Súbory cookie nám pomáhajú poskytovať služby. Používaním našich služieb vyjadrujete súhlas s tým, že používame súbory cookie. Ďalšie informácie Dobre

ISSN 1336-6491 | Online: 3056 | Redakcia

motoride.sk :: Články | Videá | Tipy | Foto | Klub | Inzercia | Firmy | Fórum | Kalendár

Motozem.sk www.styx.sk/

Anketa:

Ako na núdzové brzdenie v krízovej situácii?

Spolu odpovedi: 29989
Intenzívne brzdím oboma brzdami: 59% (17708)
Brzdím iba prednou brzdou aby som nedostal šmyk: 41% (12281)
Hodnotenie: (1 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (1)  [Verzia pre tlač] Tlač

UEM Baja Championship: Italian Baja 2011

 Zdieľať

Pridané: 29.03.2011 Autor: misko
Čitatelia: 5784 [Šport - Rally]

Tohtoročný európsky baja šampionát pre motocykle a quady odštartoval v marci v Taliansku.

Tradičná Italian Baja sľubovala 400 náročných ostrých kilometrov v okolí rieky Tagliamento. Práve táto rieka však už roky robí vrásky na čele organizátorom a núti ich na poslednú chvíľu meniť trať.

Stalo sa tak aj tento rok. Kvôli stúpajúcej hladine vody len pár dní pred štartom bol zverejnený oznam o skrátení trate. Pomerne nejasná správa nedávala odpoveď na otázku o koľko sa bude trať skracovať, aká bude konečná dĺžka súťaže a koľko vlastne bude rýchlostných skúšok (RS).

Priamo na mieste sa ukázalo, že obe prichystané RS boli rozdelené na dve časti, vynechaný bol úsek v koryte rieky. Tam kde posádky zvyčajne prekonávajú pár väčších či menších mlák, teraz tieklo niekoľko dravých prúdov riek. Z pôvodne nachystaných 400 ostrých kilometrov ich napokon zostalo len 212, skrátená o tri kilometre bola aj piatková super špeciálka.

 Alberto Basso - Husqvarna TC 510
Alberto Basso - Husqvarna TC 510

Štartové číslo 1 nepatrilo obhajcovi vlaňajšieho prvenstva v kategórii motocyklov Albertovi Bassovi, ale predjazdcovi Nicolovi Duttovi. Dvojnásobný víťaz (2006, 2009) pred rokom pri ťažkom páde hneď v úvodnej RS utrpel zranenie chrbtice, následkom ktorého ochrnul od pása nadol. Chuť pretekať ho však neprešla a v súťažnej kariére pokračuje na štyroch kolesách. Podobne ako jeho americký kolega Chris Blais, presedlal do side-by-side buggy Polaris Razor a plánuje štart na náročnej Baja 1000 v Mexiku.

V kategórii quadov sa na štarte zoradilo osemnásť strojov. Nechýbali štyria najúspešnejší európski jazdci za rok 2010, Rafael de Sousa, Lukasz Laskawiec, Graziano Scandola a Pietro Toffolatti. Jediným českým zástupcom v súťaži bol Tomáš Kubiena (Suzuki SV 1000), ktorý sa snažil napodobniť minuloročný Macháčkov triumf. V piatkovom prológu skončil štvrtý, najrýchlejší bol Portugalčan Andre Mendes, druhý bol jeho krajan Rafael Acurcio de Sousa (obaja Yamaha YZF 450).

 Stefano Cavaciuti - Honda TRX 700
Stefano Cavaciuti - Honda TRX 700

Zo štyroch sobotných RS vyhral Kubiena tri a s takmer dvojminútovým náskokom bezpečne zvíťazil v prvom, samostatne hodnotenom dni Majstrovstiev. Podobne si počínal aj druhý Mendes, jeho prenasledovatelia však nikdy neboli ďaleko. Na treťom mieste sa vystriedali Zoltán Hangodi (Yamaha Raptor 900) a Acurcio de Sousa, aby ho nakoniec získal Lukasz Laskawiec (Yamaha Raptor 900). Najlepším domácim jazdcom bol piaty Simone Toro (Yamaha 450).

Nedeľa veľa radosti Kubienovi nepriniesla. V prvej z dvoch RS sa mu rozsypala zadná náprava a hoci sa snažil o provizórnu opravu, súťaž nedokončil. Cesta k prvenstvu a 25 bodom do šampionátu sa tak otvorila de Sousovi. Spolu so štvrtým miestom zo soboty to znamenalo zisk 43 bodov a druhé miesto v priebežnom hodnotení majstrovstiev. Na čele je s jednobodovým náskokom Mendes a tretí je Laskawiec. Štvrté miesto po úvodnom podujatí patrí Hangodimu, ktorý sa na trati predviedol zrejme najdlhším, približne 40-metrovým skokom. Tomáš Kubiena je s 25 bodmi na deviatom mieste.

