Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 3012 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29989
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17708)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12281)
Hodnotenie: (7 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (10)  [Verzia pre tlač] Tlač

Dakar 2011: David Fretigné ukončil spoluprácu s Yamahou

 Zdieľať

Pridané: 25.11.2010 Autor: misko
[Šport - Rally]

Prekvapujúca informácia prišla z Francúzska. Po jedenástich rokoch úspešnej spolupráce opúšťa David Fretigné značku Yamaha. Od roku 1999, kedy ho pre továrenský tím objavil Jean-Claude Olivier, vybojoval pre domácu značku množstvo cenných vavrínov.

Päť krát zvíťazil vo francúzskom národnom enduro šampionáte, tri razy vo svojej triede na Medzinárodnej šesťdňovej, je tiež mnohonásobný víťaz súťaží Rand-Auvergne a Trèfle Lozérien. V Afrike štyri razy nenašiel premožiteľa na Shamrock Rally a v neposlednom rade trikrát triumfoval na Dakare v triede do 450 ccm.

Teraz však opúšťa Yamahu a jeho kroky smerujú do BMW. Cieľom tejto nečakanej zmeny je snaha neustále bojovať o najvyššie priečky v absolútnom hodnotení.

David Fretigné: „Yamaha je značka s ktorou som si vybudoval kariéru a s ktorou som spoznal Dakar. Po mnohých skvelých rokoch počas ktorých sa značka výrazne venovala Dakaru teraz, žiaľ, prichádza koniec tejto etapy mojej kariéry. V súčasnosti už nie je možné pokračovať bez podpory výrobcu.“

Pre nemeckú fabriku bude Fretigné pracovať pri vývoji nového súťažného stroja 450 GS Rally, vychádzajúceho z modelu G 450 X.

Budúcnosť Dakaru je v strojoch s objemom motora do 450 ccm a Aprilia či Sherco naznačili, že ich ambície sú nemalé. BMW však už v minulosti dokázalo, že ak sa Dakaru venuje na továrenskej úrovni, ciele a výsledky sú vždy maximálne. V prvej polovici osemdesiatych rokov minulého storočia získalo štyri triumfy vďaka legendám Hubertovi Auriolovi (1981, 1983) a Gastonovi Rahierovi (1984, 1985).

Následne sa Bavori odmlčali a vrátili sa až koncom tisícročia. A vrátili sa vo veľkom štýle. Ďalšia, dnes už žiaľ nežijúca, legenda Richard Sainct im v rokoch 1999 a 2000 venoval ďalšie dve víťazstvá. V roku 2000 navyše jazdci tímu BMW obsadili prvé štyri priečky celkového hodnotenia (2. Oscar Gallardo, 3. Jimmy Lewis, 4. Jean Brucy).

V súvislosti so značkou BMW sa pre Dakar 2011 spomínajú štyri mená: David Fretigné (Francúzsko), Frans Verhoeven (Holandsko), Jordi Villadoms (Španielsko) a Zé Helio (Brazília).

Pridané: 25.11.2010 Autor: misko Zdieľať

Súvisiace články:

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (7 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (10)  [Verzia pre tlač] Tlač

Aprilia-side-03-2025

Moto Guzzi

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »