Anketa:
Dakar 2011: Luca Manca pripravený, David Frétigné s otáznikom
ZdieľaťPridané: 28.11.2010 Autor: misko
Čitatelia: 2520 [Šport - Rally]
Taliansky jazdec, ktorý bol po havárii na tohtoročnom Dakare v ohrození života, je na 100% v poriadku a potvrdil že sa zúčastní Dakaru 2011.
Meno Luca Manca bolo po Dakare skloňované najmä kvôli dvom udalostiam. Prvou bola jeho nezištná pomoc Marcovi Comovi, keď mu poskytol svoje zadné koleso a to v čase, keď mal šancu útočiť na najvyššie pozície. Tou druhou bola hrozivá havária v šiestej etape, po ktorej visel jeho život na vlásku.
Po mesačnej hospitalizácii sa Luca Manca vrátil do Talianska, kde sa začala fáza intenzívnej rehabilitácie. Po desiatich mesiacoch od dramatického okamihu je pripravený vrátiť sa. „Som na 100% v poriadku, teším sa na návrat. Fyzicky som na Dakar pripravený,“ povedal Manca pre taliansky portál MotoCorse. Na Dakare 2011 bude štartovať s novou KTM 450, opäť ako súkromník.
![]() |
David Frétigné počas Marockej rally |
David Frétigné sa v lekárskej starostlivosti ocitol po havárii na Marockej rally, v októbri tohto roku. Šesť zlomených rebier a dva pomliaždené stavce si vyžiadali dlhší pobyt na lôžku. Z neho sa skúsený Francúz postavil až po mesiaci. „Bolo mi povedané, že môžem začať s rehabilitáciou v bazéne,“ hovorí Frétigné. „Rebrá sú v poriadku, stavec D6 však stále nie je úplne doliečený.“
Dlhodobá nečinnosť sa prejavila úbytkom svalovej hmoty. „Musím spevniť svalstvo skôr ako sa rozhodnem či pôjdem na Dakar, čoskoro začnem s kardio tréningom. Nebude to jednoduché, ale nezúfam si. Ešte je skoro povedať, čo bude...“ uzatvára Frétigné.
Najnovšia informácia z 25. novembra hovorí, že David Frétigné na Dakare 2011 štartovať nebude. Počas tlačovej konferencie to oznámil Etienne Lavigne, riaditeľ Dakaru. Sám David Frétigné si však dáva čas do 10. decembra, potom sa definitívne rozhodne či sa v sedle BMW zúčastní Dakaru 2011.
Pridané: 28.11.2010 Autor: misko Zdieľať
Súvisiace články:
Ďalšie články tohto autora:
- Pohárový víkend Sandry Ulrichovej
- Abu Dhabi Desert Challenge 2011: Hetrik Marca Comu
- Sandra Ulrichová sa vracia do Maďarska
- FIM World Championship: Abu Dhabi Desert Challenge 2011
- UEM Baja Championship: Italian Baja 2011
- Africa Eco Race 2011: Z Château de Lastours do Dakaru
- Raid Adventure Team: Do tretice všetko dobré
- Team Scandinavia pred Dakarom 2011
- Dakar 2011: KTM opäť s Comom a Despresom
- Dakar 2011: David Fretigné ukončil spoluprácu s Yamahou
Najsledovanejšie videá:
Vtip
Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!