 Sebastiano Demurtas - Honda XR 400 R
Sebastiano Demurtas - Honda XR 400 R

Motocykle boli najchudobnejšie zastúpenou kategóriou osemnástej Italian Baja. Do Pordenone sa dostavilo len osem jazdcov, z toho piati bojovali v európskom šampionáte. Minuloročný víťaz Alberto Basso nechýbal, väčšina vlaňajších štartujúcich sa však tento rok rozhodla zostať doma. Piatkový prológ v nepočetnej konkurencii vyhral Basso (Husqvarna TC 510) pred Ugom Filosom (Husqvarna TE 570) a Rui Costom (Husqvarna TC 510).

Aj v sobotu mal navrch Basso, zvíťazil vo všetkých štyroch RS a pochopiteľne tak aj vyhral prvú etapu. Costa a Filosa sa preťahovali o druhú priečku, Portugalčan o ňu prišiel až v záverečnej špeciálke, na Taliana strácal 11 sekúnd. Polovicu štartového pola tvorili stroje Husqvarna a všetky štyri sa zoradili na prvých štyroch miestach. Jedine Ruggero de Piccoli s KTM 530 EXC s nimi ako-tak držal krok. V piatej RS však prišiel pád a transport do nemocnice. Na druhý deň sa de Piccoli vrátil už len ako divák.

 Tomáš Kubiena - Suzuki SV 1000
Tomáš Kubiena - Suzuki SV 1000

Basso nenašiel premožiteľa ani v nedeľu a z Talianska odchádzal s plným bodovým ziskom. Costa oplatil Filosovi porážku a so 4-sekundovým náskokom bral druhé miesto. Rovnako ako v sobotu, aj v nedeľu na štvorke skončil Andrea Brunod (Husqvarna TE 450). Žiadne body nepozbieral Raffaello Manenti, ktorého už v tretej RS zradil motor jeho BMW. Priebežným lídrom šampionátu je Basso, o druhé miesto sa delia Filosa a Costa.

Pridané: 29.03.2011 Autor: misko Zdieľať

Ďalšie články tohto autora:

Hodnotenie: (1 hodnotení) Diskusia Diskusia k článku (1)  [Verzia pre tlač] Tlač

Aprilia-side-03-2025

Moto Guzzi

Vtip

Pridal:
Princípy moderného inžinierskeho designu
Štandardizovaný rozchod koľají na železniciach v USA činí 1435 mm (4 stopy a 8,5 palca). To je ale neobyčajne divná hodnota. Prečo je rozchod práve toľko? No pretože tak stavali železnice v Anglicku a železnice v USA stavali emigranti z Anglicka.
Prečo to Angličania stavali práve tak? Pretože prvé železnice boli postavené ľuďmi, ktorí predtým stavali električkové trate a tie mali taký rozchod.
A prečo ti použili taký rozchod? Pretože ľudia, ktorí stavali električkové vozidlá, na to použili rovnaké nástroje ako pri stavbe kočiarov, ktoré mali taký rozostup kolies.
Fajn! A prečo teda mali kočiare práve taký divný rozostup kolies? No pretože keby skúsili urobiť kočiar s iným rozostupom, tak by sa kolesá na starých cestách v Anglicku mohli ľahko zlomiť, pretože na nich boli vyjazdené koľaje práve toho rozostupu.
A kto postavil tie staré cesty s koľajami? Prvé dlhé cesty v Európe (a Anglicku) postavili v Rímskom impériu pre legionárov. Od tej doby sa používajú.
A koľaje? Pôvodné koľaje, ktoré každý rešpektuje zo strachu zo zničenia kočiarov, boli vyjazdené rímskymi vojnovými vozidlami. Od doby, keď boli vozidlá stavané pre Rímske impérium, mali všetky podobný rozostup kolies.
Tak sme sa konečne dobrali k odpovedi na pôvodnú otázku. Rozchod koľají železníc v USA je odvodený z pôvodnej špecifikácie vojnových vozidiel Rímskeho impéria.
Byrokracia a špecifikácie sú nesmrteľné. Takže až budete zase študovať nejakú špecifikáciu a čudovať sa, čo to tam je za konský zadok, môžete tým trafiť klinec na hlavičku – pretože vojnové vozidlá Rímskeho impéria boli široké tak akurát na dva zadky vojnových koní.
A ešte niečo. Keď sa pozriete na raketoplán na štartovacej rampe, uvidíte po stranách palivovej nádrže dva pomocné raketové motory. Vyrába ich spoločnosť Thiokol v továrni v Utahu. do toho tunela vošli. Tunel je o málo širší ako železnica, a železnica má rozostup koľají asi tak na dva konské zadky.
Takže taká dôležitá vlastnosť najpokročilejšieho dopravného prostriedku na svete bola určená šírkou dvoch konských zadkov!



Ďalšie vtipy »