále kvaltovať. Oproti športovejšie zameranému Spydru, ktorý sme testovali pred rokom je motor v RT preladený na lepší záťah odspodu a vyšší krútiak. Okrem toho vývojári popracovali na uložení motora v ráme aby úplne eliminovali vibrácie dvojvalca, a verte mi, boli úspešný.
Na to, že sedíte na "kliďáskovi", vás pri väčšej snahe o agresívnejšiu jazdu upozorní stabilizačný elektornický systém a ABS-ko. Ten zasahuje na pomery skúsenejších jazdcov relatívne skoro. Toto si človek pomyslí pri dobrých jazdných podmienkach. Situácia sa rapídne mení, ak sa ocitnete na mokrej vozovke. Na druhej strane stabilizačný systém udržuje netradičnú trojkolku stále bezpečne na ceste. Zásahy systému niesu pre jazdca moc príjemné a jazdu si oveľa viac vychutnáte, keď jazdíte tak aby systém vám systém do jazdy nezasahoval.
Podvozok je vyladený na pohodlnú a plynulú jazdu na okresky a rôzne medzimestské cestičky. Pri dynamickej jazde na rôznych druhoch ciest sme sa dostali so spotrebou na hodnotu 7 litrov na stovku. V žiadnom prípade sa s Can-Am-om nestratíte ani na diaľnici, ale tú považujte len za nutné zlo a rýchly presun (spotreba sa dostáva na úroveň 8 litrov a viac, podľa rýchlosti). Najlepšie sa s týmto zázrakom budete cítiť na kľukatých cestičkách s kvalitným povrchom. Tu si užijete najviac zábavy, ale aj najviac pohody, ktorá neodmysliteľne k tomuto stroju patrí.
Plusy a mínusy
špecialitka, komfort, ochrana pred počasím, elektornické systémy, | umiestnenie madiel spolujazdca, spotreba |
Ak sa vám turista v plnej poľnej až tak nepozdáva a máte športovejšieho ducha, pozrite sa na športovejšiu verziu Can-Am-a, ktorého sme mali v redakčnom teste minulý rok.
03.09.2008 - Kristián Tino Dudík Čitatelia: 27881 [Testy a predstavenia - Test]
Keď dve sú málo a štyri moc- Can-Am Spyder
Choďte už všetci do kelu, nechajte ma na pokoji...Tak dobre, ale hovorím to naposledy , je to značka Can-Am, má litrový motor s výkonom cez sto koní a ide to dve stovky za hodinu akoby nič...
Druhý názor:
Tomáš Hajduch (Tomáš Hajduch - Awia):
Na Spydri som mal tú česť sedieť už pred rokom. Bolo to netradičné vozenie na netradičnom stroji. Ani ryba ani rak, ani motorka ani štvorkolka (či auto). Takéto netradičné stroje vedia upútať pozornosť a verte tomu, tej sa na Can-ame nezbavíte nech s ním prídete kdekoľvek.
RT je strojovňa, ktorá vonia luxusom a pohodlím. Taký je posed v kresle, ochrana pred vetrom a dažďom za veľkým elektricky polohovateľným plexi, veľké spätné zrkadlá, ktoré zároveň rozrážajú vzduch pred rukoväťami, doplnkové deflektory a kráľovské pohodlie pre spolujazdca. Trojica kufrov má rozmery porovnateľné s cestovnými motorkami, no Can-am má ešte kufor vpredu. Nabaliť sa tu nebude problém ani s taškou "maľovátok" vašej drahej. Nabaliť sa a vyraziť. Kam? Všade tam, kde je kvalitný asfalt, zákruty a pekná príroda...
Dvojvalec Rotax odvádza v tomto stroji skvelú prácu. Sekvenčná prevodovka pracuje bezchybne, no pri radení jednotky je trochu hlučná, aby som bol presnejší, znie to, ako keď padne kýbel malty z prvého poschodia :-). Počas jazdy je už radenie tiché a rýchle. Trochu ma prekvapilo, že chýbal plne automatický režim prevodovky. Prevodovka stále kontroluje otáčky motora a neumožní vám preradiť hore ani dole, pokiaľ by sa motor dostal do zlých otáčok (pretočenie či podtočenie). Taktiež pri spomaľovaní automaticky podraďuje smerom dole a tak je o starosť menej. Manuálne radenie vám umožňuje naplno si vychutnať motorkové zrýchlenie a vytočiť litrového Rotax-a podľa chuti.
Na Can-am-e si užívate to pekné z motorky (vietor vo vlasoch, dynamiku a ovládanie), kombinované so super stabilitou troch kolies a v prípade modelu RT aj s pohodlím (skoro) auta. Daň zato je šírka, ktorá neumožňuje predbiehacie manévre, na ktoré ste zvyknutí na motorke a tiež nemožnosť si schuti zaklopiť. V zákrutách je vhodné prenášať váhu do vnútornej strany, no stroj sa pod vami nenaklápa. Spyder si asi nájde cestu do garáže človeka, ktorý sa už dávno vybúril a nepotrebuje nikomu nič dokazovať, chce si užiť dynamiku a pocit motorky v luxusnom a pohodlnejšom balení, ktorý možno chce cestovať a vidieť Alpy inak ako z plechovky... A takýto zákazník rozhodne nebude sklamaný!
Plusy a mínusy
extrémne pohodlie, exkluzivita, ochrana pred vetrom, batožinový priestor, tempomat a kvalitný audiosystém v cene | sekvenčná prevodovka mohla mať plne automatický režim, pomalšia odozva elektronickej parkovacej brzdy, šírka ako auto |
Pozadie/Wallpaper
Text: Tomáš Hajduch - Awia, Cacao
Foto: Cacao
Motocykel na test poskytla spoločnosť IMIDJEX. Redaktori Motoride.sk jazdia v oblečení 4sr a Held.
Nemalo by zmysel vymenovávať všetky doplnky, ktoré Can-Am má v základnej výbave niekde v článku. Je toho naozaj dosť a tak si to radšej pozrite v technickej špecifikácii nižšie. Áno, je to naozaj základná výbava modelu RT Techno.
Foto: | |
Všeobecné informácie: | |
Výrobca: | Bombardier / Can-Am |
Model: | Spyder RT Techno |
Rok: | 2010 |
Kategória: | Trojkolka |
Motor: | |
Typ motora: | dvojvalec do V (4T) |
Objem: | 998 ccm |
Max. výkon: | 96.6 k (71.0 kW) / 7500 ot. |
Max. krútiaci moment: | 104 Nm / 5500 ot. |
Kompresný pomer: | 12,2 : 1 |
Vŕtanie x Zdvih: | 97.0x 68.0 |
Palivový system: | vstrekovanie |
Rozvod: | DOHC (4V) |
Chladenie: | kvapalinou |
Pohon / Podvozok: | |
Prevodovka: | 5-stupňová poloautomatická SE5 + spiatočka |
Sekundárny pohon: | remeň |
Zdvih vpredu: | 151 mm |
Zdvih vzadu: | 145 mm |
Brzdy vpredu: | dvoj kotúčová, 4 piestik |
Priemer bŕzd vpredu: | 250 mm |
Pneu vpredu: | 165/65-14 |
Brzdy vzadu: | jednokotúčová |
Priemer bŕzd vzadu: | 250 mm |
Pneu vzadu: | 225/50-15 |
Hmotnosť / Rozmery: | |
Suchá hmotnosť: | 421 kg |
Výška sedla: | 750 mm |
Rázvor: | 1773 mm |
Dĺžka: | 2667 mm |
Šírka: | 1582 mm |
Výška: | 1145 mm |
Svetlá výška: | 115 mm |
Objem nádrže: | 25 l |
Poznámka: | |
Poznámka: | Cena: 23 250,-€ (12.5.2010) Základná výbava: VSS - Stabilizačný systém ABS - Antiblokovací systém TCS - Kontrola trakcie SCS - Stabilizačný systém proti prevráteniu vozidla DPS - Dynamický posilňovač riadenia D.E.S.S. - Digitally Encoded Security System Vysoký štít proti vetru s elektricky nastaviteľnou výškou Chrániče rúk na riadidlách Elektronický tempomat Elektronická parkovacia brzda Vyhrievané rukoväte riadidiel Integrovaný audio systém AM/FM (RDS) s ovládaním na riadidlách, dva reproduktory vpredu a automatické prispôsobenie hlasitosti v závislos ti od rýchlosti iPod integrovaný v hornom úložnom priestore vzadu s plnohodnotným ovládaním na rukovätiach spolujazdca RT premium sedadlo s operadlom pre spolujazdca a bedrovou opierkou pre jazdca Nastaviteľné stupačky pre spolujazdca Lakťové opierky pre spolujazdca Vyhrievané rukoväte pre spolujazdca Roadster Electronic Command Centre (RECC) Štyri svetlomety vpredu Zásuvka na 12V v hornom úložnom priestore vzadu Elektronické odistenie úložné ho priestoru vpredu Uzamykanie prívesu |
Pridané: 17.05.2010 Autor: Cacao Zdieľať
Ďalšie články tohto autora:
- UKONČENÉ PRIHLASOVANIE!!!: Voľné jazdy na motokárovom okruhu v Dunajskej Strede, 11.6.2016
- Taká obyčajná výstava motoriek v Nemecku - Motorradwelt Friedrichshafen 2014
- Ako vzniká kombinéza 4SR RR Edition EVO
- Kráľ na každý deň - Suzuki DL 650 V-Strom 2012
- Video: Test GORE-TEX® oblečenia Held Carese a Torno
- S Kawami na trati - Versys vs. Z1000 - časť 2.
- Antistres na dvoch kolesách - Husqvarna SMS 630
- S univerzálom na trati - Kawasaki Versys
- (KUL)TURISTA - Honda VFR1200F Dual-Clutch Transmission v Alpách
- Športová turistika a Kawasaki VN 900 Light Tourer?!?
- ... zobraz všetky články od tohto autora